InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belasting betalen over partneralimentatie in 2019 en 2020

Belasting betalen over partneralimentatie in 2019 en 2020

Belasting betalen over partneralimentatie in 2019 en 2020 Partneralimentatie is voor velen een gruwel, maar voor wie recht heeft op alimentatie is dit vaak ook een belangrijke bron van inkomsten. Ook de Belastingdienst ziet de partneralimentatie die uw ex aan u betaalt als inkomen, daarom moet de ontvanger van de alimentatie hierover belasting en premies betalen. Dat betekent niet alleen extra belasting betalen, maar mogelijk ook geen of minder fiscale toeslagen. Hoe is de partneralimentatie en de kinderalimentatie in 2018, 2019 en 2020 fiscaal geregeld in ons land?

Alimentatie en Belastingdienst

Is alimentatie betalen verplicht?

Na een huwelijk kunt u recht hebben op partneralimentatie en als er kinderen zijn ook kinderalimentatie. De partneralimentatie is geen wettelijke verplichting. Partneralimentatie is regelend recht en geen dwingend recht. U kunt in de echtscheidingspapieren en het echtscheidingsconvenant samen met uw ex vastleggen dat van de partneralimentatie wordt afgezien. Wordt niet van de partneralimentatie afgezien, dan geldt als hoofdregel dat partneralimentatie wordt betaalt, als
  • De ontvangende ex onvoldoende inkomsten heeft en in redelijkheid niet geacht kan worden om zelf voldoende inkomen te verdienen.
  • De betalende ex voldoende draagkracht heeft en in staat is de om de bijdrage te betalen.

Voor de kinderalimentatie geldt er wel een dwingend recht. Wettelijk is vastgelegd dat er recht is op kinderalimentatie wanneer een kind onvoldoende inkomen heeft om in zijn eigen levensonderhoud te voorzien. Dat zal bij minderjarige kinderen meestal het geval zijn. Hoe hoog de kinderalimentatie wordt is afhankelijk van de behoefte van het kind en de draagkracht van de ouders.

Hoeveel belasting moet over de kinderalimentatie worden betaald in 2018, 2019 en 2020?

De kinderalimentatie is gedefiscaliseerd, wat wil zeggen dat zowel de betalende partij als de ontvangende partij de kinderalimentatie niet bij hun belastingaangifte inkomstenbelasting hoeven op te geven. De kinderalimentatie wordt ook niet als inkomen gezien, dus er wordt geen inkomstenbelasting over betaald. De betalende ex heeft ook geen aftrekpost, de aftrekpost levensonderhoud kind bestaat in 2018, 2019 en 2020 niet en er is ook geen aftrek in box 3.

De belasting over de partneralimentatie in 2018, 2019 en 2020

De partneralimentatie heeft wel de ruime belangstelling van de Belastingdienst. Ontvangt u van uw ex partneralimentatie, dan moet u dit als inkomen opgeven. Omdat over de partneralimentatie nog geen inkomstenbelasting is betaald, moet de ontvangende ex hierover belasting en premies betalen. Omdat de partneralimentatie onderdeel is van uw inkomen, kan het ontvangen van alimentatie ertoe leiden dat u minder fiscale toeslagen zult ontvangen of plots helemaal niet meer voor enkele of alle toeslagen in aanmerking zult komen. Netto kan het ontvangen van partneralimentatie dus duur uitvallen: u betaalt extra belasting en verliest misschien op de toeslagen. Krijgt u in een jaar van echtscheiding toeslagen en partneralimentatie, dan moet u deze wijziging in inkomen doorgeven aan de afdeling toeslagen van de Belastingdienst. Hoeveel belasting u moet betalen is afhankelijk van uw totale inkomen. In 2018 kan deze belasting oplopen tot bijna 52%, in 2019 en 2020 iets minder (51,75% en 50,5%). Bovendien moet u over de ontvangen partneralimentatie bijdrage Zorgverzekeringswet Zvw betalen.

Partneralimentatie als aftrekpost

Voor de ex die de partneralimentatie betaalt is de betaling aan de ex een fiscale aftrekpost. Met andere woorden de betalende partij geeft de partneralimentatie door aan de Belastingdienst en betaalt daardoor juist minder inkomstenbelasting. Hoeveel minder is afhankelijk van het bedrag aan partneralimentatie en het jaarinkomen. Er kan zelfs een voordeel zijn bij de toeslagen, omdat door de aftrekpost het verzamelinkomen lager zal uitvallen.

De ex betaalt niet

Stel de partneralimentatie wordt niet betaald, u dringt aan bij de ex om wel te betalen maar dat helpt niet. Als u als rechthebbende kosten moet maken on de alimentatie te krijgen (advocaat, incassobureau, andere middelen), dan mag u de gemaakte kosten opvoeren als aftrekpost bij de inkomstenbelasting.

Conclusie alimentatie en belasting betalen

Bij uw belastingaangifte inkomstenbelasting maar ook als u maandelijks een bedrag aan de Belastingdienst moet betalen of geld ontvangt, speelt de partneralimentatie een belangrijke rol. Niet alleen dat, het heeft ook gevolgen voor de fiscale toeslagen zoals de zorgtoeslag en huurtoeslag. De kinderalimentatie is in 2018, 2019 en 2020 niet fiscaal belast en is ook geen fiscale aftrekpost.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Partneralimentatie bij samenwonen: aftrek inkomstenbelastingPartneralimentatie bij samenwonen: aftrek inkomstenbelastingJullie woonden samen en willen een alimentatieregeling afspreken voor 2018 en 2019? Wettelijk bestaat er financieel geen…
Aftrek alimentatie 2017 en 2018 & alimentatie 2019 en 2020Aftrek alimentatie 2017 en 2018 & alimentatie 2019 en 2020Alimentatie in 2017, 2018, 2019 of 2020 en andere onderhoudsverplichtingen voor de ex-partner zijn mogelijk een aparte a…
Alimentatie is fiscaal aftrekbaarOp het moment dat partners scheiden, zijn ze vaak toch nog tot elkaar veroordeeld. Dit komt doordat de meest verdienende…
Hoogte alimenatie (partneralimentatie)De verplichting om voor elkaar te zorgen loopt door naar de echtscheiding. Dan moet er partneralimentatie worden betaald…
Alimentatie: gevolgen van nieuwe partner?Alimentatie: gevolgen van nieuwe partner?De rechter heeft op het moment dat u ging scheiden vastgesteld of u alimentatie (partneralimentatie en/of kinderalimenta…

Reageer op het artikel "Belasting betalen over partneralimentatie in 2019 en 2020"

Reacties

Nic68, 02-12-2019 14:34 #4
Ik krijg 918 per maand aan partneralimentatie en verdien ong. 31.000 per jaar bruto (hier gaat nog pensioen vanaf etc.) betaal ik dan 38,10% inkomstenbelasting over mijn partneralimentatie of 51,75% en daarnaast nog 5,45% zvw-premie?

Hoor graag.

Met vriendelijke groet,
Mevr. Vreeswijk Reactie infoteur, 04-12-2019
Beste Nic68,
In 2019 betaalt u dan 38,1% inkomstenbelasting plus zvw-premie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bart Wehman, 08-10-2019 10:58 #3
Ik betaal mijn ex vrouw iedere maand 2000 euro alimentatie. We zijn per 25 februari 2019 gescheiden.
Hoeveel belasting gaat zij in 2020 betalen over 2019?
Met vriendelijke groeten,
Bart Reactie infoteur, 08-10-2019
Beste Bart Wehman,
Hoeveel belasting uw vrouw over de alimentatie gaat betalen, hangt af van haar jaarinkomen (tarief voor de inkomstenbelasting plus 5,45% zvw-premie):

https://financieel.infonu.nl/belasting/125743-inkomstenbelasting-2020-belastingtarieven-en-schijven.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Pim Bouwmeester, 13-06-2019 23:53 #2
Hallo Ik heb een aanslag gekregen van de belastingdienst! Over mijn partner alimentatie maar ik heb het nooit ontvangen! Wat nu?

Ik hoor het graag van u!

Met vriendelijke groet

Pim Bouwmeester Reactie infoteur, 14-06-2019
Hallo Pim Bouwmeester,
Kennelijk gaat de Belastingdienst er vanuit dat u partneralimentatie hebt ontvangen, wellicht wel doordat uw ex partneralimentatie aftrekt. Is dit niet het geval, dan maakt u binnen de aangegeven tijd bezwaar en motiveert dit met het niet krijgen van partneralimentatie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mahmoudi, 08-12-2018 10:13 #1
IK zou 1500,- per maand partneralimentatie ontvangen. Ik heb helemaal geen andere inkomen. Hoeveel moet ik per jaar over dit bedrag alimentatie betalen? Reactie infoteur, 10-12-2018
Beste Mahmoudi,
Als u nog geen recht hebt op AOW en twaalf maanden in een jaar 1500 euro per maand aan alimentatie ontvangt, betaalt u ongeveer 4.315 euro inkomstenbelasting en premies in 2018 (netto na heffingskortingen).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 18-09-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Echtscheiding regelen
Reacties: 4
Schrijf mee!