InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Minder vakantiegeld in 2015?

Minder vakantiegeld in 2015?

Minder vakantiegeld in 2015? De meeste mensen krijgen in mei of juni hun vakantiegeld uitbetaald. De hoogte van het vakantiegeld kan in 2015 echter wat teleurstellend uitpakken. Dit heeft te maken met een voortzetting van dezelfde regels waardoor veel mensen begin 2014 een naheffing kregen van de Belastingdienst. Daar staat echter tegenover dat we er relatief gezien juist op vooruit gaan. Dit komt omdat de bron van deze achteruitgang niet een belastingverhoging is maar slechts een beleidsmatige verandering die er voor zorgt dat je er op andere vlakken juist weer op vooruit gaat.

Vakantiegeld in mei of juni uitbetaald, soms per maand

Werk je in loondienst, dan heb je recht op vakantiegeld of vakantietoeslag. De meeste mensen krijgen dit bedrag in mei of juni uitbetaald, maar sommige werknemers krijgen dit bedrag per maand. Dit is een veelgebruikte constructie in bedrijven waar met lage lonen gewerkt wordt, zoals in supermarkten en andere winkels. In de CAO is in ieder geval opgenomen dat de toeslag 8% van je loon over het afgelopen jaar bedraagt, ongeacht je soort dienstverband.

De hoogte van je vakantiegeld kun je zelf berekenen

De hoogte van de daadwerkelijk netto uitbetaalde vakantietoeslag komt niet overeen met het bedrag dat op je laatste loonstrookje onder je reserveringen genoemd staat. Dit bedrag is namelijk bruto en daar komt bij dat het belastingpercentage voor mensen in de laagste inkomensgroepen nogal tegen zal vallen. Je betaalt namelijk relatief veel belasting over vakantiegeld.

Hoeveel vakantiegeld je dan uiteindelijk overhoudt van het bedrag dat op je loonstrookje vermeld staat kun je wel zelf becijferen. Wie een bruto jaarinkomen verdient tot 13.134 euro betaalt 33,45% belasting over het bijbehorende vakantiegeld. Dit geldt veelal voor scholieren, studenten en mensen die parttime werken. Wie een bruto jaarinkomen verdient tot 18.219 euro betaalt 41.95% belasting, wie 32.739 euro of meer verdient 42.00% en boven de 54.368 gaat het om een percentage van 52.00%.

In 2015 minder vakantiegeld, maar niet minder inkomen

Op bovenstaande situatie geldt voor het jaar 2015 een uitzondering. De hoogte van het bedrag dat in mei of juni gestort wordt blijft wel even hoog, maar je houdt hier relatief minder aan over door een wijziging van belastingregels. Het gaat om een voortzetting van dezelfde regels waardoor veel mensen begin 2014 een naheffing kregen. Het heeft te maken met een afbouw van bepaalde heffingskortingen. Dit ga je merken bij de uitbetaling van je vakantiegeld, want dit kan significant lager zijn, echter gaat een groot deel van de Nederlandse werknemers er qua netto jaarinkomen op vooruit.

Wie gaat er op vooruit en wie niet?

Iedereen met een maandinkomen tussen de 500 en 7.500 euro zal in 2015 minder vakantiegeld ontvangen. Dit verschil zal het grootst zijn bij mensen met een bruto maandinkomen van 4.250 euro of hoger. Voor hen kan het verschil uitkomen op meer dan 250 euro. Wel kan het als extra pijnlijk ervaren worden omdat er in 2014 ook al sprake was van een naheffing die in 2015 betaald moest worden.

Mensen met een bruto maandinkomen tussen de 750 en 1.500 euro of meer dan 8.500 euro zullen ook een achteruitgang merken in hun totale netto jaarinkomen. Deze verschillen zijn echter te verwaarlozen. In het ergste geval scheelt het een kleine 12 euro op maandbasis. Mensen met een inkomen tussen de 1.500 en 8.000 euro zullen over het algemeen een toename van hun inkomen zien. Deze toename kan oplopen tot circa 65 euro per maand.

RTL Nieuws heeft op haar website een tool gezet waarmee je op basis van je bruto maandsalaris gemakkelijk uit kunt rekenen wat de wijzigingen voor jou persoonlijk te betekenen hebben.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vakantiegeld uitbetalen, hoeveel krijg ik?Vakantiegeld uitbetalen, hoeveel krijg ik?Hoeveel vakantiegeld je krijgt hangt af van je brutoloon. Het vakantiegeld bedraagt 8% van het brutoloon. Daarna moet je…
Vakantiegeld; wat is dit en wanneer krijg je het?Vakantiegeld; wat is dit en wanneer krijg je het?In de vijfde à zesde is het weer zover, dan wordt samen met je salaris ook weer je vakantiegeld gestort. Velen kijken hi…
Vakantiegeld is een deel van het loonWerknemers hebben een wettelijk recht op vakantiegeld. U hebt recht op minimaal 8 procent van het loon. Meer mag, minder…
Banken en belasting willen uw vakantiegeld 2019 en 2020Banken en belasting willen uw vakantiegeld 2019 en 2020In de maand mei krijgt u in 2019 en 2020 uw vakantiegeld, vakantie uitkering en vakantietoeslag extra uitbetaald. Hoevee…
Bronnen en referenties
  • IEXgeld - http://www.iexgeld.nl/Artikel/141913/Ja-vakantiegeld-wordt-straks-meer-belast-Maar-het-lijkt-allemaal-wel-mee-te-vallen.aspx
  • Das Kapital - http://daskapital.nl/2014/11/nog_even_over_dat_zwaarder_bel.html
  • RTL Nieuws - http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/loonstrookje-2015-bekijk-jij-netto-meer-minder-overhoudt

Reageer op het artikel "Minder vakantiegeld in 2015?"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 15-04-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belasting 2015
Schrijf mee!