InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belastingaangifte 2018 - spaargeld en ander vermogen

Belastingaangifte 2018 - spaargeld en ander vermogen

Belastingaangifte 2018 - spaargeld en ander vermogen Bij de belastingaangifte inkomstenbelasting 2017 en 2018 let de Belastingdienst extra op het opgegeven spaargeld en vermogen in box 3. Over het bedrag boven de vrijstellingen in box 3 betaalt u de vermogensrendementsheffing van 1,2%. Maak daarom ook in 2016, 2017 en 2018 optimaal gebruik van de vrijstellingen en verlaag zo de belasting op uw spaargeld. Denk aan durfkapitaal en maatschappelijke beleggingen. Let op de schenkbelasting en benut de informatie over de aangifte inkomstenbelasting 2017 en 2018 in uw voordeel.

Belastingaangifte 2017 en 2018

Elk jaar weer moet de belastingaangifte de deur uit. Normaliter uiterlijk op 1 mei 2017 voor uw belastingaangifte 2017 en 1 mei 2018 voor uw belastingaangifte 2018, tenzij u om uitstel hebt gevraagd. Wie met redenen omkleed en tijdig om uitstel van indiening van de aangifte vraagt, krijgt die meestal ook. Als u geld terug krijgt van de Belastingdienst, omdat bij de inhouding van de belastingen bijvoorbeeld niet of onvoldoende is rekening gehouden met allerlei aftrekposten, kan dat een voordeel zijn. Wie geld terug krijgt, ontvangt daarop heffingsrente van de Belastingdienst. Wie belasting moet bijbetalen, betaalt juist rente aan de fiscus.

Verzuimboete en vergrijpboete Belastingdienst

De Belastingdienst kan een hoge boete als verzuimboete of vergrijpboete opleggen als u uw belastingaangifte te laat doet of bewust verkeerd doet. Probeer een hoge verzuimboete en vergrijpboete van de fiscus dus te voorkomen.

Spaargeld en ander vermogen in box 3 in 2016 en 2017

In box 3 valt uw voordeel uit sparen en beleggen. Dit is niet alleen het vermogen uit spaargeld, beleggingen en onroerend goed, maar bijvoorbeeld ook de lijfrentes, waarvan de premies niet in box 1 aftrekbaar zijn. Van de andere kant wordt niet het totale vermogen belast, maar het deel boven de 24.437 euro euro per persoon in 2016 en 25.000 euro in 2017. Dat is gelijk aan 48.874 euro respectievelijk 50.000 euro voor fiscale partners gezamenlijk. Dit heet heffingsvrij vermogen. Ook van de minderjarige kinderen moet u de bezittingen minus de eventuele schulden bij uw spaargeld tellen. Het vermogen wordt fiscaal bepaald door het vermogen op 1 januari 2016 respectievelijk 2017. Van dit vermogen mag u uw schulden op consumptief krediet aftrekken boven de 3000 euro:

Vrijstellingen box 3, spaargeld en vermogen, belastingaangifte 2017 en belastingaangifte 2018

Wie?Vrijstelling 2016Vrijstelling 2017
Alleenstaand 24.437 25.000
Gehuwd of samenwonend (fiscale partners) 48.874 50.000

Deze vrijstellingen maken belastingvrij sparen tot zekere grens mogelijk.

Extra vrijstelling, inkomensafhankelijke ouderentoeslag:

Deze extra vrijstelling is met ingang van belastingjaar 2016 vervallen

Rekenvoorbeeld vermogensbelasting box 3 belastingaangifte 2017

  1. Stel u hebt 10.000 euro aan leningen die voor consumptief gebruik zijn, zoals een persoonlijke lening of een doorlopend krediet. Peildatum is 1 januari 2016.
  2. Stel u hebt aan spaargeld en vermogen op 1 januari 2016 het bedrag van 40.000 euro.
  3. Dan is het belastbaar vermogen gelijk aan 40.000 euro minus 7.000 euro. De 7.000 euro is gelijk aan 10.000 euro minus de drempel van 3000 euro. Aldus resulteert 33.000 euro in box 3.
  4. Dit is lager dan de vrijstelling als u een partner hebt, waardoor u in dat geval geen belasting hoeft te betalen.

Vrijstelling contant geld in huis

De vrijstelling voor contact geld, cadeaubonnen, boekenbonnen en andere betaalmiddelen, bedraagt 503 euro per belastingplichtige.

Vrijstelling voor maatschappelijke beleggingen en vrijstelling voor beleggingen in durfkapitaal 2016 en 2017

Een maatschappelijke belegging in fiscaal erkende groene fondsen of sociaal-ethische fondsen kent een heffingsvrij vermogen van 57.213 per belastingplichtige in 2016 en 57.385 in 2017. Samen met uw partner is de vrijstelling het dubbele.

Vermogensrendementsheffing 2017 en 2018

Voor de belastingaangifte 2018 wordt gekeken naar uw vermogen per 1 januari 2017, daar gaan de vrijstellingen vanaf en over het saldo van beide bedragen betaalt u vermogensrendementsheffing. In 2017 (belastingaangifte 2018) varieert de heffing van 0,87% tot 1,65%. Het is een misverstand te denken dat de vermogensbelasting omlaag is gegaan in 2017. Als u meer vermogen hebt gaat u mogelijk ook beduidend meer betalen:

Vermogensrendementsheffing 2016 (belastingaangifte 2017):

Er is maar één tarief, namelijk 1,2% over uw heffingsvrije vermogen.

Er zijn in 2017 drie belastingschijven voor uw vermogen en spaargeld:

SchijfUw heffingvrij vermogen per persoonvermogensrendementsheffing
1Tot 75.0000,86%
2 Vanaf 75.000 tot 975.000 1,38%
3Vanaf 975.000 1,62%

Ook in 2018 en 2019 zal voor de belasting op vermogen een schijvensysteem gelden. De effectenbeurzen deden het goed doen in 2017 (net zoals in 2016) en dus kunnen de belastingtarieven op uw vermogen in 2018 nog hoger uitpakken. Wellicht is een spaar bv het overdenken waard. Kleine vermogens worden door de fiscus wel gespaard.

Tweede eigen huis ook in box 3

Niet uw tweede eigen huis opgeven is wel erg onverstandig. Het Kadaster in ons land beschikt over alle informatie en de arm van de fiscus reikt ver. Voor onroerend goed of een vakantiehuis In het buitenland is, zeker in Europa, de situatie erg vergelijkbaar. Gegevens zijn zo uitgewisseld. Omdat er in Europa over het zelfde goed niet twee maal belasting hoeft te worden betaald, zal vervolgens bij een juiste aangifte nog een verrekening plaats vinden. De rente op de eventuele lening voor een tweede eigen huis is niet aftrekbaar in box 3, hooguit de schuld op het huis.

Hoogte van het spaargeld doorgeven aan de Belastingdienst

Jaarlijks doen de banken in Nederland een opgave van uw spaargeld bij de bank. Andere bedragen invullen op het belastingformulier heeft dus weinig zin. In Europa hebben we bovendien de Europese Spaarrichtlijn. Sjoemelen betekent dan ook vaak een grote kans op een forse boete.

Lijfrente

Ook de verzekeraars hebben er geen enkele moeite mee om gegevens over lijfrentes en dergelijke door te geven aan de Belastingdienst.

Tarieven erf- en schenkbelasting 2016, 2017 en 2018

Schenkingen en erfenissen kennen hun eigen tarieven. Wel is het zo dat als u over een schenking al inkomstenbelasting betaalt, u niet ook nog eens de schenkbelasting hoeft te betalen. Bij het overlijden van iemand moet naast de erfenis meestal ook de aangifte voor de inkomstenbelasting nog worden afgehandeld. Voor zowel de schenkbelasting als de erfbelasting gelden vrijstellingen. In 2017 of 2018 kunt u wellicht gebruik maken van de hoge vrijstelling bij het schenken die oploopt tot 100.000 euro.

Aftrekbare ziektekosten 2016, 2017 en 2018

Een belangrijke aftrekpost zijn ook de ziektekosten. Denk dan aan:
  • De ziektekosten van uw huishouden. Dat wil zeggen uzelf, uw partner en andere personen die tot uw huishouden horen.
  • Kosten van medicijnen en geneesmiddelen.
  • Voorgeschreven dieetkosten.
  • Kosten van extra kleding en beddengoed.
  • De niet vergoede kosten van een gezinshulp.
  • De reiskosten voor ziekenbezoek.
  • Hulpmiddelen en aanpassingen aan de woning.

Het gaat dan om kosten die boven de drempel uitkomen en niet elders worden vergoed.

Slot

Wie minder belasting wil betalen doet er daarom vooral goed aan om te bekijken af kan worden geschoven met inkomsten en aftrekposten tussen partners. Wanneer één van de partners een aanmerkelijk hoger inkomen heeft, zullen de aftrekposten bij wie meer verdient, ook meer rendement opleveren. Het belastbare inkomen van wie minder verdient kan vaak zonder probleem worden verhoogd, zonder dat de belastingen bij die persoon te zeer zullen oplopen. Probeert u voor u zelf eens een paar verdelingen tussen de partners uit en bekijkt wat voor u het voordeligst uitkomt. Reken vooral de hypotheekrenteaftrek aan de meest verdienende toe. En u kunt wel degelijk de vermogensrendementsheffing een beetje ontlopen, door voor het einde van een belastingjaar nog snel een aantal rekeningen te betalen die u toch moest doen of kleine schulden aflossen. Daarmee neemt namelijk uw vermogen in box 3 af.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eigen belastingdomein: belastingaangifte 2018 en 2019 onlineEigen belastingdomein: belastingaangifte 2018 en 2019 onlineIedereen heeft een eigen belastingdomein en eigen deel van de website van de Belastingdienst voor zijn belastingaangifte…
Belastingaangifte, checklist en documenten BelastingdienstBelastingaangifte, checklist en documenten BelastingdienstWelke documenten en papieren hebt u of uw fiscale partner zeker nodig voor uw belastingaangifte 2018 en 2019? Let op de…
DigiD machtiging belastingaangifte 2018 inkomstenbelastingDigiD machtiging belastingaangifte 2018 inkomstenbelastingGaat u ook digitaal belastingaangifte dit voorjaar 2019 over het jaar 2018? Sinds de belastingaangifte 2010 kunt u met D…
Uitstel belastingaangifte 2019 (controleer gegevens)Uitstel belastingaangifte 2019 (controleer gegevens)U wilt uitstel voor uw belastingaangifte 2019 over aanslagjaar 2018. Wie 1 mei 2019 voor zijn aangifte inkomstenbelastin…
Elektronische belastingaangifte doen of op papier?Elektronische belastingaangifte doen of op papier?Wanneer u in 2018 of 2019 belastingaangifte moet doen kunt u als particulier kiezen voor digitaal en elektronisch belast…

Reageer op het artikel "Belastingaangifte 2018 - spaargeld en ander vermogen"

Reacties

Kees, 28-03-2013 10:14 #12
Ik heb een schuld van 15000 euro (doorlopend krediet) is de rente hiervan aftrekbaar voor de belasting?
Geld is besteed voor aanschaf auto. Reactie infoteur, 13-01-2017
Beste Kees,
De rente op een consumptief krediet als deze is niet fiscaal aftrekbaar. De lening is wel aftrekbaar in box 3 van de inkomstenbelasting, ook in 2016 en 2017:

http://www.financieel.infonu.nl/belasting/109172-geldlening-box-3-inkomstenbelasting.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ranie, 07-10-2012 23:12 #11
Ik word in jan 2013 65 jaar wil er voor samengaan wonen mijn partner is 72 heeft aow 1000 per maand. Ik betaal in box 3 5500 per jaar. Hoe zit met mijn algemene heffingskorting? Is het voordelig of nadelig voor mij? Reactie infoteur, 24-12-2017
Beste Ranie,
Het inkomen van uw partner zal geen gevolgen hebben voor uw algemene heffingskorting, maar kan wel gevolgen hebben voor de hoogte van uw AOW als de SVB u niet meer als alleenstaande ziet:

https://financieel.infonu.nl/geld/185259-aow-2018-bedragen-en-leeftijd-2018.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hans, 16-03-2012 10:11 #10
Hallo Zeemeeuw,
Naar aanleiding van een eerdere v raag: zie onder
Klopt het dat je bij verplicht fiscaal partnerschap beiden apart het spaartegoed kan/mag opgeven? Mag dat? Is er dan sprake van 2x vrijstelling van 41332?

R. van Wijk, 20-02-2012 00:53
Ik ben sinds dit jaar verplicht fiscale partner. Bij bezittingen in box 3 moet ik de bezittingen van mij en mijn partner opgeven. Bij mijn partner moet ik ook de bezittingen van mij en haar opgeven. Ik moet dus twee keer alle bezittingen opgeven. Word ik straks niet dubbel aangeslagen?
Reactie infoteur, 20-02-2012
Beste R. van Wijk,
U geeft bij elk eenmaal de bezittingen op en hebt zo tweemaal recht op het heffingsvrij vermogen in box 3 van de inkomstenbelasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw Reactie infoteur, 16-03-2012
Hallo Hans,
De vrijstellingen voor box 3 sparen en beleggen bedraagt per persoon 20.785 euro in 2011:

http://ww.financieel.infonu.nl/belasting/90628-vrijstellingen-box-1-en-box-3-inkomstenbelasting.html

Maar het kan gebeuren dat de vrijstelling groter is dan het vermogen en dan loont het om een deel of alles door te schuiven naar de fiscale partner.

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tjalling, 07-03-2012 11:05 #9
Ik heb een Netto Aanvullend Pensioen. Dit moet ik in box 3 opgeven. Maar valt dit onder spaargeld, of onder beleggingen? Reactie infoteur, 07-03-2012
Beste Tjalling,
1. Wat is in dit geval een netto aanvullend pensioen? Is het belastingvrij, houdt de werkgever belasting in? Normaliter geeft u het bruto pensioen op als inkomen.
2. Als het geld op uw spaarrekening of rekening courant staat, is het sparen, als het op een beleggingsrekening staat is het beleggen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Carla, 02-03-2012 08:16 #8
Voor mij voelt het als een verkapte bezuiniging dat we nu alleen het saldo per 1-1-2011 moeten opgeven. Beleggingswaarden zijn gedaald en spaarcentjes zijn ingezet voor bijvoorbeeld duurzame goederen. Daarnaast is vanaf het belastingjaar 2010 slechts de helft van een kind waar je samen met je ex het ouderlijk gezag over hebt bij je vermogensvrije voet op te tellen. Heb net begrepen dat voor het belastingjaar 2012 de vrijstelling voor kinderen helemaal vervalt! Reactie infoteur, 02-03-2012
Beste Carla,
Het vervallen van de kindertoeslag in box 3 is zeker een bezuiniging. Alleen 1 januari als peildatum kan ook gunstig zijn als iemand gedurende het jaar vermogen opbouwt of geld erft. Bij een dalende beurs is het meestal een nadeel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Menno, 20-02-2012 08:18 #7
Zelfde soort vraag als Hans Nooteboom. In de belastingaangifte wordt ook alleen het saldo per 1-1-2011 gevraagd. Dan maakt het toch niet uit wat het saldo aan het einde van 2011 is. In het verleden werd altijd gekeken naar de saldi aan het begin en het einde van het jaar en daarvan het gemiddelde genomen. Is dat nu veranderd? Reactie infoteur, 20-02-2012
Beste Menno,
Voor de aangifte inkomstenbelasting 2011 geld de stand per 1 januari 2011, voor de belastingaangifte 2012 de stand per 1 januari 2012. Wie dus eind 2011 nog snel betalingen heeft gedaan, bespaart daarmee op de belasting over 2012. Voor 2011 heeft dat geen effect.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

R. van Wijk, 20-02-2012 00:53 #6
Ik ben sinds dit jaar verplicht fiscale partner. Bij bezittingen in box 3 moet ik de bezittingen van mij en mijn partner opgeven. Bij mijn partner moet ik ook de bezittingen van mij en haar opgeven. Ik moet dus twee keer alle bezittingen opgeven. Word ik straks niet dubbel aangeslagen? Reactie infoteur, 20-02-2012
Beste R. van Wijk,
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hans Nooteboom, 25-01-2012 15:01 #5
"En u kunt wel degelijk de vermogensrendementsheffing een beetje ontlopen, door eind 2011 nog snel een aantal rekeningen te betalen die u toch moest doen of kleine schulden aflossen. Daarmee neemt nl. uw vermogen ik box3 af"

Dat heb ik gedaam, maar nu wordt alleen naar 1 januari gekeken! Reactie infoteur, 25-01-2012
Beste Hans Nooteboom,
De stand per 1 januari 2012 is de stand 31 december 2011.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Esther, 24-09-2011 21:51 #4
Hoi Zeemeeuw,
Hartelijk dank voor uw reactie!
Als ik het goed begrijp is het mogelijk nog wel te herstellen afhankelijk van het saldo op mijn zakelijke bankrekening? Daar zou ik heel blij van worden.
Mijn saldo op de zakelijker rekening variert (zeer onregelmatige inkomsten) vanaf het moment dat ik 8000 ipv 800 overmaakte tot nu van bijna 16.000 (toen ik het overmaakte) tot 3.200. Kan dat teveel zijn?

Mag ik vragen wat je bedoelt met een correctiefactuur? Bedoel je dat ik mijn privepersoon factureer voor het foutief overgemaakte bedrag? (en dan nu of in 2010?) en dat het op die manier een openstaande rekening is voor mijn privepersoon?
Als ik het goed heb begrepen moet ik dan toch de hele aangifte inkomstenbelasting opnieuw invullen als correctie?
Op de omzetbelasting heeft zo'n correctie verder geen invloed toch of zie ik nu weer iets over het hoofd? (want waar ik even het spoor bijster ben is dat als door de correctie mijn eigen vermogen 31-12-2010 omhoog gaat (dat gebeurd toch?) dan zou toch ook of de winst of de privestortingen omhoog moeten gaan?) Reactie infoteur, 25-09-2011
Hoi Esther,
1. Wat ik bedoel met broekzak vestzak is dat u aangifte inkomstenbelasting doet en het saldo op de zakelijke rekening, indien positief, ook vermogen is.
2. Met een correctiefactuur corrigeert u de verkeerde overboeking. Doe er een klein schrijven bij dat bij controle van de boeken in 2010 gebleken is dat er per ongeluk te veel is overgemaakt en dat u betrokkene (uzelf maar dan privé) verzoekt het te veel overgemaakte bedrag over te maken naar de zakelijke rekening. Een privépersoon betaalt geen btw, dus de omzetbelasting heeft hierop geen invloed.
4. Doordat er teveel is opgenomen, is er inderdaad een zakelijke vordering op u die u in mindering brengt op uw privévermogen. Dat was u kennelijk (richting belastingdienst althans) vergeten op te nemen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Esther, 24-09-2011 12:58 #3
Hallo ik heb een vraag mbt box 3 en hoop dat er een oplossing voor is.

Ik heb ik nov 2010 per ongeluk een 0 teveel (8000 ipv 800) van mijn zakelijke rekening (eenmanszaak) naar mijn priverekening overgemaakt.
Ik kwam daar pas achter bij het invullen van mijn inkomstenbelasting omdat daardoor ik over het heffingsvrije bedrag van spaargeld heen kwam (dat had ik nog nooit eerder gehad).
Ik heb het toen maar zo gelaten omdat het toch niet over zo heel veel ging de belasting die er dan over betaald moet worden.
Alleen nu blijkt opeens dat ik daardoor ook al mijn huurtoeslag over 2010 terug moet betalen (terwijl mijn winst/inkomsten zeker wel ruim onder het maximale bedrag voor huurtoeslag zitten). En aangezien die pijldatum voor 2011 alleen nog 1 jan 2011 is dus over 2011 ook…
Niet fijn dus en het bedrag dat ik boven het heffingsvrijebedrag heb opgegeven aan spaargeld is nog minder dan het bedra dat ik nu aan huurtoeslag moet gaan terug betalen…

Ik zou dus graag toch dat bedrag rechtzetten als zakelijke geld.
Weet iemand of het mogelijk is als privepersoon een lening te hebben aan je eenmanszaak? dan zou ik op die manier middels een nieuwe aangifte inkomstenbelasting insturen het kunnen oplossen. (en nu het bedrag terugstorten naar mijn zakelijke rekening en de "lening" weer aflossen.)

Of (als dat zo niet kan/mag weet iemand een andere oplossing?
Of is het niet anders (en moet ik gewoon het als een dure les zien?)
Of moet ik het zien dat als ik met zakelijke lopende rekeing en prive lopende rekening en spaarrekeningen boven het heffingsvrije spaarbedrag uitkom dat ik dan gewoon geen recht heb op huurtoeslag. (geld op zakelijke rekening is uiteraard om rekeningen te betalen en bijvoorbeeld als computer het begeeft (die is allang over zijn afshrijftijd heen maar doet het nog goed) wel meteen een nieuwe te kunnen kopen.)
Ik zou dit namelijk willen doen als correctie in mijn inkomstenbelasting 2010 omdat ik per ongeluk een 0 teveel van zakelijk naar prive heb overgemaakt in nov 2010. Heb dit toen maar zo gelaten al maakte dat dat ik wat belasting over spaargeld moest betalen. Alleen nu blijkt dat ik daardoor ook al mijn huurtoeslag terug moet gaan betalen (en nee ik zit bij lange niet boven de inkomstengrens voor huurtoeslag). Hoeveel er daarvoor op een zakelijke rekening mag staan kan ik sowieso nergens achterhalen.) Reactie infoteur, 24-09-2011
Beste Esther,
1. Ik zou vanuit de zakelijke rekening een correctiefactuur maken en de belastingdienst daarna ook voor 2010 om een correctie vragen, omdat u per ongeluk een fout bij de overschrijving hebt gemaakt.
2. Bij de toeslagen gaat men voor 2011 inderdaad uit van het eerder vastgestelde inkomen als eerste toets, maar als er in een jaar nieuwe gegevens zijn die zeker tot andere resultaten zullen leiden in 2011, moet u gewoon ook die correctie doorgeven. Dan krijgt u voor 2011 zeer waarschijnlijk toch uw toeslag.
3. Het is afhankelijk van uw saldo op de zakelijke rekening of een en ander niet broekzak vestzak is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

R. A. Jeronimus, 28-03-2011 15:42 #2
Is het zo dat de belastingdienst de uitslag voor 2011 al berekend heeft? Zo Ja, hoe kom ik dan te weten of dit klopt zoals dit voor mij door de belasting-adviseur is inbevuld en opgestuurd? Reactie infoteur, 28-03-2011
Beste R.A. Jeronimus,
Als het hier om een voorlopige aanslag 2011 gaat heeft de belastingdienst de bekende gegevens uit de belastingaangifte van een eerder jaar gebruikt met de belastingtarieven die op dit moment bekend zijn. Dat is en blijft een schatting. Op de achterkant van de aanslag vindt u een specificatie.

Erik Wannee, 28-02-2011 14:31 #1
Het kan slim zijn om de premie voor de zorgverzekering voor het komende jaar al voor de jaarwisseling te betalen. Dan hoeft daarover ook geen vermogensrendementsheffing te worden betaald. De meeste zorgverzekeraars versturen de facturen pas in januari, maar ze hebben er geen bezwaar tegen als je al eerder betaalt. Voor een gemiddeld gezin met een vermogen boven het vrijgesteld vermogen zijn zo jaarlijks enkele tientallen euro's te besparen. Reactie infoteur, 28-02-2011
Beste Erik Wannee,
Klopt, zeker als je om een jaarrekening vraagt en het in 1 keer betaalt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 23-10-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Aangifte 2018
Reacties: 12
Schrijf mee!