Belastingvoordeel alimentatie 2015 vervallen, wat te doen?

Belastingvoordeel alimentatie 2015 vervallen, wat te doen? Wie gescheiden is en kinderen heeft die bij de de ex-partner wonen betaalt meestal alimentatie aan zijn of haar ex. Dit heet kinderalimentatie. Tot 2015 was alimentatie fiscaal aftrekbaar. De niet-verzorgende ouder kon daardoor een forfaitair bedrag van zijn inkomen aftrekken en kreeg daarom vaak geld terug van de belasting. Deze regels zijn per 2015 veranderd. Alimentatieplichtige schieten er daardoor soms met meer dan 100 euro per maand bij in. De enige oplossing hiervoor is het verminderen van de bijdrage, maar dit vereist vaak wel een gang naar de rechter voor een herberekening van de alimentatie.

Hoe lang en aan wie betaal je alimentatie?

Tot dat het kind de leeftijd van 21 jaar bereikt heb je als ouder een zorgplicht. Dit stopt dus niet direct wanneer het kind volwassen wordt maar loopt daarna nog drie jaar door. Deze situatie blijkt ongewijzigd wanneer er geen sprake is van omgang met het kind. Een kind tussen de 18 en 21 dat in zijn eigen levensonderhoud kan voorzien doordat hij of zij voldoende zelfstandig inkomen heeft verliest mogelijk het recht op kinderalimentatie. De bewijsplicht hiervoor ligt wel bij de ouder. Aan de hoogte van het te betalen bedrag aan kinderalimentatie kan ook iets wijzigen wanneer er een stiefouder in het spel komt, zeker wanneer deze stiefouder niet ook een zorgplicht draagt voor eigen, biologische kinderen.

Voor kinderen in de leeftijd van 0 tot 18 wordt de kinderalimentatie overgemaakt naar de verzorgende ouder. Voor kinderen tussen de 18 en 21 kan het ook aan het kind direct overgemaakt worden, ware het niet dat exen die een goede omgang met elkaar hebben vaak in het belang van het kind besluiten dat ook in dit geval de financiële bijdrage wordt overgemaakt op de bankrekening van de ouder waarbij het kind inwonend is.

Hoe hoog is de alimentatie?

Waar het vroeger mogelijk was om aan betaling van de alimentatie te ontkomen bij een laag inkomen, is dit sinds de invoering van de draagkrachtregels in 2013 niet meer het geval. Bij een inkomen lager dan 1.250 euro betaal je in ieder geval 25 euro per kind (tot een maximum van twee kinderen). Voor iedereen die meer verdient dan dit bedrag gelden de Tremanormen, waarin naast de draagkracht ook rekening gehouden wordt met het eventuele kindgebonden budget en zorgkorting. Wie wil weten hoeveel alimentatie hij moet betalen kan gebruik maken van de Alimentatiewijzer. Hiervoor zijn de volgende gegevens nodig:
  • Het netto gezinsinkomen voor de scheiding
  • Het huidige netto maandinkomen van alimentatieplichtige
  • Het netto maandinkomen van de ex-partner
  • De leeftijd(en) van het kind of de kinderen
  • Het kindgebonden budget voor de scheiding
  • Het kindgebonden budget na de scheiding
  • Details met betrekking tot de eventuele omgangsregeling

Belastingvoordeel voor de alimentatieplichtige

Waar de alimentatieontvanger jaarlijks een fikse belastingaanslag tegemoet kan zien, was de belastingteruggave voor de alimentatie vaak een fijn vooruitzicht. Wie kinderalimentatie betaalt kreeg tot 2014 namelijk vaak relatief veel geld terug van de belasting. Betaalde je meer dan 136 euro alimentatie per maand dan kon je een forfaitair bedrag van je inkomen aftrekken. Deze aftrek loep op naarmate het kind ouder werd en weer wat af voor kinderen tussen de 18 en 21 jaar. Per 1 januari 2015 is deze aftrek afgeschaft. In het ergste geval scheelt dit de alimentatieplichtige ruim 100 euro per maand.

Aanpassing alimentatie als oplossing

De politiek erkent dat de afschaffing van de fiscale aftrekbaarheid van de alimentatie grote groepen mensen hard in de portemonnee treft. De door minister Asscher voorgestelde oplossing is het verminderen van de alimentatie. Op die manier wordt de smart gedeeld. De niet-verzorgende ouder betaalt minder alimentatie en de verzorgende ouder ontvangt een kleinere bijdrage in de zorgkosten. Het is zonneklaar dat de ex-partner niet op een dergelijke verlaging zit te wachten. Voor wie door de nieuwe regels in de financiële problemen komt zit er daarom in veel gevallen niets anders op dan naar de rechter te stappen om een herberekening te eisen. Personen die deze stap wagen hebben daarbij zeker kans van slagen aangezien er sprake is van gewijzigde omstandigheden. De vraag is echter wel of de juridische kosten van een gang naar de rechter opwegen tegen het mogelijk te behalen 'voordeel'. Voor wie een rechtsbijstandsverzekering heeft is dit vaak wel het geval.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • Elsevier Fiscaal - http://www.elsevierfiscaal.nl/fiscaal-actueel/nieuws/nieuws/3306/afschaffing-aftrek-alimentatie-per-2015
  • Alimentatiewijzer - http://www.alimentatiewijzer.nl/
  • Belastingdienst folder

Reageer op het artikel "Belastingvoordeel alimentatie 2015 vervallen, wat te doen?"

Reactie

Meijer, 24-12-2015 12:46 #1
Dat heeft lekker uitgepakt deze nieuwe regels. Ook ik zat in de situatie dat mijn belastingvoordeel er niet meer was. Ook ik heb een ex die dacht: jouw probleem, betalen zul je. Uiteindelijk, mede door de verandering van de kinderkop die van de behoefte zou worden afgetrokken volgende de nieuwe regels, heb ik de stap gewaagd en ben naar een advocaat gestapt. Gevolg: 3000 euro lichter en de alimentatie met 100 per maand verlaagd. Helaas was dit van korte duur daar de regels na de uitspraak van het Hof weer werden teruggedraaid. Gevolg: een ex die geld ruikt en meteen weer, met een toevoeging, zij wel, naar haar advocaat stapt. het hele circus begint nu weer opnieuw. Ik ben blut, heb geld moeten lenen voor de advocaat voor de vorige ronde en kan geen extra geld meer lenen. Bedankt overheid, voor deze ondoordachte acties waarbij jullie een heleboel vaders op hoge kosten hebben gejaagd.

Infoteur: Dessal
Laatste update: 23-11-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belasting 2015
Reacties: 1
Schrijf mee!