InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belastingheffing over spaargeld (tot 2017)

Belastingheffing over spaargeld (tot 2017)

Binnen ons belastingstelsel moet u belasting betalen over vermogensbestanddelen in box III. Onder andere over uw belegd vermogen en uw spaargeld moet u boven de vrijstelling belasting gaan betalen. Ons belastingstelsel kent een onderverdeling in drie boxen voor verschillende belastingheffingen. Uw spaargeld valt in box III. Over het vermogen in deze box moet u vermogensrendementsheffing betalen. Indien uw bezittingen boven de vrijstelling uit komen, moet u 1,2 procent belasting gaan betalen.

Hoe wordt de hoogte van het vermogen in box III vastgesteld?

Er zijn in een jaar twee meetmomenten, namelijk op 1 januari en op 31 december. Op deze data wordt de hoogte van het vermogen vastgesteld. Over een belastingjaar kunt u het gemiddelde vermogen berekenen door deze bedragen bij elkaar op te tellen en te delen door twee. Op deze manier krijgt u het gemiddelde vermogen waar de heffing over zal plaatsvinden.

Hoeveel belasting moet ik gaan betalen?

Over de vermogensbestanddelen in box III gaat de Fiscus uit van een verondersteld rendement van 4 procent. Het werkelijk over het jaar gemaakte rendement, houdt de Fiscus geen rekening mee. Over het verondersteld rendement moet u 30 procent belasting gaan betalen. U moet dus jaarlijks 30 procent van 4 procent rendement betalen (=1,2 procent). Uitgaande van uw spaargeld boven de vrijstelling, moet u dus eigenlijk 1,2 procent rente afdragen. Voor uw belegd vermogen kan het nog slechter uitvallen. In een jaar waarin uw beleggingen in waarde dalen, moet u toch belasting betalen over het gemiddelde vermogen, dus ook gedeeltelijk over de verliezen.

Hoe hoog is de vrijstelling?

De vrijstellingen voor 2009 en 2010 bedragen € 20.661,-. Dit bedrag geldt per belastingplichtige. Fiscale partners hebben dus een vrijstelling van € 41.322,-. Voor minderjarige kinderen geldt er voor de ouders een extra vrijstelling van € 2.762,-. Vanaf 2010 is er vastgelegd dat er tevens een vrijstelling geldt voor contant geld van € 500,-. Voor ouderen geldt er een extra hoge vrijstelling van € 27.350 per belastingplichtige.

Voorbeeldberekening

Een echtpaar met twee minderjarige kinderen heeft een spaarsaldo van € 100.000. Verder hebben zij geen bezittingen of schulden die in box III vallen. De vrijstelling bedraagt: € 41.322,- + € 2.762,- + € 2.762,- = € 46.846,-.Er moet dus belasting betaald worden over € 53.154,- x 1,2 procent = € 637,85.

Welke vermogensbestanddelen vallen er in box III?

De vermogensrendementsheffing wordt niet alleen geheven over spaargeld en beleggingen, maar ook over andere tegoeden en bezittingen. Bijvoorbeeld ook een tweede huis en een boot, maar kunst en uw auto vallen er bijvoorbeeld juist weer niet onder.

Mogen de schulden worden afgetrokken van het vermogen?

Belasting wordt geheven over de bezittingen minus de schulden. Hierbij wordt een hypotheek met betrekking tot uw eigen woning niet meegerekend. De eigen woning valt namelijk in box I. Hierbij geldt als beperking dat de eerste € 2.900,- per persoon aan schulden niet worden meegerekend.

Hoge spaarrente

Om uw vermogen te beschermen moet u zorgen voor een redelijke rentevergoeding over uw spaargeld. U hebt niet alleen last van de vermogensrendementsheffing van 1,2 procent, maar uw geld wordt door inflatie ook steeds minder waard. Over 2009 was de inflatie 1,2 procent (Bron: CBS) Indien u dit optelt bij de vermogensrendementsheffing blijkt dat u jaarlijks 2,4 procent moet maken op een spaarrekening. Het is dus zaak om een hoog rendement op uw spaargeld te realiseren.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Belastingheffing over spaargeld (tot 2017)"

Reactie

De Veen, 29-10-2013 15:40 #1
Beiden boven de 70 jaar vraag: hoeveel mogen wij als fiscale partners samen op onze spaarrekening hebben om vrijgesteld te worden? is 54.700 euro?
dank voor u antwoord;
Th A DE VEEN.

Infoteur: Juul
Laatste update: 19-04-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 1
Schrijf mee!