InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belastingvrij geld schenken 2017: hogere bedragen

Belastingvrij geld schenken 2017: hogere bedragen

Belastingvrij geld schenken 2017: hogere bedragen In 2017 is het gemakkelijker om belastingvrij schenkingen te doen aan iemand met een eigen huis. Het gaat daarbij om een ton (100.000 euro), maar zoals bijna altijd zijn er natuurlijk wel voorwaarden aan zo’n schenking verbonden. Zo is de leeftijd van belang aan wie je schenkt. Een familierelatie hoeft er niet meer te zijn. Wel moet er een eigen woning zijn, voor iemand die niet in het huis woont of het huis al heeft verkocht, geldt de regeling niet. Belastingvrij schenken kan overigens ook voor een hoger bedrag zonder dat het om een woning gaat.

Geld belastingvrij schenken in 2017: eenmalig 100.000 euro

Wie dat wil mag in 2017 eenmalig een ton (100.000 euro) belastingvrij schenken aan iemand die tussen de 18 en 40 jaar oud is. Het geld moet dan wel gebruikt worden voor een eigen woning. Voorheen konden mensen alleen zulke bedragen schenken aan familieleden, maar dat is in 2017 niet meer het geval. Ook een vriend of een kleinkind of een lat-partner kan die 100.000 euro geschonken worden.

De voorwaarden van belastingvrij 100.000 euro in 2017 schenken

De voorwaarden zijn zoals hierboven vermeld dat het om iemand gaat die tussen de 18 en 40 jaar is. Daarnaast moet degene aan kunnen tonen dat het geld wordt gebruikt om een eigen woning te financieren, te verbouwen of om een eigenwoningschuld of restschuld af te lossen. De ontvanger mag de schenking overigens ook gebruiken voor bijvoorbeeld de afkoop van een recht van erfpacht of van opstal. De 100.000 euro mag ook over 3 jaren worden verspreid. In dat geval moet degene die het geld krijgt wel in al die drie jaren voldoen aan de leeftijd eis. Wordt hij of zij in het tweede jaar 41, dan kan de spreiding dus niet plaatsvinden.

Wanneer valt een eigen huis niet onder het verruimde schenkingsrecht?

Er zijn enkele uitzonderingen, waardoor geen vrijstelling wordt gegeven voor de schenkbelasting (maar de woning voor de inkomstenbelasting wel onder de eigen woning valt). Dit is als:
  1. De woning is bestemd voor verkoop.
  2. Het gaat om een woning waar de ex-partner wel woont, maar de persoon zelf niet meer.
  3. De persoon in een verpleeghuis gaat wonen.

Aanvullende schenking voor kinderen

Overigens is er ook een overgangsregeling voor ouders die al eerder een schenking hebben gedaan aan hun kind of kinderen die toen gebruik maakten van de toenmalige hoge vrijstelling. Zij kunnen ondanks dat in 2017 en 2018 alsnog een aanvullende schenking voor de eigen woning van hun kind doen. Hierdoor kunnen ouders in totaal (dus niet nog eens extra 100.000) 100.000 euro belastingvrij aan hun kind schenken.

Schenking niet voor een woning

Wie geld wil schenken aan een (pleeg)kind, dat niet voor een woning bestemd is, kan in 2016 een bedrag van 5.304 euro belastingvrij schenken. Dit is per (pleeg)kind. Zijn er meer (pleeg)kinderen dan kan dit bedrag dus per persoon worden gegeven. In 2017 is het bedrag dat belastingvrij aan een (pleeg)kind jonger dan 18 jaar gegeven kan worden 5.320 euro. Een (pleeg)kind van tussen de 18 en 40 jaar mag een veel hoger bedrag belastingvrij geschonken worden, namelijk 25.526,- euro om naar eigen inzicht te besteden. Het gaat dan wel om een eenmalige schenking. Zo'n hoog bedrag mag dus maar eens belastingvrij gegeven worden. Is er een andere relatie met de schenker (bijvoorbeeld een oom of tante of een grootvader/grootmoeder of relatie) dan mag per jaar 2.129 euro belastingvrij geschonken worden.

Meer dan halve ton belastingvrij geld voor dure studie

Studeert een kind bovendien en is die studie duur, dan mag dat bedrag worden verhoogd naar 53.016,-- euro.
De voorwaarden daarvoor zijn:
  • Dat de studie per jaar in ieder geval € 20.000 moet kosten. En dat is dan alleen de studie. Levensonderhoud is daar niet bij inbegrepen.
  • De schenking moet door een notaris zijn vastgelegd. Daarin moet onder andere staan voor welke studie of opleiding de schenking is bedoeld, het bedrag dat de studie op opleiding waarschijnlijk gaat kosten, en een zin (ook wel ontbindende voorwaarde genoemd) waarin is beschreven dat de schenking vervalt als het bedrag niet binnen 2 jaar na het jaar van de schenking is besteed aan die ene dure studie op opleiding
  • Ook moeten de ouders en het kind kunnen bewijzen per brief dat de schenking echt door de ouders is betaald en dat het kind het geld echt heeft gebruikt voor de opleiding of studie.
  • Een andere voorwaarde is dat er niet eerder al gebruik is gemaakt van een (andere) eenmalige verhoogde vrijstelling.
  • Helaas voor sommigen, maar deze eenmalige vrijstelling is er niet voor het aflossen van schulden die de student (lees het kind dat de schenking krijgt) al had voordat de ouders de schenking deden.
  • Zelf 40 jaar of ouder, maar wel een partner die jonger is dan 40? Dat is voordelig want in dat geval mag de 'oudere' ook gebruik maken van den eenmalige vrijstelling voor studie.

Hele bedrag schenking is voor de studie

Een kind moet het vrijgestelde bedrag van € 53.176 wel helemaal gebruiken voor de dure studie of opleiding. Even op vakantie gaan of de badkamer er een opknapbeurt voor geven, mag dus niet. Wie bovendien al eerder gebruik heeft gemaakt van één van de verhoogde vrijstellingen kan in 2017 geen gebruik meer maken van deze vrijstelling. Iemand komt maar 1 keer in zijn leven in aanmerking voor een verhoogde vrijstelling.

Hoe vraag je de belastingvrije schenking aan?

In de aangifte schenkbelasting moet worden aangegeven dat het om een speciale verruimde regeling gaat. Dat geldt zowel voor degene die schenkt als voor degene die de schenking ontvangt.
© 2017 Singalees, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Belastingvrij schenken 2012Als u een schenking doet of ontvangt, moet u daar schenkbelasting over betalen. Er zijn echter ook vrijstellingen om bel…
Schenken aan kleinkind 2016 en 2017Schenken aan kleinkind 2016 en 2017Belastingvrij schenken aan een kleinkind, kleinkinderen of kinderen is ook in 2016 populair. Grootouders willen graag be…
Schenken op papier – voordelen en nadelenSchenken op papier – voordelen en nadelenSchenken op papier is populair. Ouders met vermogen, aandelen of eigen huis kunnen ook in 2016 of 2017 kiezen voor een s…
Schenking aan fiscale partnerSchenking aan fiscale partnerHoeveel schenkbelasting betaalt uw partner over een schenking of hoeveel belasting betaalt de partner van uw kind over e…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: WerbeFabrik, Pixabay
  • Rabojournaal
  • Belastingdienst - www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/schenken/schenking_krijgen/belastingvrij-schenken-vrijstellingen-2017/belastingvrij-schenken-vrijstellingen-2017-

Reageer op het artikel "Belastingvrij geld schenken 2017: hogere bedragen"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 15-02-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!