InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belasting betalen over partneralimentatie in 2018 en 2019

Belasting betalen over partneralimentatie in 2018 en 2019

Belasting betalen over partneralimentatie in 2018 en 2019 Partneralimentatie is voor velen een gruwel, maar voor wie recht heeft op alimentatie is dit vaak ook een belangrijke bron van inkomsten. Ook de Belastingdienst ziet de partneralimentatie die uw ex aan u betaalt als inkomen, daarom moet de ontvanger van de alimentatie hierover belasting en premies betalen. Dat betekent niet alleen extra belasting betalen, maar mogelijk ook geen of minder fiscale toeslagen. Hoe is de partneralimentatie en de kinderalimentatie in 2018 en 2019 fiscaal geregeld in ons land?

Alimentatie en Belastingdienst

Is alimentatie betalen verplicht?

Na een huwelijk kunt u recht hebben op partneralimentatie en als er kinderen zijn ook kinderalimentatie. De partneralimentatie is geen wettelijke verplichting. Partneralimentatie is regelend recht en geen dwingend recht. U kunt in de echtscheidingspapieren en het echtscheidingsconvenant samen met uw ex vastleggen dat van de partneralimentatie wordt afgezien. Wordt niet van de partneralimentatie afgezien, dan geldt als hoofdregel dat partneralimentatie wordt betaalt, als
  • De ontvangende ex onvoldoende inkomsten heeft en in redelijkheid niet geacht kan worden om zelf voldoende inkomen te verdienen.
  • De betalende ex voldoende draagkracht heeft en in staat is de om de bijdrage te betalen.

Voor de kinderalimentatie geldt er wel een dwingend recht. Wettelijk is vastgelegd dat er recht is op kinderalimentatie wanneer een kind onvoldoende inkomen heeft om in zijn eigen levensonderhoud te voorzien. Dat zal bij minderjarige kinderen meestal het geval zijn. Hoe hoog de kinderalimentatie wordt is afhankelijk van de behoefte van het kind en de draagkracht van de ouders.

Hoeveel belasting moet over de kinderalimentatie worden betaald in 2018 en 2019?

De kinderalimentatie is gedefiscaliseerd, wat wil zeggen dat zowel de betalende partij als de ontvangende partij de kinderalimentatie niet bij hun belastingaangifte inkomstenbelasting hoeven op te geven. De kinderalimentatie wordt ook niet als inkomen gezien, dus er wordt geen inkomstenbelasting over betaald. De betalende ex heeft ook geen aftrekpost, de aftrekpost levensonderhoud kind bestaat in 2018 en 2019 niet en er is ook geen aftrek in box 3.

De belasting over de partneralimentatie in 2018 en 2019

De partneralimentatie heeft wel de ruime belangstelling van de Belastingdienst. Ontvangt u van uw ex partneralimentatie, dan moet u dit als inkomen opgeven. Omdat over de partneralimentatie nog geen inkomstenbelasting is betaald, moet de ontvangende ex hierover belasting en premies betalen. Omdat de partneralimentatie onderdeel is van uw inkomen, kan het ontvangen van alimentatie ertoe leiden dat u minder fiscale toeslagen zult ontvangen of plots helemaal niet meer voor enkele of alle toeslagen in aanmerking zult komen. Netto kan het ontvangen van partneralimentatie dus duur uitvallen: u betaalt extra belasting en verliest misschien op de toeslagen. Krijgt u in een jaar van echtscheiding toeslagen en partneralimentatie, dan moet u deze wijziging in inkomen doorgeven aan de afdeling toeslagen van de Belastingdienst. Hoeveel belasting u moet betalen is afhankelijk van uw totale inkomen. In 2018 kan deze belasting oplopen tot bijna 52%, in 2019 zal dat iets minder zijn. Bovendien moet u over de ontvangen partneralimentatie bijdrage Zorgverzekeringswet Zvw betalen.

Partneralimentatie als aftrekpost

Voor de ex die de partneralimentatie betaalt is de betaling aan de ex een fiscale aftrekpost. Met andere woorden de betalende partij geeft de partneralimentatie door aan de Belastingdienst en betaalt daardoor juist minder inkomstenbelasting. Hoeveel minder is afhankelijk van het bedrag aan partneralimentatie en het jaarinkomen. Er kan zelfs een voordeel zijn bij de toeslagen, omdat door de aftrekpost het verzamelinkomen lager zal uitvallen.

De ex betaalt niet

Stel de partneralimentatie wordt niet betaald, u dringt aan bij de ex om wel te betalen maar dat helpt niet. Als u als rechthebbende kosten moet maken on de alimentatie te krijgen (advocaat, incassobureau, andere middelen), dan mag u de gemaakte kosten opvoeren als aftrekpost bij de inkomstenbelasting.

Conclusie alimentatie en belasting betalen

Bij uw belastingaangifte inkomstenbelasting maar ook als u maandelijks een bedrag aan de Belastingdienst moet betalen of geld ontvangt, speelt de partneralimentatie een belangrijke rol. Niet alleen dat, het heeft ook gevolgen voor de fiscale toeslagen zoals de zorgtoeslag en huurtoeslag. De kinderalimentatie is in 2018 en 2019 niet fiscaal belast en is ook geen fiscale aftrekpost.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aftrek alimentatie 2015 en 2016 & alimentatie 2017 en 2018Aftrek alimentatie 2015 en 2016 & alimentatie 2017 en 2018Alimentatie in 2015, 2016, 2017 of 2018 en andere onderhoudsverplichtingen zijn mogelijk een aparte aftrekpost bij uw be…
Kinderalimentatie aftrekbaar en partneralimentatie afkopenKinderalimentatie aftrekbaar en partneralimentatie afkopenHoe zit het fiscaal met de afkoop van alimentatie in 2018 en 2019? Vanaf 2015 is de kinderalimentatie niet meer fiscaal…
KinderalimentatieKinderalimentatieHet is wettelijk vastgelegd dat een kind niet slechter af mag zijn door een echtscheiding. Eén van de ouders kan verplic…
Alimentatie: gevolgen van nieuwe partner?Alimentatie: gevolgen van nieuwe partner?De rechter heeft op het moment dat u ging scheiden vastgesteld of u alimentatie (partneralimentatie en/of kinderalimenta…
Hoogte alimenatie (partneralimentatie)De verplichting om voor elkaar te zorgen loopt door naar de echtscheiding. Dan moet er partneralimentatie worden betaald…

Reageer op het artikel "Belasting betalen over partneralimentatie in 2018 en 2019"

Infoteur: Zeemeeuw
Gepubliceerd: 20-07-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Echtscheiding regelen
Schrijf mee!