InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Zelfstandigenaftrek 2018 en MKB-winstvrijstelling 2018

Zelfstandigenaftrek 2018 en MKB-winstvrijstelling 2018

Zelfstandigenaftrek 2018 en MKB-winstvrijstelling 2018 Hoeveel zal de zelfstandigenaftrek 2018 en MKB-winstvrijstelling 2018 bedragen, nu in 2017 enkele politieke partijen willen morrelen aan deze voordelen van zzp'ers en ondernemers? Nederland heeft ongeveer één miljoen zelfstandigen en die willen natuurlijk hun fiscale voordelen niet kwijt en niet meer belasting gaan betalen. Ondernemers en zelfstandigen zitten niet te wachten op een hogere belastingaanslag van de Belastingdienst. Over welke voordelen gaat het in 2018 en over welke bedragen spreken we eigenlijk?

Zelfstandigenaftrek 2018

De zelfstandigenaftrek is ook in 2018 een belangrijke aftrekpost voor ondernemers en kan oplopen tot een bedrag van 7.280. Het is een hele populaire aftrekpost die ook zoden aan de dijk zet. Dit bedrag mag namelijk van van de winst worden afgetrokken voordat de inkomstenbelasting wordt berekend. De fiscale winst wordt daardoor lager en daarmee de belasting die in een jaar betaald moet worden. Als uw winst in een bepaald jaar te laag is om de zelfstandigenaftrek volledig te kunnen aftrekken, mag het restant van de aftrek (dat wat er nog over is in een jaar) in de volgende negen jaar worden verrekend met de winst. Sommige politieke partijen willen een afschaffing van de zelfstandigenaftrek, maar de soep zal waarschijnlijk niet zo heet worden gegeten als hij wordt opgediend. De SGP wil de zelfstandigenaftrek met tweeduizend euro verlagen naar 5.280. Verder staat de zelfstandigenaftrek bij nogal wat economen ter discussie. Al met al lijkt dit onvoldoende steun voor aanpassing van de zelfstandigenaftrek in 2018 of 2019. Ook de startersaftrek 2018 zal dan gelijk blijven aan 2.123. In het Regeerakkoord na de verkiezingen van 15 maart 2017 zal hierover meer duidelijkheid bestaan.

De MKB-winstvrijstelling 2018

De MKB-winstvrijstelling is een wettelijk vastgelegde aftrekpost die in mindering komt op de restant winst van de onderneming na aftrek van de ondernemersaftrek. Deze vrijstelling, vastgelegd in de wet werken aan winst, geldt voor alle ondernemers voor de inkomstenbelasting die winst maken met hun onderneming. Deze vrijstelling is ingevoerd om deze ondernemers een extra voordeel te geven ten opzichte van de particulieren die aangifte inkomstenbelasting doen. Ondernemers nemen met hun onderneming extra risico's en mogen daarvoor beloond worden is de gedachte. De hoogte van de vrijstelling bedraagt in 2016 en 2017 14%. Dit zal naar alle verwachting ook in 2018 en 2019 zo zijn, ook al is er politieke druk om de vrijstelling te verlagen. Het Platform Zelfstandige Ondernemers PZO geeft niet voor niets aan dat bijvoorbeeld het afschaffen van de mkb-winstvrijstelling een ongelijkheid geeft tussen de behandeling van kleine en grote ondernemers en het ondernemerschap van zzp'ers belemmert. Er is dan geen gelijk speelveld meer aanwezig.

Politieke partijen en de mkb-winstvrijstelling

GroenLinks wil de mkb-winstvrijstelling afschaffen en de SGP wil de mkb-winstaftrek verlagen van 14%, naar 12%. Dat zou de schatkist 200 miljoen besparen en dus de mkb-bedrijven met een bedrag van 200 miljoen extra belasten. Voor het overige laten de politieke partijen de vrijstelling in stand. Dat betekent dat zeer waarschijnlijk de mkb-vrijstelling ook nog in 2018, 2019 en 2020 gewoon op 14% zal staan.

Vele ondernemers kunnen de fiscale steun door aftrekposten goed gebruiken

Er zijn voor ondernemers meerdere fiscale voordelen te behalen:
  • De zelfstandigenaftrek: 7.280 in 2018;
  • De startersaftrek: 2.123 in 2018;
  • De startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid tot 12.000 in 2018;
  • De aftrek voor speur- en ontwikkelingswerk;
  • De meewerkaftrek tot 4% van de winst;
  • De stakingsaftrek tot 3.630 in 2018.

Maar echt voordeel is er voor de ondernemer pas als er ook echt winst wordt gemaakt. Ondernemers willen niet van deze voordelen af en daar is ook politiek gezien nog steeds veel steun voor te vinden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • PZO

Reageer op het artikel "Zelfstandigenaftrek 2018 en MKB-winstvrijstelling 2018"

Infoteur: Zeemeeuw
Gepubliceerd: 13-03-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Aftrekposten ondernemer
Schrijf mee!