Belasting over spaargeld in 2017 omlaag

Belasting over spaargeld in 2017 omlaag Belasting spaargeld 2017. Vanaf 2017 gaat er iets veranderen aan de opzet van de vermogensrendementsheffing of spaarbelasting. Iedereen met een spaartegoed tot 100.000 euro gaat belasting betalen over een fictief rendement van 2,9% in plaats van 4%. Bovendien gaat het drempelbedrag omhoog van ruim 21.000 naar 25.000 euro. Door deze veranderingen zullen circa 3 miljoen van de 3,3 miljoen Nederlanders die deze vorm van belasting jaarlijks moeten afdragen erop vooruit gaan.

Spaarbelasting of vermogensrendementsheffing zoals het was

Een ieder die in Nederland woont en belastingplichtig is moet belasting betalen over zijn spaargeld wanneer het tegoed de 21.000 euro (afgerond) overtreft. Het betreft hier de door vele gehate vermogensrendementsheffing, ook wel vermogensbelasting of spaarbelasting genoemd. Om precies te zijn gaat het om een heffing op het inkomen in de box Sparen en Beleggen uit Box 3 van de belastingaangifte.

Het wrange van de regeling is dat de Belastingdienst hier uitgaat van een vast rendement van 4% voor iedereen. Sinds de daling van de rentetarieven is ingezet is dit rendement echter door vrijwel niemand meer gehaald, met als gevolg dat het meer gewoon een extra belasting is die niet is gerelateerd aan je werkelijke inkomen. De (kleine) spaarder wordt zo een melkkoe van de overheid. Over het fictieve rendement van 4% betaal je 30% belasting. Dit komt erop neer dat je 1,2% belasting betaalt over het totaal aan spaargeld dat het drempelbedrag van circa 21.000 euro overstijgt.

Spaargeld valt in belastingtermen onder het 'het voordeel uit sparen en beleggen'. Sinds 2011 wordt het bedrag waarover vermogensrendementsheffing moet worden betaald iets anders berekend dan in de jaren daarvoor. Het bedrag dat moet worden afgedragen werd voorheen berekend door een vast percentage van 4% te nemen van het gemiddelde van de rendementsgrondslag op de eerste en laatste dag van het jaar. Over het gemiddelde moest dan vervolgens 1,2% belasting afdragen worden. Om de regeling simpeler en overzichtelijker te maken wordt sinds 2011 gewerkt met één peilmoment, te weten 1 januari. Wil je dus bijvoorbeeld berekenen hoeveel spaarbelasting je moet betalen in 2016 (over het jaar 2015), dan moet je kijken naar de hoogte van je spaartegoed op 1 januari van het voorgaande jaar.

Belasting spaargeld 2017

Veel mensen zijn ontevreden over hoe de vermogensrendementsheffing werkt. Mensen met kleine spaartegoeden klagen dat ze niet meer normaal kunnen sparen zonder een deel in te moeten leveren waarover ze vaak ook al inkomensbelasting betaald hebben. De voornaamste klacht is echter dat het belastingtarief volledig los staat van het werkelijke rendement dat mensen bereiken over hun spaargeld. Het percentage direct koppelen aan het werkelijke rendement is echter ondoenlijk: dan zou iedereen de hoogte van zijn spaarrente door moeten geven en de Belastingdienst zou dit dan moeten controleren. Dat er iets moest veranderen aan het oneerlijke systeem was echter wel duidelijk. Ook in de politiek nam de ontevredenheid over de regeling de afgelopen jaren toe.

Overzicht veranderingen in 2017

In augustus 2015 werd bekend dat hier vanaf 2017 nu eindelijk iets aan gaat veranderen. Wat gaat er dan precies veranderen? Het gaat om de volgende maatregelen:
  • Het percentage fictief rendement waarmee gerekend wordt gaat omlaag van 4% naar 2,9% voor bedragen van 25.000 tot 100.000 euro
  • Het percentage fictief rendement waarmee gerekend wordt gaat omhoog van 4% naar 4,6% voor bedragen van 100.000 tot 1.000.000 euro
  • Het percentage fictief rendement waarmee gerekend wordt gaat omhoog van 4% naar 5,4% voor bedragen boven de 1.000.000 euro.
Het nieuwe percentage wordt voortaan jaarlijks aangepast door een gemiddelde te nemen van de rentestand van de afgelopen vijf jaar.

Wie profiteert van de nieuwe regels?

De schatting is dat voor 3 miljoen van 3,3 miljoen mensen die jaarlijks te maken krijgen met de spaarbelasting deze nieuwe regeling gunstig zal uitpakken en dus minder belasting betaald zal hoeven worden. De 300.000 mensen voor wie dit ongunstig zal uitpakken zijn meer vermogende Nederlanders.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Belasting spaargeld 2018Belasting spaargeld 2018De belasting op spaargeld en vermogen in box 3 gaat in 2018 in veel gevallen omlaag. De Belastingdienst berekent uw forf…
Belasting over spaargeld in 2019Belasting over spaargeld in 2019Belasting over spaargeld in 2019. Het wordt ook wel vermogensrendementsheffing of vermogensbelasting genoemd en het is d…
Belastingherziening 2020: hoge belasting in box 3 mogelijkBelastingherziening 2020: hoge belasting in box 3 mogelijkDe belastingherziening voor het spaargeld en vermogen in box 3 kan een forse belastingverhoging betekenen. Wie denkt dat…

Vruchtgebruik box 1Vruchtgebruik box 1U hebt in 2019 en 2020 als langstlevende ouder het recht van vruchtgebruik van de ouderlijke woning geërfd, is dat dan b…
Ouderenkorting 2017 en 2018 omhoogOuderenkorting 2017 en 2018 omhoogDe ouderenkorting wordt in 2016, 2017 en 2018 per saldo verhoogd, een logische zet want het lijkt slecht gesteld met de…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: WerbeFabrik, Pixabay
  • http://www.telegraaf.nl/dft/24425185/__Minder_belasting_spaargeld__.html

Reageer op het artikel "Belasting over spaargeld in 2017 omlaag"

Reactie

G. van Elteren, 18-03-2017 15:44 #1
Per 1 april 2017 los ik met spaargeld 60.000 mijn restant hypotheek geheel af. Wat kan ik doen om volgend jaar bij de opgave voor 2017 niet die 60.000 voor het hele jaar 2017 aan belasting meegerekend te krijgen? Immers voor 3/4 van 2017 bezat ik die 60.000 aan vermogen niet meer. Dank alvast voor uw reactie.
Gerardus.

Infoteur: Dessal
Laatste update: 31-03-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 1
Schrijf mee!