InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Ingewikkeld belastingstelsel plus toeslagen geven schulden

Ingewikkeld belastingstelsel plus toeslagen geven schulden

Ingewikkeld belastingstelsel plus toeslagen geven schulden Ons ingewikkelde belastingstelsel heeft onbedoelde en ongewenste effecten, het kan ervoor zorgen dat u in de schulden raakt door een forse naheffing. Ons belastingstelsel werkt met ingewikkelde inkomensafhankelijke loonheffingskortingen en toeslagen. Hebt u bijvoorbeeld verschillende inkomens, een hoofdbaan en bijverdiensten of een AOW met een klein pensioen, dan kan het zelfs verstandig zijn om tijdens het jaar geen loonheffingskortingen toe te passen. En, wat te denken van de fiscale toeslagen? Als u een fout maakt, kan alles wat als voorschot door de Belastingdienst is uitbetaald worden teruggevorderd. Extra schulden en geldproblemen liggen zo op de loer. Dit moet eenvoudiger kunnen. Wat kunt u doen?

Belastingstelsel is aan vereenvoudiging toe

Het Nederlands belastingstelsel is alleen maar ingewikkelder geworden

Misschien zijn er in de marge van het belastingstelsel wat verbeteringen aangebracht, maar de doorsnee indruk is toch dat het belastingstelsel in ons land ingewikkelder is geworden. Het wordt wat gemaskeerd doordat de Belastingdienst steeds meer vooraf invult bij de belastingaangifte inkomstenbelasting en een belastingverlaging helpt ook om kiezers tevreden te houden, maar beide maken het systeem niet eenvoudiger. Wat te denken van de heffingskortingen die in het kabinet Rutte 2 (VVD-PvdA) inkomensafhankelijk zijn gemaakt. Denk aan de algemene heffingskorting, de arbeidskorting en de ouderenkorting. Ze maken het alleen maar complexer voor de burger.

Loonheffingskortingen niet meer toepassen

Velen van ons hebben een extra baan of stappen gedurende een jaar over naar een betere baan die beter betaalt. Dat kan er eenvoudig toe leiden dat de loonheffingskortingen gedurende het jaar verkeerd zijn berekend en u daardoor van de Belastingdienst een forse naheffing kunt krijgen. Stel u hebt een pensioen en een AOW uitkering, op welk inkomen moeten dan de loonheffingskortingen worden toegepast, weet u het? Of stel u hebt meerdere banen tegelijkertijd in een jaar en moet dus kiezen voor een werkgever die rekening houdt met de loonheffingskortingen, maar wie moet dat zijn. In veel gevallen zal het advies zijn om de loonheffingskortingen toe te passen op het hoogste inkomen, maar dat hoeft helaas niet de beste keuze te zijn. Wie niet zeker is, doet er misschien wel goed aan om geen enkele werkgever en ook niet de SVB voor uw AOW te laten rekenen met de loonheffingskortingen.

Bouw een financiële buffer op bij de Belastingdienst

Kijk, bij de hypotheekrenteaftrek zijn er genoeg mensen die met opzet geen voorlopige aanslag inkomstenbelasting vragen, omdat ze dan zeker weten dat ze aan het einde van het jaar een fors bedrag aan belastinggeld terug zullen krijgen en zo geen belasting hoeven bij te betalen. Natuurlijk scheelt dit netto inkomen gedurende het jaar, maar u bouwt zo een buffer op die straks wordt uitbetaald. Door die opgebouwde buffer is de kans op schulden (de Belastingdienst is een een preferente schuldeiser) veel kleiner. Waarom zou u niet hetzelfde doen met de loonheffingskortingen? U hebt dan wel een lager netto loon, maar dat wordt weer goed gemaakt na het invullen van de belastingaangifte inkomstenbelasting.

Fiscale toeslagen kunnen zorgen voor extra schulden

In de praktijk komt het regelmatig voor dat de aanvraag voor een huurtoeslag of zorgtoeslag niet goed is ingevuld, terwijl men ongehinderd de hogere toeslagen kan ontvangen. Of er zijn wijzigen gedurende een jaar die niet of niet volledig worden doorgegeven, denk aan het gaan samenwonen, een huwelijk of een echtscheiding. Gedurende het jaar zal zonder contra-indicaties de Belastingdienst in veel gevallen gewoon doorbetalen. De huurtoeslag of zorgtoeslag is immers een voorschot en de finale afrekening komt aan het einde van het jaar wel bij afgifte van de definitieve beschikking. Pas als de beschikking in de bus valt, kan de schrik groot zijn als er veel geld terug moet worden betaald. Geld dat er vaak niet is, met nieuwe schulden als gevolg. Dit kan eigenlijk alleen maar worden voorkomen door u goed te laten adviseren en wijzigingen in uw persoonlijke omstandigheden nauwgezet en op tijd door te geven aan de fiscus. Geen toeslag aanvragen is vaak geen optie, omdat de toeslagen terecht komen bij de mensen die het al niet breed hebben en dus eigenlijk niet zonder kunnen.

Wat is de oplossing en hoe kan het beter en eenvoudiger?

U kunt zelf maatregelen nemen om een navordering te voorkomen, maar de grotere oplossingen zullen toch vooral vanuit de politiek moeten komen. Zo zou het belastingstelsel eenvoudiger ingericht kunnen worden met minder heffingskortingen en minder toeslagen. Andere oplossingen die worden genoemd zijn dat de huurtoeslag bijvoorbeeld ook direct aan de woningbouwcorporatie kan worden overgemaakt. Bijkomend voordeel hiervan is dat de huurder dan niet langer zelf alle kennis in huis hoeft te hebben en in de fout kan gaan. Ook de zorgtoeslag kan direct op de rekening van de zorgverzekeraar worden gestort. Dat is eenvoudiger en scheelt ook weer in het onnodig rondpompen van belastinggeld. De burger maakt dan ongetwijfeld minder fouten en schulden, u hebt een beter inzicht in uw financiën, het belastinggeld wordt beter besteed en de Belastingdienst zal door de vereenvoudiging minder naheffingen hoeven te versturen. Vele partijen zullen hiermee dus beter af zijn.

Lees verder

© 2017 Info4mij, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Ingewikkeld belastingstelsel plus toeslagen geven schulden"

Infoteur: Info4mij
Laatste update: 29-09-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!