InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belastingkorting 2019 en 2020 omlaag

Belastingkorting 2019 en 2020 omlaag

Belastingkorting 2019 en 2020 omlaag Uw belastingkorting in 2019 en 2020 bestaat uit twee delen: uw aftrekposten en de heffingskortingen. Uw aftrekposten leveren in 2019 en 2020 minder op, omdat de belastingtarieven omlaag gaan. Maar ook uw heffingskortingen kunnen dalen. Zodra de Belastingdienst uw heffingskortingen gaat verrekenen, kan het gebeuren dat u minder heffingskorting krijgt uitbetaald dan u had berekend. In de meeste gevallen komt dat doordat u weinig tot geen inkomen hebt. Als u een fiscale partner hebt, kan tot 2019 uw totale belastingkorting worden uitbetaald, in 2019 en 2020 niet meer.

Minder belastingkorting in 2019 en 2020

Wat leveren de aftrekposten u nog op?

In 2019 zijn de belastingtarieven voor de loonbelasting in veel gevallen lager dan in 2018 en het kabinet wil in 2020 de tarieven verder verlagen. Velen hebben de aftrekpost eigen woning (de hypotheekrente) of alimentatie. Anderen maken gebruik van de aftrekpost giften of de post studieaftrek. Deze posten worden verrekend tegen lagere belastingtarieven en leveren u daarom minder op. Voor hogere inkomens wordt de hypotheekrenteaftrek nog eens extra beperkt. In 2019 is het middelste belastingtarief gelijk aan 38,1% terwijl dat in 2018 nog 40,85% was. Dat betekent dat uw rendement in de vorm van een belastingteruggave in 2019 2,75% lager is. In dat geval is uw belastingkorting navenant lager.

Heffingskortingen berekenen

Dan de heffingskortingen. De inkomstenbelasting in Nederland kent niet alleen belastingtarieven, maar ook heffingskortingen. De heffingskortingen waarop u recht hebt vormen samen een belastingkorting, u gaat immers minder belasting betalen als de heffingskortingen omhoog gaan. Een heffingskorting waarop in beginsel iedereen recht heeft is de algemene heffingskorting. Wie werkt, heeft recht op de arbeidskorting en hebt u kinderen dan kunt u recht hebben op de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Iedereen kan zo berekenen op welke bedrage hij of zij recht heeft.

Heffingskortingen verrekenen en uitbetalen

En toch krijgt u als u geen fiscale partner hebt, niet het gehele bedrag aan heffingskortingen uitbetaald als u een relatief laag inkomen hebt. Dat komt doordat de Belastingdienst ophoudt met de verrekening van heffingskortingen zodra u meer belasting dreigt terug te krijgen dan u betaalt. Hebt u een fiscale partner, dan is soms toch een volledige teruggave mogelijk. Ingewikkeld, een simpel voorbeeld verduidelijkt dit.

Rekenvoorbeeld heffingskortingen

De maximale algemene heffingskorting bedraagt in 2019 2.477. Stel u hebt een laag inkomen en geen fiscale partner. Stel het belastingpercentage maal uw inkomen bedraagt 2.000. In dat geval hebt u recht op 2.477, maar verrekent de Belastingdienst als belastingkorting het bedrag van 2.000. Meer kan niet omdat u anders meer belasting zou ontvangen dan betalen. U loopt dus 477 mis. Hebt uw wel een fiscale partner en heeft die voldoende inkomen, dan kan, afhankelijk van uw leeftijd, toch het gehele bedrag worden uitbetaald. Dat komt doordat de algemene heffingskorting overdraagbaar is.

Welke heffingskortingen zijn overdraagbaar?

Andere overdraagbare heffingskortingen zijn:
  • De arbeidskorting.
  • De inkomensafhankelijke combinatiekorting.

Ouderenkorting

De ouderenkorting is bijvoorbeeld niet overdraagbaar en kan bij een laag inkomen vaak niet worden uitbetaald. Dit doet zich bijvoorbeeld voor wanneer iemand later in een jaar voor het eerst AOW ontvangt of als iemand weinig AOW heeft opgebouwd omdat men vele jaren in het buitenland heeft gewoond en gewerkt.

Belastingkorting 2019 en 2020 daalt

Per 1 januari 2019 is de overdraagbaarheid van de heffingskortingen veranderd. Het bedrag dat overdraagbaar is, is namelijk verlaagd. Niet alleen de algemene heffingskorting wordt in mindere mate overdraagbaar, maar ook de arbeidskorting en de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Tot en met 2018 zijn de arbeidskorting en de inkomensafhankelijke combinatiekorting voor 100% overdraagbaar, vanaf 1 januari 2019 is nog maar 26,667% overdraagbaar. Dit percentage wordt in 2020 en 2021 verder afgebouwd en zal in 2023 worden afgeschaft. Dat kan dus veel minder belastingkorting betekenen.

Conclusie belastingkorting 2019 en 2020

Zoals altijd pakken de wijzigingen in de loon- en inkomstenbelasting voor iedereen anders uit. Twee maatregelen zullen vele mensen raken: de gewijzigde aftrekposten en de gewijzigde overdraagbaarheid van sommige heffingskortingen. Lagere belastingtarieven zullen worden verwelkomd, maar als u een hoge aftrekpost hebt, wordt het rendement daarvan in 2019 en 2020 wel een stuk kleiner. Als u weinig tot geen inkomen hebt, zult u merken dat de beperking van de overdraagbaarheid van sommige heffingskortingen ervoor zorgt dat u waarschijnlijk netto minder over zult houden. Hoe groot is uw belastingkorting?

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Belastingkorting 2019 en 2020 omlaag"

Infoteur: Zeemeeuw
Gepubliceerd: 25-03-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belasting 2020
Schrijf mee!