InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Vanaf 2019 nog maar twee belastingschijven

Vanaf 2019 nog maar twee belastingschijven

Vanaf 2019 nog maar twee belastingschijven Het kabinet Rutte III is voornemens ingrijpende hervormingen door te voeren op het gebied van de inkomstenbelasting. Een van de meest in het oog springende hervormingen is een aanpassing van het aantal belastingschijven van vier naar twee. Er komt dan een laag tarief van 36,93% voor inkomens onder de 68.800 en een hoog tarief van 49,5% voor inkomens vanaf 68.800. Het invoeren van een systeem met slechts twee belastingschijven moet vooral ten voordele strekken van de middeninkomens in Nederland en tevens moet het meer werken aantrekkelijker maken voor iedereen.

Twee belastingschijven vanaf 2019

Regeerakkoord Rutte III met veel belastinghervormingen

In oktober 2017 werd bekend dat na maanden van formeren de partijen VVD, D66, CDA en ChristenUnie een regeerakkoord hebben gesloten. In dit regeerakkoord is vastgelegd over welke hoofdzaken de partijen het eens zijn en welke zaken zij in hun regeerperiode willen gaan aanpakken. In het regeerakkoord zijn diverse belastinghervormingen en -aanpassingen opgenomen. Zo is de regering onder meer voornemens om een verhoging van het lage btw-tarief van 6% naar 9% door te voeren, de dividendbelasting voor bedrijven af te schaffen, de vennootschapsbelasting te verlagen van 25% naar 21% en een energiebelasting in te voeren voor vervuilende energiebedrijven. Dit zijn maatregelen waarvan de gewone burger iets gaat merken. Is het niet direct door het duurder worden van bepaalde boodschappen, dan wel indirect door een verhoging of verlaging van rekeningen doordat bedrijven de aanpassingen doorberekenen richting hun klanten. Een van de meest opvallende en ingrijpende hervormingen die het kabinet Rutte III wil gaan doorvoeren is het terugbrengen van het aantal belastingschijven van vier naar twee. Dit wordt ook wel de 'sociale vlaktaks' genoemd (bij een echte vlaktaks zou er maar één schijf zijn).

Belastingschijven tot aan 2019

De ingrijpende hervorming van de inkomstenbelasting moet volgens het regeerakkoord ingaan vanaf 2019. Tot die tijd blijven er vier belastingschijven bestaan. Deze zien er als volgt uit:
BelastingschijfInkomenPercentage belasting
Eerste schijfTot 19.98236,55%
Tweede schijfTot 33.79140,8%
Derde schijfTot 67.07240,8%
Vierde schijfVanaf 67.07252%

Belastingschijven vanaf 2019

Vanaf 2019 zullen er nog maar twee belastingschijven bestaan. Het gaat om een laag tarief van 36,93% en een hoog tarief van 49,5%. De bedoeling van deze hervorming is om vooral de middeninkomens te laten profiteren. De exacte grens tussen deze twee schijven zal naar verwachting in 2018 bekend gemaakt worden en jaarlijks enkele euro's opschuiven. De grens zal rond de 68.800 liggen. Dit betekent dus dat wie minder dan 68.800 per jaar verdient niet meer dan 36,93% inkomstenbelasting betaalt. Hierbij is al onder meer voorgerekend dat iemand met een bruto jaarsalaris van 40.000 er per jaar circa 1.200 op vooruit gaat. De belastingschijven zien er dan als volgt uit:
Eerste schijfTot 68.80036,93%
Tweede schijfVanaf 68.80049,5%

Naast de aanpassing van de schijven veranderen er ook nog andere zaken op het gebied van de inkomstenbelasting die invloed hebben op hoeveel belasting je betaalt. Zo komt er een verhoging van de algemene heffingskorting en een verhoging van de arbeidskorting. Deze hervormingen zijn in lijn met het voornemen van de regering om vooral werken weer meer te laten lonen. Werkenden gaan er door deze hervormingen immers meer op vooruit dan mensen die niet werken. Het moet het voor werknemers ook weer aantrekkelijker maken om meer uren per week te gaan werken zonder dat de verhoging van het loon teniet wordt gedaan door een hoger belastingtarief.

Voor wie is dit voordelig?

De hervorming van de inkomstenbelasting pakt vooral voordelig uit voor mensen die een jaarinkomen verdienen tussen de 20.000 en 68.800. Een lichte vooruitgang is er voor mensen met een hoog inkomen boven de 68.800, want ook voor hun gaat het hoogste tarief iets omlaag. Alleen mensen met een inkomen onder de 20.000 gaan er iets op achteruit omdat het laagste tarief vanaf 2019 licht stijgt.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 41330, Pixabay
  • https://www.kabinetsformatie2017.nl/documenten/publicaties/2017/10/10/regeerakkoord-vertrouwen-in-de-toekomst

Reageer op het artikel "Vanaf 2019 nog maar twee belastingschijven"

Reactie

Hans Steenbakkers, 16-10-2017 13:23 #1
In uw artikel geeft u aan dat alleen mensen met een inkomen lager dan 20.000 er iets op achteruit gaan omdat het laagste tarief vanaf 2019 licht stijgt maar nu is de inkomstenbelasting 8,4% voor de eerste schijf tot 14.291 en als ik het artikel lees dat zou dan 36,93% worden. Klopt dat?

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 12-10-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 1
Schrijf mee!