InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Studiefinanciering in 2010

Studiefinanciering in 2010

Nederlandse studenten die een opleiding volgen op een hogeschool of universiteit, hebben recht op een studiefinanciering. De hoogte er van en het recht er op hange van bepaalde voorwaarden af, die in dit artikel nader uitgelegd worden.

Wanneer u recht hebt op studiefinanciering

Een student krijgt recht op studiefinanciering als hij zich aanmeld voor een opleiding aan een hogeschool of universiteit en jonger is dan 30 jaar. Voor studenten die bij de start van het schooljaar nog geen 18 jaar zijn, start de studiefinanciering in eerste volledige kwartaal van de opleiding, dit is dan vanaf 1 oktober. Personen die hun studiefinanciering hebben aangevraagd vóór hun 30e verjaardag, maar daarna nog doorleren, houden net zo lang recht op de studiefinanciering totdat deze stop gezet wordt. Aanvragen na de 30e verjaardag is echter niet meer mogelijk.

Studiefinanciering is aan te vragen voor zowel voltijd- als duale opleidingen. Leerlingen die vanaf een MBO-opleiding komen behouden het recht op een studiefinanciering voor een HBO of universitaire opleiding. Leerlingen die al 4 jaar gebruikt hebben gemaakt van de studiefinanciering voor hun HBO-opleiding, kunnen echter geen beurs meer krijgen voor een vervolgstudie, ook niet als dit een universitaire studie is.

Studenten die recht hebben op een studiefinanciering, hebben tevens recht op een studenten OV-chipkaart, waarmee in het weekend òf doordeweeks vrij gereist kan worden in heel Nederland. Meer informatie hierover vindt u op de site van de IB Groep

Aanvragen

Het aanvragen van de studiefinanciering kan gebeuren bij de IB-Groep en gebeurd aan de hand van de DigiD code, dezelfde code die ook voor belastingzaken nodig is. Het is raadzaam deze aanvraag tenminste 3 maand voor aanvang van de studie te doen. Voor het inschrijven bij de scholengemeenschap is het tevens nodig je aan te melden bij Studielink.

Bedragen

Onderstaande bedragen zijn de tarieven die worden gehanteerd voor de periode van september tot en met december 2010. De tarieven in de maand augustus van 2010 en de maanden na december 2010 kunnen hiervan lichtelijk verschillen.

Basisbeurs

De basisbeurs is het bedrag waar iedere student recht op heeft, zolang hij recht heeft op studiefinanciering. De thuiswondende basisbeurs bedraagt 95.61. Voor uitwondende studenten (niet bij de ouders/verzorgers) is de basisbeurs 266.23. Bij het succesvol afronden van een opleiding, wordt de basisbeurs als gift gezien en hoeft deze voor het aantal jaren dat voor de opleidingen stond niet meer terugbetaald te worden. Het is een zogeheten prestatiebeurs.

Aanvullende beurs

De aanvullende beurs is een beurs die een student bovenop de basisbeurs krijgt, afhankelijk van het inkomen van de ouders/verzorgers. Studenten met goedverdienende ouders krijgen zodoende geen tot nauwelijks aanvullende beurs. De maximale aanvullende beurs bedraagd voor thuiswonenden 221,- en voor uitwonenden 240,92. Ook dit is een prestatiebeurs.

Lenen

Buiten de prestatiebeursen om is het mogelijk om gedurende de studieperiode te lenen van de IB-Groep tegen relatief gunstige tarieven (in vergelijking met andere kredieten). Het maximaal te lenen bedrag bedraagt voor zowel inwonenden als uitwonenden 287.54. Verder is het mogelijk een collegegeldkrediet te ontvangen van 139.33. Deze leningen moeten, ongeacht afloop van de opleiding, terugbetaald worden. Voor meer informatie hierover, zie de site van de IB-Groep

Uitbetaal data

De studiefinanciering wordt maandelijks (achteraf) betaald en de data van uitbetaling variëren van de 21 tot de 24e van de maand. Afhankelijk van de bank van de ontvanger kan het nog een dag langer duren. Tijdens de zomerperiode loopt de studiefinanciering gewoon door. De uitbetaaldata tot eind 2010 zijn:
  • 24 augustus
  • 24 september
  • 22 oktober
  • 24 november
  • 22 december
Gerelateerde artikelen
Studiefinanciering 2018: collegegeld en collegegeldkredietStudiefinanciering 2018: collegegeld en collegegeldkredietStuderen en de studiefinanciering zijn belangrijk. Studeren moet namelijk betaalbaar zijn voor een student. Daarom is er…
Bedragen studiefinanciering studiejaar 2017-2018Bedragen studiefinanciering studiejaar 2017-2018In het studiejaar 2017-2018 start vanaf september 2017 ook het derde studiejaar volgens het leenstelsel met studievoorsc…
Bedragen studiefinanciering 2016 en studievoorschot 2016Bedragen studiefinanciering 2016 en studievoorschot 2016Hoeveel studiefinanciering krijgt u in 2015, 2016 en hoeveel studievoorschot? Wie al studeert krijgt de studiefinancieri…
Studiefinanciering 2012 en 2011Studiefinanciering 2012 en 2011Een student met recht op studiefinanciering 2012 of 2011 moet de studiefinanciering wel eerst aanvragen bij de IB-groep…
Aflossen van je studieschuld als je weinig geld hebtAflossen van je studieschuld als je weinig geld hebtStudieschuld kan iets zijn wat voor mensen na hun studie jarenlang afbetalen betekent. Maar wie weinig verdient, kan ook…
Bronnen en referenties
  • http://www.ib-groep.nl

Reageer op het artikel "Studiefinanciering in 2010"

Infoteur: Appelflap
Gepubliceerd: 31-07-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!