InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Verlaagd BTW-tarief op nieuwbouw

Verlaagd BTW-tarief op nieuwbouw

De Belgische regering heeft in haar plan om de bouwsector te stimuleren het BTW-tarief voor nieuwbouw tijdelijk verlaagd van 21% naar 6% en dit voor een schijf van 50 000 EUR. We zetten de voorwaarden even op een rijtje.

Voorwaarden

Normaal betaalt u voor het bouwen van een woning 21% BTW op de factuur van uw aannemer. Dit jaar wordt daar deels van afgeweken. Voor een schijf van 50 000 EUR betaalt u slechts 6%, zodat dit u een besparing van 7 500 EUR oplevert. Hiertoe dient u wel te voldoen aan een aantal voorwaarden.

  • U moet de nieuwe woning minstens vijf jaar lang als vaste gezinswoning en als wettige woonplaats betrekken. Een tweede woning of opbrengsteigendom kan dus niet van deze gunstregeling genieten. Een bijkomende voorwaarde is dat u de woning nog niet in gebruik had op 1 januari 2009.
  • De maatregel wordt tijdelijk ingevoerd, namelijk enkel voor het jaar 2009.
  • Begon u reeds in 2008 te bouwen, dan kan u op basis van de facturen van 2009, ook genieten van het voordeel.
  • De werken moeten uitgevoerd worden door een geregistreerd aannemer.
  • De verlaging geld ook in het geval van aankoop van een nieuwbouw of voor het slopen en heropbouwen van een woning.

Administratieve formaliteiten

U dient een formulier 121.1 dat verkrijgbaar is bij de BTW-administratie in te vullen. Men zal een referentienummer aanbrengen op het formulier en daarvan dient u een copie te bezorgen aan uw aannemer. Op basis daarvan weet de aannemer dat hij een aangepaste factuur kan opmaken.

Bijkomende BTW-maatregelen

Op verbouwingen betaalt u normaal 21% BTW. Voor werken aan oude woningen geldt ook het voordeeltarief van 6%. Voor woningen ouder dan 15 jaar is deze maatregel permanent. Voor andere woning ouder dan 5 jaar geldt deze tot 31 december 2010. Ze gelden ook enkel voor privé-woningen of verbouwingen van het privé-gedeelte bij een woning voor gemengd gebruik.

Het gaat om volgende renovatiewerken:
  • plaatsing en onderhoud van centrale verwarming, nieuwe schouw of open haard
  • plaatsen van sanitaire voorzieningen
  • nieuwe electriciteit, elektrische bel en alarmtoestellen
  • wand- of vloerbekleding, rolluiken
  • installatie van een keuken (niet geldig voor de inbouwtoestellen)
  • schilderwerken
  • gevelrenovatie
  • veranda, garage
  • onderhoud schoorstenen, riolen en leidingen
© 2009 - 2017 Kurtad1, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Verlaagd BTW-tarief op nieuwbouw"

Infoteur: Kurtad1
Gepubliceerd: 23-02-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!