InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Gedeeltelijk arbeidsongeschikt: verlaagd urencriterium

Gedeeltelijk arbeidsongeschikt: verlaagd urencriterium

Gedeeltelijk arbeidsongeschikt: verlaagd urencriterium Zelfstandig ondernemers die minimaal 1225 uur per jaar werken in hun bedrijf, kunnen aanspraak maken op allerlei gunstige belastingfaciliteiten. Die 1225 uur wordt het 'urencriterium' genoemd. Een jaar is voor de belastingdienst een kalenderjaar van 1 januari t/m 31 december, daarom moet je ook als je je bedrijf in augustus begint, 1225 uur werken om in aanmerking te komen voor faciliteiten als startersaftrek en ondernemersaftrek.

Gezond

Voor gezonde ondernemers is 1225 uur een haalbaar doel. Zelfs als je het je kunt permitteren vier weken vakantie per jaar te nemen, hoef je evengoed slechts 26 uur per week te werken om boven de 1225 uur per jaar te komen.

Gedeeltelijk arbeidsongeschikt

Voor gedeeltelijk arbeidsongeschikten ligt dit anders, want als je ziek bent, kun je niet werken. Gedeeltelijk arbeidsongeschikten die hun bedrijf gestart zijn na 31 december 2006, hoeven daarom niet aan deze te hoge eis te voldoen. Voor deze gedeeltelijk arbeidsongeschikten geldt een

verlaagd urencriterium van 800 uur per jaar

Niet ieder reÏntegratiebureau vertelt dit aan gedeeltelijk arbeidsongeschikten en ook niet iedere accountantsbureau vertelt dit aan gedeeltelijk arbeidsongeschikte cliënten. Dat is erg jammer, want het gaat om geld dat een startende ondernemer hard nodig heeft.

Hoeveel

De bijzondere aftrekpost die geldt voor gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandig ondernemers die minimaal 800 uur in hun eigen onderneming gewerkt hebben, is
  • het eerste jaar €12.000
  • het tweede jaar €8000
  • het derde jaar €4000

Van belang hierbij is dat de aftrek niet hoger kan zijn dan de winst en van belang is dat deze aftrekpost niet naast gewone zelfstandigenaftrek komt, maar in plaats hiervan.

Agenda

Het bewijs van het aantal uren dat je in je bedrijf gewerkt hebt, is je agenda.

UWV en belastingdienst

Het UWV vraagt gedeeltelijk arbeidsongeschikten jaarlijks hoeveel uur er in het bedrijf gewerkt is, mits het aantal uren afwijkt van het aantal uren het jaar daarvoor. Als het aantal uren ongeveer gelijk is, hoef je niets te doen. Hierbij is het belangrijk dat dit aantal uren niet afwijkt van het aantal uren dat is opgegeven aan de belastingdienst, want het UWV en de belastingdienst wisselen gegevens uit. Bij afwijkingen is ongeveer twee jaar later de beer los.

Hier ontstaat een probleem. De belastingdienst denkt erg ruim over het begrip 'werk' als het een zelfstandig ondernemer betreft. Uren die meetellen voor het urencriterium zijn uren die besteed worden aan: management, financiële administratie, bedrijfseconomische administratie, personeelszaken, inkoop, verkoop, bedrijfsrelaties, onderhoud en reparatie, schoonmaak, het wassen en strijken van werkkleding, het bezoeken van beurzen, het lezen van vakliteratuur, het volgen van cursussen, stand by uren, reistijd.

Het UWV denkt heel anders over 'werk', volgens het UWV is werk alleen werk als er voor betaald is.

Dit kan opgelost worden door lijsten bij te houden waarin de uren gesplitst worden in
  • uren die je hebt gefactureerd
  • reistijd
  • overige bedrijfsuren
  • totaal

Je geeft de belastingdienst het totaal aantal uren op en je geeft het UWV twee getallen:
  • het aantal uren dat je gefactureerd hebt
  • het totaal aantal uren, dat dus gelijk is aan het aantal uren dat je opgeeft aan de belastingdienst

Houd die lijsten wekelijks bij, dan is het niet zoveel werk, en bewaar ze bij je agenda en de rest van je administratie. Je kunt dan bij moeilijkheden iets laten zien.

En nou maar hopen dat het goed gaat.
Gerelateerde artikelen
Het urencriterium voor ondernemersHet urencriterium voor ondernemersAls je als ondernemer in aanmerking wilt komen voor ondernemersaftrek, waaronder de zelfstandigenaftrek en de startersaf…
Ondernemen: zakelijke aftrekposten 2015Ondernemen: zakelijke aftrekposten 2015Het loon van een ondernemer bestaat uit de nettowinst die door het bedrijf gegenereerd wordt. Bij een eenmanszaak, VOF o…
Betere regelingen voor zelfstandigen en startersBetere regelingen voor zelfstandigen en startersZelfstandigen en starters kunnen waarschijnlijk door de recessie van 2009 rekenen op veel steun vanuit het kabinet. Op P…
MKB-winstvrijstelling 2016, 2017, 2018: voorwaarden & hoogteMKB-winstvrijstelling 2016, 2017, 2018: voorwaarden & hoogteDe MKB-winstvrijstelling zorgt er, ook in 2016, 2017 en 2018, voor dat 14% van de winst die ondernemers behalen onbelast…
Plannen om de groei van het aantal zzp'ers in te dammennieuws uitgelichtPlannen om de groei van het aantal zzp'ers in te dammenEr komen steeds meer zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers) in Nederland. Het aantal zzp’ers blijft in rap tempo toene…
Bronnen en referenties
  • http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_kosten/ondernemen_kosten-16.html
  • Indicator: Haalbare belastingvoordelen voor ondernemers

Reageer op het artikel "Gedeeltelijk arbeidsongeschikt: verlaagd urencriterium"

Reactie

Danielle Klinkenberg, 19-06-2013 15:18 #1
Hallo,
fijn om deze informatie (opnieuw) gevonden te hebben. Hoewel ik nu startende ben, heeft niemand mij er meer op geattendeerd de laatste tijd. Gelukkig heb ik het onthouden van langer geleden :-). Het artikel is voor het laatst bewerkt in 2011, is er sinds dien nog iets verandert op is deze urennorm nog steeds actueel?
Met vriendelijke groet,
Danielle Klinkenberg Reactie infoteur, 20-06-2013
Het staat nog steeds op de site van de belastingdienst, dus ik neem aan van wel.

Infoteur: Judithm
Laatste update: 15-06-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 1
Schrijf mee!