InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Hulp bij invullen belastingaangifte 2016

Hulp bij invullen belastingaangifte 2016

Hulp bij invullen belastingaangifte 2016 Binnenkort moet de jaarlijkse belastingaangifte weer door miljoenen Nederlanders ingevuld en ingediend worden bij de Belastingdienst. Het invullen van de aangifte inkomstenbelasting is niet voor iedereen even gemakkelijk. Het is natuurlijk vereist dat je de aangifte juist invult, maar voor je zelf is het ook van belang om geen aftrekposten te vergeten waardoor je minder belasting hoeft te betalen of belasting terugkrijgt. Je kunt op vele manieren hulp krijgen bij het invullen van de aangifte.

Soorten hulp bij invullen aangifte inkomstenbelasting 2016

Er zijn diverse manieren waarop je hulp kunt krijgen bij het invullen van de aangifte inkomstenbelasting , zoals:
  • Gratis hulp of betaalde hulp.
  • De aangifte uit handen geven en die geheel door een deskundig iemand laten invullen op basis van de door jou verstrekte informatie.
  • Een kundig iemand mee laten helpen bij het invullen.
  • Informatie bij de belastingdienst vragen.
  • Informatie opzoeken op internet of in belastinggidsen, en op basis hiervan zelf de aangifte invullen.
Hierna kun je meer lezen over diverse vormen van hulp die je kunt inschakelen bij het invullen van je belastingaangifte 2011. Doel hiervan is enerzijds een juiste aangifte te doen en anderzijds zo weinig mogelijk belasting te betalen, omdat je alle beschikbare aftrekposten benut.

Gratis of betaalde hulp inschakelen

Zodra je een beroep doet op een belastingadviesbureau, een administratiekantoor, een belastingconsulent of een accountant, dan moet je normaliter betalen voor het invullen van je belastingaangifte. Uiteraard zijn dit wel de meest deskundige mensen die een belastingaangifte voor je kunnen invullen. Zij kennen alle wetten en regels en weten ook precies van welke aftrekposten ze gebruik kunnen maken. Wanneer je een redelijk standaard aangifte hebt, die bestaat uit de onderdelen inkomen, eigen woning en een aantal aftrekposten, dan zul je over het algemeen moeten rekenen op een tarief tussen de 30 en 100 euro. Vaak verdien je deze kosten echter ook weer terug, doordat deze belastingdeskundigen je belastingaangifte optimaal invullen.
Dit wil niet zeggen dat gratis hulp door bijvoorbeeld de vakbond of een ouderenorganisatie per definitie minder goed is. De mensen van deze organisaties die helpen bij het invullen van de belastingaangifte, zijn natuurlijk ook kundig op dit gebied. Zeker wanneer je een redelijk eenvoudige aangifte hebt met alleen inkomsten en enkele aftrekposten, dan kun je je aangifte ook met een gerust hart door hun laten invullen.

Hulp door vakbond, ouderenbond en andere organisaties

Er zijn jaarlijks vele organisaties zoals vakbonden en ouderenbonden, maar ook plaatselijke afdelingen van politieke partijen en studentengroepen, die mensen gratis assisteren bij het invullen van de aangifte inkomstenbelasting. Soms kun je ook je aangifte plus alle papierwerk wat erbij hoort, inleveren en daarna ingevuld en wel weer ophalen. Meestal bestaat de hulp echter uit het jou assisteren bij het invullen van de aangifte. Er worden dan door een dergelijke organisatie bijvoorbeeld enkele regionale of plaatselijke inloopdagen georganiseerd waar je kunt gaan zitten met je aangifte, en waarbij je dan geholpen kunt worden door de belastingconsulenten van de betreffende organisatie die er rondlopen. Deze hulp is normaliter gratis, omdat het een extra service is van de organisatie of vereniging waarvan je lid bent. Wanneer je lid bent van een dergelijke soort organisatie wordt je normaal door hen geïnformeerd over wanneer bij jou in de buurt de mogelijkheid tot belastinghulp wordt geboden, maar je kunt het natuurlijk ook navragen.

Hulp van de Belastingdienst

De Belastingdienst zelf helpt mensen ook gratis bij het invullen van de belastingaangifte, en wel op drie concrete manieren, namelijk:
  • Op de website van de Belastingdienstvind je informatie over alle onderdelen van de belastingaangifte, en daarnaast kun je met de zoekfunctie ook nog extra informatie vinden. Let er wel op dat je zoekt op het jaar 2016 wanneer je de aangifte over 2016 moet doen, want jaarlijks veranderen er nogal wat zaken op belastinggebied.
  • Je kunt bellen met de belastingtelefoon, 0800-0543. Dit is een gratis nummer dat bereikbaar is van 08.00 uur tot 20.00 uur op maandag tot en met donderdag en van 08.00 uur tot 17.00 uur op vrijdag. Hier kun je al je vragen stellen die met het invullen van de aangifte inkomstenbelasting te maken hebben.
  • De Belastingdienst heeft kantoren verspreid over het land, en hier wordt aan de doelgroep die bestaat uit mensen met een lager inkomen en ouderen, de mogelijkheid geboden om ter plekke hulp te krijgen bij het invullen van de belastingpapieren. Hiervoor moet wel eerst een afspraak via de belastingtelefoon worden gemaakt.

Inschakelen van een belastingconsulent of belastingadviseur

Zoals al gezegd kun je je belastingaangifte 2016 ook uit handen geven aan een boekhoudkantoor, administratiekantoor, belastingconsulent of belastingadviseur. In ieder dorp of wijk van een stad zijn dergelijke professionals gevestigd, en voor een adres bij jou in de buurt hoef je alleen maar bijvoorbeeld de gouden gids te raadplegen. Uiteraard betaal je wel voor de dienstverlening door deze deskundigen, want dit is tenslotte hun beroep.

Informatie inwinnen via internet en belastinggidsen

Wanneer je zelf redelijk thuis bent in het invullen van de aangifte inkomstenbelasting, maar toch geen enkele aftrekpost over het hoofd wilt zien, dan is het altijd aan te raden om informatie te zoeken op betrouwbare websites, zoals die van de belastingdienst zelf. Meer tips over het invullen van de belastingaangifte kun je ook lezen in dit artikel. Daarnaast kun je ook besluiten om een belastinggids van bijvoorbeeld Kluwer op Elsevier te kopen. Een dergelijke belasting almanak is voor een bedrag van enkele tientjes verkrijgbaar als papieren versie en op Cd-rom. Haal je hieruit echter aanvullende informatie waardoor je minder belasting hoeft te betalen, dan heb je dit bedrag natuurlijk snel terug verdiend. Overigens brengen de uitgevers van dergelijke belastinggidsen jaarlijks een nieuwe versie uit met daarin alle actuele informatie. Een belastingalmanak van een vorig jaar is dus niet echt geschikt! Let er wel op dat een belastinggids die gaat over de belastingaangifte 2016, vaak als titel belastinggids 2017 of belastingalmanak 2017 heeft!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Elektronische belastingaangifte doen of op papier?Elektronische belastingaangifte doen of op papier?Wanneer u in 2018 of 2019 belastingaangifte moet doen kunt u als particulier kiezen voor digitaal en elektronisch belast…
DigiD machtiging belastingaangifte 2018 inkomstenbelastingDigiD machtiging belastingaangifte 2018 inkomstenbelastingGaat u ook digitaal belastingaangifte dit voorjaar 2018 over het jaar 2017? Sinds de belastingaangifte 2010 kunt u met D…
Belastingaangifte 2017 te laat ingediend, uitstel of boete?Belastingaangifte 2017 te laat ingediend, uitstel of boete?Alle inwoners van Nederland die van de Belastingdienst een aangiftebrief krijgen, zijn verplicht om voor 1 mei 2017 de b…
Uitstel belastingaangifte 2018 (controleer gegevens)Uitstel belastingaangifte 2018 (controleer gegevens)Uitstel, u moet uw belastingaangifte 2018 nog doen? Wie 1 mei 2018 voor zijn aangifte inkomstenbelasting als deadline ni…
De Belastingdienst & vooraf ingevulde belastingaangifte IBDe Belastingdienst & vooraf ingevulde belastingaangifte IBDigitaal belastingaangifte doen in 2018 over 2017 is eenvoudiger dan ooit. De Belastingdienst heeft een prettige service…
Bronnen en referenties
  • www.belastingdienst.nl

Reageer op het artikel "Hulp bij invullen belastingaangifte 2016"

Reactie

J. de Kok, 20-06-2010 12:37 #1
Mijn digitale belastingaangifte2009 heb ik opgeslagen in mijn documenten [windows 7] ik wil het nu openen maar dat lukt niet. het is geworden een adobe document en het venster zegt: verkeerd opgeslagen of beschadigd. wie kan mij helpen om de aangifte weer leesbaar te maken?

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 15-04-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belastingaangifte 2012
Reacties: 1
Schrijf mee!