InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belastingvoordeel inkomstenbelasting 2018 en 2019

Belastingvoordeel inkomstenbelasting 2018 en 2019

Belastingvoordeel inkomstenbelasting 2018 en 2019 Ook in 2018 en 2019 kunt u een belastingvoordeel hebben en zo geld terug krijgen van de Belastingdienst. Of u recht hebt op een belastingteruggave inkomstenbelasting hangt vooral van de samenstelling van uw gezin af, of u een kind hebt en of u een baan hebt. Maar ook als u geen arbeidsinkomen hebt, kunt u recht hebben op enkele belastingvoordelen. Hoe ziet uw totale fiscale voordeel er in 2018 en 2019 uit?

Inhoud

Belastingvoordeel voor een gezin met kinderen

Als u een gezin hebt met jonge kinderen, dan kunt u in 2017 en 2018 recht hebben op de fiscale inkomensafhankelijke combinatiekorting die kan oplopen tot 2800 euro per jaar. De leeftijd van uw kind is wel belangrijk hierbij. Als uw jongste kind ouder wordt dan 12 jaar maar jonger is dan 18 jaar, dan hebt u nog steeds recht op de kinderbijslag die iets toeneemt bij de leeftijd van 12 jaar. Het zelfde geldt voor het kindgebonden budget. Tot slot kunt u in geval van kinderopvang nog ene beroep doen op de kinderopvangtoeslag. Al met al vier interessante kindregelingen die net het verschil kunnen maken voor kind en gezin:

Hoeveel kinderbijslag krijgt u in 2017 en 2018?

Bedrag per kwartaal0 t/m 5 jaar6 t/m 11 jaar12 t/m 17 jaar
Per kind in 2017 198,38 240,89 283,4
Per kind in 2018 201,05 244,13 287,21

Ook als een kind zes jaar wordt, krijgt u overigens meer kinderbijslag.

Belastingvoordeel inkomstenbelasting voor wie een baan heeft

Wie een betaalde baan heeft, heeft recht op de arbeidskorting. Dat is een heffingskorting die inkomensafhankelijk is en kan oplopen tot ruim 3200 euro in 2018. Bij een lager inkomen zullen de bedragen wat lager zijn, maar ook dan is het altijd nog de moeite waard om dit geld op te halen bij de Belastingdienst. Als het goed is, houdt uw werkgever rekening met deze heffingskorting die ervoor zorg dat uw netto salaris hoger uitpakt. Als u een baan hebt, hebt u ook recht op de algemene heffingskorting die maximaal 2254 euro bedraagt en afneemt naarmate uw inkomen loon en inkomen hoger wordt.

Ik heb geen inkomen maar mijn partner wel, waar heb ik dan recht op?

Als u minimaal zes maanden een fiscale partner hebt, kunt u een beroep doen op de aanrechtsubsidie minstverdienende partner 2018 en 2019. Voorwaarde is dat uw partner voldoende inkomen heeft. Hoeveel geld u dan aan subsidie ontvangt, is afhankelijk van uw leeftijd en kan oplopen tot ruim 2.477 euro per jaar:

Hoogte algemene heffingskorting minst verdiende partner in 2017, 2018 en 2019, maximale bedragen:

uw geboortedatum201720182019
vóór 1963 2.254 2.265 2.477
na 31 december 1962 902 754 661

Ik ben een alleenstaande ouder, wat dan?

Een alleenstaande ouder met jongere kinderen heeft recht op een soort van alleenstaande ouderkorting, alleen heet die in 2018 en 2019 de alleenstaande ouderkop en zit opgesloten in het kindgebonden budget. Nu is het kindgebonden budget vooral bedoeld voor ouders met een lager inkomen, maar die alleenstaande ouderkop is ook bereikbaar voor hogere inkomens. Hebt u een hoger salaris, dan kunt u als alleenstaande ouder wellicht ook die ouderbonus ontvangen. U moet het kindgebonden budget wel zelf aanvragen, u krijgt het geld niet automatisch op uw rekening gestort. Voorwaarde is wel dat u ook de kinderbijslag ontvangt.

Ik ben met pensioen, heb ik ook een belastingvoordeel in 2018 of 2019?

Vele regelingen zijn inkomensafhankelijk, maar ook als u met pensioen bent hebt u recht op de algemene heffingskorting en daarbij nog een ouderenkorting als ouderbonus. Voor een alleenstaande oudere kunnen deze bedragen in totaal oplopen tot ruim 3300 euro per jaar. Wie recht heeft op AOW en een niet te hoog pensioen heeft, heeft het voordeel dat er geen AOW-premie hoef te worden betaald. Daardoor betaalt u over de eerste 20.000 euro aan inkomen 18,65% aan inkomstenbelasting in plaats van 36,55%.

Aftrekposten inkomstenbelasting kunnen een fiscaal voordeel betekenen

Maak gebruik van de aftrekposten inkomstenbelasting. Hebt u hoge zorgkosten, bekijk dan wat aftrekbaar is en verlaag zo uw belastbare inkomen. De betaalde partneralimentatie is bijvoorbeeld fiscaal aftrekbaar evenals giften, scholingskosten en de hypotheekrente. Laat deze voordelen van de fiscale aftrek niet liggen, maar gebruik ze in uw voordeel.

Belastingvrij schenken in 2018 en 2019 tot 102.000 euro

U kunt een ander blij maken met een belastingvrije schenking tot 102.000 euro, maar een ander kan u daarmee natuurlijk ook een groot voordeel gunnen, voorwaarde is dat de ontvanger van de schenking jonger is dan 40 jaar en de schenking gebruikt voor de eigen woning.

Belastingvoordeel voor beleggers

Wie vermogen heeft, heeft in 2018 en 2019 een vrijstelling van (ruim) 30.000 euro per persoon. Verder zijn er voor mensen met spaargeld niet zoveel voordelen in de belastingheffing. U betaalt immers al gauw veel meer aan vermogensbelasting dan u met de lager rente op een spaarrekening zult ontvangen. Beleggers kunnen nog wel een voordeel behalen als ze kiezen voor groen beleggen. Punt is wel dat groen beleggen relatief weinig wordt aangeboden. Wie zijn geluk zoekt op de effectenbeurs kan meer rendement behalen maar zal om de zoveel tijd ook weer merken dat beleggen op de effectenbeurs niet zonder risico is.

Conclusie

In Nederland betalen we als particulieren veel belasting, maar er zijn ook belastingvoordelen te behalen als u weet waarop u moet letten. Deze voordelen krijgt u vooral bij een juiste belastingaangifte inkomstenbelasting, laat u daarover dan ook goed voorlichten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geld terug van de Belastingdienst 2018 - 2019: belastingtipsGeld terug van de Belastingdienst 2018 - 2019: belastingtipsBelastingtips voor de belastingteruggave 2018 en 2019 zijn vaak welkom en kunnen ervoor zorgen dat u als particulier gel…
Belasting terugvragen in 2018: studenten en scholierenBelasting terugvragen in 2018: studenten en scholierenWie in 2018 te veel loonbelasting betaalt, kan de Belastingdienst vragen om een belastingteruggave inkomstenbelasting. S…
Vooruitbetaalde hypotheekrente 2019 fiscaal aftrekbaarVooruitbetaalde hypotheekrente 2019 fiscaal aftrekbaarHet principe van de vooruitbetaalde hypotheekrente houdt in, dat u dit jaar al een deel van de hypotheekrente van volgen…
Vrijstellingen box 1 en box 3 inkomstenbelasting 2018 & 2019Vrijstellingen box 1 en box 3 inkomstenbelasting 2018 & 2019Gebruik alle vrijstellingen en aftrekposten in 2017, 2018 en 2019 uit box 1 en box 3 van de inkomstenbelasting, waarop u…
Voorlopige aanslag 2019 inkomstenbelastingVoorlopige aanslag 2019 inkomstenbelastingU wilt uw voorlopige aanslag inkomstenbelasting 2019 aanvragen, wijzigen of stoppen? Een voorlopige aanslag inkomstenbel…

Reageer op het artikel "Belastingvoordeel inkomstenbelasting 2018 en 2019"

Reactie

Gerrit Kars, 13-02-2019 12:41 #1
Ik heb zelf een volledige baan met een bruto jaarinkomen van 47.000 euro. Mijn vrouw heeft vorig jaar in totaal 1500,00 verdient bij 2 echtparen voor huishoudelijk hulp. Nu komt het, mijn vrouw is van januari 1963 en krijgt aanrechtsubsidie. Geldt voor haar geen vrijstelling van de inkomstenbelasting tot 2254 euro?. Of moet zij haar aanrechtsubsidie inleveren?. Reactie infoteur, 15-02-2019
Beste Gerrit Kars,
Uw vrouw betaalt, tegen inlevering van een deel van de aanrechtsubsidie, geen belasting over haar extra inkomen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 09-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Inkomstenbelasting 2018
Reacties: 1
Schrijf mee!