Formulieren voor teruggave belasting studenten 2013

Formulieren voor teruggave belasting studenten 2013 Wanneer je als student een bijbaantje hebt dan is de kans groot dat je minder hebt verdiend dan de drempel voor het betalen van het reguliere belastingtarief. Om die reden kun je erg veel geld terug vragen van de belasting. Wanneer je al je jaaropgaven bij elkaar hebt dan kun je via de Belastingdienst een module doorlopen waarin je alle gegevens over je inkomen en vermogen invult. Je krijgt dan direct te zien hoeveel belasting je naar schatting terug zal krijgen. Meestal wordt dit in de maand juni op je rekening gestort. Het t-biljet en tj-biljet zijn allebei formulieren die in het verleden gebruikt werden waarmee je te veel aan de belasting afgedragen geld over het vorige kalenderjaar kon terugvragen van de Belastingdienst. Als je student bent en alleen een los bijbaantje of zelfs meerdere bijbaantjes hebt gehad, dan loont het vaak om het jaar erop (zo in maart/april) een formulier aan te vragen waarmee je kunt uitrekenen of je recht hebt op een teruggave en deze dan ook direct kunt aanvragen.

Op het formulier werd je gevraagd hoeveel loon je ontvangen hebt, hoeveel loonheffing je daarover betaald hebt en hoeveel arbeidskorting er al verrekend is. Bovendien is er nog de aftrekpost voor reiskosten. Op de achterkant van het formulier stond tevens een rekenhulp waarmee je al een globale schatting kunt krijgen van je teruggaaf.

Hoe kom je aan een formulier?

De Belastingdienst schakelt steeds meer over op elektronische aangifte. Ook een verzoek tot teruggave van belasting moet tegenwoordig via de computer worden gedaan. Wil je perse geld terugvragen door middel van een papieren formulier dan kan dit voor wat betreft het tj-biljet en t-biljet tot het jaar 2007. Omdat je tot vijf jaar terug op deze manier belasting kon terugvragen zijn deze papieren nu niet meer in gebruik. Voor recentere jaren moet je het aangifteprogramma downloaden.

Als je aangifte inkomstenbelasting wilt doen dan kun je dit overigens tot aan het jaar 2011 op papier doen door middel van het P-formulier. Voor meer informatie over het P-formulier zie: T-biljet of Tj-biljet verdwenen? Gebruik het P-formulier.

Om een formulier aan te vragen onderneem je de volgende stappen:
  1. Ga naar de website van de Belastingdienst
  2. Ga met je muis naar de knop 'Particulier'
  3. Klik op 'Aangifte doen, belasting betalen of terugvragen'
  4. Klik onder het kopje 'belasting terugvragen' op het kopje dat op jou van toepassing is, in het geval van studenten op 'belasting terugvragen (jongeren)'
  5. Klik op 'op papier aangifte doen'
  6. Klik onder t-biljet of tj-biljet het juiste jaartal aan

Uiteraard kan dit alles ook via de Belastingtelefoon. De benodigde formulieren zullen je door de Belastingdienst binnen enkele dagen worden toegestuurd.

T-biljet of tj-biljet

Om te weten welke van de twee je nodig hebt, kijk naar het volgende:
Een t-biljet heb je nodig als je in het jaar waarover je belasting terug wil vragen getrouwd was, je langer dan 6 maanden samenwoonde, of je aftrekposten had als studiekosten of ziektenkosten.
In elk ander geval vraag je een tj-biljet aan, dit is voor de meeste mensen van toepassing.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Recht op belastingteruggaveRecht op belastingteruggaveAls er teveel belasting is ingehouden, heb je recht op belastingteruggave. Met name studenten hebben recht op belastingt…
T-biljet of Tj-biljet verdwenen? Gebruik het P-formulierT-biljet of Tj-biljet verdwenen? Gebruik het P-formulierHet T-Biljet en het Tj-Biljet zijn voor veel mensen onvindbaar op de website van de Belastingdienst. Dit klopt, want de…
Belastingteruggave studenten en scholieren 2019 en 2020Belastingteruggave studenten en scholieren 2019 en 2020Studenten en scholieren betalen in 2019 en 2020 vaak te veel belasting en kunnen hierop eenvoudig besparen. Als een werk…
Belasting terugvragen over 2019: studenten en scholierenBelasting terugvragen over 2019: studenten en scholierenWie in 2019 te veel loonbelasting betaalt, kan de Belastingdienst vragen om een belastingteruggave inkomstenbelasting. S…

De Belastingdienst, zwart geld en vluchtroutesDe Belastingdienst, zwart geld en vluchtroutesDe Belastingdienst voert een gevecht tegen zwart geld in het buitenland. Toch zijn er nog allerlei vluchtroutes voor zwa…
Minder belasting bij middeling van inkomenMinder belasting bij middeling van inkomenMiddeling van inkomen is dan de oplossing voor een groot belastingvoordeel. Krijgt u een ontslagvergoeding en dus extra…

Reageer op het artikel "Formulieren voor teruggave belasting studenten 2013"

Reacties

Dave, 06-02-2011 17:16 #3
Er zal helemaal geen TJ-formulier geplaatst worden. Op de site van de belastingdienst is te vinden
dat er nu een P-formulier ingevuld moet worden. Het TJ, T en E formulier is afgeschaft!

Jasper, 03-02-2011 22:08 #2
Klopt, ik kan het Tj- formulier voor boekjaar 2010 ook nergens vinden. Alleen aangifteprogramma's. Ik maak uit de tekst hierboven uit wel op dat meestal zo rond maart/april het formulier te downloaden is. Maar dat is mijn interpretatie. Ik zal de Belastingsdienst is even bellen hierover.

Pim Dijkers, 29-01-2011 10:04 #1
Nu ben ik dit formulier aan het zoeken bij de belastingdienst, maar deze wordt niet gevonden. Zelfs niet in hun eigen zoekmachines. Overal uitleg erover behalve het formulier zelf. Het moto van de belasting leven ze niet echt na zo: Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker!

Infoteur: Dessal
Laatste update: 05-10-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belasting 2013
Reacties: 3
Schrijf mee!