Verdien aan de Belastingdienst - heffingsrente

Verdien aan de Belastingdienst - heffingsrente In 2020 geld verdienen aan de Belastingdienst wordt steeds moeilijker. Het kan in 2020 met de heffingsrente als vergoeding voor de gemiste rente, de aftrekposten en belastingrente op de belasting. Ook gezamenlijk belastingaangifte doen met uw fiscale partner betekent geld verdienen. Wat is de heffingsrente voor rente? Krijgt u belastinggeld terug, dan is dat mogelijk met rente. Een gezamenlijke belastingaangifte betekent vaak meer teruggave van belasting door de vele heffingskortingen. Sparen bij de fiscus is met de nieuwe regels voor de belastingrente iets minder voordelig, maar nog altijd de moeite waard. Het is in ieder geval beter dan rente betalen aan de fiscus. Wie belastingaangifte doet, weet ook zeker dat hij geen heffingskortingen misloopt waarop hij nog recht heeft. U kunt met uw belastingaangifte dus ook een zakcentje verdienen.

Hoe kan de belastingaangifte u geld opleveren?

De Belastingdienst en de belastingaanslag

De meesten van ons betalen niet graag belasting en vinden dat ze te veel betalen. Maar u kunt ook aan de Belastingdienst verdienen. Voorwaarde is wel dat u als particulier een beetje bij kas zit en kunt wachten totdat u uw belastingcenten terug krijgt. Met rente natuurlijk.

Drie manieren om aan de Belastingdienst te verdienen

Er zijn drie manieren om geld te verdienen als de rente hoog is:
  1. Vraag geen voorlopige teruggave inkomstenbelasting aan;
  2. Verlaag als het kan uw hypotheek;
  3. Betaal uw voorlopige aanslag over het lopende jaar snel.

Hoeveel bedraagt de heffingsrente?

Krijgt u geld terug, dan is dat gelijk aan de heffingsrente plus uw voordeel van gemiddeld 1,2% op uw vermogen. De heffingsrente van de fiscus bedraagt sinds 2004 tot en met 2019 en 2020 de volgende percentages:

Heffingsrente en belastingrente Belastingdienst in 2019 en 2020:

jaarkwartaal 1kwartaal 2kwartaal 3kwartaal 4
20204%4%4%4%
20194%4%4%4%
20184%4%4%4%
20174%4%4%4%
20164%4%4%4%
20154%4%4%4%
20143%4%4%4%
20133%3%3%3%
20122,85%2,3% 2,5%2,25%
20112,5%2,5% 2,75%3%
20102,5%2,5% 2,5%2,5%
20094,90%3,50% 2,75%2,5%
20085,30%4,75%5,15%5,45%
20074,70%5,00%5,25%5,40%
20063,50%3,75%4,00%4,25%
20055,0%5,0%5,0%5,0%
20043,50%3,5%3,5%3,5%

Vraag geen voorlopige teruggave inkomstenbelasting aan als u geld terug krijgt

Als u nogal wat aftrekposten heeft of uw heffingskortingen uitbetaald wil krijgen, bent u waarschijnlijk geneigd om een voorlopige teruggave te vragen. Liefst in maandelijkse termijnen. Dat lijkt verstandig, omdat u dan eerder over de teruggave kunt beschikken. Maar als u dat niet doet en het opspaart, is het voordeel veel groter. U ontvangt het geld weliswaar later en in 1 keer, maar dan wel vermeerderd met rente. Die rente overtreft veelal die van een spaarrekening en is bovendien niet belast. Bovendien kan de Belastingdienst niet failliet gaan.

Verlaag als het kan uw hypotheek

De wet Hillen zorgt ervoor dat het extra aflossen van een hypotheek ook extra voordelig kan zijn. Deze wet houdt kortweg in dat de bijtelling van het eigenwoningforfait niet hoger kan zijn dan de aftrekposten voor de eigen woning, de hypotheekrenteaftrek en eventuele aankoopkosten voor een woning. Hoe lager de hypotheekrente aftrek, hoe groter uw voordeel is. Dat klinkt tegenstrijdig, maar de wet Hillen zorgt daarvoor. Zeker als uw hypotheek niet meer zo hoog is, levert extra aflossen u meer op dan wanneer u uw geld laat staan op een spaarrekening met een lage spaarrente.

Betaal uw voorlopige aanslag inkomstenbelasting over het lopende jaar snel

Het is goed te merken dat de Belastingdienst steeds meer haast heeft met het innen van de belastingpenningen. Daardoor gebeurt het steeds vaker dat u een voorlopige aanslag inkomstenbelasting ontvangt voor het lopende jaar. Dat kan natuurlijk flink schrikken zijn, maar u kunt er uw voordeel mee doen. Het scheelt een heffingsrente en vaak krijgt u ook nog korting als u vroeg in het jaar in één keer betaalt. Weeg zelf af of u die korting groot genoeg vindt. Zo niet dan kunt u altijd nog in termijnen betalen.

Gezamenlijk belastingaangifte doen heeft vele voordelen

Nogal wat partners laten alleen de meest verdienende belastingaangifte doen, want die krijgt toch te meeste van de Belastingdienst terug is de redenering. Die redenering klopt echter niet altijd. Twee voorbeelden om dit aan te tonen, maar zo zijn er veel meer:
  1. Stel uw partner heeft geen inkomen. Dan heeft de partner ook geen recht op heffingskortingen. Door nu samen met u als partner wel een gezamenlijke aangifte te doen, krijgt de partner wel belasting terug. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de aanrechtsubsidie van de fiscus.
  2. Stel u hebt meer vermogen dan de vrijstelling in box 3 van de inkomstenbelasting waardoor u vermogensbelasting moet betalen. Als u gezamenlijk belastingaangifte doet en de partner heeft minder vermogen dan de vrijstelling, dan schuift u in de aangifte een deel van uw vermogen in box 3 door naar uw partner. Daardoor betaalt u minder en misschien wel geen vermogensbelasting meer. Deze schuif kan ook gunstig uitpakken voor sommige heffingskortingen.

Slot

In beide gevallen verdient u aan de fiscus. Als straks de voorlopige aanslag sterk afwijkt van wat u werkelijk moest betalen en bijvoorbeeld door gewijzigde omstandigheden veel lager behoorde te zijn, krijgt u later het te veel betaalde weer terug met rente. Tot slot nog de opmerking dat het vaak loont om bezwaar te maken tegen gemeentelijke heffingen, zoals bij de aanslag onroerend goed WOZ en OZB. Ook dat kan u vele jaren veel geld schelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Verdien aan de Belastingdienst - heffingsrente"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 13-01-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Heffingsrente belastingdienst
Schrijf mee!