Belastingvoordeel inkomstenbelasting 2019 en 2020

Belastingvoordeel inkomstenbelasting 2019 en 2020 Ook in 2019 en 2020 kunt u een belastingvoordeel hebben en zo geld terug krijgen van de Belastingdienst. Of u recht hebt op een belastingteruggave inkomstenbelasting hangt vooral van de samenstelling van uw gezin af, of u een kind hebt en of u een baan hebt. Maar ook als u geen arbeidsinkomen hebt, kunt u recht hebben op enkele belastingvoordelen. Hoe ziet uw totale fiscale voordeel er in 2019 en 2020 uit?

Inhoud

Belastingvoordeel voor een gezin met kinderen

Als u een gezin hebt met jonge kinderen, dan kunt u in 2019 en 2020 recht hebben op de fiscale inkomensafhankelijke combinatiekorting die kan oplopen tot 2.880 euro per jaar (2020). De leeftijd van uw kind is wel belangrijk hierbij. Als uw jongste kind ouder wordt dan 12 jaar maar jonger is dan 18 jaar, dan hebt u nog steeds recht op de kinderbijslag die iets toeneemt bij de leeftijd van 12 jaar. Hetzelfde geldt voor het kindgebonden budget. Tot slot kunt u in geval van kinderopvang nog een beroep doen op de kinderopvangtoeslag. Al met al vier interessante kindregelingen die net het verschil kunnen maken voor kind en gezin:

Hoeveel kinderbijslag krijgt u in 2019 en 2020?

Bedrag per kwartaal0 t/m 5 jaar6 t/m 11 jaar12 t/m 17 jaar
Per kind in 2019€ 221,49€ 268,95€ 316,41
Per kind in 2020€ 221,49€ 268,95€ 316,41

Ook als een kind zes jaar wordt, krijgt u overigens meer kinderbijslag.

Belastingvoordeel inkomstenbelasting voor wie een baan heeft

Wie een betaalde baan heeft, heeft recht op de arbeidskorting. Dat is een heffingskorting die inkomensafhankelijk is en kan oplopen tot ruim 3.810 euro in 2020. Bij een lager inkomen zullen de bedragen wat lager zijn, maar ook dan is het altijd nog de moeite waard om dit geld op te halen bij de Belastingdienst. Als het goed is, houdt uw werkgever rekening met deze heffingskorting die ervoor zorg dat uw netto salaris hoger uitpakt. Als u een baan hebt, hebt u ook recht op de algemene heffingskorting die maximaal 2.711 euro bedraagt in 2020 en afneemt naarmate uw inkomen loon en inkomen hoger wordt.

Ik heb geen inkomen maar mijn partner wel, waar heb ik dan recht op?

Als u minimaal zes maanden een fiscale partner hebt, kunt u een beroep doen op de aanrechtsubsidie minstverdienende partner 2019 en 2020. Voorwaarde is dat uw partner voldoende inkomen heeft. Hoeveel geld u dan aan subsidie ontvangt, is afhankelijk van uw leeftijd en kan oplopen tot ruim 2.700 euro per jaar:

Hoogte algemene heffingskorting minst verdiende partner in 2019 en 2020, maximale bedragen:

uw geboortedatum20192020
vóór 1963€ 2.477€ 2.711
na 31 december 1962€ 661€ 542

Ik ben een alleenstaande ouder, wat dan?

Een alleenstaande ouder met jongere kinderen heeft recht op een soort van alleenstaande ouderkorting, alleen heet die in 2019 en 2020 de alleenstaande ouderkop en zit opgesloten in het kindgebonden budget. Nu is het kindgebonden budget vooral bedoeld voor ouders met een lager inkomen, maar die alleenstaande ouderkop is ook bereikbaar voor hogere inkomens. Hebt u een hoger salaris, dan kunt u als alleenstaande ouder wellicht ook die ouderbonus ontvangen. U moet het kindgebonden budget wel zelf aanvragen, u krijgt het geld niet automatisch op uw rekening gestort. Voorwaarde is wel dat u ook de kinderbijslag ontvangt.

Ik ben met pensioen, heb ik ook een belastingvoordeel in 2019 of 2020?

Vele regelingen zijn inkomensafhankelijk, maar ook als u met pensioen bent hebt u recht op de algemene heffingskorting en daarbij nog een ouderenkorting als ouderbonus. Voor een alleenstaande oudere kunnen deze bedragen in totaal oplopen tot ruim 3.300 euro per jaar. Wie recht heeft op AOW en een niet te hoog pensioen heeft, heeft het voordeel dat er geen AOW-premie hoeft te worden betaald. Daardoor betaalt u over de eerste 20.000 euro aan inkomen 19,45% aan inkomstenbelasting in plaats van 37,35%.

Aftrekposten inkomstenbelasting kunnen een fiscaal voordeel betekenen

Maak gebruik van de aftrekposten inkomstenbelasting. Hebt u hoge zorgkosten, bekijk dan wat aftrekbaar is en verlaag zo uw belastbare inkomen. De betaalde partneralimentatie is bijvoorbeeld fiscaal aftrekbaar evenals giften, scholingskosten en de hypotheekrente. Laat deze voordelen van de fiscale aftrek niet liggen, maar gebruik ze in uw voordeel.

Belastingvrij schenken in 2019 en 2020 tot 103.600 euro

U kunt een ander blij maken met een belastingvrije schenking tot 103.600 euro, maar een ander kan u daarmee natuurlijk ook een groot voordeel gunnen, voorwaarde is dat de ontvanger van de schenking jonger is dan 40 jaar en de schenking gebruikt voor de eigen woning.

Belastingvoordeel voor beleggers

Wie vermogen heeft, heeft in 2019 en 2020 een vrijstelling van (ruim) 30.000 euro per persoon (30.360 euro in 2019 en 30.846 euro in 2020). Verder zijn er voor mensen met spaargeld niet zoveel voordelen in de belastingheffing. U betaalt immers al gauw veel meer aan vermogensbelasting dan u met de lager rente op een spaarrekening zult ontvangen. Beleggers kunnen nog wel een voordeel behalen als ze kiezen voor groen beleggen. Punt is wel dat groen beleggen relatief weinig wordt aangeboden. Wie zijn geluk zoekt op de effectenbeurs kan meer rendement behalen maar zal om de zoveel tijd ook weer merken dat beleggen op de effectenbeurs niet zonder risico is.

Conclusie

In Nederland betalen we als particulieren veel belasting, maar er zijn ook belastingvoordelen te behalen als u weet waarop u moet letten. Deze voordelen krijgt u vooral bij een juiste belastingaangifte inkomstenbelasting, laat u daarover dan ook goed voorlichten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vrijstellingen box 1 en box 3 inkomstenbelasting 2019 & 2020Vrijstellingen box 1 en box 3 inkomstenbelasting 2019 & 2020Gebruik alle vrijstellingen en aftrekposten in 2019 en 2020 uit box 1 en box 3 van de inkomstenbelasting, waarop u recht…
Geld terug van de Belastingdienst 2019 en 2020 (tips)Geld terug van de Belastingdienst 2019 en 2020 (tips)Belastingtips voor de belastingteruggave 2019 en 2020 zijn vaak welkom en kunnen ervoor zorgen dat u als particulier gel…
Vooruitbetaalde hypotheekrente 2020 fiscaal aftrekbaarVooruitbetaalde hypotheekrente 2020 fiscaal aftrekbaarHet principe van de vooruitbetaalde hypotheekrente houdt in, dat u dit jaar al een deel van de hypotheekrente van volgen…
Belasting terugvragen over 2019: studenten en scholierenBelasting terugvragen over 2019: studenten en scholierenWie in 2019 te veel loonbelasting betaalt, kan de Belastingdienst vragen om een belastingteruggave inkomstenbelasting. S…

Hoogte heffingskortingen 2018Hoogte heffingskortingen 2018De hoogte en omvang van de heffingskortingen 2018 zijn belangrijk voor wat u netto aan salaris, loon en inkomen overhoud…
Waarom krijg je ongevraagd een voorlopige aanslag?Waarom krijg je ongevraagd een voorlopige aanslag?Niet eerder betaalde je belasting vooruit op een voorlopige aanslag. Ook heb je niet expliciet om zo’n voorlopige aansla…

Reageer op het artikel "Belastingvoordeel inkomstenbelasting 2019 en 2020"

Reactie

Gerrit Kars, 13-02-2019 12:41 #1
Ik heb zelf een volledige baan met een bruto jaarinkomen van 47.000 euro. Mijn vrouw heeft vorig jaar in totaal 1500,00 verdient bij 2 echtparen voor huishoudelijk hulp. Nu komt het, mijn vrouw is van januari 1963 en krijgt aanrechtsubsidie. Geldt voor haar geen vrijstelling van de inkomstenbelasting tot 2254 euro?. Of moet zij haar aanrechtsubsidie inleveren?. Reactie infoteur, 15-02-2019
Beste Gerrit Kars,
Uw vrouw betaalt, tegen inlevering van een deel van de aanrechtsubsidie, geen belasting over haar extra inkomen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: December 2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Inkomstenbelasting 2018
Reacties: 1
Schrijf mee!