InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Kruislings schenken in 2019: extra groot belastingvoordeel

Kruislings schenken in 2019: extra groot belastingvoordeel

Kruislings schenken in 2019: extra groot belastingvoordeel De vrijstellingen bij schenken kunnen in 2019 groot zijn, zeker als de begunstigde jonger is dan 40 jaar. De schenkingsvrijstelling kan per persoon meer dan 100.000 euro bedragen. In de praktijk vindt niet iedereen de schenkingsvrijstellingen hoog genoeg en kiest men voor kruislings schenken of andere opzetjes om zo nog meer belastingvoordeel te behalen. Mag dat en wat zal de Belastingdienst ervan vinden? Legaal is het wel, maar is op deze manier extra schenken ook fiscaal houdbaar en verstandig?

De schenkingsvrijstellingen in 2019 dubbel en dwars benutten

De schenkingsvrijstellingen 2019

Als u een schenking doet aan een eigen kind, familielid of een ander dan zult u willen weten of dat belastingvrij kan. Belastingvrij schenken is mogelijk als u de belastingvrije voet, de schenkingsvrijstelling, niet overschrijdt. Stel u schenkt uw kind 5.000 euro in 2019 terwijl de vrijstelling 5.427 euro jaarlijks is, dan hoeft u geen belastingaangifte schenkbelasting te doen en hoeft de ontvanger (de begunstigde) ook geen schenkingsbelasting te betalen. Schenken u en uw fiscale partner beiden aan uw kind 5.000 euro, dan ziet de Belastingdienst dit als een schenking van 10.000 euro en moet er dus schenkingsbelasting worden betaald.

Een ton schenken voor de eigen woning

Veel interessantere bedragen zijn belastingvrij te schenken als de ontvanger van de schenking jonger is dan 40 jaar en deze schenk zal gebruiken om een eigen woning te kopen, de hypotheek af te lossen of bijvoorbeeld de erfpacht af te kopen. Is aan de voorwaarden voldaan, dan kan een ouder belastingvrij deze schenking doen, maar beide ouders niet. Nou ja, het mag wel, maar er moet dan wel schenkbelasting worden betaald omdat de totale schenking dan 200.000 euro bedraagt, tweemaal de vrijstelling.

Meerdere personen geven u een schenking

Meerdere personen kunnen u belastingvrij schenken als het maar niet uw beide ouders of fiscale partners zijn. Wie een grote familie heeft met geld, kan via schenkingen een aardig bedrag met belastingvoordeel binnenhalen. In de praktijk passeren regelmatig vragen de revue of er niet nog meer belastingvrij kan worden geschonken. Kruislings schenken wordt daarbij wel genoemd.

Wat is kruislings schenken?

Bij kruislings schenken schenkt u bijvoorbeeld het kind van vader A een bedrag, terwijl vader A uw eigen kind als tegenprestatie eenzelfde bedrag schenkt. Als u dat doet met de hoge vrijstelling van ruim een ton, kunt u uw kind een ton schenken en kan via de kruislingse schenking dit nogmaals worden herhaald via vader A. Schenkt u uw kind 100.000 euro belastingvrij en herhaalt u dat via een kruislingse schenking, dan krijgt uw kind 200.000 euro belastingvrij. U benut zo tweemaal het grote belastingvoordeel. Steeds meer mensen raken hiervan op de hoogte, er verschijnen in sommige kranten soms zelfs advertenties waarin wordt gevraagd of u aan een kruislingse schenking mee wilt doen.

Kruislings schenken, belastingvoordeel en de Belastingdienst

Kruislings schenken is op zich legaal, zolang er niet iemand wordt opgelicht. Bij een advertentie moet u wel erg zeker zijn dat de andere partij inderdaad van plan is om een ton terug te storten. Schakel dus wel ook een notaris in. Of dit ook fiscaal goed gaat is eveneens nog maar de vraag. De Belastingdienst heeft in de praktijk een hekel aan opzetjes. Als er een opzetje wordt geconstateerd door de Belastingdienst, wordt het fiscale voordeel vaak geschrapt. Soms wordt er een boete uitgedeeld. Of de Belastingdienst elke kruislingse schenking ook zal herkennen en deze als opzet zal kenmerken is echter de vraag. De Belastingdienst heeft in 2019 al last van onderbemensing. Anderzijds, als de fiscus in de gaten heeft dat er via kruislingse schenkingen onbedoeld veel belastinggeld verloren gaat, lijkt het op zich niet zo moeilijk om hier een extra taskforce op te zetten of hiervoor extra mensen in te huren.

Kruislings schenken, wel of niet doen in 2019?

Kruislings schenken gebeurt al langer en de ton vrijstelling bij een schenking voor de eigen woning bestaat ook al langer. Over individuele belastingzaken doet de Belastingdienst geen uitspraken, dus is niet bekend of de kruislingse schenking regelmatig wordt afgewezen. Sommigen zullen het risico nemen en grote bedragen kruislings willen blijven schenken, omdat het belastingvoordeel zo groot kan zijn. Zodra kruislings schenken ook de volle aandacht van de politiek krijgt, kan het met dit fiscale voordeel ook snel afgelopen zijn. Anderzijds is belasting ontwijken niet verboden en kan deze manier van vermogen overdragen worden gedoogd. Laat u zich dus vooraf goed adviseren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kruislings schenken in 2019: extra groot belastingvoordeel"

Infoteur: Zeemeeuw
Gepubliceerd: 08-02-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Schenking 2019
Schrijf mee!