InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Marginaal belastingtarief vermogen naar 60 procent in 2017

Marginaal belastingtarief vermogen naar 60 procent in 2017

Marginaal belastingtarief vermogen naar 60 procent in 2017 Als u een tweede woning hebt of ander vermogen, kan het zo zijn dat u in 2017 en 2018 juist meer vermogensbelasting gaat betalen. Wie meer dan 100.000 vermogen in box 3 heeft, gaat over elke euro extra maar liefst 60% meer belasting betalen in 2017 dan wie net onder de 100.000 euro blijft. Een hoog marginaal belastingtarief (marginale belastingdruk) van meer dan 60% dus. Welke maatregelen neemt het kabinet Rutte nog meer om sterk te nivelleren? Een kort overzicht.

Betaalt u ook zo veel vermogensbelasting?

Belastingtarief op vermogen: de vermogensbelasting

Bij de Belastingdienst loopt in 2015 een collectief bezwaar op sparen en vermogen. Reden van het collectief bezwaar is dat vele Nederlanders het onbegrijpelijk vinden dat ze 1,2% belasting betalen op een vermogen dat hoger is dan ruim 21.000 euro, terwijl de spaarrente vaak veel lager is. Kortom door deze heffing betaalt u eigenlijk meer belasting dan er aan spaarrente wordt ontvangen.

Vermogensrendementsheffing Zalm en Vermeend

Deze 1,2% is in 2001 bedacht door het tweetal Zalm en Vermeend. Zij veronderstelden een fictief rendement van 4% waarover u 30% belasting betaalt, resulterend in een belastingheffing van 1,2%. In 2011 redelijk, maar in 2015 al lang niet meer. De zo bepaalde vermogensrendementsheffing had twee belangrijke kenmerken:
  • Een vast verondersteld fictief rendement van 4%. Dat het rendement vastligt heeft het voordeel en de charme dat het eenvoudig is en er geen zwabberbeleid wordt gevoerd.
  • Het veronderstelde rendement is bij elk vermogen even hoog. Een marginaal belastingtarief (marginale belastingdruk) dus van nul procent.

Een overzichtelijk systeem, voor de belastingdienst eenvoudig uit te voeren. Maar ja, die 4% is wel wat hoog in 2015.

Vermogensrendementsheffing 2017 van het kabinet Rutte

Dan het kabinet Rutte. Die heeft voor 2017 en 2018 een progressief schijvenstelsel ingevoerd voor box 3, waarbij in elke schijf een ander fictief rendement geldt en dus een ander belastingtarief:

Vermogensbelasting 2017, Miljoenennota 2016 en Miljoenennota 2017:

Vermogen box 3Fictief rendementVermogensrendementsheffing
tot 25.000 euro 0%0%
25.000 euro tot 100.000 euro 2,9%0,86%
100.000 tot 1.000.000 euro 4,6%1,38%
1.000.000 euro en meer5,4%1,62%

Belastingplan kabinet Rutte

Kenmerken van het belastingplan Rutte zijn:
  • Geen vast verondersteld fictief rendement, maar eentje die elk jaar anders kan zijn en dus ook hoger kan uitvallen.
  • Geen verondersteld rendement dat bij elk vermogen even hoog is. Er wordt dus een nieuw marginaal tarief ingevoerd en een zeer hoge marginale belastingdruk.
  • Een nieuwe vrijstelling van 25.000 euro. Dat levert u maar een paar tientjes belastingverlaging in een heel jaar op.

Hoog marginaal belasting tarief op vermogen in 2017, extra marginale belastingdruk

Bij een marginaal belastingtarief kijken we naar de belasting die u betaalt over een euro extra. Dit tarief is belangrijk omdat het bepaalt of het wel zin heeft om een euro extra aan vermogen te hebben. Vergelijk het met iemand die minder netto overhoudt als hij gaat werken en daarom niet wordt gemotiveerd om te gaan werken of extra te gaan werken. Welnu dit marginale belastingtarief (marginale belastingdruk) wordt bij een vermogen van 100.000 euro maar liefst 60%. U betaalt per 10.000 euro extra immers 138 euro extra en uw buurman maar 86 euro. Sterker nog het fictief verondersteld rendement van 4,6% is nog hoger dan de 4% waarop zoveel kritiek is en waarvoor een collectief bezwaar bij de Belastingdienst loopt. Dit fictief rendement wordt voor hoge vermogens zelfs verhoogd naar 5,4%. Dat ontmoedigt dus het hebben van wat vermogen voor later. En denk nou niet dat het om hele rijke mensen gaat want als u een tweede woning hebt of een vakantiehuis, dan gaat u waarschijnlijk dit belastingtarief betalen.

Is hoge vermogensbelasting de enige nivellering van het kabinet Rutte? Neen.

Nivellering is een politieke keuze. Sommigen vinden het een goede zaak en noemen het een feest, anderen maken zich zorgen om de economische gevolgen. Het opvallende is dat het kabinet Rutte op vele fronten nivelleert. Ik noem er een paar:
  • De algemene heffingskorting is inkomensafhankelijk gemaakt, waardoor iemand met 50.000 euro aan inkomen de helft aan algemene heffingskorting krijgt van iemand die 20.000 euro verdient. Velen hebben dit aan den lijve ondervonden toen ze over 2014 belasting moesten bijbetalen en zien dat ze veel minder overhouden van hun vakantiegeld.
  • De versnelde aftopping van de arbeidskorting bij hogere inkomens.
  • Wie een duur huis heeft, heeft op enig moment een huurwaardeforfait van 2,35%. Dat is 2.350 euro per 100.000 euro eigen woning. Hebt u een huis van een ton dan is uw huurwaardeforfait 750 euro, ook veel, maar veel minder.

Conclusie nivellering van vermogens in 2017 en 2018

De inkomensafhankelijke zorgpremie is er niet gekomen, maar er zijn allerlei andere nivellerende maatregelen getroffen die hetzelfde effect hebben. De nieuwste is de nieuwe vermogensbelasting in 2017 en 2018, waarbij uw marginaal belastingtarief kan oplopen tot bijna 60%. Natuurlijk is dit een politieke keuze, maar het is zeker ook opvallend. Het kabinet kan het systeem Zalm en Vermeend ook ongewijzigd laten en de 4% bijvoorbeeld voor iedereen verlagen naar 1%. Dan is er ook geen marginaal belastingtarief ingevoerd en wordt de marginale belastingdruk niet onnodig verhoogd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Belastingherziening 2017: hoge belasting in box 3 mogelijkBelastingherziening 2017: hoge belasting in box 3 mogelijkDe belastingherziening voor het spaargeld en vermogen in box 3 kan een forse belastingverhoging betekenen. Wie denkt dat…
Belastingdruk 2014-2017 naar 60 procent?Belastingdruk 2014-2017 naar 60 procent?De belastingdruk 2014-2017 gaat voor een aantal van ons naar 60 procent in 2017 en deze belastingverhoging en lastenverz…
Belasting spaargeld 2017Belasting spaargeld 2017Belasting op spaargeld en beleggen is volgens sommigen een jaloezieheffing, volgens anderen meer dan logisch. De belasti…
Belastingen - moet ik over kunst en antiek belasting betalenBelastingen - moet ik over kunst en antiek belasting betalenHoeveel belasting en btw betaalt u over kunst en antiek in 2016 en 2017? Kunst en antiek kunnen een vermogen waard zijn,…

Reageer op het artikel "Marginaal belastingtarief vermogen naar 60 procent in 2017"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 06-10-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Nieuw belastingstelsel
Schrijf mee!