InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belastingherziening 2017: hoge belasting in box 3 mogelijk

Belastingherziening 2017: hoge belasting in box 3 mogelijk

Belastingherziening 2017: hoge belasting in box 3 mogelijk De belastingherziening voor het spaargeld en vermogen in box 3 kan een forse belastingverhoging betekenen. Wie denkt dat Nederland een mild belastingklimaat heeft, vergist zich. Sommige Nederlanders betalen in werkelijkheid 540% belasting aan de Belastingdienst (marginaal belastingtarief) over hun rendement in box 3. Zij betalen de hoge vermogensbelasting over spaargeld en vermogen. In sommige gevallen wordt door de Belastingdienst verondersteld dat u in 2017 tot 5,4% rendement maakt. De belastingherziening in box 3 uit 2017 werkt daarom in sommige gevallen slecht uit voor vermogens en spaargeld.

Hoeveel vermogensrendementsheffing gaat u betalen in 2017?

Sommige Nederlanders betalen 540% belasting aan de Belastingdienst over hun rendement in box 3 van de inkomstenbelasting

Die 540% in box 3 (spaargeld en vermogen) gelooft u waarschijnlijk niet. Toch kan het zijn dat u die 540 procent in 2017 aan de Belastingdienst over het rendement op uw vermogen en spaargeld. De vermogensrendementsheffing is een vondst van de heren Vermeend en Zalm, maar die rekenden met 1,2% belasting voor iedereen. In 2017 is dit systeem herzien en betaalt u 1,62% belasting over uw vermogen terwijl de spaarrente naar nul procent tendeert. Dat betekent een enorme belastingheffing over een laag rendement voor de belastingbetaler.

Kern nieuw belastingstelsel box 3

De kern is:
  • Iedereen met een vermogen tot 100.000 euro gaat er in 2017 op vooruit, maar moet maar afwachten wat het belastingtarief in box 3 in 2018, 2019 en later zal zijn.
  • Wie veel vermogen heeft betaalt niet langer 1,2% over zijn vermogen maar een tarief dat oploopt tot 1,62%. Onduidelijk is hoe hoog het tarief in 2018, 2019 en later zal zijn.

Sparen en toch tot 540% belasting betalen over het rendement, marginaal belastingtarief in box 3 is hoog

In 2017 mag u blij zijn met een spaarrente op een variabele rekening van 0,3%, maar uw spaarrente kan nog veel lager zijn en zelfs soms nul. De vermogensbelasting heeft in box 3 een vrijstelling van 25.000 euro, maar daarboven loopt het marginaal belastingtarief snel op. Tot hoeveel dan? Het antwoord is ontluisterend: als u 0,3% rente krijgt loopt het marginaal belastingtarief op tot 540%, maar als u minder rente krijgt dan 0,3%, is dit belastingtarief zelfs nog hoger. Daar komt nog bij dat uw geld wordt uitgehold door de inflatie. Wie zijn geluk beproeft op de beurs kan natuurlijk ook meer rendement maken en zal een minder hoog belastingtarief hebben. Maar op de beurs kunt u ook veel geld verliezen en daarom houden veel mensen spaargeld aan bij de bank.

Rekenvoorbeeld belasting box 3 voor grote vermogens:

Stel dat een deel van uw vermogen in het belastingtarief van 1,62% valt in 2017 en dat u 0,3% rente ontvangt. Dan krijgt u over elke extra 100.000 euro aan vermogen 300 euro aan rente, terwijl u er 1.620 euro belasting over betaalt. Deel dit op elkaar, 1.620 euro gedeeld door 300 euro is 540%. U betaalt dus 5,4 maal aan belasting van wat u feitelijk aan rente en rendement krijgt.

Belasting spaargeld en vermogen 2017

Het kabinet Rutte 2 heeft veel overleg gevoerd voor een nieuw belastingstelsel, maar voor een grondige herziening van het stelsel was onvoldoende steun aanwezig. Toch werd per 1 januari 2017 het belastingstelsel voor vermogen grondig veranderd en wel in het nadeel van de hogere vermogens. Wie weinig vermogen heeft, is er in 2017 wat op vooruit gegaan, maar dit nieuwe systeem kan straks echter voor iedereen zeer nadelig zijn, niet alleen voor de grote vermogens. Zelfs nadeliger dan de 4% die tot en met 2016 gold. U gaat immers van een vast percentage aan vermogensrendementsheffing over naar een variabele vermogensrendementsheffing 2017 die in de loop der tijd kan stijgen of dalen. Het is onduidelijk of u daarmee wel blij moet zijn. De 4% tot en met 2016 was te hoog vond men en dus moest er iets anders komen. Daarbij is verzuimd om te kiezen voor een laag vast tarief. Er is gekozen voor een belastingheffing die variabel is en daardoor ook nog hoger kan uitvallen in 2018, 2019 of de jaren daarna.

Spaarbank

Maar u hoeft niet stil te blijven stilzitten en kunt overstappen naar een spaarbank, die uw geld wel op waarde weet te schatten. Dat kan een grootbank zijn, maar er zijn ook voldoende kleinere banken die onder het depositogarantiestelsel van de Nederlandse Bank vallen en een hogere rente bieden. U moet zelf maar eens wat aanbiedingen bekijken. En dan nog zijn de belastingen en inflatie hoog, maar houdt u per saldo wel meer over. Een spaardeposito kan u veel meer rente geven.

Slot spaargeld in box 3

Spaar dus tegen de hoogste rente en maak gebruik van de vrijstellingen van de vermogensbelasting. Zoek een goede spaarrekening uit, want anders gaat u er alleen maar in koopkracht op achteruit. Of u kunt meer risico opzoeken en gaan beleggen op de beurs. Er lijkt niets anders op te zitten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Belasting spaargeld 2017Belasting spaargeld 2017Belasting op spaargeld en beleggen is volgens sommigen een jaloezieheffing, volgens anderen meer dan logisch. De belasti…
Marginaal belastingtarief vermogen naar 60 procent in 2017Marginaal belastingtarief vermogen naar 60 procent in 2017Als u een tweede woning hebt of ander vermogen, kan het zo zijn dat u in 2017 en 2018 juist meer vermogensbelasting gaat…
Belastingdienst & verlaag zo de belasting op sparen van geldBelastingdienst & verlaag zo de belasting op sparen van geldVerminder de belasting op sparen van geld en vermogen in box 3. De vermogensrendementsheffing is hoog en bovendien nog e…
Vermogensrendementsheffing ontwijkenVermogensrendementsheffing ontwijkenVermogensrendementsheffing is de belasting die over spaargeld moet worden betaald. Er is een aantal manieren om vermogen…
Belastingen - moet ik over kunst en antiek belasting betalenBelastingen - moet ik over kunst en antiek belasting betalenHoeveel belasting en btw betaalt u over kunst en antiek in 2016 en 2017? Kunst en antiek kunnen een vermogen waard zijn,…

Reageer op het artikel "Belastingherziening 2017: hoge belasting in box 3 mogelijk"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 11-08-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Commissie Van Dijkhuizen
Schrijf mee!