InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belastingaangifte: Aftrekposten voor startende ondernemers

Belastingaangifte: Aftrekposten voor startende ondernemers

Veel startende ondernemers en bedrijven hikken aan tegen de eerste aangifte. Over het algemeen nemen starters vaak direct een vrij prijzige accountant in de arm om de VBP aangifte voor hen in te vullen. Maar eigenlijk is een belastingaangifte voor ondernemers niet méér ingewikkeld dan de aangifte, die wij jaarlijks als particulieren allemaal al moeten invullen. Wat zijn nou de belangrijkste aftrekposten, waarvan je als (beginnende) eigenaar van een bedrijf of zelfstandige gebruik kan maken?

Waaruit bestaat de belastingaangifte voor ondernemers (VBP)?

De belastingaangifte bestaat uit de aangifte zelf, een kopie van de activa en passiva balansrekening van het bedrijf en de resultaten (verlies/winst) rekening over het voorgaande jaar. Dit geheel moet voorzien van een handtekening jaarlijks vóór 1 juni worden opgestuurd naar de belastingdienst.

Iedere ondernemer heeft meerdere, jaarlijks terugkerende aftrekposten. Voor beginnende ondernemers en starters bestaan er echter nog extra mogelijkheden, die enkel gedurende de eerste jaren kunnen worden aangewend. Door deze aftrekposten wordt het belastbaar inkomen en dus de hoeveelheid belasting, die je uiteindelijk moet betalen, voor de beginnende ondernemer lager.

Welke aftrekposten zijn er voor ondernemers?

Aftrekpost, die bijna voor alle ondernemers geldt: De zelfstandigenaftrek

Voor bijna elke eigenaar van een bedrijf is deze aftrekpost van toepassing. De enige voorwaarden, waaraan moet worden voldaan is dat je eigenaar bent van de onderneming en het bedrijf ook echt zelf aanstuurt, dat je nog niet de pensioengerechtigde leeftijd hebt bereikt en dat je voldoende tijd in je onderneming hebt gestoken (1225 uur en 800 uur voor arbeidsongeschikten) en dat inzichtelijk kunt maken.

Aftrekpost, die voor de echte ondernemer geldt: De ondernemersaftrek

Om in aanmerking te komen voor de aftrek voor ondernemers moet je in de ogen van de belastingdienst ook echt een ondernemer zijn. Er bestaan dan ook specifieke criteria, die bepalen waneer iemand een ondernemer is en wanneer niet. De voorwaarden, waaraan je moet voldoen om in aanmerking te komen voor deze aftrekpost zijn respectievelijk:

  • Je hebt het afgelopen jaar minimaal 1225 uur in jouw onderneming gestoken en dat was minimaal 50% van jouw beschikbare werktijd
  • Je loopt echt ondernemingsrisico (aansprakelijkheid, vermogen gespendeerd, personeel aangetrokken etc)
  • Jouw onderneming komt over als een bedrijf (je maakt reclame, hebt visitekaartjes, er is een winkelpand of website)
  • Er wordt daadwerkelijk omzet gedraaid en liefst ook winst gemaakt (of het gaat die kant uit)
  • Er is sprake van een breed klantenbestand, dat de producten en diensten afneemt

Aftrekpost voor ondernemers: De meewerkaftrek

Wanneer jouw partner meehelpt in de zaak en hier geen eigen inkomen voor ontvangt kun je gebruik maken van de meewerkaftrek. Om in aanmerking te komen moet je kunnen aantonen dat en hoeveel jouw partner heeft meegewerkt, waarvoor een separate administratie moet worden bijgehouden.

Welke aftrekposten zijn er voor beginnende ondernemers en starters?

Aftrekpost alleen voor startende ondernemers: De startersaftrek

De startersaftrek is een tijdelijke verhoging van de zelfstandigenaftrek, die voor elke ondernemer van toepassing is. Je kunt hem maximaal drie achtereenvolgende jaren opvoeren als je in die tijd alleen het nieuwe bedrijf hebt en geen ander bedrijf hebt tegelijkertijd.

Aftrekpost alleen voor arbeidsongeschikte startende ondernemers: De arbeidsongeschikten startersaftrek

Wanneer je gedeeltelijk arbeidsongeschikt zou zijn, wordt de startersaftrek voor jou nog hoger. Maar de aftrek kan nooit hoger zijn dan de winst, die je daadwerkelijk boekt met je bedrijf. Let er ook op dat ook deze extra aftrek net als de startersaftrek zelf niet langer kan worden opgevoerd dan drie opeenvolgende jaren.

Aftrekpost voor investeringen, die je als startende ondernemer hebt moeten doen: Versneld afschrijven

Wanneer je net begint met je onderneming heb je de mogelijkheid om sneller dan gewoonlijk je investeringen af te schrijven. Zo kun je in de eerste jaren van je bedrijf jouw winst verlagen, waardoor je minder belasting hoeft te betalen. Dit heet "willekeurige afschrijving". Ook kun je jouw investeringen zelf als aftrekpost opvoeren.

Waar moet je als ondernemer op letten voor de aangifte over 2010 en 2011?

Let er als startende ondernemer op dat je optimaal gebruik maakt van de aftrekposten, die er voor beginnende bedrijven en ondernemers in het algemeen bestaan. Wanneer je hier geen gebruik van maakt, doe je jezelf tekort en is de kans dat je het redt ook kleiner. Zorg ervoor dat je je eigen situatie goed analyseert en dat je gebruik maakt van de ondersteuning, die de overheid biedt aan ondernemers om het starten van een eigen bedrijf te stimuleren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Belastingaangifte doen 2011Belastingaangifte doen 2011Voor veel mensen is belastingaangifte doen een struikelblok en een tijdrovende bezigheid. Wie moet belastingaangifte doe…
Hulp bij de belastingaangifteDe belastingplichtigen die een verzoek hebben gekregen om aangifte te doen, moeten uiterlijk 31 maart hun belastingaangi…
Digitaal belastingaangifte doenDigitaal belastingaangifte doenDigitaal belastingaangifte doen: hoe werkt het? Hoe kun je de belastingaangifte vooraf laten invullen door de Belastingd…
Hulp bij invullen belastingaangifte 2016Hulp bij invullen belastingaangifte 2016Binnenkort moet de jaarlijkse belastingaangifte weer door miljoenen Nederlanders ingevuld en ingediend worden bij de Bel…
Hulp bij belastingaangifteHulp bij belastingaangifteHet invullen van de belastingaangifte is niet voor iedereen even makkelijk. U kunt de aangifte uitbesteden aan een belas…
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst: Starterskrant voor ondernemers
  • Kamer van Koophandel: Aftrekposten voor beginnende ondernemers

Reageer op het artikel "Belastingaangifte: Aftrekposten voor startende ondernemers"

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 13-01-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Eigen bedrijf beginnen
Schrijf mee!