InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Wat zijn de Paradise Papers?
nieuws uitgelicht

Wat zijn de Paradise Papers?

Wat zijn de Paradise Papers? De Paradise Papers, deels openbaar sinds 17 november 2017, is een verzamelnaam voor documenten die leidden tot een grensoverschrijdend, wereldwijd onderzoek, dat de omstreden (maar in de meeste gevallen niet verboden) offshore-activiteiten van enkele van 's werelds machtigste mensen en bedrijven onthult. De documenten gebruikt in het onderzoek van de Paradise Papers zijn grotendeels afkomstig van het offshore advocatenkantoor Appleby. Ook zijn er documenten afkomstig van het in 2016 van Appleby afgesplitste trustkantoor Estera, de zakelijke dienstverlener Asiaciti Trust en van bedrijfsregisters in 19 belastingjurisdicties. Ze bevatten de namen van meer dan 120.000 mensen en bedrijven. Het lek is het op een na grootste lek uit de geschiedenis. Alleen de Panama Papers uit 2016 was van grotere omvang. Volgens verschillende media worden er meerdere grote bedrijven genoemd in de Paradise Papers waaronder Apple, Facebook, Uber, Nike en namen als Koningin Elizabeth II en Bono.

Achtergrond

De eerste keer dat het bestaan van de Paradise Papers genoemd werd was op 20 oktober 2017. Een anonieme gebruiker op Reddit (Amerikaanse sociale nieuwswebsite) wees toen naar het bestaan van de Paradise Papers. De verzameling van 13,4 miljoen vertrouwelijke elektronische documenten zijn gelekt naar de Duitse krant Süddeutsche Zeitung, die eerder ook de documenten van de Panama Papers wist te verkrijgen. De krant deelde deze documenten vervolgens met het International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ), een onafhankelijke organisatie met meer dan 200 onderzoeksjournalisten uit meer dan 70 landen.

Details van het onderzoek werden (gedeeltelijk) op 5 november 2017 bekend gemaakt en op 17 november 2017 werd een deel van de documenten openbaar gemaakt door het ICIJ, zodat ook journalisten die geen onderdeel uitmaken van het consortium toegang krijgen.

Appleby

Appleby is een juridisch advieskantoor dat in 1897 is opgericht op Bermuda. Het bedrijf heeft vestigingen in alle bekende belastingparadijzen als de Britse Maagdeneilanden, de Kaaimaneilanden, Guernsey, Jersey, Mauritius en de Seychellen.
Het grootste deel van de gelekte documenten was afkomstig van Appleby. Dit gaat om ruim 6,8 miljoen documenten betreffende e-mails, overeenkomsten en klantenbestanden over de periode 1950 tot 2016.

Het ICIJ benaderde Appleby in oktober 2017 met beschuldigingen van misstanden. Appleby ontkende de beweringen van het ICIJ en zei dat zij "een advocatenkantoor zijn dat cliënten adviseert over legitieme en wettige manieren om hun zaken te doen", en dat zij "geen illegaal gedrag tolereren". Hoewel de media veelal spreekt over een lek, heeft Appleby aangegeven dat de documenten niet verkregen zijn door een werknemer maar doordat zij slachtoffer geworden zijn van een illegale hack van buitenaf.

Bedrijven genoemd in de Paradise Papers

Volgens de kranten behoren onder andere Facebook, Twitter, Apple, Disney, Uber, Nike, Walmart, Allianz, Siemens, McDonald's en Yahoo! tot de bedrijven die offshore-bedrijven bezitten. Volgens The Express Tribune vermeden Apple, Nike en Facebook miljarden dollars aan belasting met behulp van offshore-bedrijven.

Sportkledingfabrikant Nike wist via Nederlandse vennootschappen miljarden euro's omzet, zo goed als vrij te spelen van belastingheffing. Dit deden zij onder anderen door het auteursrecht op het merk onder te brengen in een commanditaire vennootschap (cv).

Apple

Apple heeft in een periode van drie jaar voor tientallen miljarden dollars aan belasting ontweken. Dit konden zij doen door twee dochterbedrijven in het geheim van Ierland naar het Britse eiland Jersey te verhuizen. Deze verhuizing heeft plaatsgevonden in 2014, nadat Apple kritiek kreeg op zijn belastingmoraal. Tot 2014 maakte Apple namelijk gebruik van een maas in de belastingwetten van Amerika en Ierland die bekend staat als ‘Double Irish’. Via deze methode werd alle omzet die Apple maakte buiten Amerika, weggesluisd naar deze twee dochterbedrijven waardoor er amper belasting werd betaald. Apple is vervolgens bij Appleby informatie in gaan winnen over alternatieve methoden om belasting te ontwijken, wat leidde tot de verhuizing van de dochterbedrijven. Apple zelf geeft aan zich altijd aan de wet te hebben gehouden en dat het door de verhuizing van Ierland naar Jersey niet minder belasting is gaan betalen.

Personen genoemd in de Paradise Papers

Grote namen die in de Paradise Papers genoemd worden zijn Koningin Elizabeth ll en Prins Charles, Bono, Madonna, Justin Trudeau en de Amerikaanse minister van Handel Wilbur Ross.

Een van de meest opvallende namen moet toch wel die van Koningin Elizabeth Il zijn. De Britse koningin zou voor 10 miljoen pond hebben geïnvesteerd in een fonds op de Kaaimaneilanden. Die investering is nooit openbaargemaakt, schrijft The Guardian. Een andere naam die opvalt is die van de Canadese premier Justin Trudeau. Een goede vriend en fondsenwerver van hem met de naam Stephen Bronfman, zou betrokken geweest zijn bij het wegsluizen van van miljoenen dollars naar de Kaaimaneilanden. Dit terwijl Trudeau na de onthullingen uit de Panama Papers nog opriep tot actie tegen belastingontwijking. Ook de Amerikaanse minister van Handel komt voor in de Paradise Papers. Uit de documenten blijkt dat Wilbur Ross belangen heeft in bedrijven die banden hebben met gesanctioneerde Russische oligarchen Leonid Mikhelson en Gennady Timchenko. Informatie die hij niet openbaarde tijdens zijn hoorzitting in de Senaat.
© 2017 Malouvdb, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Rekening openen offshore: overzicht van belastingparadijzenRekening openen offshore: overzicht van belastingparadijzenWie heeft er allemaal een rekening offshore? Het is een vraag die veel mensen nieuwsgierig maakte na het bekendmaken van…
Banken & offshore bankieren en belastingparadijs buitenlandBanken & offshore bankieren en belastingparadijs buitenlandIn het buitenland offshore bankieren in 2017 en 2018? Offshore-bedrijven en offshore banking, offshore bankrekening of o…
De belastingparadijzenDe belastingparadijzenWaar zijn de nieuwe belastingparadijzen? Wie geen risico wil lopen op een hoge boete gaat voor de hoogste spaarrente in…
Offshore banking: van bankgeheim tot belastingparadijsOffshore banking: van bankgeheim tot belastingparadijsOffshore banken hebben het voordeel dat je er kan genieten van een gunstig belastingklimaat en een soepele financiële re…
Offshore bankrekening openen: voordelen en nadelenOffshore bankrekening openen: voordelen en nadelenDe alsmaar strenger wordende Europese financiële regels op het vlak van privacy en fiscaliteit doen veel mensen uitkijke…
Bronnen en referenties
  • http://www.bbc.com/news/world-41880153
  • https://www.theguardian.com/news/2017/nov/05/revealed-queen-private-estate-invested-offshore-paradise-papers
  • https://projekte.sueddeutsche.de/paradisepapers/wirtschaft/apple-scouts-a-country-without-rules-e654132/
  • https://www.thestar.com/news/paradise-papers/2017/11/05/trudeau-bronfman-kolber-offshore-trust-taxes.html
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Paradise_Papers

Reageer op het artikel "Wat zijn de Paradise Papers?"

Infoteur: Malouvdb
Laatste update: 11-12-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!