Vliegtaks verdwijnt per 1 juli – vliegen wordt goedkoper

Vliegtaks verdwijnt per 1 juli – vliegen wordt goedkoper Nog niet eens een jaar geleden (1 juli 2008) werd de vliegtaks ondanks vele protesten ingevoerd. Mensen die vanaf Nederlandse luchthavens vlogen betaalden voor vluchten binnen Europa 11,25 euro en voor verdere vluchten 45. De regering wil nu de economie weer stimuleren en heeft daarom aangegeven de vliegtaks weer te willen doen verdwijnen. Dit betekent voor de reizigers een voordeel 350 miljoen euro, dat eerst in de staatskas zou verdwijnen. Het verdwijnen van vliegtaks. Hoe het afschaffen van deze belasting er uit ziet, is nog niet duidelijk. Veel vliegmaatschappijen en touroperators lopen echter al vooruit op de maatregel en schrappen de vliegtaks met onmiddellijk ingang.

Maatschappijen en touroperators die de taks direct afschaffen

  • Mensen die met Tui vliegen (waaronder ArkeFly, Arke, en Kras vallen) en die al een reis geboekt hebben krijgen de al betaalde taks terugbetaald. Als het hele bedrag van de reissom nog niet is betaald, wat vaak het geval is bij de meeste (verre)reizen wordt het bedrag in mindering gebracht op wat nog voldaan moet worden.
  • Ook Oad was één van de eersten die aangaf de belasting te schrappen.
  • Vervolgens gaf ook Neckermann te kennen de vliegtaks niet meer in rekening te brengen. Mensen die nu boeken krijgen de heffing al niet meer op de factuur gepresenteerd. Klanten die al hebben geboekt en na 1 juli vertrekken krijgen het geld terug.
  • Ook Touroperator Holland International komt klanten tegemoet. Deze touroperator verrekent met klanten de vliegtaks voor al (gedeeltelijk) betaalde reizen met een verre bestemming. De belasting wordt bij de laatste betaling van de reis verrekend. Mensen die nu een reis boeken, ook als die voor 1 juli valt, hoeven geen vliegtaks te betalen. Holland International neemt die dan voor hun rekening.
  • Ook Vliegwinkel.nl schaft per direct de vliegtaks af voor mensen die vanaf 1 juli vertrekken. Wie bij deze organisatie al een reis heeft geboekt met vertrek na 1 juli hoeft zich geen zorgen te maken, want de persoon in kwestie krijgt de taks dan gewoon terug. De organisatie overlegt nog met de ANVR en de luchtvaartmaatschappijen hoe dit wordt geregeld.
  • Klanten van Kuoni betalen op nieuwe boekingen geen vliegtaks meer. Reizigers die vanaf 1 juli vertrekken krijgen de heffing vergoed.

Maatschappijen die het iets anders doen

  • Globe Reisburo betaalt reizigers direct de vliegtaks terug. Dit geldt voor zowel nieuwe boekingen als reeds betaalde reizen. Ook klanten die vóór 1 juli vertrekken krijgen de heffing terug, maar dit gebeurt dan in de vorm van een reischeque die bij een volgende reis verzilverd kan worden. Klanten van andere reisbureaus krijgen bij Globe gek genoeg ook hun vliegtaks terug. Ook niet handje contactje, maar eveneens in de vorm van een cheque, die ingewisseld kan worden. Het reisburo hoopt daarmee waarschijnlijk veel nieuwe klanten te werven. In dit geval moeten de klanten van een ander bureau wel de boekingsbevestiging meenemen om aan te tonen dat ze de vliegtaks hebben betaald of nog gaan betalen.
  • Fox Vakanties zal de vliegbelasting niet langer in rekening brengen voor reizen die vertrekken na 1 juli 2009. De prijzen op de website heeft deze organisatie inmiddels aangepast. Al gemaakte boekingen met vertrek vanaf 1 juli 2009 zullen worden aangepast. De klanten krijgen daarvoor nog een aangepaste factuur. Daarnaast past Fox Vakanties de vliegbelasting af voor alle nieuwe boekingen met vertrekdatum vanaf 1 juni 2009. Vanaf 1 juni neemt de reisorganisatie de taks dus voor eigen rekening, ongeacht met welke maatschappij gevlogen wordt. Deze actie is wel alleen van toepassing op boekingen die vanaf nu gemaakt worden.

Regeling bedoeld om minder te vliegen

De ecotaks moest er voor zorgen dat minder mensen gingen vliegen. Overigens ging de opbrengst van de belasting vreemd genoeg niet naar milieumaatregelen. De maatregelen joeg mensen echter de grens over, waar zij vanaf omringende luchthavens in Duitsland, en België vertrokken omdat het vliegen vanaf daar goedkoper was. In totaal vertrokken vorig jaar zo’n 800.000 mensen minder vanaf Nederlandse luchthavens.

Taks kostte geld en leverde niets op

Doordat de taks dit effect had, bleek de maatregel alleen maar geld te kosten in plaats van op te leveren. Omdat zoveel minder mensen nog vanaf Nederland vlogen werden veel minder inkomsten gehaald. De maatregelen kostte volgens het SEO dat de maatschappij 1,3 miljard euro, tegen een verwachte opbrengst van 350 miljoen. Volgens datzelfde SEO bleek echter maar hoogstens 270 miljoen binnen te zijn gehaald. Daarnaast kostte de maatregel vijf- tot tienduizend arbeidsplaatsen omdat er veel minder vluchten vanuit Nederland vertrokken. Easyjet bijvoorbeeld, een budgetflyer, verminderde haar vluchten drastisch toen de belasting werd ingevoerd. De maatschappij wil vanaf 1 juli nu wel weer vanaf Schiphol gaan vliegen.

Bijna een miljoen minder passagiers

Volgens de luchthaven Schiphol zijn zeker 900.000 passagiers vanuit omringende landen gaan vliegen. Of deze mensen allemaal terugkomen is de vraag, want ook veel andere belastingen op Schiphol zijn erg hoog te zijn.

Belasting moet nog tot juli worden afgedragen

Overigens moet de belasting nog wel tot 1 juli worden afgedragen aan de regering. Grote maatschappijen nemen het bedrag tot die tijd veelal voor eigen rekening, maar de kleineren kunnen dat financieel niet behappen. In feite is het niet in rekening brengen gewoon een korting op de reis in een branche die het al redelijk moeilijk heeft door de economische crisis. Het terugbetalen of anders verrekenen van de vliegtaks heeft voor de branche nog behoorlijk wat voeten in de aarde.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Visa Creditcard: waar aanvragen?Visa Creditcard: waar aanvragen?De meest gebruikte creditcards ter wereld zijn de Visa creditcards. Visa creditcards zijn te verkrijgen via Internationa…
De kansspelbelastingDe kansspelbelastingOver prijzen die gewonnen worden in kansspelen is in Nederland kansspelbelasting verschuldigd. De hoogte hiervan hangt a…
Ski-ongeval: dit zijn de alarmcentrales bij een ski-ongevalSki-ongeval: dit zijn de alarmcentrales bij een ski-ongevalBij een ski-ongeval moet je direct de alarmcentrale van je verzekering bellen. Behandeling kan namelijk een dure zaak wo…
Auto slim parkeren bij een vliegveld in 2020Auto slim parkeren bij een vliegveld in 2020In 2020 goedkoop uw auto parkeren bij een vliegveld in Nederland? Wat zijn de mogelijkheden, waar laat u uw auto bij een…

Inkomensafhankelijke combinatiekorting 2012 en 2011Inkomensafhankelijke combinatiekorting 2012 en 2011De inkomensafhankelijke combinatiekorting 2012 en 2011, de kinderkorting, is een loonheffingskorting, een korting waardo…
WaterschapslastenWaterschapslastenWaterschapslasten vormen een steeds hogere aanslag op ons budget. Op de aanslag waterschapslasten prijkt voor dit jaar e…
Bronnen en referenties
  • Het Parool
  • De Telegraaf
  • Reisrevue

Reageer op het artikel "Vliegtaks verdwijnt per 1 juli – vliegen wordt goedkoper"

Infoteur: Singalees
Laatste update: November 2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belastingen
Schrijf mee!