InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Huurwaardeforfait 2017

Huurwaardeforfait 2017

Huurwaardeforfait 2017 Het huurwaardeforfait 2017 betekent in de meeste gevallen meer belasting betalen. Als u een eigen woning bezit, rekent de Belastingdienst uw woning een bepaalde huurwaarde toe die als extra inkomen wordt gezien. Deze bijtelling bij uw inkomen in box 1 betekent dat u weer minder hypotheekrenteaftrek krijgt en als de woningmarkt de komende jaren verder aantrekt bij een lage hypotheekrente zal door het huurwaardeforfait weinig meer van de hypotheekrenteaftrek overblijven. Overigens is het de bedoeling om vanaf 2020 het huurwaardeforfait wat te verlagen en de hypotheekrenteaftrek verder te beperken.

INHOUD

Wat is het huurwaardeforfait 2017 voor een belasting

De eigen woning is zoals de auto vaak gewoon een melkkoe voor de overheden. De gemeente verdient veel geld met de heffing op onroerend goed OGB, de waterschappen hebben hun watersysteemheffing en als u komt te overlijden betalen uw kinderen of andere erfgenamen nog eens erfbelasting over uw bezit. Het huurwaardeforfait is een ook heffing die al vele jaren bestaat en huiseigenaren veel geld kost. Het huurwaardeforfait is ook een verborgen heffing die u pas tegenkomt als u uw belastingaangifte inkomstenbelasting eens per jaar invult. Dan merkt u hoeveel uw woning u jaarlijks kost. De Rijksoverheid is van mening dat uw koopwoning ook een bepaalde huurwaarde heeft die u zou benutten en of u dat wel doet of niet, belasting betalen zult u. Anders gezegd: u betaalt een belasting over een fictieve huurwaarde van uw woning. En let wel als dat een dure woning is, loopt de heffing op tot 2,35%. Waar is de tijd gebleven dat het eigenwoningbezit in ons land door diezelfde overheid nog werd gestimuleerd?

Hoe werkt het huurwaardeforfait 2017?

U komt het huurwaardeforfait of eigenwoningforfait dus tegen als u de aangifte inkomstenbelasting gaat invullen en een eigen woning hebt. U krijgt dan namelijk niet alleen vragen over uw hypotheekrente maar ook vragen over de WOZ-waarde van uw woning. Het huurwaardeforfait is het product van het huurwaardeforfaitpercentage en de WOZ-waarde van uw woning. Stel dat bedraagt in uw geval 2000 euro, dan betekent dat dat uw hypotheekrente aftrek 2000 euro lager is dan wanneer het huurwaardeforfait nihil zou zijn.

Hoeveel bedraagt het huurwaardeforfait 2017?

Elk jaar kan het huurwaardeforfaitpercentage worden aangepast en elk jaar kan uw WOZ-beschikking een andere WOZ-waarde aangeven. Voor 2017 zie het huurwaardeforfait bij verschillenden WOZ-waarden er als volgt uit:

Hoogte huurwaardeforfait 2017, de bijtelling bij uw inkomen:

WOZ-waarde meer danWOZ-waarde is lager danEigenwoningforfait 2017
- 12.500 Geen bijtelling bij uw inkomen
12.500 25.000 0,30 procent bijtelling
25.000 50.000 0,45 procent bijtelling
50.000 75.000 0,60 procent bijtelling
75.000 1.060.000 0,75 procent bijtelling
1.060.000 - 7.950 plus 2,35 procent bijtelling van de waarde die hoger is dan 1.060.000 euro

Ga ik meer huurwaardeforfait betalen in 2017?

Het huurwaardeforfait kent dus eigenlijk twee bestanddelen: het percentage en de waarde van uw woning. Het percentage wordt jaarlijks geïndexeerd maar door de afronding naar beneden, zullen de percentages gelijk zijn aan die uit 2016. Anders is het gesteld met de WOZ-waarde. De huizenmarkt doet het goed en dus is de verwachting dat de WOZ-beschikking 2017 een hogere WOZ-waarde zal aangeven dan vorig jaar. Per saldo zal dat inhouden dat uw huurwaardeforfait 2017 zal stijgen ten opzichte van 2016. Dat betekent meer belasting betalen (ook aan gemeente en waterschap) en minder hypotheekrenteaftrek.

Conclusie huurwaardeforfait in 2017

Het huurwaardeforfait is afhankelijk van de waarde van uw woning, die waarde stijgt en dus gaat u meer huurwaardeforfait betalen. Het percentage kan oplopen tot 2,35%, de meesten hebben een huurwaardeforfait van 0,75%. Zodra uw beschikking voor de WOZ-waarde binnen is, kunt u zelf berekenen hoeveel u meer voor uw eigen woning zult moeten betalen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eigenwoningforfait 2018Eigenwoningforfait 2018Het eigenwoningforfait 2018 stijgt in euro's, omdat de huizenprijzen zijn gestegen, maar daalt als percentage ten opzich…
Huurwaardeforfait 2019 berekenenHuurwaardeforfait 2019 berekenenHet huurwaardeforfait 2019 is een bijtelling bij uw inkomen 2019 als u een eigen woning hebt. Alsof u niet al genoeg ink…
Huurwaardeforfait 2016Huurwaardeforfait 2016Het huurwaardeforfait 2016 is een extra belasting op uw woning en wordt daarom ook wel eigenwoningforfait genoemd. Een h…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Prawny, Pixabay

Reageer op het artikel "Huurwaardeforfait 2017"

Reacties

M. Heijndijk, 02-04-2018 14:19 #3
Bij het invullen van de belastingopgave kan ik bij het onderdeel Woning nergens het eigenwoningforfait (als inkomstenbron derhalve) vinden. Of zoek ik verkeerd? Reactie infoteur, 03-04-2018
Beste M. Heijndijk,
Het huurwaardeforfait ziet u als bijtelling bij de aftrek hypotheekrente terug, als inkomsten eigen woning.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

M. Grimmelt, 17-10-2017 10:11 #2
Ik heb een vraag: als je een hypotheekvrij huis hebt en dus geen aftrekposten moet je dan ook huurwaardeforfait betalen? Reactie infoteur, 17-10-2017
Beste M. Grimmelt,
Nog niet, maar dat voordeel wil het kabinet Rutte 3 dus gaan afschaffen. U gaat dan een soort van aflosboete betalen als u geen hypotheek hebt of door aflossing geen hypotheek meer hebt:

https://financieel.infonu.nl/belasting/184566-aflosboete-eigen-woning-meer-belasting-betalen.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gerrit Wijmenga, 07-10-2017 19:42 #1
Ik was van plan om de komende zeven jaar zoveel mogelijk hypotheek af te betalen als een soort van aanvulling op mijn pensioen. Maar ik hoorde vandaag op de radio dat je dan duurder uit bent vanwege het forfait.
Is er een omslag punt? Afbetalen tot een bepaald minimum? Reactie infoteur, 09-10-2017
Beste Gerrit Wijmenga,
Het voordeel om extra af te lossen om zo het eigenwoningforfait te vermijden komt te vervallen. Dat maakt de afweging tussen een rendement op sparen/beleggen dan wel aflossen anders. Hebt u een hoge hypotheekrente, dan is deels aflossen vaak nog wel gunstig.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 06-10-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Eigenwoningforfait berekenen
Reacties: 3
Schrijf mee!