InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belastingaangifte 2017 te laat ingediend, uitstel of boete?

Belastingaangifte 2017 te laat ingediend, uitstel of boete?

Belastingaangifte 2017 te laat ingediend, uitstel of boete? Alle inwoners van Nederland die van de Belastingdienst een aangiftebrief krijgen, zijn verplicht om voor 1 mei 2017 de belastingaangifte 2017 te doen. Wanneer de aangifte te laat bij de Belastingdienst binnen is, riskeer je als belangplichtige een boete van honderden euro's. Een boete kun je voorkomen door op tijd de belastingaangifte in te dienen of door uitstel aan te vragen bij de Belastingdienst. Ook wanneer je uitstel aanvraagt bij de Belastingdienst moet het verzoek tot uitstel in ieder geval voor 1 mei worden ingediend.

belastingaangifte

Wie moet belastingaangifte doen in 2018?

Iedereen die een brief krijgt van de Belastingdienst met het verzoek tot belastingaangifte is verplicht om de belastingaangifte in te dienen. Wie geen brief heeft ontvangen is niet verplicht om aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen te doen. Wel is het raadzaam om vrijwillig aangifte te doen, wanneer je verwacht dat je meer dan 45 belasting moet betalen of denkt dat je geld terugkrijgt van de Belastingdienst. Dit om vervelende verassingen in de toekomst te voorkomen.

Voor welke datum moet ik mijn belastingaangifte 2017 indienen

Sinds 2015 is de aangifteperiode voor de belastingaangifte veranderd. Sinds 2015 kan de belastingaangifte worden ingediend vanaf 1 maart en moet deze binnen zijn voor 1 mei. De gewijzigde aangifteperiode heeft te maken met de grote drukte bij de Belastingdienst en de mogelijkheid om gebruik te maken van een 'vooraf ingevulde aangifte'.

Belastingaangifte 2017, voor 1 april 2018

Hoewel je aangifte pas voor 1 mei bij de Belastingdienst binnen hoeft te zijn kan het slim zijn om je belastingaangifte al voor 1 april 2018 in te dienen. Wanneer je, je aangifte voor zondag 1 april indient, dan garandeert de Belastingdienst je teruggave vóór half juli. Wanneer het blijkt dat je een bedrag aan de Belastingdienst moet betalen dan is het indienen van je aangifte voor 1 april vooral slim, omdat er dan geen belastingrente betaald hoeft te worden.

Uitstel belastingaangifte aanvragen

Wanneer je denkt dat het je niet gaat lukken om voor 1 mei je belastingaangifte in te dienen, dan kun je uitstel aanvragen bij de Belastingdienst. Uitstel van je belastingaangifte kun je aanvragen zonder opgave van reden.

Hoe kan ik uitstel belastingaangifte aanvragen?

Uitstel aanvragen van het doen van aangifte is eenvoudig te regelen door te bellen naar de naar de BelastingTelefoon. Bel daarvoor naar telefoonnummer 0800 - 2358352. Het is ook mogelijk om online uitstel aan te vragen. Dit doe je via Mijn Belastingdienst.

Wanneer krijg je geen uitstel?

Het is niet altijd mogelijk om uitstel van de belastingaangifte aan te vragen bij de Belastingdienst. De Belastingdienst zal je geen uitstel verlenen wanneer je in het verleden al meerdere malen te laat bent geweest met het indienen van de aangifte. Echter, is de laatste aangifte wel op tijd geweest, dan zal de belastingdienst alsnog uitstel verlenen.

Nadelen uitstel belastingaangifte

Uitstel aanvragen van de belastingaangifte kan voordelen hebben, maar er kleven ook nadelen aan het vragen van uitstel. Wie uitstel van de belastingaangifte aanvraagt en uiteindelijk nadat de belastingaangifte alsnog is ingediend een bedrag moet betalen aan de Belastingdienst, moet over dit bedrag belastingrente betalen vanaf 1 juli.

Belastingaangifte te laat

Wanneer je belastingaangifte te laat is en het is al 1 mei 2018 geweest dan hoef je je niet direct grote zorgen te maken. De Belastingdienst zal je niet gelijk een boete opleggen, maar eerst een herinneringsbrief sturen. Na het ontvangen van deze herinneringsbrief heb je nog ongeveer tien dagen de tijd om je aangifte alsnog in te dienen.

Boete wanneer de belastingaangifte over 2017 te laat is ingediend

Wanneer je ook na de herinneringsbrieven van de belastingdienst de aangifte niet indient zal de Belastingdienst je een boete opleggen. De eerste boete zal 369 bedragen, maar bij herhaling kan deze boete oplopen tot 5287 (volgens de gegevens van de Belastingdienst in maart 2018). Boetes worden niet alleen opgelegd wanneer je geld moet betalen aan de Belastingdienst. Ook wanneer je geld terug moet krijgen van de belastingdienst na het indienen van de belastingaangifte krijg je een boete zodra de belastingaangifte te laat door de Belastingdienst is ontvangen.
Gerelateerde artikelen
Uitstel belastingaangifte 2019 (controleer gegevens)Uitstel belastingaangifte 2019 (controleer gegevens)U wilt uitstel voor uw belastingaangifte 2019 over aanslagjaar 2018. Wie 1 mei 2019 voor zijn aangifte inkomstenbelastin…
Belastingaangifte, checklist en documenten BelastingdienstBelastingaangifte, checklist en documenten BelastingdienstWelke documenten en papieren hebt u of uw fiscale partner zeker nodig voor uw belastingaangifte 2018 en 2019? Let op de…
De Belastingdienst & vooraf ingevulde belastingaangifte IBDe Belastingdienst & vooraf ingevulde belastingaangifte IBDigitaal belastingaangifte doen in 2019 over 2018 of in 2020 over 2019 is eenvoudiger dan ooit. De Belastingdienst heeft…
DigiD machtiging belastingaangifte 2019 inkomstenbelastingDigiD machtiging belastingaangifte 2019 inkomstenbelastingGaat u ook digitaal belastingaangifte voorjaar 2020 over het jaar 2019? Sinds de belastingaangifte 2010 kunt u met DigiD…
Belastingaangifte 2019: de verzuimboete en heffingsrenteBelastingaangifte 2019: de verzuimboete en heffingsrenteWie te laat zijn belastingaangifte inkomstenbelasting doet, kan ook in 2017, 2018 en 2019 van de Belastingdienst een hog…
Bronnen en referenties
  • http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/aangifte_doen/aangifte_inkomstenbelasting/aangifte_2015/aangifte_doen_over_2015
  • http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/belastingaangifte_2015/content/hoe_vraag_ik_uitstel_aan
  • http://www.z24.nl/geld/mogelijk-weer-uitstel-belastingaangifte-597860

Reageer op het artikel "Belastingaangifte 2017 te laat ingediend, uitstel of boete?"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 29-03-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!