InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Inkomstenbelasting en loterij in 2018 en 2019

Inkomstenbelasting en loterij in 2018 en 2019

Inkomstenbelasting en loterij in 2018 en 2019 Stel u wint een grote prijs in de loterij, dan is de kans groot dat u daardoor veel inkomstenbelasting moet betalen. Soms is een prijs in de loterij voor u belastingvrij omdat de organisator van de loterij voor u de kansspelbelasting afdraagt. Maar dat is maar een deel van het verhaal. Als u in 2018 een grote prijs wint, telt die prijs misschien wel mee voor de inkomstenbelasting in 2019 en kan het zijn dat u ook bepaalde fiscale toeslagen en uitkeringen kwijtraakt. Hoe zit dat eigenlijk?

Een grote prijs in een loterij gewonnen

U wint in 2018 een grote prijs

Er zijn vele loterijen waaraan u kunt meedoen en om de zoveel tijd is er een gelukkige die op deze manier een enorm grote prijs wint. Dit kan gedurende het jaar gebeuren, maar beroemd zijn ook de loterijen rond oudejaarsavond. De prijzen in Nederland worden netto uitgekeerd, soms betaalt u de kansspelbelasting, soms doet de organisator van het kansspel dat voor u waardoor voor u in eerste instantie de prijs volledig belastingvrij is. Maar daarmee is de kous helaas niet af. Als u in 2018 een grote prijs in een loterij wint en op 1 januari 2019 de prijs nog niet is opgemaakt (die kans is bij het winnen van een oudejaarsloterij erg groot), dan telt de prijs in 2019 mee bij uw vermogen in box 3 van de inkomstenbelasting.

Vermogensbelasting over box 3 van de inkomstenbelasting

Dus inkomstenbelasting betalen in 2019 over een prijs uit 2018? Ja dat klopt. In box 3 bedraagt het vrijgestelde vermogen 30.000 euro (2018) voor een alleenstaande en als u een partner hebt 60.000 euro. Stel u wint 1 miljoen euro eind 2018 en dat geld is er nog op 1 januari 2019, dan betaalt u dus over 1 miljoen euro minus 30.000 euro (of 60.000 euro als er een partner is) vermogensbelasting. De Hoge Raad heeft al in 2014 bepaald dat niet het moment van bijschrijving van belang is, maar het moment dat u de prijs wint. Het ging toen overigens over een prijs in de loterij van 20 miljoen euro.

Hoeveel inkomstenbelasting moet u dan betalen

In box 3 van de inkomstenbelasting zijn meerdere belastingschijven aanwezig en het tarief loopt daarbij op tot 1,6% boven het miljoen. Tot een miljoen euro betaalt u al gauw 13.000 euro aan vermogensbelasting. Dit proces kan zich een aantal jaren herhalen totdat de prijs ook echt opgemaakt is of totdat uw totale vermogen lager is dan de vrijstelling van 30.000 respectievelijk 60.000 euro.

Door de loterij uw fiscale toeslagen verliezen

Bij de zorgtoeslag en de huurtoeslag wordt niet alleen naar uw inkomen gekeken, maar ook naar vermogen op 1 januari van het jaar. Hebt u te veel vermogen, dan vervallen de toeslagen. Zo kan het gebeuren dat een loterijwinnaar uit 2018 in 2019 geen recht meer heeft op zijn toeslagen. Zit u in de bijstand, dan kan de bijstand al ophouden in het jaar dat u de prijs wint.

Ik schenk een deel van de prijs aan mijn kinderen

Vaak wordt de winnaar gevraagd wat hij of zij met de prijs gaat doen. Meestal is het antwoord dat de woning onderhoud nodig heeft, dat men een grote reis gaat maken en dat men een deel zal schenken aan de kinderen (of anderen) die het geld ook goed kunnen gebruiken. Dat laatste, het schenken, is voor de Belastingdienst ook weer interessant. De kans is groot dat er immers schenkbelasting moet worden betaald, wederom kassa fiscus dus. Een gift aan een ANBI, een Algemeen Nut Beogende Instelling, is in de meeste gevallen wel belastingvrij.

Beroepsgokker en inkomstenbelasting

Als u een beroepsgokker bent of met bijvoorbeeld pokeren uw inkomen verdient, dan kan de Belastingdienst ook aankloppen. Over uw inkomen betaalt u dan inkomstenbelasting met een toptarief van 52%. In dat geval gaat dus een groot deel van uw inkomen af. Dit kunt u voorkomen door een bv op te richten of te verhuizen naar een land waar de belastingheffing een stuk milder is dan in Nederland bijvoorbeeld.

Gefeliciteerd met uw prijs in de loterij

Natuurlijk is het fijn om een grote prijs te winnen, maar u betaalt dan waarschijnlijk ook kansspelbelasting (enkele uitzonderingen daargelaten), vermogensbelasting (een jaar later), verliest mogelijk uw uitkering en fiscale toeslagen en als u een schenking doet dan is de kans groot dat de begunstigde ook nog een schenkingsbelasting moet betalen. Eigenlijk betekent dat dat niet alleen u (in eerste instantie) een grote winnaar bent, maar ook de Belastingdienst.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Inkomstenbelasting en loterij in 2018 en 2019"

Infoteur: Zeemeeuw
Gepubliceerd: 22-08-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!