InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belastingaangifte en verkoop woning in 2018 of 2019

Belastingaangifte en verkoop woning in 2018 of 2019

Belastingaangifte en verkoop woning in 2018 of 2019 Stel u verkoopt uw woning in 2018 of 2019, dan heeft dat mogelijk allerlei fiscale gevolgen. Wat betekent de verkoop van uw woning voor uw belastingaangifte 2018 en 2019? Belangrijk is dan om te weten of u weer snel een andere woning koopt of een woning gaat huren, of er een nieuwe hypotheek nodig is en hoe lang de verkoopopbrengst nog op uw rekening zal staan. Ook als u een woning verkoopt, kijkt de Belastingdienst mee, niet alleen als u een woning koopt.

Verkoop woning en belastingaangifte inkomstenbelasting

De woning is in 2018 verkocht

Als u in 2018 of 2019 een woning verkoopt met hypotheek, is het fiscaal belangrijk of u het u is gelukt om de woning met overwaarde te verkopen of dat u achterblijft met een restschuld. Stel de hypotheek is hoger dan de verkoopprijs die u hebt bedongen, in dat geval hebt u een restschuld aan de bank die moet worden terugbetaald. Moet u voor deze restschuld een nieuwe lening afsluiten, dan is de lening aftrekbaar in box 3 van de inkomstenbelasting (box sparen en vermogen), maar is de rente op de financiering van de restschuld niet fiscaal aftrekbaar. U kunt uw woning natuurlijk ook voor meer dan de hypotheek hebben verkocht. In dat geval is er sprake van een overwaarde, deze overwaarde kan zowel gevolgen hebben in uw belastingaangifte voor box 1 van de inkomstenbelasting als box 3. Hoe zit dat?

Gevolgen van de overwaarde op uw woning in 2018 en 2019

Wat de Belastingdienst krijgt van de overwaarde op uw woning is vooral afhankelijk van wat u met dit geld gaat doen. Laat u dit geld nog een jaartje op de bankrekening staan, dan ziet de fiscus de overwaarde als vermogen dat belast is in box 3 van de inkomstenbelasting. Soms is van deze belasting al sprake, als u een aantal maanden de verkoopopbrengst op een bankrekening hebt staan. Verkoopt u een woning in 2018 en hebt u het banksaldo op 1 januari 2019 nog niet gebruikt, dan betaalt u over uw banksaldo minus vrijstelling vermogensbelasting.

Voor het einde van het jaar verkopen

Vaak gebeurt het dat een woning nog net voor het einde van een jaar bij de notaris wordt verkocht en de verkoopakte in de maand december passeert. In dat geval is de kans groot dat het geld op 1 januari van het volgende jaar nog op de rekening staat. Of stel, u hebt na de verkoop een woning in aanbouw gekocht, maar de oplevering laat op zich wachten, ook dan is de kans groot dat u vermogensbelasting moet betalen. Dit (tijdelijke) extra vermogen heeft ook gevolgen voor allerlei fiscale toeslagen, zoals de zorgtoeslag.

U gaat een woning huren, gevolgen voor uw belastingaangifte 2018 en 2019

In beginsel bent u, zodra de hypotheek is afgelost, vrij om de verkoopopbrengst uit te geven zoals u wilt. U hoeft dus niet per se een andere woning te kopen, u mag ook een woning huren. Laat u het geld op uw rekening staan, dan betaalt u vermogensbelasting als er meer vermogen is dan 30.000 euro per persoon. Geeft u het geld uit aan een vakantiewoning, dan wordt ook dat als vermogen gezien. Gaat u met het geld voor het einde van het jaar op reis of boekt u een fijne vakantie, dan blijft dit fiscaal gezien zonder gevolgen.

U koopt een andere woning, gevolgen voor uw belastingaangifte 2018 en 2019

Koopt u snel een andere woning, dan kunnen de rechten van de oude hypotheek meestal worden meegenomen. Een aandachtspunt is een aflossingsvrije hypotheek die al voor 2013 werd afgesloten. Wilt u ook op die hypotheek de hypotheekrenteaftrek behouden, dan moet u uiterlijk binnen een jaar een nieuwe hypotheek hebben afgesloten. Ook kunt u te maken krijgen met de bijleenregeling. Als u een eigen woning koopt met een hypotheek vlak nadat u een eigen woning hebt verkocht met overwaarde, dan vermindert dat de hypotheekrenteaftrek.

Voorbeeld bijleenregeling

Stel u verkoopt een woning met een meerwaarde (overwaarde) van 50.000 euro. Daarvan is bijvoorbeeld sprake als de hypotheek 200.000 euro bedraagt en het u lukt om het huis voor 250.000 euro te verkopen. Stel dat de nieuwe woning 350.000 euro kost. Dan zegt de fiscus dat uw nieuwe hypotheek met hypotheekrenteaftrek maximaal 300.000 euro mag bedragen, dat is 350.000 euro minus de verkregen overwaarde. U mag als uw inkomen hoog genoeg is wel meer hypotheek op de nieuwe woning nemen, maar alles wat dan hoger is dan 300.000 euro is dan zonder hypotheekrenteaftrek. Als op een deel van de hypotheek geen hypotheekrenteaftrek mogelijk is, is dat deel wel aftrekbaar van uw vermogen in box 3.

Slot fiscale gevolgen verkoop woning

Vaak kijkt men vooral bij de aankoop van een woning naar wat er fiscaal mogelijk is, men wil weten hoe hoog de hypotheekrenteaftrek wordt en wat men nog meer van de Belastingdienst terug kan krijgen. Logisch natuurlijk, maar ook de verkoop van een woning blijft niet altijd zonder gevolgen. Vooral als er enige tijd zit tussen de verkoop van de oude woning en het moment dat u in de nieuwe woning woont, kan dat fiscaal duur worden doordat u onverwacht veel vermogensbelasting moet betalen. Let hier dus op.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Belastingaangifte en verkoop woning in 2018 of 2019"

Infoteur: Zeemeeuw
Gepubliceerd: 17-05-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Aangifte 2018
Schrijf mee!