InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Grensarbeid Nederland-Belgie

Grensarbeid Nederland-Belgie

Voor diegenen die in Nederland wonen maar in Belgie werken geldt normaal gesproken dat in Belgie loonbelasting en premies worden ingehouden door de werkgever. Tenaanzien van sommige fiscale aftrekposten zou dit nadelig kunnen zijn daar enkele in Nederland aftrekbare kosten niet voor de Belgische inkomsten en loonbelasting aftrekbaar zijn. Denk bijvoorbeeld aan hypotheekrente en persoonsgebonden aftrek.Hiervoor kennen we de zogenaamde compensatieregeling. Er bestaan in Nederland twee soorten compensatie regelingen, te weten:
  • Een algemene compensatie
  • Een bijzondere compensatie

Algemene compensatie

Deze regeling geldt voor allen die in loondienst werkzaam zijn bij een Belgische werkgever, voor de bestuurder van een vennootschap, een artiest, een sporter of diegene die in Belgie een tijdelijke arbeidsongeschiktheidsuitkering ontvangt. Zij dienen wel in Nederland woonachtig te zijn.

De hoogte van de compesatie bedraagt het verschil tussen de in Belgie afgedragen loonbelasting en premies en datgene wat in Nederland zou zijn betaald indien rekening was gehouden met de aftrek die in Belgie niet wordt toegepast.

Voorbeeld:

U hebt een belastbaar inkomen in Belgie van 45.000 euro per jaar. U heeft hierover een totaal bedrag van 18.000 euro betaald aan loonbelasting en premies.

U woont in Nederland in een koopwoning en de totaal betaalde hypotheekrente bedraagt 12.000 euro en het eigenwoningforfait is 3.000 euro.

In Nederland zou u dan een fiscale aftrek van 9.000 euro hebben gehad hetgeen u een belastingbesparing van om en nabij 3.600 euro had opgeleverd.

Indien we er voor het gemak even vanuit gaan dat de heffing voor het overige in Nederland gelijk is als die in Belgie dan is de compensatie in dit geval 3.600 euro.

Bijzondere compensatie

Deze regeling geldt alleen voor diegenen die voor 1 januari 2003 vielen onder de zogenaamde grensarbeidersregeling.

De bijzondere compesatie is het verschil tussen wat u volgens de algemene compensatieregeling zou hebben betaald en datgene wat u zou moeten betalen voortvloeiende uit de bedoelde grensarbeidersregeling. Deze regeling levert u een aanzienlijke compensatie op daar u voor de genoemde datum aanzienlijk minder belasting betaalde in Nederland als grensarbeider.

Let erop dat de genoemde grensarbeidersregeling komt te vervallen zodra u van werkgever wisselt

Dit artikel is slechts een beperkte weergave van een en ander. Ik adviseer u dan ook om indien de inhoud van dit artikel op u van toepassing zou kunnen zijn om contact op te nemen met een fiscaal adviseur.

U kunt de compensatie aanvragen via uw aangifte inkomstenbelasting danwel via een aanvraagformulier voorlopige teruggaaf verkrijgbaar bij de belastingdienst.
© 2007 - 2019 Cazimirencaron, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wonen in Nederland, werken in België en belastingverdragWonen in Nederland, werken in België en belastingverdragIn Nederland wonen, maar in België werken, grensarbeid? Wat betekent dat voor de hypotheekrenteaftrek in België (woonbon…
Verrekening voorheffingenWanneer de belastingdienst de aanslag van de inkomstenbelasting vaststelt worden de ingehouden voorheffingen verrekend.…
Loonheffing: Wat is loonheffing?Loonheffing: Wat is loonheffing?Wat is loonheffing? Over welke beloningen moet loonheffing worden betaald? Hoe wordt de loonheffing berekend? Wat is loo…
Belasting betalen over partneralimentatie in 2018 en 2019Belasting betalen over partneralimentatie in 2018 en 2019Partneralimentatie is voor velen een gruwel, maar voor wie recht heeft op alimentatie is dit vaak ook een belangrijke br…
Toptarief 2018, 2019: loonbelasting en inkomstenbelastingToptarief 2018, 2019: loonbelasting en inkomstenbelastingHet toptarief 2018 en 2019 voor de loonbelasting en inkomstenbelasting bedraagt bijna 52% en zou bij de belastingherzien…

Reageer op het artikel "Grensarbeid Nederland-Belgie"

Infoteur: Cazimirencaron
Gepubliceerd: 03-04-2007
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!