InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Eigenwoningforfait 2017

Eigenwoningforfait 2017

Eigenwoningforfait 2017 Het eigenwoningforfait 2017 is een dure eigenhuisbelasting. Bezit u een eigen woning dan is het eigenwoningforfait een bijtelling bij uw inkomen en daarover betaalt u natuurlijk belasting. Bewoont u een dure woning dan kan de bijtelling oplopen tot 2,35% van de WOZ-waarde. In 2016 en 2017 is de WOZ-waarde hoger dan in 2015 en daardoor alleen al betaalt u met belasting op uw woning. Hoe hoog is het eigenwoningforfait 2017 in uw geval?

Inhoud

Het eigenwoningforfait 2017 als extra belasting op uw woning

Wie denkt geen belasting te betalen op de eigen woning omdat de eigen woning in box 1 van de inkomstenbelasting zit en niet in de met de vermogensrendementsbelasting geplaagde box 3, heeft het mis. Ook op uw eigen woning betaalt u elk jaar belasting en niet één keer, maar wel drie keer. De gemeente legt u namelijk als heffing op uw woning de OZB-belasting op. De Belastingdienst brengt u voor de inkomstenbelasting het eigenwoningforfait of huurwaardeforfait in rekening en de waterschappen komen nog eens langs met de watersysteemheffing. In alle gevallen gaat het om een percentage van de waarde van uw woning, de WOZ-waarde. Naarmate die waarde hoger is, betaalt u dus meer OZB-belasting, eigenwoningforfait en waterschapsheffing. Het ziet er naar uit dat 2017 financieel zo een duur jaar zal worden.

De berekening van het eigenwoningforfait 2017

Het eigenwoningforfait is dus een percentage van de WOZ-waarde. Dit percentage neemt elk jaar toe met de ontwikkeling van het indexcijfer van de woninghuren en de ontwikkeling van de woningwaarden. Dus ook als de huren sterk stijgen, werkt dit dus door in de belasting die een bezitter van een eigen woning moet betalen. Onrechtvaardig voor de eigenaar, maar dit wordt gedaan om de woningmarkt een beetje te stabiliseren. De Belastingdienst onderscheidt vervolgens een aantal heffingsklassen. Hoe duurder uw woning is, hoe hoger de WOZ-waarde, hoe hoger ook het percentage zal zijn:

Hoogte eigenwoningforfait 2017, het huurwaardeforfait 2017, de bijtelling bij uw inkomen:

WOZ-waarde meer danWOZ-waarde is lager danEigenwoningforfait 2017
- 12.500 Geen bijtelling bij uw inkomen
12.500 25.000 0,30 procent bijtelling
25.000 50.000 0,45 procent bijtelling
50.000 75.000 0,60 procent bijtelling
75.000 1.060.000 0,75 procent bijtelling
1.060.000 - 7.950 plus 2,35 procent bijtelling van de waarde die hoger is dan 1.060.000 euro

Als uw woning 300.000 euro waard is, bedraagt uw eigenwoningforfait 2017 dus 2.250 euro. Is de woning veel duurder dan gaat de bijtelling zelfs met sprongen van 2,35% omhoog.

Belastingaanslag eigen woningforfait 2017

Anders dan bij de gemeentelijke belastingen en de waterschapsheffing, krijgt u voor het eigenwoningforfait geen extra beschikking of belastingformulier. Het eigenwoningforfait is een bijtelling bij uw inkomen en dit zonder dat u meer geld verdient. Deze eigenhuisheffing vindt u terug bij het inkomen uit werk en woning, sectie woning. In die categorie vult u uw hypotheekrenteaftrek in maar ook het eigenwoningforfait. Het saldo van deze bedragen is uw werkelijke aftrekpost. Anders gezegd, door de de bijtelling van het eigenwoningforfait daalt per saldo uw hypotheekrenteaftrek. Zoals bekend, daalt de hypotheekrenteaftrek al jaren door maatregelen van de overheid, maar een stijgend eigenwoningforfait doet daar nog een extra schepje bovenop.

Eigenwoningforfait 2017 stijgt door de aantrekkende huizenmarkt

In de meeste gevallen zal het eigenwoningforfait 2017 0,75% van de WOZ-waarde bedragen. Dat betekent overigens niet dat ook u evenveel belasting betaalt als in 2016, immers door de aantrekkende woningmarkt stijgen de huizenprijzen en betaalt u dus ook bij een gelijk eigenwoningforfait meer inkomstenbelasting. Voor veel gemeenten is de OZB-belasting een belangrijke inkomstenbron en daarom zullen ze op die post niet willen inleveren. Die hogere WOZ-waarde ziet u weer dubbel en dwars terug als u berekent hoe hoog uw eigenwoningforfait in euro's bedraagt.

Wet Hillen biedt nog uitkomst

Wie in de gelukkige positie is dat de hypotheek op de woning bijna of geheel is afbetaald, kan een beroep doen op de Wet Hillen. Die houdt in dat de bijtelling als gevolg van het eigenwoningforfait nooit hoger mag zijn dan de hypotheekrenteaftrek. Hebt u bijna geen hypotheek meer, dan hebt u ook geen bijtelling. De meesten van ons hebben daar in 2017 weinig aan, en zullen wederom de portemonnee moeten trekken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het eigenwoningforfait 2018 en 2019 - aanslag onroerend goedHet eigenwoningforfait 2018 en 2019 - aanslag onroerend goedHet eigenwoningforfait 2018 en 2019 is een forse bijtelling bij uw inkomen. De hoogte van dit forfait hangt direct af va…
Eigenwoningforfait 2016Eigenwoningforfait 2016Het eigenwoningforfait 2016 is door inflatie, stijgende huren en een stijgende waarde van uw woning hoger dan in 2015. H…
Eigenwoningforfait 2018Eigenwoningforfait 2018Het eigenwoningforfait 2018 stijgt in euro's, omdat de huizenprijzen zijn gestegen, maar daalt als percentage ten opzich…
Eigenwoningforfait 2019Eigenwoningforfait 2019Met de publicatie van de Miljoenennota 2019 (Prinsjesdag 2018) is nu ook het eigenwoningforfait 2019 bekend. Door de hog…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Eigenwoningforfait 2017"

Reacties

A. M. de Jongh, 23-03-2018 15:57 #3
WOZ-waarde van mijn huis 201.000,00 Woningforfait dus 1.507,00. Betaalde hyp.rente in 2017 300,00. Ik kan op mijn (on line) aangifteformulier niet vinden waar ik dat moet invullen. Of wordt e.e.a. automatisch verrekend?

Met dank,
A.M. de Jongh Reactie infoteur, 24-03-2018
Beste A. M. de Jongh,
Bij het onderdeel eigen woning vindt u deze posten terug. Omdat uw eigenwoningforfait hoger is dan de betaalde hypotheekrente is bovendien de Wet Hillen op u van toepassing (nul bijtelling):

https://financieel.infonu.nl/hypotheek/135228-geringe-eigenwoningschuld-hebben-hillen.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

J. Janssen, 04-03-2018 14:40 #2
Geachte heer/mevrouw,
Vorig jaar is mijn vader opgenomen in een verpleeghuis. Hij is ook overgeschreven naar dat adres middels het BRP. Nu blijkt uit aanslagen waterschapsheffing etc dat de woning in het kadaster enkel op zijn naam staat. Ik heb de aankoopstukken erbij gezocht en het blijkt dat hij tijdens het huwelijk alleen naar de notaris is geweest om de grond te kopen om daarna er een eigen woning op te bouwen als aannemer. In de akte staat dat hij getrouwd is en ook de naam van mijn moeder wordt in de akte genoemd. Zij was er echter niet bij tijdens tekenen.

De eerste vraag is nu: waarom staat in deze situatie de woning enkel op zijn naam terwijl hij getrouwd was ten tijde van de ondertekening?

Vervolgens komt bovenstaande situatie ook naar voren in de aangifte inkomstenbelasting bij het kopje eigen woning. Daar kwam vorig jaar naar voren de vraag naar de eigendomsverhouding eigen woning door de verpleeghuissituatie. Ik heb daar ingevuld elk 50% aangezien vader en moeder beide eigenaar zijn vanwege het huwelijk. Toch vraag ik mij af of ik dat goed gedaan heb aangezien in het kadaster enkel zijn naam wordt genoemd ofwel dan zou de verhouding 100%- 0% zijn.

De vraag is nu: wat is leading voor de aangifte inkomstenbelasting: de situatie in het kadaster(100%-0% of wordt dit overruled door het huwelijk(50%-50%).

Daarnaast: stel dat hij overlijdt en de erfenis is zeg 200000 euro waarvan het huis 150000 waard is en 50000 euro spaargeld wat is dan de nalatenschap van vader?
1)50000 gedeeld door 2= 25000 euro alsmede de komplete waarde van de woning ad 150000 euro ofwel totale nalatenschap wordt dan 175000 euro (bij 100%-0%)
2) 200000 gedeeld door 2 is een nalatenschap van 100000. (bij 50%-50%)

Ik ben erg benieuwd naar de uitkomst.

mvg J Jansen. Reactie infoteur, 06-03-2018
Geachte J. Janssen,
Als het goed is noteert het Kadaster wie de eigenaar is op basis van de koopakte plus daarbij de burgerlijke staat van de eigenaar. Ook de Belastingdienst gaat uit van de Kadastergegevens tenzij u zelf die gegevens in de belastingaangifte aanpast. De inkomstenbelasting kent andere regels dan de erfbelasting. Bij vererving is al de helft van uw moeder en hoort het andere deel tot de verdelen erfenis.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

J. Simons, 27-10-2017 17:22 #1
Gaat dit dezelfde kant op als rijden in een hybride auto: eerst geen wegenbelasting en later toch belasten zonder waarschuwing vooraf bij aankoop, nu er veel van zulke auto's rondrijden!
Nu, voorheen, geld aflossen bij een hypotheek en door Wet Hillen geen bijtelling. Had deze verandering eerder vermeld nu hier vele mensen aan voldaan hebben. Wat blijft er over dat iedereen er op vooruit gaat met de nieuwe belasting en regering?
Vele oudere mensen gaan er nu zeker er op achter uit in plaats van vooruit. Hr Rutte, besef je dit? Reactie infoteur, 30-10-2017
Beste J. Simons,
In de koopkrachtplaatjes werkt de politiek graag met gemiddelden en medianen, waardoor de berekeningen zeker niet voor alle huishoudens zullen gelden. Ouderen met een laag inkomen en een afbetaald huis, gaan (waarschijnlijk) meer belasting betalen:

https://financieel.infonu.nl/geld/8752-koopkrachtberekening-klopt-zelden.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 01-12-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Eigenwoningforfait berekenen
Reacties: 3
Schrijf mee!