InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Nieuw belastingverdrag zwart geld Luxemburg

Nieuw belastingverdrag zwart geld Luxemburg

Nieuw belastingverdrag zwart geld Luxemburg De Belastingdienst zet zijn jacht op zwart geld voort. Op 29 mei 2009 werd er een nieuw bilateraal belastingverdrag met Luxemburg gesloten dat het opsporen van zwart geld moet vergemakkelijken. Sinds 2011 is er een gegevensuitwisselingsverdrag. De opsporing van zwart gaat door met het maken van nieuwe afspraken, onder meer met de hulp van België en tipgevers. In 2015 is het bankgeheim in Luxemburg volledig opgeheven. In 2019 lopen naar schatting nog steeds 120 zaken.

Luxemburg

Luxemburg is een land waar nogal wat Nederlanders zwart zouden hebben gestald. In 2007 zette de Belastingdienst al een draaiboek zwart geld Luxemburg in elkaar om vervolgens te komen met een dwangsom voor zwartspaarders in Luxemburg.

Zwart geld en vluchtroutes

Voor wie zwart geld wil verbergen zijn er vele zwart geld vluchtroutes. Soms gewoon dichtbij zoals in Luxemburg, soms veel verder weg. De Belastingdienst heeft duidelijk de jacht op zwart geld geopend en wil zeker het zwarte geld in de naburige landen als Luxemburg, België en Liechtenstein opsporen. Maar dat gaat natuurlijk niet zo maar, reden waarom wordt getracht om met die landen een nieuw belastingverdrag te sluiten.

Het nieuwe belastingverdrag met Luxemburg behelst dat de twee landen op verzoek belastinggegevens uitwisselen. Maar let op. De Luxemburgse minister van begroting heeft al duidelijk aangegeven dat alleen op specifieke verzoeken van de Nederlandse Belastingdienst wordt ingegaan, als er een indicatie is van belastingontwijking. Een algemeen en niet onderbouwd verzoek wordt niet door Luxemburg gehonoreerd. Daarbij wordt een automatische uitwisseling van belastinggegevens, zoals met de meeste EU landen gangbaar is, uitgesloten.

Ratificatie

Bovendien geldt het nieuwe verdrag pas vanaf 2010 en heeft het geen terugwerkende kracht. En tot slot is het zo, dat het verdrag alleen dan ingaat als de parlementen van Nederland en Luxemburg beide dit najaar het verdrag hebben geratificeerd. Ook daar bestaat nog onduidelijkheid over.

Liechtenstein

Liechtenstein is wereldberoemd om zijn bankgeheim, de zeer lage belastingtarieven en de vele brievenbusmaatschappijen. Daar komt nu verandering door een nieuw belastingverdrag met Nederland. Daarmee lijkt de Belastingdienst vanaf 2010 ook informatie over alle rekeningen van Nederlanders met jarenlang verzwegen vermogen in handen te krijgen.

Fors hogere boete zwart geld

De Belastingdienst druk bezig met het mogelijk maken van een fors hogere boete op zwart geld. Daarbij is er zelfs sprake van om ook de mensen die van de inkeerregeling voor zwart geld op en buitenlandse spaarrekening gebruik maken, een boete te geven van 300%.

Nieuw belastingverdrag België

Op 23 juni 2009 is ook een nieuw protocol bij het belastingverdrag met België getekend. Dit protocol regelt nadere afspraken over de uitwisseling van fiscale informatie. In essentie komt het erop neer, dat de automatische uitwisseling van bankgegevens mogelijk wordt vanaf 1 januari 2010. Ook op dringend verzoek is uitwisseling van bankgegevens mogelijk met terugwerkende kracht tot en met 1 januari 2008. Net zoals bij de afspraken met Luxemburg zullen deze nieuwe afspraken wel eerst door beide parlementen geratificeerd moeten worden.

Slot belastingverdrag met Luxemburg

De draaischroeven lijken door de fiscus steeds verder te worden aangedraaid. Het lijkt de bedoeling, om zo veel mogelijk mensen nog dit jaar te laten kiezen voor een tijdige inkeer. En dat is niet onlogisch, want de Belastingdienst komt structureel geld tekort. Bovendien weet iedereen wel dat belastingontduiking niet is toegestaan, maar er zijn nog voldoende belastingparadijzen in de wereld en er bestaat altijd nog de mogelijkheid van een wettelijk toegestane belastingontwijking. En ook daar zullen nogal wat mensen gebruik van blijven maken. Die vinden daarvoor echt de weg wel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zwart geld – zwart geld witwassen met hulp BelastingdienstZwart geld – zwart geld witwassen met hulp BelastingdienstVrijwillig inkeren in 2018 of in 2019? Er is veel zwart geld in omloop via zwart werk en zwart sparen in het buitenland,…
Zwart geld en de navorderingstermijn op zwart geldZwart geld en de navorderingstermijn op zwart geldWie door de Belastingdienst wordt gepakt met zwart geld op een buitenlandse rekening kan op een zeer hoge fiscale boete…
Belastingdienst, Dwangsom zwartspaarders LuxemburgBelastingdienst, Dwangsom zwartspaarders LuxemburgWie zwart spaart in Luxemburg of Zwitserland moet in 2018 extra oppassen. Onlangs werd namelijk bekend dat er een draaib…
Zwartspaarders Frankrijk en ZwitserlandZwartspaarders Frankrijk en ZwitserlandWie zwart spaart, had een paar jaar de tijd om zonder boete vrijwillig in te keren en zijn spaartegoed op een buitenland…
Belastingdienst, draaiboek zwart geld LuxemburgBelastingdienst, draaiboek zwart geld LuxemburgHet draaiboek zwart geld Luxemburg achtervolgt ook in 2018 en 2019 nog mensen met zwart geld. De Belastingdienst neemt z…

Reageer op het artikel "Nieuw belastingverdrag zwart geld Luxemburg"

Reactie

Lafronde, 31-03-2012 19:28 #1
Een strikt hypothesische vraag:
Ik heb dankzij de Staatsloterij (helaas hypothetisch) een vermogen gewonnen, maar geef er de voorkeur aan om wegens strikt persoonlijke redenen en wellicht volledig illegaal e.e.a. naar het buitenland te exporteren. Ik wil echter de oud-vaderlandse belastingkluit niet belazeren en geef het vermogensbestandsdeel en de jaarlijkse rente-inkomsten keurig netjes aan om daarover mijn tribuut te betalen; Yeeaacchhh!
Desondanks vertik ik het echter om de lokatie van dat zo keurig belegde en legaal verworven vermogen te onthullen; zowel gezien eventuele theoretische verlangens van de Staat Der Nederlanden, als tegen roofzuchtige toekomstige geldbeluste derden.
Ben ik dan strafbaar, extra-belastbaar of anderszins, of mag de Z.E. de Minister van Financiën blij zijn dat ik zo keurig aan mijn maatschappelijke verplichtingen voldoe en houdt hij dienovereenkomstig zijn grijpgrage en nieuwsgierige ambtenaren in toom?!
Wellicht een naïve vraagstelling, maar voor sommige gelukkige prijswinaars wel logisch… Reactie infoteur, 20-01-2018
Beste Lafronde,
Het vermogen opgeven (rente is niet nodig) is voldoende.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 25-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belastingen & zwart geld
Reacties: 1
Schrijf mee!