InfoNu.nl > Financieel > Belasting > De villabelasting op een woning in 2018 en 2019

De villabelasting op een woning in 2018 en 2019

De villabelasting op een woning in 2018 en 2019 De villabelasting op een woning bestaat in 2018 en 2019 nog steeds, terwijl de villabelasting in 2011 door de PvdA als tijdelijke maatregel werd ingevoerd, omdat er geld nodig was. De villabelasting of villataks is een extra hoge belasting op de eigen woning die ook in de periode 2020-2023 blijft bestaan als het aan het kabinet Rutte 3 ligt. Naarmate huizenprijzen stijgen, gaan steeds meer mensen dit verhoogde eigenwoningforfait betalen. Voor de goedkopere woningen gaat het eigenwoningforfait als percentage wel omlaag, maar wordt dit effect deels teniet gedaan door stijgende huizenprijzen.

Wat is de villabelasting?

Villabelasting op de woning betekent extra veel belasting betalen

Ooit werd de villabelasting als tijdelijke maatregel ingevoerd, net zoals het tijdelijke kwartje van Kok dat nog steeds in 2018 en 2019 door autobezitters aan de pomp betaald moet worden. Tijdelijke maatregelen blijken dus niet zo tijdelijk te zijn. De villabelasting is hiervan een mooi voorbeeld. In 2011 ingevoerd om de staatskas extra te vullen en in de politiek zijn er in 2018 geen geluiden waarneembaar om deze "tijdelijke"maatregel af te schaffen. Sterker nog, het kabinet Rutte 3 laat de villabelasting gewoon bestaan.

Hoe werkt de villabelasting door op uw inkomen in 2018 en 2019?

In Nederland kennen we het eigenwoningforfait, ook wel huurwaardeforfait genoemd. Dit is een percentage van de WOZ-waarde van uw woning maal de WOZ-waarde van uw woning. Het percentage dat u betalen moet is afhankelijk van de waarde van uw woning. Tot een woningwaarde van ruim 1 miljoen euro bedraagt dit percentage in 2018 op tot 0,7% en in 2019 tot 0,65%. Boven deze WOZ-waarde bedraagt het percentage 2,35%:

Eigenwoningforfait en villabelasting 2018 en 2019:

WOZ-waardeHuurwaarde 2018Huurwaarde 2019
tussen 75.000 en 1.060.0000,70 procent 0,65 procent
villabelasting vanaf 1.060.000 7.000 plus 2,35 procent voor de waarde die hoger is dan 1.060.000 euro 6.890 plus 2,35 procent voor de waarde die hoger is dan 1.060.000 euro *)

*) In prijzen 2018, dit cijfer zal in 2019 met de inflatie worden verhoogd. In 2018 was de villa-grens gelijk aan die in 2017, namelijk 1.060.000 euro terwijl de huizenprijzen fors stegen.

Bijtelling voor de inkomstenbelasting

Het eigenwoningforfait en dus ook de villabelasting is voor een inkomstenbelasting een bijtelling bij uw inkomen, u betaalt hier inkomstenbelasting over. Waar het eigenwoningforfait in 2018 en 2019 iets daalt ter compensatie van de gevolgen van de afschaffing van de Wet Hillen, blijft de villabelasting gelijk aan 2,35%. Natuurlijk profiteren ook de dure woningen van de tariefverlaging deels van deze tariefverlaging.

Huizenprijzen en inflatie

De stijging van de huizenprijzen is in 2018 fors, een gemiddelde prijsstijging van 8 tot 10% moet niet worden uitgesloten en door de krappe woningmarkt worden ook in 2019 forse prijsstijgingen van woningen verwacht. Dat betekent dat steeds meer woningen in de categorie dure woningen terecht zullen komen en zelfs in aanmerking komen voor de villabelasting. Het is immers zo dat de grens uit 2018 van 1.060.000 euro in 2019, 2020 en latere jaren wel voor de inflatie zal worden aangepast, maar in dat inflatiecijfer, de consumentenprijzenindex cpi, zitten alleen consumptiegoederen. Huizen worden door het Centraal Bureau voor de Statistiek niet als consumptiegoederen gezien, maar als investeringen. Dat betekent dat als de inflatie met 1,2% stijgt, de grens van 1.060.000 euro stijgt naar 1.073.000 euro terwijl de bijbehorende WOZ-waarde bij een een prijsstijging van 10% wordt verhoogd naar 1.166.000 euro. Dit verschil alleen al betekent dat u bijna 2.200 euro meer eigenwoningforfait hebt (2,35% maal 93.000 euro).

Bezwaar maken dus tegen de WOZ-waarde

Dat betekent ook dat het voor dure woningen extra loont om bezwaar te maken tegen de WOZ-waarde. Wie onder de grens van de villabelasting weet te blijven, spaart daarmee extra veel belasting uit. Is uw woning toch meer waard dan de grenswaarde van de villabelasting, ook dan kunt u met een succesvol bezwaar tegen een te hoge WOZ-beschikking geld verdienen. Overigens zal dit niet alleen voor de zogenaamde villabewoners gelden. Forse prijsstijgingen doen het effect van een lager percentage van het eigenwoningforfait (deels) teniet, ook uw woning is immers in waarde gestegen. Dat betekent een hogere bijtelling voor de inkomstenbelasting en minder hypotheekrenteaftrek. Als de villabelasting niet wordt verlaagd of de grenswaarde wordt verhoogd met de stijging van de huizenprijzen, gaan deze eigenaars van een woning in verhouding steeds meer belasting betalen. Daar komt nog bij dat de Wet Hillen vanaf 2019 is afgeschaft en de maximale aftrek van de hypotheekrente daalt.
Gerelateerde artikelen
Eigenwoningforfait 2018Eigenwoningforfait 2018Het eigenwoningforfait 2018 stijgt in euro's, omdat de huizenprijzen zijn gestegen, maar daalt als percentage ten opzich…
Eigenwoningforfait 2019Eigenwoningforfait 2019Met de publicatie van de Miljoenennota 2019 (Prinsjesdag 2018) is nu ook het eigenwoningforfait 2019 bekend. Door de hog…
Huurwaardeforfait 2019 berekenenHuurwaardeforfait 2019 berekenenHet huurwaardeforfait 2019 is een bijtelling bij uw inkomen 2019 als u een eigen woning hebt. Alsof u niet al genoeg ink…
Bronnen en referenties
  • https://www.nrc.nl/nieuws/2017/06/01/cbs-inflatie-gaat-ook-over-huizen-en-aandelen-10794926-a1561199
  • https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/43/koopwoningen-ruim-9-procent-duurder-in-september

Reageer op het artikel "De villabelasting op een woning in 2018 en 2019"

Infoteur: Zeemeeuw
Gepubliceerd: 22-10-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!