InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Wegenbelasting berekenen: Motorrijtuigenbelasting in 2012

Wegenbelasting berekenen: Motorrijtuigenbelasting in 2012

Wat is wegenbelasting nou eigenlijk? Is dat hetzelfde als motorrijtuigenbelasting? Hoeveel wegenbelasting moet je per jaar betalen? Van welke factoren is dat afhankelijk? Hoe bereken je hoeveel motorrijtuigenbelasting je in 2012 aan de belastingdienst verschuldigd bent? Maakt het wat uit of je een camper hebt of een motor? Betaal je ook wegenbelasting voor energiezuinige auto's? En voor oldtimers? En hoe betaal je de verschuldigde belasting?

Wat is motorrijtuigenbelasting of wegenbelasting?

Motorrijtuigenbelasting is wat je moet betalen wanneer er een rijdend voertuig met motor op jouw naam is geregistreerd. Je betaalt dus maandelijks wegenbelasting wanneer je een normale auto hebt maar ook voor een bestelauto, vrachtwagen of motor. Of je nou op de weg rijdt of niet, maakt dus geen verschil. Je moet altijd wegenbelasting betalen, wanneer je een geregistreerd voertuig bezit. Wél kun je je tijdelijk laten schorsen, wanneer je een voertuig niet gebruikt. Je hoeft in dat geval geen motorrijtuigenbelasting te betalen voor de periode waarin je van registratie geschorst bent.

Let op want ook voor een camper moet er wegenbelasting worden betaald, omdat deze zelfstandig kan rijden. Voor een caravan, vouwwagen of woonwagen hoef je echter dan weer geen motorrijtuigenbelasting te betalen.

Hoeveel wegenbelasting moet je jaarlijks betalen?

Hoe hoog de motorrijtuigenbelasting is, hangt af van verschillende factoren. De belangrijkste factoren zijn de provincie waarin je woont, het type brandstof waarop jouw motorvoertuig rijdt en de gewichtsklasse van het voertuig. Daarnaast wordt er ook nog bekeken of je het voertuig al dan niet zakelijk gebruikt.

Voor vrachtwagens geldt er standaard een ander tarief dan voor personenauto's. Voor bestelauto's betaal je op basis van het gewicht van het voertuig relatief meer belasting dan voor kleinere en dus lichtere voertuigen. Voor auto's, die "goed" zijn voor het milieu, energiezuinig rijden en dus een lage koolmonoxide uitstoot hebben betaal je helemaal geen wegenbelasting. Ook voor bepaalde typen oldtimers hoef je geen motorrijtuigenbelasting meer te betalen.

Afhankelijk van het type voertuig en de bepalende factoren betaal je tussen de 92 EUR en 885 EUR aan wegenbelasting per jaar. Het precieze bedrag dat je verschuldigd bent kun je berekenen via speciale online rekenmachines.

Hoe kun je berekenen hoeveel motorrijtuigenbelasting je moet betalen?

Een aantal soorten voertuigen zijn helemaal vrijgesteld van wegenbelasting, dit zijn:
  • Elektrische voertuigen (voertuigen met elektromotor/ elektrische auto's)
  • Aanhangwagens met een gewicht boven de 750 kg
  • Caravans, vouwwagens en woonwagens
  • Landbouwmachines
  • Energiezuinige voertuigen (met lage CO2 uitstoot, dit geldt sinds 2010)
  • Officieel geregistreerde oldtimers (25 jaar of ouder)

De exacte berekening van de wegenbelasting is vrij complex en hangt dus af van:
  • Type voertuig (motor, auto, bestelwagen, camper, vrachtwagen)
  • Gewichtsklasse
  • Brandstoftype
  • Provincie binnen Nederland

Gelukkige bestaan er handige rekenhulpjes die de berekening door invoeren van de bovenstaande elementen voor je kunnen berekenen. Op de website van de belastingdienst vind je een handige calculator, die voor je berekent hoeveel wegenbelasting je in 2012 precies moet betalen afhankelijk van het type motorvoertuig waarover je belastingplichtig bent. Je voert in uit welke provincie je komt, welk type voertuig je hebt, wat de gewichtsklasse is van het motorvoertuig en op welke brandstof je auto, motor, bestelwagen of vrachtauto rijdt.

Ook andere sites bieden handige rekentools aan voor het berekenen van de wegenbelasting. Denk bijvoorbeeld aan websites als Autotelegraaf, Diks of Autokoophandel. Ook kun je motorrijtuigenbelasting laten berekenen op kenteken: Door je kenteken in te voeren op autorijden.nl wordt er precies uitgerekend hoeveel wegenbelasting je verschuldigd bent.

Hoe betaal je motorrijtuigenbelasting?

Je kunt de belastingdienst automatisch machtigen om het verschuldigde bedrag maandelijks van je rekening te schrijven. Dat is gemakkelijk maar wanneer je de wegenbelasting via een acceptgiro éénmaal per jaar betaalt, krijg je een korting van 14 EUR.
Gerelateerde artikelen
Wegenbelasting tarieven en wegenbelastingvrije auto’sWegenbelasting tarieven en wegenbelastingvrije auto’sWegenbelasting, motorrijtuigenbelasting, moet worden betaald wanneer u met een motorrijtuig op de weg rijdt. Dus zodra u…
Wegenbelasting 2018 en motorrijtuigenbelasting 2018 mrbWegenbelasting 2018 en motorrijtuigenbelasting 2018 mrbDe wegenbelasting is als gebruikersheffing niet erg geliefd. Hoeveel wegenbelasting u in 2018 moet betalen hangt van mee…
Wegenbelasting in DuitslandWegenbelasting in DuitslandDe wegenbelasting in Duitsland is gebaseerd op de theorie dat de vervuiler betaalt voor zijn vieze auto. Sinds 2009 word…
Wegenbelasting 2017 en 2018 oldtimer omhoogWegenbelasting 2017 en 2018 oldtimer omhoogWegenbelasting in 2016, 2017 en 2018 betalen voor uw oldtimer? Maak gebruik van de overgangsregeling. Vanaf 2014 is bela…
Paardentrailer of paardenvrachtwagen; voor- en nadelenPaardentrailer of paardenvrachtwagen; voor- en nadelenHet transport van uw paard is iets waar u goed over na wilt denken. Gegarandeerd goed transport is een randvoorwaarde om…
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst: Motorrijtuigenbelasting
  • Wegenbelastingnet: Wegenbelasting berekenen en informatie

Reageer op het artikel "Wegenbelasting berekenen: Motorrijtuigenbelasting in 2012"

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 17-02-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!