Is rente herfinanciering restschuld in 2019 nog aftrekbaar?

Is rente herfinanciering restschuld in 2019 nog aftrekbaar? Wie zijn eigen woning met restschuld verkoopt, heeft mogelijk recht op de aftrek van de rente op de restschuldfinanciering of onderwaterhypotheek, maar deze restschuldregeling is een tijdelijke regeling die eind 2017 afloopt. Betekent dit dan ook dat 2017 voor u het laatste fiscale jaar is dat de rente op de financiering van de restschuld aftrekbaar is of is er ook in 2018 en 2019 nog aftrek mogelijk? Wat betekent dit voor uw woning met restschuld in 2020?

Restschuld op de eigen woning

Ondanks de oplopende woningprijzen, staan in Nederland nog steeds vele woningen onder water. Dat wil zeggen dat de hypotheek op een woning hoger is dan de waarde van een woning. Zolang u een woning niet verkoopt, merkt u weinig van een restschuld. U hebt in feite een papieren restschuld. De situatie verandert zodra u wel een woning verkoopt. De bank zal de hypotheek weer terugbetaald willen zien en als er een restschuld is ontstaan, moet die schuld op een of andere manier worden gedekt. Wie genoeg spaargeld heeft, kan het gat in de begroting wellicht dekken vanuit het spaargeld en gewoon geld bijstorten. Is die mogelijkheid er niet, dan moet er worden uitgekeken naar een herfinanciering door een bank of familie.

Restschuldregeling 2012-2017: extra rente is ook aftrekbaar

In 2012 werd voor vijf jaar een restschuldregeling door de overheid ingevoerd die het mogelijk maakt om bij een woning die is verkocht na 28 oktober 2012 naast de hypotheekrente op de hypotheek ook de rente op de financiering van de restschuld (onderwaterhypotheek) af te trekken. Dit is een aftrek voor maximaal 15 jaar. Deze restschuldregeling is vooral een crisismaatregel, maar crisis of geen crisis, iedereen is er blij mee. De verkopers kunnen zo toch hun woning verkopen, de kosten van de restschuld zijn lager. Ook banken zullen eerder een financiering van de schuld aanbieden, zij lopen door de fiscale aftrek minder risico dat de verkoper straks in de financiële problemen zal komen. De woningmarkt vaart er ook wel bij, omdat door de restschuldregeling een betere doorstroming mogelijk is. De enige die erbij inschiet is de fiscus.

Herfinanciering van de restschuld in 2018, 2019 of 2020

In 2018 vervalt de restschuldregeling. Het kabinet Rutte motiveert dit als volgt:
  • De doorstroming op de woningmarkt heeft zich in 2016 en 2017 verder hersteld.
  • In 2012 bedroeg het aantal transacties op de woningmarkt 117.000 en in 2016 is dit opgelopen tot 200.000. Ook 2017 is een goed jaar op de woningmarkt.
  • De huizenprijzen stijgen waardoor de omvang van de restschuldproblematiek ook kleiner is geworden. In 2013 stond naar schatting 30% van de woningen onder water, in 2016 nog 18%. In 2017 zal dit percentage waarschijnlijk verder dalen.

Omdat regeren vooruitzien is, er geen inzakkende woningmarkt in 2020 wordt verwacht en zo op de aftrek van de rente kan worden bespaard, lijkt het logisch om de crisismaatregel te stoppen.

Is de rente op de restschuld in 2018, 2019 en 2020 nog aftrekbaar?

Vanaf 2018 hebben we twee regimes. De woningen die zijn verkocht tot en met 2017, voor deze woningen is de rente op de restschuld en onderwaterhypotheek maximaal 15 jaar aftrekbaar. Wie zijn woning in 2018 - 2020 verkoopt met restschuld, heeft geen recht op extra aftrek. Dat zal in 2020 waarschijnlijk ook betekenen dat het verkopen van een woning met restschuld moeilijker gaat worden, omdat het rond krijgen van de financiering van de schuld eveneens lastiger zal zijn. Op macro niveau kunnen de woningprijzen fors stijgen maar dat neemt niet weg dat in individuele gevallen de restschuld in 2020 (te) groot kan blijken te zijn, waardoor verhuizen onmogelijk is. De hogere woningprijzen 2020 zijn een geluk voor wie een restschuld wil voorkomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Tweede Kamer

Reageer op het artikel "Is rente herfinanciering restschuld in 2019 nog aftrekbaar?"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 09-01-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Restschuld woning
Schrijf mee!