InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Koopsom begrafeniskosten nu nog aftrekbaar in 2008!

Koopsom begrafeniskosten nu nog aftrekbaar in 2008!

Koopsom begrafeniskosten nu nog aftrekbaar in 2008! Een koopsom uitvaartverzekering is nog aftrekbaar in 2008, in 2009 niet meer! Als u een flink bedrag over heeft is het verstandig om deze nu nog af te sluiten en te betalen in 2008. De fiscus zal u een flink bedrag hiervan terugbetalen! Door een eenmalige storting te doen betaalt u alvast de kosten van de begrafenis en u hoeft er niet meer naar om te kijken.

Waarom een koopsom uitvaartverzekering?

De kosten van een begrafenis zijn vaak veel hoger dan gedacht. Niemand kijkt graag vooruit naar een begrafenis, maar als u zoiets overkomt, is de schok naast het missen van een dierbare niet te overzien als blijkt dat er niets was geregeld, of niet goed geregeld.

Het is belangrijk om uw dierbaren niet met de hoge kosten van een begrafenis of crematie achter te laten, het is aan te raden om u tegen deze kosten te verzekeren. Een gemiddelde uitvaart kost al snel zo`n € 8.500,- (incl. grafmonument en grafrechten)

Aftrekbare post buitengewone uitgaven alleen nog in 2008

Door eenmalig een bedrag te storten betaalt u alvast uw toekomstige begrafenis en heeft u geen maandelijkse premie meer te betalen. Het maakt wel uit in welke vorm u die koopsom stort. De kosten van een begrafenispolis komen namelijk alleen voor aftrek als buitengewone uitgave in aanmerking als het gaat om een zogenaamde ‘natura-uitvaartverzekering’. Dit is dat er geen geld wordt gestort in geval van overlijden, maar dat de begrafenis dan wordt verzorgd zoals door u is afgesproken. Andere mogelijkheden om geld te reserveren voor een begrafenis of crematie (zoals een overlijdensrisicoverzekering of een depositostorting) komen niet voor aftrek in aanmerking. Neem nu uw maatregelen en geniet nog van het belastingvoordeel!

Ook voor ouderen nog te realiseren!

Een koopsompolis kan dus ook gebruikt worden voor meer doelen dienen dan een goed pensioen. Een verzorgde uitvaart, bijvoorbeeld. Vaak hebben oudere mensen járen geleden een begrafenis- of uitvaartverzekering afgesloten die nu helemaal de kosten niet kunnen dekken. Een soort van onderverzekerd zijn dus. Er bestaan nog wel mogelijkheden voor ouderen om deze aan te passen, onder andere door een dergelijke aanvullende koopsompolis begrafeniskosten te storten. Deze kan tot de leeftijd van 85 jaar nog worden gestort bij bepaalde verzekeringsmaatschappijen.

De drempel van de buitengewone uitgaven is bij ouderen meestal al bereikt, al wat daarboven komt is een aftrekpost en zal dus een teruggave in belastingen opleveren.

Vrijstellingen in box 3

Deze koopsompolis begrafeniskosten is dus een recht wat u hebt, en deze wordt dus als bezitting gezien. Gelukkig gelden er voor de koopsompolissen vrijstellingen in box 3:
  • Rechten uit begrafenisverzekering, mits verzekerd kapitaal in totaal maximaal € 6.590 per verzekerde bedraagt of (bij overschrijding) waarde van rechten in totaal maximaal € 6.590 per persoon bedraagt.
  • verstrekkingen in natura ter verzorging uitvaart.
© 2008 - 2017 Maryp, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Laat de belastingdienst uw bril of hoorapparaat betalen!Laat de belastingdienst uw bril of hoorapparaat betalen!De aftrekpost buitengewone uitgaven verdwijnt. Neem nu maatregelen en profiteer van de regelingen en aftrekposten die no…
Belastingdienst & tarieven 2008 & buitengewone lastenBelastingdienst & tarieven 2008 & buitengewone lastenAftrekbare ziektekosten? Teruggave bril en lenzen in 2008? U had het waarschijnlijk al gemerkt aan de voorlopige terugga…
Aftrek ziektekosten 2009: lage inkomens vrij snel teruggaveAftrek ziektekosten 2009: lage inkomens vrij snel teruggaveIn 2008 heeft de regering besloten dat zowel mensen met een hoog als mensen met een laag inkomen van de aftrekpost ziekt…
Aftrekpost kosten levensonderhoud kind 2013Aftrekpost kosten levensonderhoud kind 2013De aftrekpost levensonderhoud kind 2013 kan een interessante aftrekpost zijn bij uw aangifte inkomstenbelasting 2013 of…
De TBU regeling, wat is dat?De TBU regeling, wat is dat?De regeling Tegemoetkoming Buitengewone Uitgaven is een tegemoetkoming voor mensen met hoge ziektekosten en een laag ink…

Reageer op het artikel "Koopsom begrafeniskosten nu nog aftrekbaar in 2008!"

Reacties

Roshanali, 04-12-2011 17:48 #6
Ik heb in eind december 2006 ca. eur 5.600 betaald aan DELA inz. koopsompolis
voor mijn moeder ter dekking van befrafeniskosten ( in natura). Weet u of deze kosten voor mij alsnog aftrekbaar zijn. Reactie infoteur, 06-12-2011
Nee, deze kosten zijn voor u niet fiscaal aftrekbaar. Ze zouden wel voor uw moeder zelf aftrekbaar geweest zijn als zij ze zelf had betaald.

Kosten van een uitvaart of een verzekering voor ouders zijn voor kinderen in het geheel niet fiscaal aftrekbaar. Niet meer sinds 2001. Voordien was dat wel het geval.

Cfm van Gemert, 20-11-2009 13:57 #5
In het artikel over Begrafenisdeposito's meld U, dat er vrijstellingen gelden n Box 3.
Is dit ook nog het geval in 2009 en zoja wat is het maximum bedrag van de vrijstelling? Reactie infoteur, 20-11-2009
Helaas, kosten of verzekering van begrafenis is niet meer aftrekv=baar in 2009. Het is hooguit aftrekbaar van de totale erfenis, voor berekening van de successierechten.

Doortje, 16-05-2009 14:24 #4
Hoeveel procent krijg je terug van een koopsom polis die alleen voor je begravenis is? Reactie infoteur, 16-05-2009
Nou dat ligt er natuurlijk aan in welk belastingtarief je valt!

Sjoerd Hania, 16-12-2008 20:20 #3
Ik ben een kern gezonde vrouw van 85 maar bij welke verzekeraar kan ik een koopsom in natura afsluiten? Reactie infoteur, 16-12-2008
Bij de Dela! Voor ouderen is het heel moelijk om op hoge leeftijd nog iets te regelen, maar bij de Dela (en misschien zijn er nog meer verzekeraars) kunt u een zogenaamd Depositofonds openen, waarbij u jaarlijks een rentevergoeding bijgeschreven krijgt in uw verzekerd bedrag. En het mooie is: De koopsom is nu nog geheel aftrekbaar, als u het bedrag kunt missen zou ik in uw plaats dit nu meteen regelen, de tijd is kort!

Jaap van Rooijen, 14-12-2008 16:04 #2
Ik heb in 2005 een uitvaartverzekering afgesloten, een koopsompolis voor mij en mijn echtgenote. Het verzekerde bedrag wordt bij overlijden uitbetaald om de begrafenis te bekostigen. Ik kon dit niet van de belastingen aftrekken, maar hoe zit het nu. Ik lees dat het dit jaar voor het laastst kan of blijft (zoals in mijn geval) de uitvaartkosten aftrekbaar na 2009. Of kan ik dit jaar alsnog de afkoopsom opvoeren bij de belasting? Reactie infoteur, 14-12-2008
U had deze verzekering niet "in natura" afgesloten, daarom niet aftrekbaar. U kunt de in 2005 betaalde koopsom niet in 2008 aftrekken! In 2009 is de aftrekmogelijkheid voor begrafeniskosten verdwenen, helaas.

Frans Verdonschot, 21-11-2008 13:27 #1
Vraag! Om koopsom in mindering te brengen als buiten gewone last moet ik natuurlijk weten of ik dit fiscaal wel af kan trekken isdit m.n. de hoogte van de polis>Mijn belastbaar inkomen voor 2007 (verzamelinkomen)is man en vrouw samen ongeveer E 27.000,- Dit is bij benadering want mijn vrouw heeft vorig jaar voor het eerst (deels AOW v.a Maart 2007). Hoe kan ik dit uitrekenen? Reactie infoteur, 22-11-2008
De koopsom voor een begrafenisverzekering in natura (dit betekent dat u geen geld uitgekeerd krijgt in geval van overlijden) is nog aftrekbaar en in 2009 niet meer. Er is een drempelbedrag (het niet aftrekbare gedeelte) van 1,65 % van uw verzamelinkomen, maar daar zit u zo aan;
Aanvullende ziektekostenverzekering
Ouderdomstoeslag (65+)
Arbeidsongeschiktheidsaftrek?
Huisapotheek €23,-- per persoon
Hulpmiddelen, zoals brillen, protheses
Reiskosten naar specialisten
Eigen bijdrage medicijnen, kortom het is een kwestie van aftrekposten op een rij zetten en daarnaast het drempelbedrag berekenen van uw huidig inkomen.
Is de koopsom een bedrag wat u gemakkelijk kunt missen, dan zou ik het zeker aanraden.
Mocht dit moeilijk worden, dan moet u ervan uitgaan dat het teruggave bedrag aan belastingen u toch misschien zal tegenvallen, maar dan heeft u het geregeld en toch een bedrag terugontvangen.

Infoteur: Maryp
Laatste update: 17-12-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 6
Schrijf mee!