InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Energiebelasting in 2018 behoorlijk omhoog

Energiebelasting in 2018 behoorlijk omhoog

Energiebelasting in 2018 behoorlijk omhoog In 2018 gaat er van alles veranderen omtrent de energiebelasting die we allemaal moeten betalen voor het leveren van gas. Over deze veranderde overheidsheffing is meer bekend sinds het regeerakkoord is gesloten. Per januari 2018 gaat de belasting over energie behoorlijk omhoog. Voor een gemiddeld gezin is uitgerekend dat dit om een bedrag van circa 130 euro per jaar zal gaan. Bedrijven zullen juist minder gaan betalen aan belasting.

Energiebelasting

Energiebelasting betaal je in Nederland over zowel het te leveren gas als over licht. Voor huishoudens gelden andere tarieven dan voor bedrijven.

Waarom moeten we energiebelasting betalen?

De overheid heeft de energiebelasting ingevoerd om te proberen ons meer bewust te maken van de hoeveelheid gas en licht die we gebruiken. Daarom betaal je meer belasting als je meer gebruikt en minder belasting als je minder gebruikt.

Heffingskorting
Omdat de regering energie als een basisbehoefte ziet wordt een deel van de energie onbelast geleverd. Dit geld kreeg je altijd in de vorm van een vermindering op je rekening, ook wel heffingskorting genoemd, over zowel gas als licht. Deze heffingskorting is bij alle energieleveranciers hetzelfde, dus het maakt daarvoor niet uit of je nu Essent, EON, Oxxio of een andere leverancier kiest.

ODE

In Nederland betalen we allemaal een belastingopslag, ODE genoemd. ODE is ingevoerd sinds 2013 en wordt gebruikt door de overheid om te subsidiëren in duurzame energie. Het bedrag voor deze investeringen wordt elk jaar hoger, waardoor we ook elk jaar meer ODE moeten gaan betalen.

Bedrijven

Nederlandse bedrijven en andere grootverdieners zullen juist minder moeten gaan betalen aan energiebelasting en ODE. Zij betalen dus weinig mee aan de verduurzaming van energie. Zij ontvangen juist een groot deel van de subsidies op het gebied van energie. Volgens de minister is dit goed voor de concurrentiepositie van deze bedrijven ten opzichten van bedrijven in het buitenland.

De stijging in 2018

De energiebelasting
De stijging van de energiebelasting gaat in op 1 januari 2018 en zal gelden bij alle energieleveranciers. Overstappen naar een andere leverancier heeft dus geen zin.

In het nieuwe regeerakkoord zijn nieuwe afspraken gemaakt onder andere over de kosten met betrekking tot gas en licht. Zo gaat men minder belasting betalen voor stroom, maar juist meer energiebelasting voor gas. Per m3 gas, gaat het bedrag zelfs met 3,63 eurocent omhoog. Dit heeft als resultaat dat veel huishoudens meer moeten gaan betalen. Berekend is dat deze verschuiving in belasting ongeveer uitkomen op 20 euro prijsverschil voor een gemiddeld huishouden.

De heffingskorting
Verder gaat ook de heffingskorting omlaag, wat resulteert in een hogere te betalen rekening voor alle huishoudens in Nederland. De korting op elektriciteit gaat omlaag van 373 euro naar 311 euro per jaar. Ongeveer 60 euro verschil per jaar dus.

ODE
Voor een (gemiddeld) huishouden dat 3500 kWh stroom gebruikt en 1500 m3 gas zal dat inhouden dat men bijna 50 euro per jaar meer moet gaan betalen in 2018 ten opzichte van 2017 aan ODE.
© 2017 Zonne, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Algemene heffingskorting 2018Algemene heffingskorting 2018De algemene heffingskorting 2018 is geen vast bedrag meer, maar een bedrag dat afhankelijk is van de hoogte van uw inkom…
Hoogte heffingskortingen 2018Hoogte heffingskortingen 2018De hoogte en omvang van de heffingskortingen 2018 zijn belangrijk voor wat u netto aan salaris, loon en inkomen overhoud…
Aanrechtsubsidie 2018 minstverdienende partnerAanrechtsubsidie 2018 minstverdienende partnerDe aanrechtsubsidie 2018 is een extra belastingteruggave als u een relatief laag inkomen hebt. Daarom is het voor iemand…
Inkomensafhankelijke combinatiekorting 2018Inkomensafhankelijke combinatiekorting 2018Laat de inkomensafhankelijke combinatiekorting 2018 niet aan u voorbij gaan als uw jongste kind jonger is dan 12 jaar wa…
Wat betekenen de termen op je energierekening?Wat betekenen de termen op je energierekening?Heb je wel eens een poging ondernomen om je energierekening te controleren? Grote kans dat je het een keer geprobeerd he…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Couleur, Pixabay
  • https://www.pricewise.nl/blog/verhoging-energiebelastingen-2018/

Reageer op het artikel "Energiebelasting in 2018 behoorlijk omhoog"

Infoteur: Zonne
Gepubliceerd: 10-11-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!