Belasting eindejaarstips 2019 en 2020

Belasting eindejaarstips 2019 en 2020 Eindejaarstips 2019 en 2020 voor de particulier. Fiscale tips om belasting te betalen en vermogensbelasting zo veel mogelijk te voorkomen. Het loont de moeite om met de eindejaarstips en belastingtips nog snel dit jaar maatregelen te nemen om minder belasting te betalen. Minder belasting betalen bereikt u door op de valreep te zorgen voor voldoende fiscale aftrekposten. Dit geeft in 2019 extra voordeel, omdat de aftrek in 2020 daalt. Wie wacht tot het moment van de belastingaangifte 2019 of 2020 is immers te laat. Daarom de belangrijkste eindejaarstips op een rij om over 2019 en 2209 minder inkomstenbelasting te betalen. Wacht niet te lang met deze aftrekposten inkomstenbelasting. Vanaf 1 januari 2019 mag u ruim 102.000 euro belastingvrij schenken, wat in 2019 en later minder vermogensbelasting betekent en minder successierechten.

Eindejaarstips aangifte inkomstenbelasting 2019 en 2020, particulier

Het is altijd goed om tegen het einde van het jaar te bekijken welke maatregelen u kunt treffen om minder belasting te hoeven betalen. Doe dit wel op tijd, want voor sommige zaken moet u afspraken maken en die kosten tijd. Als u ook nog een notaris moet inschakelen of een belastingadviseur moet raadplegen, is de tijd helemaal kort. Daarom een aantal belastingtips en vooral ook bespaartips die u nog snel kunt nemen voor het einde van dit jaar.

Maximale aftrek 2019 en 2020 gaat omlaag

In 2019 en 2020 gaan sommige belastingtarieven omlaag en daalt de maximale aftrek van de hypotheekrente. Dat betekent dat een aftrekpost in 2019 u meer geld zal opleveren in 2019 dan in 2020. Met andere woorden zorg voor een aftrekpost in 2019 want in 2020 zal u een aftrekpost minder geld opleveren. De maximale aftrek voor ziektekosten en alimentatie daalt in 2020 bijvoorbeeld van 49% naar 46%. Deze daling zet zich ook in 2021 en 2022 voort.

Eindejaarstips en belastingtips, gebruik de wet schenk- en erfbelasting 2817, 2019 en 2020

De nieuwe wet schenk- en erfbelasting maakt een groot aantal belastingvrije schenkingen mogelijk. Zo kunt u uw kinderen ruim 5300 euro belastingvrij schenken en als ze jonger zijn dan 40 jaar, kan dit oplopen tot ruim 53.000 euro belastingvrij. Wilt u van de hoogste vrijstelling gebruik maken dan moet u zeker naar een notaris om een akte te laten opstellen met daarin de voorwaarde dat binnen uiterlijk 2 jaar na het lopende jaar het geld boven de schenking van ruim 24.000 euro besteed zal worden aan de aankoop of verbetering van een eigen woning. Het is ook mogelijk om het geld voor een dure studie te gebruiken, maar ook dit zal bij de notaris geclausuleerd moeten worden. Maar het grootste voordeel behaalt u met de regeling tot ruim 102.000 euro belastingvrij schenken in 2019 of circa 104.000 euro belastingvrij schenken in 2020, als het geld wordt gebruikt om uw hypotheek op de eigen woning af te lossen

Vrijstellingen schenkbelasting 2019:

WieVrijgestelde bedragen schenkbelasting 2019Voorwaarden
Kinderen5.427 euro jaarlijksvrij besteedbaar, niet samen met de verhoogde vrijstelling in hetzelfde jaar
Kinderen 18 tot 40 jaar, eenmalig verhoogde vrijstelling 26.040 eurovrij besteedbaar
Kinderen 18 tot 40 jaar, eenmalig verhoogde vrijstelling tot 54.246 eurovanaf 26.040 euro te besteden aan een dure studie
Kinderen 18 tot 40 jaar, eenmalig verhoogde vrijstelling tot 102.010 eurovanaf 26.040 euro te besteden aan de eigen woning
Overigen, zoals broers, zussen2.173 euro jaarlijksvrij besteedbaar

Tarieven erfbelasting en schenkbelasting 2019:

Tariefgroepbedrag tot en met € 124.727het meerdere dan € 124.727
Tariefgroep 1, waaronder partner en kinderen10%20%
Tariefgroep 1A, waaronder de kleinkinderen18%36%
Tariefgroep 2. Dit is een restcategorie.30%40%
___
In 2020 ligt de grens bij een bedrag van €126.723, iets hoger dus.

Ook uw giften 2019 en 2020 kunnen zorgen voor een aanzienlijke aftrekpost bij uw belastingaangifte 2019 en belastingaangifte 2020.

Schenkbelasting 2019 en 2020

Vanaf 2017 kunt u wederom 100.000 euro belastingvrij schenken onder de voorwaarde dat het geld wordt besteed aan de aanschaf van een eigen woning of de aflossing van een restschuld of hypotheek. Een aanvullende voorwaarde hierbij is dat de ontvanger van de schenking jonger is dan 40 jaar. Deze schenking verlaagt meteen uw vermogensbelasting in box 3. In 2018 is het bedrag verhoogd naar 100.800 euro, in 2019 is dit opgelopen tot 102.010 euro.

Fiscaal partnerschap 2019 en 2020

Fiscaal partnerschap kan grote voordelen geven voor uw aftrekposten. U kunt de aftrekposten immers opvoeren bij de meest verdienende partner en zo een maximaal bedrag terug krijgen van de belastingdienst. Maar vanaf 2011 worden meer eisen gesteld aan het fiscaal partnerschap. Dit heeft direct gevolgen voor de te betalen inkomstenbelasting. Ongehuwd samen wonenden zonder een notarieel samenlevingscontract, gezamenlijk kind, een gezamenlijke eigen woning of een gezamenlijke pensioenregeling zijn vanaf 2011 geen fiscale partners voor de inkomstenbelasting. Wilt u dat wel dan moet u een samenlevingscontract laten opstellen. Overigens heeft het fiscaal partnerschap ook grote voordelen bij het erven. De vrijstellingen zijn bij partnerschap aanmerkelijk hoger. Wie wil scheiden en in 2019 of 2020 geen fiscaal partner wil zijn, moet niet alleen de scheiding hebben aangevraagd, maar ook moet het wonen op het gezamenlijke adres zijn geschrapt uit het GBA.

Tandarts bezoeken in 2019 of 2020

Stel een bezoek aan de tandarts niet uit tot 2020. Uw ziektekosten zijn in 2019 nog fiscaal fiscaal aftrekbaar. Nu we het toch over de ziektekosten hebben, doet u er goed aan om te kijken of u een aantal kosten kunt bundelen zodat u boven de drempel uitkomt van de inkomstenbelasting. Extra sigaretten inkopen lijkt ook slim, omdat de accijns wel weer omhoog zullen gaan, maar is natuurlijk niet zo gezond.

Vermogensrendementsheffing 2019 en 2020

U betaalt over uw spaargeld en vermogen gemiddeld 1,2% belasting. Althans boven de vrijgestelde bedragen van ruim 30.360 euro per persoon in 2019 en tot 30.846 euro in 2020. Dat betekent ook dat nu uitgaven doen die u anders begin januari zou doen, meteen geld opleveren. Met een uitgave, die u toch al zou doen, van bijvoorbeeld 1000 euro bespaart u meteen 12 euro. En betaal nu de belastingaanslag, waarvan de definitieve of voorlopige aanslag binnen is. Betaal nu de contributies, de vereniging van eigenaren, de sportvereniging. U mag ook de hypotheekrente voor een half jaar vooruit betalen. En als u nu uw hypotheek oversluit en daarbij een boeterente moet betalen, is die boeterente fiscaal aftrekbaar. Wees slim en verminder zo de belasting op uw vermogen. De vermogensbelasting in 2019 is voor u hoger zijn dan in 2018 als u in een hogere belastingschijf terecht komt. Of dat voor u het geval is, hangt af van de hoogte van uw vermogen. Per 1 januari 2019 hebt u wellicht nog winst gemaakt met bitcoins, met beleggen in aandelen of op een andere manier uw vermogen hebt zien toenemen. Dit alles is vermogen in box 3.

Minder belasting betalen op vermogen, vermogen extra belast

Door rekeningen vooruit te betalen, schenkingen te doen en bijvoorbeeld giften voor het sluiten van het jaar 2019 verdient u uw geld dubbel terug. Allereerst betaalt u daarover geen vermogensbelasting in 2020. Ook als u het geld na 1 januari 2020 krijgt teruggestort, hebt u wederom vermogensbelasting bespaard, omdat de eerstvolgende peildatum voor het vermogen in box 3 van de inkomstenbelasting dan 1 januari 2021 zal zijn. Wie nu 10.000 euro vooruit betaalt of daarmee zijn hypotheek aflost, bespaart zo meteen 180 euro aan vermogensbelasting. Boek dus nog in 2019 die fel begeerde vakantie of doe nog die belastingvrije schenking aan uw kind. Los kleine schulden nog snel af en betaal dingen vooruit.

BPM op nieuwe auto

Als u een nieuwe auto wilt kopen kan dat misschien voordelig, omdat de dealers niet ook volgend jaar nog met de huidige voorraad willen blijven zitten. Dat kost ze immers geld. Maar weeg dit voordeel af tegen het feit dat zuinige auto’s volgend jaar weer wat goedkoper kunnen zijn door een lagere bpm.

Los een kleine hypotheek af

Los een kleine hypotheek af. Ook dit betekent een lager vermogen in box 3. Bovendien betaalt u minder tot geen huurwaardeforfait respectievelijk eigenwoningforfait. En benut die schenkingsvrijstelling van ruim 100.000 euro.

Lijfrenteaftrek

Hebt u een pensioentekort, stort dan nog in 2019 premies voor een lijfrentepolis of banksparen. De premies zijn in 2019 fiscaal aftrekbaar mits ook in 2019 betaald. Hetzelfde geldt voor 2020.

Vooruitbetaalde hypotheekrente

Als u in 2019 voor volgend jaar een deel van de hypotheekrente vooruit betaalt, dan is die rente al in 2019 aftrekbaar. U hebt zo in 2019 een hogere belastingaftrek en verlaagt uw maandlasten 2019. Helaas werkt niet elke bank even soepel aan deze constructie mee.

Slot eindejaarstips belastingaangifte 2019 en 2020

Besparen op de inkomstenbelasting wordt elk jaar moeilijker, maar het kan nog steeds. De meeste trucs uit 2019 gelden in 2020 ook, alleen gaan de tarieven omlaag waardoor de teruggave geringer zal zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eigen belastingdomein: belastingaangifte 2019 en 2020 onlineEigen belastingdomein: belastingaangifte 2019 en 2020 onlineIedereen heeft een eigen belastingdomein en eigen deel van de website van de Belastingdienst voor zijn belastingaangifte…
Overlijdensrisicoverzekering en de BelastingdienstOverlijdensrisicoverzekering en de BelastingdienstWat betekent een overlijdensrisicoverzekering ORV voor de inkomstenbelasting 2019 en 2020, uw belastingaangifte en de er…
Belastingaangifte erfenis broer en zusBelastingaangifte erfenis broer en zusHebt u een erfenis van vrijgezelle broer of zus? Als u van een broer of zus een erfenis krijgt, moet in de meeste gevall…
Belastingdienst, belastingtips particulieren 2020Belastingdienst, belastingtips particulieren 2020Belastingtips en eindejaarstips voor de belastingen om straks bij de aangifte inkomstenbelasting minder belasting te hoe…

Fiets van de zaak leasen of werkkostenregeling 2019-2020Fiets van de zaak leasen of werkkostenregeling 2019-2020Voor het woon-werkverkeer kan een werknemer een eigen fiets gebruiken, maar ook een fiets van de zaak, een leasefiets. D…
Bijzonder tarief loonheffingBijzonder tarief loonheffingWie een extra inkomen ontvangt, een dertiende maand, krijgt dat inkomen niet belastingvrij. Vaak is er sprake van een bi…

Reageer op het artikel "Belasting eindejaarstips 2019 en 2020"

Reacties

Paul Schoenmakers, 29-12-2015 19:28 #3
Kan ik de voorlopige aanslag inkomstenbelasting 2016 nu al in 2015 betalen zonder dat ik het betalingskenmerk van de acceptgiro weet en kan ik dat doen door alleen vermelding van het aanslagnummer? Reactie infoteur, 22-11-2019
Beste Paul Schoenmakers,
De Belastingdienst zegt zelf dat een betalingskenmerk van een acceptgiro noodzakelijk is om een betaling in 2017, 2018 en 2019 te kunnen verwerken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rob Bor, 18-12-2015 17:10 #2
Voorlopige aanslag 2016
€ 3.000 gewone giften. In artikel drempel van 1% genoemd.
In berekening de van de belastingdienst bij aanvraag voorlopige aanlag 2016 wordt als € 475 = 1.58% berekend,
zodat aftrekpost € 2525 word i.pv verwachte € 2.700.
Is dat correct of is er sprake van een software fout bnij de belastingdienst? Reactie infoteur, 22-11-2019
Beste Rob Bor,
Niet aftrekbaar is 1% van uw inkomen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nataliya, 02-08-2015 08:20 #1
Wij hebben in 2014 aanslagbiljet gekregen2 betalingen voor het kadasterbijna het zelfde bedrag het verschil was 5 euro. Ik begrijp niet waarom 2 keer? Reactie infoteur, 22-11-2019
Beste Nataliya,
Twee betalingen voor het Kadaster is raar. Het zou kunnen, als u in hetzelfde jaar twee huizen hebt gekocht.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 22-11-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Vrijstellingen 2020 box 3
Reacties: 3
Schrijf mee!