InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Aanrechtsubsidie 2016 minstverdienende partner

Aanrechtsubsidie 2016 minstverdienende partner

Aanrechtsubsidie 2016 minstverdienende partner De aanrechtsubsidie 2016 is een andere naam voor de algemene heffingskorting minst verdienende partner 2016. Deze aanrechtsubsidie gaat in 2016 in de meeste gevallen verder omlaag. Met deze afbouw krijgt iemand die minder verdient dan zijn fiscale partner of geen inkomen heeft, minder heffingskorting van de Belastingdienst. Aan welke voorwaarden u moet voldoen en op welk bedrag u recht hebt, leest u in dit artikel. U vraagt de aanrechtsubsidie minst verdienende partner aan via uw voorlopige aanslag 2016 of uw belastingaangifte inkomstenbelasting 2016 (voorjaar 2017).

Gelukkig is er de aanrechtsubsidie 2016

In nogal wat huishoudens is er één persoon die het inkomen verdient. Dat is in de tijd zo gegroeid of een partner werkt inmiddels niet meer. De minstverdienende partner is dan degene die geen of minder inkomen heeft dan zijn fiscale partner. Als die persoon zelf belastingaangifte zou doen, zou dat niets opleveren. Er is immers geen inkomen, er wordt geen belasting over betaald en dus is er geen mogelijkheid om de fiscale heffingskortingen te krijgen. Maar fiscale partners doen gezamenlijk belastingaangifte inkomstenbelasting en zo kunnen, als het inkomen van de fiscale partner hoog genoeg is, toch voor beide personen de heffingskortingen worden uitbetaald. Gelukkig is er dan voor de minstverdienende partner toch de aanrechtsubsidie 2016 die varieert van 1.047 euro tot maximaal 2.242 euro.

De relatie tussen de algemene heffingskorting 2016 en de aanrechtsubsidie 2016

De aanrechtsubsidie is het bedrag aan algemene heffingskorting dat u maximaal uitbetaald kunt krijgen, ook al hebt u geen eigen inkomen. Hebt u wel een eigen inkomen, dan hebt u recht op de algemene heffingskorting die bij uw inkomen hoort. Het is dus niet dubbelop. Wie zelf een inkomen heeft van 20.000 euro en wiens partner een nog hoger inkomen heeft, kan niet een beroep doen op zowel de aanrechtsubsidie als de algemene heffingskorting. De aanrechtsubsidie minst verdienende partner is echt bedoeld voor de partner met een laag of geen inkomen.

Hoe hoog is de aanrechtsubsidie minstverdienende partner 2016?

De politiek wil dat zo veel mogelijk mensen hun eigen inkomen verdienen en vindt een fiscale vergoeding voor mensen die niet betaald werken en geld verdienen niet meer van deze tijd. Tegelijkertijd is er het besef dat wie al jaren in deze situatie zit, niet zo maar gestraft mag worden. Daarom wordt er een onderscheid gemaakt tussen personen die vóór 1963 zijn geboren en zij die na na 31 december 1962 zijn geboren. Het zal duidelijk zijn dat die leeftijdsgrens ook ergens anders gelegd had kunnen worden. De leeftijd van de minst verdienende partner is cruciaal voor het bedrag waarop u recht hebt:
  • Bent u geboren vóór 1963, dan hebt u mogelijk recht op het maximale bedrag van de algemene heffingskorting minstverdienende partner 2016, € 2.242 euro. Voor deze leeftijdsgroep is er geen afbouw in 2016.
  • Bent u geboren in of na 1963 dan hebt u in 2016 recht op € 1.047, minder dan de helft.

U betaalt over de aanrechtsubsidie geen inkomstenbelasting. Het bedrag is juist een teruggave op de inkomstenbelasting die anders over het gezamenlijke inkomen van u en uw partner betaald had moeten worden.

Afbouw aanrechtsubsidie in 2016

Doordat het maximale bedrag van de algemene heffingskorting 2016 iets wordt verhoogd, merkt u in 2016 minder van deze afbouw dan wanneer het bedrag gelijk was gebleven of zelfs verlaagd. Wie voor 1963 is geboren, gaat erop vooruit:

Hoogte algemene heffingskorting minst verdienende partner in 2015 en 2016, maximale bedragen:

uw geboortedatum20152016
vóór 1963€ 2.203€ 2.242
na 31 december 1962 € 1.174€ 1.047

Voorwaarden aanrechtsubsidie 2016, minst verdienende partner 2016

Als u aan onderstaande voorwaarden voldoet, kunt u de heffingskorting aanvragen:
  • U bent 21 jaar of ouder.
  • U hebt tenminste zes maanden dezelfde fiscale partner. U mag ook weduwnaar of weduwe zijn.
  • Zelf hebt u een te laag inkomen om de algemene heffingskorting maximaal uit te laten betalen.
  • Het inkomen van uw fiscale partner is wel hoog genoeg om de heffingskorting uit te keren.

Doe gezamenlijk belastingaangifte 2016 of vul een voorlopige aanslag inkomstenbelasting 2016 in

Wie betaald werk heeft, zal merken dat de werkgever met de loonheffingskortingen rekening houdt. Als u geen inkomen heeft, maar uw fiscale partner wel, dan kunt u de aanrechtsubsidie krijgen via de gezamenlijke aangifte inkomstenbelasting 2016 in 2017 of gedurende 2016 via uw voorlopige aanslag inkomstenbelasting. Een bedrag van minimaal € 1.047 is nog altijd de moeite waard om deze formulieren in te vullen, al dan niet digitaal.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aanrechtsubsidie 2013 aanvragen, minstverdienende partnerAanrechtsubsidie 2013 aanvragen, minstverdienende partnerDe aanrechtsubsidie 2013 is hetzelfde als de algemene heffingskorting voor de minst verdienende partner 2013. Deze korti…
Aanrechtsubsidie 2014 minstverdienende partnerAanrechtsubsidie 2014 minstverdienende partnerIn 2014 hebt u als minst verdienende partner recht op de aanrechtsubsidie 2014, algemene heffingskorting, maar de algeme…
Aanrechtsubsidie 2015 minstverdienende partnerAanrechtsubsidie 2015 minstverdienende partnerHoe hoog is de aanrechtsubsidie 2015, ook wel algemene heffingskorting minst verdienende partner 2015 genoemd. Op welke…
Algemene heffingskorting 2013Algemene heffingskorting 2013De algemene heffingskorting 2013 is een belangrijke belastingteruggave voor veel mensen. Wie voldoende inkomen heeft, kr…
Algemene heffingskorting 2012Algemene heffingskorting 2012Iedere belastingplichtige in Nederland heeft in 2012 of 2013 recht op de algemene heffingskorting. Deze algemene loonhef…

Reageer op het artikel "Aanrechtsubsidie 2016 minstverdienende partner"

Reacties

S. Oorbeek, 30-11-2017 22:00 #160
Ik heb in 2016 een aanrechttoeslag ontvangen van 86 pm. Op 1 september 2016 ben ik gaan werken. Mijn jaaropgaaf is 2100 euro in 2016. Gezien mijn lage inkomen hoefde er geen belasting ingehouden te worden. Ik heb een fiscaal partner. Nu blijkt bij het doen van mijn aangifte 2016 dat ik 723 euro terug moet betalen. Klopt dit. Ik ben van 1973 Reactie infoteur, 02-12-2017
Beste S. Oorbeek,
Dan kan kloppen (zie hieronder).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

S. Oorbeek, 30-11-2017 17:35 #159
Ik heb in 2016 een aanrechttoeslag ontvangen van 86 pm. Op 1 september 2016 ben ik gaan werken. Mijn jaaropgaaf is 2100 euro in 2016. Gezien mijn lage inkomen hoefde er geen belasting ingehouden te worden. Ik heb een fiscaal partner. Nu blijkt bij het doen van mijn aangifte 2016 dat ik 723 euro terug moet betalen. Klopt dit? Reactie infoteur, 02-12-2017
Beste S. Oorbeek,
U hebt in 2016 waarschijnlijk ook de algemene heffingskorting ontvangen, waardoor er geen belasting is ingehouden. Dit scheelt u een 725 euro aan te weinig betaalde belasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Willem, 11-11-2017 11:25 #158
Op 10-11-2018 krijg mijn vrouw, na 1 jaar AOW gat, haar A.O.W. Tot zolang krijgt zij de maximale "Aanrechtsubsidie". Nu hoorde ik dat zij, bij het bereiken van de AOW leeftijd, daarover voor 2018 nog een naheffing zou krijgen. Klopt dit? Reactie infoteur, 13-11-2017
Beste Willem,
Dat kan gebeuren als de SVB bij de berekening van haar AOW rekening houdt met alle heffingskortingen, immers uw vrouw heeft in de vorm van een aanrechtsubsidie al een deel van de algemene heffingskorting gekregen. Dat zou bij de uitbetaling door de SVB in november en december dan dubbelop zijn.
Of de SVB houdt op uw verzoek dit jaar geen rekening met de heffingskortingen of u verandert de voorlopige teruggaaf inkomstenbelasting nog snel, maar omdat we al bijna op het einde van het jaar zitten is het de vraag of dit nog wel zinvol is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lila, 05-11-2017 14:31 #157
In 2016 heb ik 5 maanden +3 dagen gewerkt via een uitzendbureau (2e helft van het jaar). Daarvoor had ik geen inkomen (ww of bijstand). Mijn partner krijg jaarlijks de algemene heffingskorting omdat hij niet meer werkt. Hij moet nu aangifte inkomstenbelasting 2016 doen en het gehele ontvangen bedrag terug betalen volgens de online aangifte. Waarom is dat? Ik snap het niet helemaal. Reactie infoteur, 07-11-2017
Beste Lia,
Dat uw partner de algemene heffingskorting moet terugbetalen zal een andere reden hebben dan het feit dat u in 2016 een eigen inkomen had.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Adriana, 15-10-2017 22:34 #156
Mag deze aanrechtsubsidie in mindering worden gebracht op een IOAW uitkering? Reactie infoteur, 16-10-2017
Beste Adriana,
Heffingskortingen worden normaliter niet in mindering gebracht op een IOAW-uitkering. Wel wordt er naar de inkomsten van uw partner gekeken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Dorien, 10-10-2017 21:21 #155
Waarom krijgt iemand die na 63 is geboren minder en ook als iemand niet kan werken? Reactie infoteur, 11-10-2017
Beste Dorien,
Tot 2014 kon ook iemand van na 1962 meer aanrechtsubsidie krijgen, maar die regeling is door bezuinigingen komen te vervallen:

https://financieel.infonu.nl/belasting/121300-aanrechtsubsidie-2014-minstverdienende-partner.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

M-C, 24-07-2017 20:35 #154
Als de meest verdienende partner van WW naar IOW gaat en één dag per week werkt, er een toeslag bij het UWV aangevraagd wordt, kan dan nog de heffingskorting aangevraagd worden? Reactie infoteur, 26-07-2017
Beste M-C,
De heffingskorting voor de minstverdienende partner wordt toegekend als de partner per saldo belasting betaalt (en dus voldoende inkomen heeft). Dat zal niet altijd het geval zijn en moet dus per situatie worden bekeken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Albertr, 18-07-2017 10:43 #153
Beste Zeemeeuw,

Een neef en echtgenote krijgen een bijstandsuitkering, vorig jaar totaal € 19230, voor ieder de helft. Ik verzorg voor hen altijd de belastingaangifte. Hij had vernomen dat echtgenote wellicht recht op aanrechtgeld. Ik denk van niet, maar wil dit toch graag van een deskundige horen.
Met vriendelijke groet, AlbertR Reactie infoteur, 21-07-2017
Beste Albertr,
De bijstandsuitkering wordt netto uitbetaald, waardoor de gemeente al rekening heeft gehouden met de algemene heffingskorting en er geen ruimte meer zal zijn voor de aanrechtsubsidie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

B. Bergsma, 18-07-2017 10:16 #152
Ik wil na ruim 10 jaar gaan samenwonen met mijn vriend. Hij heeft werk en ik heb bijstand.
Heb ik recht op heffingskorting als wij gaan samen wonen? Reactie infoteur, 21-07-2017
Beste B. Bergsma,
U hebt recht op heffingskortingen, maar de bijstand wordt netto uitbetaald. De gemeente verrekent direct uw heffingskortingen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jeannine, 12-07-2017 12:14 #151
Ik krijg al 4 jaar AOW met aanvulling voor mijn partner die geen verdere inkomsten heeft. Geef netjes mijn belastingen door als gezamenlijk inkomen en deel de teruggave naar ons tweeën. Dus heb ik de heffingskorting voor 2 personen ingevuld. Mijn vraag is dus als ik het niet deel en ik de enigste ben met inkomen kan hij dan een aanvraag doen voor de aanrechtsubsidie. Ikzelf dacht van niet. Reactie infoteur, 13-07-2017
Beste Jeannine,
Als u de enige bent met inkomen, heeft uw partner recht op het volledige bedrag aan aanrechtsubsidie dat bovendien niet als inkomen wordt gezien.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

A. J. van Duijn, 11-07-2017 14:56 #150
Mijn vrouw is september 2016 gestopt met werken. Hoe kan zij nu een aanrechtsubsidie aanvragen, of wordt dit verrekend met mijn belastingopgave? Reactie infoteur, 12-07-2017
Beste A. J. van Duijn,
Bij een gezamenlijke belastingaangifte wordt de teruggave zichtbaar bij uw belastingaangifte inkomstenbelasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sam, 03-07-2017 20:12 #149
Waar kan ik het kopje aanrechtsubsidie vinden bij het doen van de belastingaangifte? Mijn fiscaal partner verdiende 30.000 euro in 2016 en ik 3.000 euro. Als het goed is heb ik recht op aanrechtsubsidie, ik kan alleen nergens vinden waar ik dat zou kunnen aanvragen. Reactie infoteur, 04-07-2017
Beste Sam,
De aanrechtsubsidie komt bij de afrekening naar voren als jullie gezamenlijk belastingaangifte inkomstenbelasting doen en er recht op hebben.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mel, 21-06-2017 17:01 #148
Goedemiddag zeemeeuw,
Ik krijg AOW aangevuld met pensioen. Mijn vrouw ontvangt nog aanrechtsubsidie thv 130 euro.
Daarnaast heb ik nog twee werkende kinderen in huis wonen.

Kunt u me uitleggen waarom mijn vrouw niet de volledige aanrechtsubsidie ontvangt? Is dit afhankelijk van de hoogte van de lonen van mijn kinderen of staat het daar los van?

Kan het ook zijn dat mijn vrouw helemaal geen recht meer heeft op die aanrechtsubsidie?

Vriendelijk dank en mvg, Mem Reactie infoteur, 22-06-2017
Beste Mel,
De aanrechtsubsidie van uw vrouw staat los van het inkomen van uw kinderen, maar is gerelateerd aan haar en uw inkomen alsook haar leeftijd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rudy, 21-06-2017 09:04 #147
Beste zeemeew
ik verdien zowat 35.000 per jaar maar mijn vrouw heeft nooit gewerkt, kan ik daar een deel van mijn bedrag, op haar zetten op de belasting brief en hoeveel?danku mvg rudy Reactie infoteur, 22-06-2017
Beste Rudy,
U kunt niet uw eigen inkomen uit box 1 op naam van uw vrouw zetten (uitzondering hierop is het inkomen eigen woning), wel zal ze recht hebben op de aanrechtsubsidie. Een aanmerkelijk belang (box 2) kan wel worden verdeeld.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Erik 19-05-2017, 19-05-2017 18:08 #146
Beste zeemeeuw,
ik verdien ongeveer 45.000 per jaar en mijn vrouw is net werkeloos geworden, zij krijgt nu een uitkering van 12.000 per jaar. Heeft zij nu recht op aanrechtsubsidie als ze bijv. 8 uur per week gaat werken? En waar moet ik dit invullen op de opgave, of wordt dit automatisch toegekend?

met vriendelijke groet, erik Reactie infoteur, 22-05-2017
Beste Erik,
Ook de uitkering wordt als een eigen inkomen gezien. Daardoor zal er bij een uitkering van 12.000 euro geen recht bestaan op de aanrechtsubsidie in 2017.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Robert, 18-05-2017 15:17 #145
Ik had in voorgaande jaren een inkomen van €32000,- op jaarbasis. Mijn echtgenote had geen inkomen en kreeg een maximale aanrechtsubsidie, zij is geboren in 1961.
Mijn inkomen is in 2017 gedaald naar ca. €5200,- op jaarbasis. Behoudt mijn echtgenote nu de aanrechtsubsidie of wordt dat minder.

Met vriendelijke groet, Robert Reactie infoteur, 19-05-2017
Beste Robert,
Bij een inkomen van €5200,- op jaarbasis in 2017 betaalt u per saldo geen inkomstenbelasting of het moet zo zijn dat u vermogen in box 3 hebt. Dit bepaalt of er nog recht bestaat op de aanrechtsubsidie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Corina, 15-05-2017 22:32 #144
Ik ben sinds februari 2017 oproepkracht voor een schoonmaakbedrijf. Ik weet dus niet hoeveel ik ga verdienen over 2017. Tot nu toe is het rond de €50 per maand, maar laten we uitgaan van €1000 per jaar. Ik heb ook aanrechtsubsidie van €75 per maand, moet ik daar dan van terug betalen? Wat kan ik het beste doen, de subsidie stopzetten? Moet ik ook nog rekening houden met andere dingen zoals zorgverzekeringswet, arbeidskorting? Eigenlijk wil ik weten of het loont om oproepkracht te blijven.

Met vriendelijke groeten, Corina Reactie infoteur, 17-05-2017
Beste Corina,
In dit geval hebt u als oproepkracht recht op ongeveer 365 euro aan algemene heffingskorting en wordt daardoor het bedrag van 1000 euro een netto bedrag. Tegelijkertijd zal uw aanrechtsubsidie in 2017 365 euro lager zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Annie, 08-05-2017 13:16 #143
Mijn samenwonende vriend werkt en ik niet. Voorgaande jaren kreeg ik altijd heel veel wegens de 'aanrechtregeling' vorig jaar een bedrag van een paar 100 euro en over 2016 niks. In onze situatie is helemaal niks veranderd, zelfde baas van vriend, ik heb nog steeds geen werk. Zijn er dingen veranderd of heb ik ergens iets verkeerd ingevuld? Reactie infoteur, 09-05-2017
Beste Annie,
Als in uw situatie niets is veranderd, zou u nog steeds recht moeten hebben op de aanrechtsubsidie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Vos, 05-05-2017 15:36 #142
Ik heb een vraag over de uitbetaalde loonheffingskortingen. Mijn vriend kan niet volledig gebruik maken van zijn heffingskortingen (algemene heffingskorting, arbeidskorting en Inkomensafhankelijke combinatiekorting). Hij heeft in totaal 1688 loonheffing betaald en 1563 aan inkomstenbelasting en premievolksverzekeringen. Als ik het goed begrijp houdt hij een deel van zijn heffingskortingen (3431 - 1563) over. Op zijn voorlopige aanslag staat dat hij 1584 aan heffingskortingen krijgt uitbetaald. Op internet kan ik lezen dat dit te maken heeft met belasting die ik dan betaald zou hebben. Echter ik heb 1584 betaald aan loonheffingen en 2164 aan premie en inkomstenbelasting. Dit bedrag aan premie en inkomstenbelasting is lager dan mijn heffingskortingen waardoor ik hier niks aan hoef te betalen en mijn ingehouden loonheffing krijg ik in totaal terug. Ik snap dus niet hoe het kan dat mijn vriend heffingskortingen krijgt uitbetaald want dit zou toch alleen kunnen als als mijn heffingskortingen lager waren dan mijn bedrag aan inkomstenbelasting en premie?
Ik heb al contact gehad met de belastingdienst maar ook daar krijg ik geen eenduidig antwoord. Ik hoop dat u mijn kan uitleggen hoe dit zit. Reactie infoteur, 08-05-2017
Beste Vos,
Ook uw vriend heeft minder aan belasting betaald dan de heffingskortingen waarop hij recht heeft. Daarom kan een deel van de heffingskortingen niet worden uitbetaald. Dat deel is kennelijk niet afhankelijk van uw inkomen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peter, 04-05-2017 18:34 #141
Ik ontvang voor mijn echtgenote partnertoeslag AOW, omdat ik vóór 1 januari 1949 geboren ben en mijn echtgenote nog niet de AOW leeftijd bereikt heeft. heeft mijn echtgenote nu recht op de aanrechtsubsidie? Reactie infoteur, 05-05-2017
Beste Peter,
Als uw echtgenote geen of weinig inkomen heeft en u per saldo belasting betaalt, heeft ze recht op de aanrechtsubsidie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Piet van Weert, 25-04-2017 15:35 #140
Mijn vrouw had tot 01/10/2016 recht op de aanrechtsubsidie van € 160,00 per maand.
Vanaf deze datum ontvangt zij haar AOW.
Bij het invullen van onze gezamenlijke aangifte IB 2016 blijkt, dat zij ruim € 300,00 aan IB moet bijbetalen.
Dit lijkt mij niet logisch; kunt u dit svp voor mij verklaren, of dit juist/terecht is? Reactie infoteur, 26-04-2017
Beste Piet van Weert,
Dit kan juist zijn als bij de uitbetaling van de AOW rekening is gehouden met de heffingskortingen, maar niet met de al uitbetaalde aanrechtsubsidie. In dat geval kan er namelijk netto te veel aan AOW zijn uitbetaald.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

P. Nijp, 19-04-2017 09:42 #139
Mijn vrouw stopt per 1 mei met werken. Ze werkte 7 uur in de week en verdiende €450 netto per maand. Ze heeft dus 4 maanden gewerkt. Ze krijgt ook een afgekochte pensioen uitgekeerd van ongeveer €4500 bruto, is het zinvol om voor haar aanrechtsubsidie aan te vragen.
Vr. Gr. P. Nijp Reactie infoteur, 20-04-2017
Beste P. Nijp,
Dat hangt van de leeftijd van uw vrouw af. In ieder geval zal het in 2017 niet het volle bedrag zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Didi, 01-04-2017 10:17 #138
Hallo,

Mijn man zit al een jaar in de ziektewet. Ik zelf werk niet. Hebben wij recht op aanrechtsubsidie? Reactie infoteur, 03-04-2017
Beste Didi,
De persoon met het laagste inkomen kan dan recht hebben op de aanrechtsubsidie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wagelmans, 29-03-2017 18:38 #137
Mijn man heeft een wia uitkering van 1570 netto, ik zelf heb aanrechtsubsidie. Mag ik wat bijverdienen bij deze subsidie? Reactie infoteur, 30-03-2017
Beste Wagelmans,
U mag bijverdienen, maar een eigen inkomen kan een lagere aanrechtsubsidie betekenen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Schoonlingen, 29-03-2017 14:29 #136
Sinds mei 2016 heb ik geen inkomen meer, mijn man heeft A.O.W. vanaf mei 2016, kan ik aanspraak maken op aanrecht subsidie? Reactie infoteur, 29-03-2017
Beste Schoonlingen,
Dat hangt er van af hoeveel inkomen u al in 2016 ontvangen hebt en of daarbij al is rekening gehouden met de heffingskortingen. Voor 2017 heeft u waarschijnlijk wel recht op de aanrechtsubsidie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jos K., 29-03-2017 13:34 #135
Geachte infoteur,
Ik heb niet direct alleen een vraag over de aanrechtsubsidie maar ook over de betalingen van de premies Anw en Wlz. Het verbaast me dat mijn pensioenfonds Zorg en Welzijn deze premies (respectievelijk 0.6% en 9.65%) niet op mijn pensioenuitkering inhoud en daar ook geen melding over maakt. Bij mijn belastingopgaaf over het jaar 2016 wordt ik geconfronteerd met een naheffing van ruim € 2.500,00. Verder heeft mijn echtgenote in 2016 bij haar pensioenfonds Zorg en Welzijn haar (klein) pensioen afgekocht met een bedrag van net onder de € 2.000,00. Vanaf juni 2016 krijgt ze nu AOW en daarvoor vanaf januari de aanrechtsubsidie met een totaal van € 930,00. Nu krijgt zij een naheffing van € 729,00 inzake inkomstenbelasting en premie volksverzekering. Ook moest zij een opgaaf doen voor een bedrag t.b.v.revisierente. Klopt dit allemaal en is de hoogte van de revisierente 20% van het verkregen afkoopbedrag? Graag uw reactie op mijn vragen. Reactie infoteur, 29-03-2017
Geachte Jos K,
Dat u moet bijbetalen als Zorg en Welzijn onvoldoende premies heeft ingehouden, lijkt correct. Ook dat uw vrouw gedurende het jaar waarschijnlijk te veel aan heffingskortingen heeft gekregen. Als het een afgekocht pensioen is van een pensioenuitvoerder (geen lijfrentepolis), is er geen revisierente.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Puk, 22-03-2017 08:52 #134
Mijn man heeft een iva uitkering ik werk 32 uur en verzorg mijn man. 2 pubers in huis. Hebben wij ook recht op aanrechtsubsidie? Of andere subsidies? Reactie infoteur, 23-03-2017
Beste Puk,
De minstverdienende kan recht hebben op aanrechtsubsidie, maar dat zou berekend moeten worden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marian Kooij, 19-03-2017 20:06 #133
Ik heb maar €32 per jaar inkomen, mijn man €19.000 per jaar. Ik ben van 1953. Waarom is mijn aanrechttoeslag verlaagd? Reactie infoteur, 20-03-2017
Beste Marian Kooij,
De aanrechtsubsidie wordt jaarlijks iets afgebouwd (politieke keuze van eerdere kabinetten).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Fw Kokenberg Eleveld, 19-03-2017 10:48 #132
Ben alleenstaande weduwe met als inkomsten weduwenpensioen van €7500,- bruto per jaar. Ben mijn huis "aan het opeten" om rond te komen. Bestaat er voor mijn situatie ook een aanrechtsubsidie of iets dergelijks? Reactie infoteur, 20-03-2017
Beste Fw Kokenberg Eleveld,
Helaas bestaat voor een alleenstaande geen recht op aanrechtsubsidie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marga, 13-03-2017 15:06 #131
Ik heb een vraagje. Ook ik krijg ieder jaar de zogenaamde aanrechtsubsidie, omdat mijn man werk en inkomen heeft en ik geen baan buitenshuis heb.
Sinds vorig jaar verzorg verenigingsavonden hier en daar in het land en krijg daar een vergoeding voor, hetgeen betekent dat ik vorig jaar (2016) iets van 500 euro ontvangen heb.
Mijn vraag is dan ook… hoe ga ik hier mee om, ook belasting technisch en wat voor invloed heeft dit op de subsidie? Reactie infoteur, 24-12-2017
Beste Marga,
Als sprake is van vrijwilligerswerk, hoeft u waarschijnlijk niets op te geven bij een vergoeding van 500 euro, anders wel:

https://financieel.infonu.nl/belasting/67956-vrijwilligerswerk-2017-en-de-belasting-of-bijstandsuitkering.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lilian, 13-03-2017 11:24 #130
Beste Zeemeeuw,
Ik begrijp dat ik met terugwerkende kracht subsidie kan aanvragen. Maar tot nu toe wonen wij alleen maar 10 jaar samen. Niet getrouwd geen samenlevingscontract geen geregistreerd partnerschap. Alleen ingeschreven op hetzelfde adres. Geldt dat dan ook?
Mvg Lilian Reactie infoteur, 14-03-2017
Beste Lilian,
Voor de aanrechtsubsidie moeten jullie fiscale partners zijn en gezamenlijk belastingaangifte doen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lilian, 09-03-2017 20:23 #129
Ik woon al 10 jaar samen met mijn vriend. Als wij nu een geregistreerd partnerschap aangaan, kan ik dan deze aanrechtsubsidie over voorgaande jaren terugkrijgen of alleen van het jaar van registratie? Reactie infoteur, 11-03-2017
Beste Lilan,
Als jullie samenwonen kunnen jullie al eerder fiscale partners zijn. U kunt tot maximaal vijf jaren terug een correctie aanbrengen in uw belastingaangifte:

http://financieel.infonu.nl/belasting/32141-belastingdienst-herstel-zo-fout-in-je-belastingaangifte.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan Loomans, 07-03-2017 12:08 #128
Mijn echtgenote is per 1 september 2016 AOW gerechtigd geworden. Voor die tijd had zij een kleine WAO-uitkering. Bij die uitkering werd GEEN rekening gehouden met een heffingskorting. Dus in 2015 kreeg zij de volledige heffingskorting uitbetaald. Nu is er vanaf 1 september 2016 op de AOW-uitkering rekening gehouden met de heffingskorting. Op het totale inkomen van 2016 (WAO, AOW en Pensioen, totaal € 6.356,00) werd ingehouden een bedrag van € 885,00 aan belasting.
Mijns inziens heeft zij dan toch nog recht op uitbetaling van de algemene heffingskorting van 1 jan. tot 1 sept. 2016?
Ik heb in ieder geval voldoende belasting om een teruggave mogelijk te maken. Het aangifteprogramma komt echter niet verder dan een teruggave van het ingehouden bedrag van € 885,00.
Is mijn redenatie onjuist? Reactie infoteur, 09-03-2017
Beste Jan Loomans,
Voor uw vrouw is 2016 voor de belastingtarieven een gemengd jaar: deels wel en deels niet de belastingtarieven voor wie recht heeft op AOW. Berekend moet worden hoeveel algemene heffingskorting uw vrouw al gehad heeft en waarop zij gegeven haar totale inkomen in 2016 recht op had. Uit die vergelijking zal blijken of er nog recht is op een deel aanrechtsubsidie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hr Duindam, 07-03-2017 11:23 #127
Ik krijg al jaren aanrechtsubsidie voor mijn vrouw, maar in 2016 krijgt mijn vrouw aow vanaf juli 2016, dus de subsidie krijg ik tot de maand juni. Is begrijpelijk, maar nu vul ik de belasting in en zie dat ik 450 euro te veel gehad heb terwijl ik heb gehad wat me toekomt, hoe kan dit? Reactie infoteur, 07-03-2017
Beste Hr Duindam,
Als bij de uitbetaling van de AOW rekening is gehouden met alle heffingskortingen zonder dat de SVB wist dat uw vrouw ook al een deel had gekregen via de aanrechtsubsidie, kan het gebeuren dat er met een te hoog bedrag aan heffingskortingen is gerekend.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Albert, 06-03-2017 14:13 #126
Mijn echtgenote is in 2016 AOW gerechtigd geworden (06-10-2016 dus 65,5 jaar). Zij heeft via automatische voorlopige aangifte over de eerste 9 maanden van 2016 € 1673 aanrechtsubsidie gekregen. Voorts heeft zij geen inkomen. M.i.v. 06-10-2016 ontving zij AOW (totaal over 2016 € 2239).
Uit de informatie van de belastingdienst maak ik op dat zij recht heeft op de algemene heffingskorting ad € 1969 (waarom geen € 2242) en ouderenkorting ad € 1187.
Bij invulling van haar aangifte blijkt ze ineens € 421 te moeten betalen. Op één of andere manier vermeld de aangifte onder "heffingskortingen":
algemene heffingskorting € 1969
ouderenkorting € 1187
samen dus € 3156 maar vervolgens word er onder "te verrekenen heffingskortingen" weer € 1969 af getrokken. De berekende belasting over het AOW-bedrag van € 2239 bedraagt € 188 en de premie volksverzekeringen € 529.
Of te wel ik snap er niets van. Mijns inziens hoeft zij helemaal geen naheffing te betalen.

Kunt u mij helpen dit te verklaren. Reactie infoteur, 06-03-2017
Beste Albert,
Uw vrouw kan niet meer aan algemene heffingskorting terugkrijgen dan ze aan belasting en premies heeft betaald. Daardoor zal haar algemene heffingskorting lager uitvallen dan €2.242.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Smit, 06-03-2017 12:54 #125
Mijn man is van 04-03-1950
En ik ben van 26-07-1952
Heb ik dan recht op aanrechtsubsidie.?
Mijn man heeft aow en een heel klein pensioentje
Verder hebben wij geen inkomen
Vrg N.Smit Reactie infoteur, 06-03-2017
Beste Smit,
U hebt, als u geen of weinig inkomen had, recht op de aanrechtsubsidie. Het kan zijn dat het inkomen van uw man te laag is geweest om deze subsidie (volledig) uit te betalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Robert, 06-03-2017 11:34 #124
Ik had voor mijn vrouw een voorlopige aangifte voor 2016 gedaan, daar kreeg zij elke maand iets van 88 euro voor op haar bank.
Nu heb ik de aangifte ingevuld met het inkomen wat mijn vrouw werkelijk had in 2016 (816 uit werk en 2147 uitkering)
Daar kwam uit dat ze nu 1047 euro moet terugbetalen terwijl ze juist veel minder inkomen had dan we in eerste instantie hadden aangegeven.
Hoe zit dat nu? Reactie infoteur, 06-03-2017
Beste Robert,
Als uw vrouw geboren is na 1962, rekening is gehouden met de heffingskortingen en zij gedurende het jaar ook een teruggave had, kan het kloppen dat zij te veel aanrechtsubsidie heeft ontvangen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

H. Strijker, 23-02-2017 09:57 #123
Zelf ontvang ik aow. Omdat ik voor 1950 ben geboren krijgt mijn vrouw aow compensatie (niet werkende vrouw) Heeft zij daarnaast ook nog recht op "aanrechtgeld"? Reactie infoteur, 24-12-2017
Beste H. Strijker,
Als u de AOW partnertoeslag bedoelt, dan is dat een bedrag dat u krijgt omdat uw vrouw nog geen recht heeft op AOW en u wel. Dat is iets anders dan de aanrechtsubsidie of aanrechtgeld:

https://financieel.infonu.nl/geld/149540-aow-partnertoeslag-2017-en-2018.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

A. Potgieter, 27-01-2017 13:58 #122
Werd mij uw artikel kort geleden onder de aandacht gebracht. Schrok mij rot want had nog nooit van Aanrechtsubsidie gehoord, terwijl mijn vrouw daar kennelijk reeds enkele jaren recht op zou hebben. Mijn vraag aan u is daarom, bestaat er de mogelijkheid om deze subsidie met terugwerkende kracht aan te vragen?
Met vriendelijke groet,
A. Potgieter. Reactie infoteur, 28-01-2017
Beste A. Potgieter,
U kunt in 2017 tot maximaal vijf jaren terug een belastingopgave corrigeren of alsnog belastingaangifte inkomstenbelasting doen:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Esmaralda, 19-01-2017 09:35 #121
Ik werk niet maar mijn partner wel. Hebben wij hier nu ook recht op? Reactie infoteur, 20-01-2017
Beste Esmaralda,
Ja dan kunnen jullie in 2016, 2017 en 2018 recht hebben op deze aanrechtsubsidie:

http://financieel.infonu.nl/belasting/178675-aanrechtsubsidie-2018-minstverdienende-partner.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

A. J. Wiesbrock, 17-01-2017 22:20 #120
Ik kreeg in 2016 geld terug i.v.m.arbeidskorting (€2300,00), mijn man had en heeft gewoon een modaal inkomen. Ik kreeg va. juni werk een 0-urencontrakt. Werk gemiddeld 60 uur in de maand. Nu moet ik alles terug betalen, ook de maanden dat ik nog geen werk had. Heb ik nou nergens meer recht op? Reactie infoteur, 18-01-2017
Beste A. J. Wiesbrock,
U hebt gewoon recht op de arbeidskorting als u loon uit arbeid ontvangt. Hoeveel dat is, is ook afhankelijk van de hoogte van uw inkomen:

http://financieel.infonu.nl/belasting/149446-arbeidskorting-2016-omhoog.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hoffman, 16-01-2017 17:06 #119
Halverwege 2016 zijn mijn vrouw en ik uit elkaar gegaan. Zij woont vanaf mei elders, en ontvangt vanaf die tijd een bijstandsuitkering. Is het nog raadzaam om voor een gedeelte de aanrechtsubsidie aan te vragen? Wordt dit bedrag dan in mindering gebracht van haar uitkering? Dank. Reactie infoteur, 18-01-2017
Beste Hoffman,
De bijstandsuitkering is een netto uitkering waarbij met de heffingskortingen rekening wordt gehouden. Daarom zal er waarschijnlijk geen recht meer zijn op de aanrechtsubsidie. Als jullie ook echt gescheiden zijn, is er geen recht meer op de aanrechtsubsidie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wilma, 11-01-2017 19:20 #118
Ik heb sinds anderhalf jaar een iva uitkering, mijn man heeft een volledige baan
kom ik in aanmerking voor aanrecht subsidie? Reactie infoteur, 13-01-2017
Beste Wilma,
Of u in 2016 of 2017 recht hebt op de aanrechtsubsidie is in dit geval afhankelijk van de hoogte van uw iva uitkering. Bij uw uitkering wordt immers waarschijnlijk ook al rekening gehouden met de algemene heffingskorting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Maria, 24-12-2016 17:58 #117
Als je voor iemand zorgt die pgb ontvangt heb je dan nog recht op aanrechtsubsidie, en zo ja hoeveel mag je dan verdienen? Mijn man heeft wel een betaalde baan. Reactie infoteur, 26-12-2016
Beste Maria,
Als u een eigen inkomen hebt en daarover belasting betaalt, gaat daardoor een deel ten koste van uw aanrechtsubsidie. U ontvangt dan immers ook de algemene heffingskorting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hein, 24-12-2016 14:01 #116
Hallo…,
Mijn vrouw krijgt al jaren "aanrechtsubsidie". Nu ben ik in april 2016 65 jaar geworden en mijn inkomen is aardig wat gedaald. Nu is mijn vraag: hoeveel moet het inkomen van de fiscale partner zijn om toch nog recht te hebben op de "aanrechtsubsidie". Mijn vrouw is in augustus 65 jaar geworden. Vriendelijk groetend, Reactie infoteur, 26-12-2016
Hallo Hein,
Het bedrag dat u in een jaar aan belasting betaalt moet dan minimaal gelijk zijn aan het bedrag van de uit te betalen aanrechtsubsidie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gerrit, 23-12-2016 16:07 #115
Mijn vrouw ontvangt een algemene heffingskorting ivm niet werken wordt in dec. 2016. 65 jaar en gaat dan een pensioen ontvangen van 2500 bruto per jaar. blijft de heffingskorting dan doorlopen tot het AOW bedrag wordt betaald. Reactie infoteur, 24-12-2016
Beste Gerrit,
De heffingskorting blijft doorlopen als deze niet door u wordt stopgezet. Bij een eigen inkomen wordt het bedrag aan aanrechtsubsidie wel lager.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

M. Zijlstra Zonneveld, 20-12-2016 15:49 #114
Mijn man is ongeneeslijk ziek en ik heb aanrechtsubsidie en zelf geen inkomsten behoud ik dan de subsidie? Reactie infoteur, 21-12-2016
Beste M. Zijlstra Zonneveld,
Zolang uw partner inkomen heeft, kunt u recht hebben op de aanrechtsubsidie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hans, 19-12-2016 15:08 #113
Beste,
ik wil voor mijn vrouw in 2017 aanrechtgeld aanvragen. Belastingaangifte is pas in april. Krijg mijn partner dan met terugwerkende kracht de uitkering? Kan ik nu nog (december) een uitkering aanvragen voor 2016?
Alvast bedankt voor uw antwoorden.
Groet, Hans Reactie infoteur, 21-12-2016
Beste Hans,
Met uw belastingaangifte inkomstenbelasting over 2016, kunt u de aanrechtsubsidie 2016 in één keer uitbetaald krijgen, bij het invullen van een voorlopige aanslag inkomstenbelasting gebeurt dat normaliter in maandelijkse delen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Linda Ramakers-Caelers, 17-12-2016 22:44 #112
Is dit bedrag per jaar? Reactie infoteur, 19-12-2016
Beste Linda Ramakers-Caelers,
Dit zijn inderdaad de bedragen voor de aanrechtsubsidie per jaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Isabel, 17-12-2016 12:28 #111
Hallo, ik ben 54 jaar en krijg huisvrouwentoeslag, wat mag ik per jaar verdienen wil ik die toeslag behouden?
Met Vriendelijke Isabel Reactie infoteur, 19-12-2016
Beste Isabel,
Als bij uw verdiensten wordt gerekend met de algemene toeslag, wordt uw recht op de huisvrouwentoeslag kleiner en wordt zelfs nihil bij een inkomen van ongeveer 6100 euro als u van vóór 1963 bent.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anna, 10-12-2016 22:24 #110
Dank U voor de reactie dhr/mevr. Zeemeeuw, ik heb geen inkomen of uitkering. Partner is alleenverdiener… Begrijp ik het nu goed, krijg ik straks niks meer, van beiden niks? Zit er verschil in beide? Of zijn het elkaars synoniemen?
Vriendelijke groet, Anna Reactie infoteur, 12-12-2016
Beste Anna,
De aanrechtsubsidie is aan andere regels gebonden dan de algemene heffingskorting, de bedragen kunnen ook uiteenlopen. Zo kan de algemene heffingskorting hoger zijn dan de aanrechtsubsidie. Als de bedragen gelijk zijn, zijn de regelingen inderdaad communiceerden vaten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Maris, 09-12-2016 20:43 #109
Hoi,
hoe vraag ik de aanrechtsubsidie aan?
Groeten Maris Reactie infoteur, 12-12-2016
Hoi Maris,
De aanrechtsubsidie vraagt u aan door gezamenlijk aangifte inkomstenbelasting te doen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anna, 08-12-2016 10:58 #108
Zelf verdien ik niks (destijds ontslag genomen omdat ziekte niet erkend werd)… en krijg ik al jaren algemene heffingskorting. Ben getrouwd en partner verdient voldoende. Ben van vóór 1963.
Bij overlijden partner die terminaal is :( krijg ik stukje nabestaande pensioen abp.en nog iets

Behoud ik mijn algemene heffingskorting of is het aanrechtsubsidie?
Vriendelijke groet,
Anna Reactie infoteur, 09-12-2016
Beste Anna,
Over uw inkomen krijgt u de algemene heffingskorting. De aanrechtsubsidie wordt niet uitbetaald als er geen partner (meer) is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mulder, 07-12-2016 12:15 #107
Mijn vrouw heeft aanrechtsubsidie, mag mijn vrouw iets bijverdienen zonder dat de aanrechtsubsidie vervalt?

vriendelijke groet
P.Mulder Reactie infoteur, 08-12-2016
Beste Mulder,
De aanrechtsubsidie vervalt niet zomaar, maar kan bij een eigen inkomen deels worden vervangen door de eigen algemene heffingskorting en arbeidskorting. Het kan daarom zelfs zijn dat uw vrouw er per saldo op vooruit gaat.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wanja, 01-12-2016 10:05 #106
Goededag,
Graag zou ik willlen weten nu ik in april 65 geworden ben en in oktober mijn AOW kreeg of mijn man nu meer geld krijgt? Mijn man is 59 en werkt als leraar. De aanrechtsubsie is in oktober al automatich gestopt! Pensioen is bij mij niets hooguit 35 euro per jaar of zo. Dank voor een antwoordt alvast Reactie infoteur, 02-12-2016
Goedendag Wanja,
Uw man krijgt hierdoor niet meer inkomen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Dm, 28-11-2016 19:02 #105
Hallo,
Mijn partner ontvangt sinds kort AOW en een pensioen. Ik heb geen inkomen en ontvang de algemene heffingskorting (aanrechtsubsidie). Houd ik deze volledige tegemoetkoming van de belastingdienst tot ik de AOW leeftijd bereik?

Mvg, DM Reactie infoteur, 29-11-2016
Hallo Dm,
U behoudt die totdat u zelf voldoende inkomen hebt en het inkomen van uw partner hoog genoeg is om de aanrechtsubsidie te kunnen uitbetalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Annemarie, 16-11-2016 12:58 #104
Hallo,

Ik heb zojuist van mijn zwager vernomen over de aanrecht toeslag. Ik vraag me af of ik hier ook recht op heb? Ik werk sinds 2003 niet meer vanwege lage rugklachten. Ik ben niet in de ziekenwet gegaan en heb gewoon ontslag genomen omdat ik maar een paar uurtjes per week werkte. Heb ik hier recht op of gaat dit naar het salaris van mijn man?

Mvg en avast bedankt!
Annemarie Reactie infoteur, 18-11-2016
Hallo Annemarie,
U hebt hier recht op als het inkomen van uw man hoog genoeg is. Het is uw toeslag.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lisette, 16-11-2016 12:39 #103
Mijn man is zzp-er, heb ik dan recht op aanrechtsubsidie? Reactie infoteur, 18-11-2016
Beste Lisette,
In beginsel hebt u recht op de aanrechtsubsidie. De mate van uitbetaling is afhankelijk van de hoogte van het inkomen van uw fiscale partner.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tine, 12-11-2016 21:54 #102
In juli 2018 heb ik recht op AOW, ik ben dan 66 jaar. Ik heb geen inkomsten, maar mijn man die gepensioneerd, is heeft voldoende inkomen, dat ik al een aantal jaren recht heb op de aanrechtsubsidie. Nu loopt per 28-02-2017 de levensverzekering af die ik ga gebruiken voor de aanschaf van een lijfrente uitkering. Als ik deze lijfrente per die datum, maandelijks uit laat keren, dan verlies ik de aanrechtsubsidie. Het lijkt mij daarom raadzaam om de uitkering uit te stellen tot na de datum dat ik recht heb op AOW. Nu zijn mij door de verzekeraar 2 mogelijkheden geboden om de uitkering uit te stellen.
1) Door een lijfrente uitstelverzekering of
2) Door lijfrente sparen middels een geblokkeerde bankrekening.

Mijn vraag aan u is a: voldoen deze mogelijkheden voor de belastingdienst om mijn aanrechtsubsidie tot de datum waarop ik recht heb op AOW te blijven ontvangen?
En b: welke uitstel mogelijkheid zou u mij aanraden.

Met vriendelijke groet, Tine Reactie infoteur, 15-11-2016
Beste Tine,
Alleen als het geld direct wordt doorgestort naar bank of verzekeraar zonder uw tussenkomst wordt de betaling niet als inkomen gezien, anders wel. Overigens kan minder aanrechtsubsidie betekenen dat u recht hebt op meer algemene heffingskorting, waardoor per saldo het nadeel meevalt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

S., 31-10-2016 21:23 #101
Sinds augustus 2016 is mijn uitkering afgelopen. Moet ik het aanrechtgeld dan vanaf 2016 aanvragen? Of van 2015, mijn officiële stop datum? En als ik dit aanvraag, hoelang duurt het dan voordat ik dat dan krijg? Reactie infoteur, 02-11-2016
Beste S,
De hoogte van de aanrechtsubsidie is gebaseerd op het jaarinkomen van u en uw partner. Door uw uitkering tot augustus 2016 kan het dus zijn dat u er geen recht meer op hebt in 2016 (wel 2017).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

René, 30-10-2016 13:19 #100
Ik ben 60 en kom binnenkort in de ww, mijn vrouw is 63 heeft zij nu nog recht op de aanrechtsubsidie? Reactie infoteur, 31-10-2016
Beste René,
Als uw inkomen hoog genoeg blijft om haar aanrechtsubsidie uit te betalen, loopt deze uitbetaling gewoon door.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Senecaut Pierre, 28-10-2016 20:27 #99
Dag beste,
Mijn vrouw is op datum van 05/10/2016 overleden, ze had geen inkomen, ze was volledig ten laste van mij, heb ik dan recht op een uitkering van de staat? Reactie infoteur, 31-10-2016
Dag beste Senecaut Pierre,
Dan is er geen uitkering van de staat, hooguit een betaling van het pensioenfonds.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Heer R. Agterhuis, 27-10-2016 14:25 #98
Heer,
Wanneer stopt de aanrechtsubsidie voor mijn vrouw? Ik ben nu 67 en krijg volledig AOW plus een pensioen. Mijn vrouw ontvangt sinds maart ook volledig AOW maar heeft geen pensioen. Moet ik dit zelf regelen of gaat dit automatisch?
mvrgr
R Agterhuis Reactie infoteur, 31-10-2016
Beste Heer R. Agterhuis,
Het stopzetten van de aanrechtsubsidie gaat niet automatisch gedurende een jaar. Als uw vrouw eigen inkomen uit AOW heeft, wordt daarbij door de SVB al met de heffingskortingen rekening gehouden en is de kans dus groot dat er straks belasting moet worden bijbetaald. Of u vraagt de SVB om dit jaar nog niet met de heffingskortingen rekening te houden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Christel, 26-10-2016 11:58 #97
Mijn man ik wonen sinds kort in Nederland met 3 kinderen.
hij heeft wel een fulltimebaan maar onbetaald omdat het om een stageplek gaat. ik ben zelf werkloos. Wij leven van een lening die wij hebben genomen in het land waar wij afkomstig zijn. ook betalen wij in ons eigen land wel belasting.
Mijn vraag is als wij nu in Nederland recht hebben op 1 of ander uitkering/subsidie zonder een salaris hier te ontvangen en belasting hier te betalen. Reactie infoteur, 27-10-2016
Beste Christel,
Als u in Nederland bent ingeschreven, kunt u uw gemeente vragen om een bijstandsuitkering.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

John, 21-10-2016 11:20 #96
Mijn vrouw wordt op 23 okt 65, zij moet 9 maanden wachten op haar eerste aow, hoe zit het nu met de aanrechtsubsidie? Reactie infoteur, 22-10-2016
Beste John,
De aanrechtsubsidie loopt gewoon door zolang uw vrouw geen of een gering inkomen heeft.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tini, 16-10-2016 15:22 #95
Ik ontvang een aanrechtsubsidie. Mijn man heeft een nul-urencontract en werkt gemiddeld 25 uur in de week. Dit doet hij naast een ww-uitkering. Met ingang van 1 december stopt zijn ww. Voor de resterende 15 uur in de week komen wij in de bijstand. Mijn vraag is nu, komt mijn aanrechtsubsidie nu te vervallen?

Loek, 12-10-2016 14:20 #94
Mijn vrouw is recent overleden, had geen inkomsten. Ben zelf wao'er 80/100. Netto inkomen 1300 euro netto, 600 euro huur, 49 euro zorgtoeslag. Waar heb ik recht op? Reactie infoteur, 12-10-2016
Beste Loek,
Dat hangt ervan af. U kunt vooral recht hebben op meerdere fiscale toeslagen van de Belastingdienst:

http://financieel.infonu.nl/belasting/136420-fiscale-toeslagen-2016-2017-nieuw-belastingstelsel-wiebes.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lonneke, 12-10-2016 12:17 #93
Ik heb na mijn ww periode (na ontslag) voor de periode van 1-9-2016 t/m 12-10-2016 geen inkomen gehad. Heb ik voor deze korte periode ook recht op aanrechtsubsidie? Reactie infoteur, 12-10-2016
Beste Lonneke,
Voor de berekening van de hoogte van de aanrechtsubsidie wordt gekeken naar uw (geschatte) jaarinkomen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lucy, 07-10-2016 20:44 #92
Mijn man en ik wonen in Portugal… mijn vraag is heb ik dan nog recht op de heffingskorting die ik in Nederland kreeg? We hebben alles geregeld via uwv nl, en ik krijg nog steeds iedere maand de volledige heffingskorting die ik in nl ook kreeg. Met vr gr Lucy van Schijndel Reactie infoteur, 10-10-2016
Beste Lucy,
Als u nog in Nederland belastingplichtig bent (als u over meer dan dan 90% van uw wereldinkomen in Nederland belasting betaalt), hebt u ook nog recht op de heffingskortingen. Anders niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Helga, 06-10-2016 12:03 #91
Mijn man heeft een fulltimebaan. Ik heb een gedeeltelijke WIA uitkering en een gedeelte ziektewetuitkering. Heb ik dan recht op de algemene heffingskorting? Reactie infoteur, 06-10-2016
Beste Helga,
U hebt recht op de algemene heffingskorting en als het goed is wordt daarmee (deels) al rekening gehouden bij de berekening van uw netto inkomen per maand.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anita, 04-10-2016 22:08 #90
Ik ben voor 100 % afgekeurd en een wia, en mijn man voor 37,50%. Hij heeft dus aanzienlijk minder wia. Heeft hij recht op aanrechtuitkering? Reactie infoteur, 05-10-2016
Beste Anita,
Dat zou berekend moeten worden en is ook afhankelijk van zijn leeftijd. Bij de WIA wordt ook al rekening gehouden met de algemene heffingskorting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jusuf, 30-09-2016 14:29 #89
Waar vraag je dit allemaal aan eigenlijk? Op google kom ik er helemaal niet uit. Mijn vrouw komt uit Duitsland en heeft geen inkomen meer ze heeft waarschijnlijk hier wel recht op. Of wat hier op lijkt, maar kan dit nergens aanvragen. Reactie infoteur, 30-09-2016
Beste Jusuf,
Dit vraagt u aan via een gezamenlijke belastingaangifte inkomstenbelasting in Nederland.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Trees Bakker, 24-09-2016 17:38 #88
Ik ben 63 jaar en heb een heel klein pensioentje van 94 euro. Daar wordt wel rekening gehouden met heffingskorting. Mijn man is 66 en heeft AOW en een pensioen van samen 1900.00 euro. Ik heb van mei 2013 tot mei 2016 in de WW gezeten. Heb ik nu recht op de Aanrechtsubsidie? Reactie infoteur, 26-09-2016
Beste Trees Bakker,
Dat hangt er vanaf hoeveel algemene heffingskorting u al via de ww en uw pensioen hebt ontvangen. U hebt immers recht op het saldo van beide.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Koen Baks, 23-09-2016 00:12 #87
Hallo,

Ik ben 35 jaar en woon alleen, ik heb een laag inkomen van rond de €1200 netto per maand. Mijn vriendin woont met haar kleine in een appartement en ontvangt een bijstandsuitkering. Ik heb zelf nog een eigen vermogen van boven de €15.000. Wat betekent het financieel als ik morgen bij haar intrek? Reactie infoteur, 23-09-2016
Hallo Koen Baks,
Dat zou betekenen dat jullie elkaars fiscale partners worden. Uw bijstandsuitkering kan dan iets omlaag gaan, bovendien heeft dit gevolgen voor sommige toeslagen zoals de zorgtoeslag.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anneke, 21-09-2016 20:42 #86
Hallo,
Mijn man heeft een aanrecht subsidie, omdat hij geen inkomen heeft. Zelf heb ik ongeveer 35000 bruto per jaar. Nu heeft mijn man een aanbod gekregen voor het afkopen van een klein pensioen bruto 4654,37 euro. Als hij dit doet wordt dit bij zijn inkomen van 0 euro opgeteld, moet hij dan zijn aanrecht toeslag terug betalen? Reactie infoteur, 23-09-2016
Hallo Anneke,
Als uw man een klein pensioen afkoopt, wordt dat als inkomen gezien. Het hangt er van af hoe het bedrag wordt uitbetaald. Als daarbij niet is rekening gehouden met zijn algemene heffingskorting, hoeft hij per saldo niet (deels) terug te betalen. Anders wel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Fmt Dijkstra, 20-09-2016 21:02 #85
Hallo,
mijn vrouw ontvangt aanrechtsubsidie omdat ze geen inkomen heeft. Mijn ww uitkering stopt op 30 september en komen we samen in de bijstand (participatiewet). Wordt deze subsidie voor mij vrouw gestopt of heeft ze er nog recht op? Reactie infoteur, 22-09-2016
Hallo Fmt Dijkstra,
Als jullie samen in de bijstand komen, houdt de gemeente bij uw vrouw ook al rekening met de algemene heffingskorting en zou de aanrechtsubsidie daarmee vervallen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ria Botter, 18-09-2016 13:09 #84
Hallo
Ik word 26 april 2017 65 jaar en moet een jaar wachten dat ik aow krijg. Nu is mijn vraag gaat mijn aanrecht subsidie dat jaar wel door? Reactie infoteur, 19-09-2016
Hallo Ria Botter,
De aanrechtsubsidie gaat door totdat u voldoende eigen inkomen (AOW) hebt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tanja, 16-09-2016 21:56 #83
Dag, wat ik niet begrijp is dat op de site van de belastingdienst staat dat het inkomen van de minstverdienende maximaal E 6.455,- mag zijn, maar dat bij een inkomen van maar E 5.000,- per jaar zoals u hieronder in een reactie beschrijft (dd 19/8), er toch geen uitbetaling komt (uitgaande van partner die na 1963 is geboren). Daarnaast heb ik een keer bij de berekening bij mijn inkomen nul ingevuld en toen kwam eruit dat we E 900,- meer zouden terugkrijgen, terwijl ik dacht dat het dan E 1.047,- zou moeten zijn. Kunt u dit verklaren? Bij voorbaat dank! Reactie infoteur, 19-09-2016
Dag Tanja,
De aanrechtsubsidie voor de minstverdienende partner is maximaal als er nul inkomen is (en de partner verdient genoeg). Als u een eigen inkomen hebt waarover belasting wordt ingehouden, krijgt u over dat inkomen een gedeelte van deze heffingskorting al uitbetaald en dat deel gaat ten koste van de rest van de aanrechtsubsidie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ronald Strik, 09-09-2016 16:19 #82
Vraagje, ik werk gewoon en mijn vrouw niet, ik heb nu algemene heffngskorting aangevraagd voor de laatste 4 jaar en heeft zij ook uitgekeerd gekregen, maar nu heeft zij eigenlijk ook nog recht op 2011, maar ik heb mijn salarisgegevens niet meer van dat jaar. Hoe pak ik dit aan? Reactie infoteur, 10-09-2016
Beste Ronald Strik,
Als dit in loondienst was, zal de werkgever de gegevens misschien nog hebben. U kunt ook bij de Belastingdienst een inkomensverklaring voor 2011 vragen (IB60-verklaring).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bowine, 02-09-2016 21:32 #81
Ik heb niet geweten dat ik in aanmerking kwam voor aanrechtsubsidie. Nu is mijn man overleden en word ik door een vriendin erop geattendeerd. Kan ik met terugwerkende kracht deze aanrechtsubsidie nog ontvangen en wat moet ik daarvoor overleggen?
M.vr.gr. Bowine Reactie infoteur, 06-09-2016
Beste Bowine,
Dit kan met terugwerkende kracht tot vijf jaren terug. U kunt een schriftelijk verzoek indienen bij de belastingdienst om alsnog uw algemene heffingskorting als minst verdiende partner uit te betalen (toen uw man nog niet was overleden), en even afwachten waar de belastingdienst dan mee komt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

J., 02-09-2016 13:48 #80
Ik ben geboren in 1966 en 1 oktober a.s. vervalt mijn WW. Mijn man heeft een baan, heb ik recht op arbeidskorting? Zo ja kunt u aangeven hoeveel dit is, hoe/waar ik dit aan kan vragen en of er ook gekeken wordt naar spaargeld?

M.vr.gr. Reactie infoteur, 03-09-2016
Beste J,
Alleen bij een ww uitkering als gevolg van een faillissement is er recht op arbeidskorting en anders niet bij een ww uitkering.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rob, 01-09-2016 12:25 #79
Bij welke inkomen van de minst verdienende partner geldt de afbouw van de algemene heffingskorting niet meer. Ik dacht dat als de minst verdienende partner meer dan € 6000,- per jaar verdient, dat de minst verdienende dan de volledige algemene heffingskorting krijgt in plaats van het bedrag van de afbouw (circa € 1000,-). Iemand die dit weet? Reactie infoteur, 02-09-2016
Beste Rob,
Bij ongeveer 6100 euro inderdaad.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Groot, 30-08-2016 10:17 #78
Ik zit er over te denken om mijn baan op te zeggen, om er meer voor mijn kinderen te zijn. Mijn man heeft een fulltime baan. Kan je de aanrechtsubsidie per maand krijgen? En hoeveel zal dit dan zijn? Reactie infoteur, 31-08-2016
Beste Groot,
Ja dat kan (elke maand eentwaalfde deel van de aanrechtsubsidie). Hoeveel dat is is afhankelijk van uw leeftijd en hoeveel u in een jaar zelf hebt verdiend.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

S., 26-08-2016 18:53 #77
Hallo,

Mijn moeder heeft ongeveer 30 jaar gewerkt, daarna is ze via een vaststellingsovereenkomst gestopt met werken. Daardoor zat ze in de WW, nu heeft ze een baan maar kan daar niet genoeg uren maken / het wordt te zwaar voor haar. Als ze stopt met deze baan en het UWV, komt ze dan in aanmerking voor deze subsidie?

Alvast bedankt voor uw antwoord,

M.v.g. Reactie infoteur, 29-08-2016
Hallo S,
De aanrechtsubsidie is voor iedereen met weinig inkomen waarbij de fiscale partner voldoende verdient. Als er eigen inkomen is, wordt de aanrechtsubsidie waarop men recht heeft lager.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ineke, 23-08-2016 15:55 #76
Ik ontvang iedere maand de algemene heffingskorting omdat ik geen inkomen heb en mijn man wel. Ik heb wel pensioen opgebouwd en omdat ik deze maand 60 jaar word, ontvang ik vanaf nu (augustus) maandelijks ouderdoms- en overbruggingspensioen.

Heeft dit invloed op de algemene heffingskorting? ( aanrechtsubsidie?) Reactie infoteur, 25-08-2016
Beste Ineke,
Als bij uw pensioen wordt gerekend met de heffingskortingen, is er tweemaal sprake van een belastingvoordeel, waardoor u teveel aan aanrechtsubsidie ontvangt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

E. G., 21-08-2016 20:49 #75
Onze situatie is als volgt: Mijn man heeft een vaste baan en zijn inkomen ligt rond de 25.000 op jaarbasis. Ik ben in januari weer begonnen met werken en daarnaast werd mijn inkomen door het uwv aangevuld tot half juni. Dit betekende dat ik ongeveer een netto inkomen had van 1000/1100 euro per maand. Omdat mijn uitkering nu gestopt is en ik een nul uren contract heb ligt mijn inkomen nu op een gemiddelde van zo'n 500 euro netto pmd. Ik heb bij mijn werkgever loonheffingskorting op JA gezet. heb ik in 2016 of anders straks in 2017 recht op de aanrechtsubsidie wanneer ik op 500 euro netto uitkom ( dit zal bruto ongeveer hetzelfde bedrag zijn 500 bruto/netto ) en zo ja hoe hoog zal dit bedrag dan zijn per maand? Ik ben geboren in 1967, mijn man in 1961 Waar ligt de grens van de hoogte van het inkomen om recht te hebben op de subsidie? Reactie infoteur, 23-08-2016
Beste E.G,
In 2016 zal er waarschijnlijk niets aan aanrechtsubsidie overblijven bij uw inkomen, of dat in 2017 het geval zal zijn, hangt van uw jaarinkomen en leeftijd af. Als uw bruto inkomen in 2017 inderdaad 6000 euro is en u bent geboren na 1962, wederom niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mark, 19-08-2016 17:57 #74
Mijn vriendin heeft een eigen bedrijf (schoonheidssalon aan huis) en verdient gem 5000,- euro per jaar. Geld deze regeling ook voor haar? Haar combinatiekorting wordt namelijk ook op gekort (tenminste haar boekhouder zegt dat zij dit niet terug krijgt) terwijl ze dit vorig jaar wel had gekregen. Reactie infoteur, 22-08-2016
Beste Mark,
Als uw vriendin aangifte inkomstenbelasting doet en u bent haar partner, dan heeft ze recht op de aanrechtsubsidie. Maar als ze van na 1963 is, is dat bedrag bij een eigen inkomen van 5000 euro nihil.
Er is recht op de inkomensafhankelijke combinatiekorting, als haar inkomen hoger is dan 4.881 euro.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

P. van Lieshout, 18-08-2016 09:48 #73
Mijn echtgenote is woonachtig in Thailand. Ik ben zelf woonachtig in Nederland en nog werkzaam. Over 2013 en 2014 heeft mijn echtgenote aanrechtsubsidie ontvangen. Heeft zij daar ook recht op in 2015 en 2016? Met vriendelijke groet, Piet Reactie infoteur, 18-08-2016
Beste P. van Lieshout,
Ik denk dat ze al in 2013 en 2014 ten onrechte aanrechtsubsidie ontving. Ze is weliswaar uw echtgenote, maar woont in het buitenland.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kees, 17-08-2016 10:21 #72
Goede morgen

Ik ben 67 en dus met pensioen. Mijn vrouw heeft aanrechtvergoeding omdat ze niet werkt en wordt volgend jaar 65. Krijgt ze dan meteen pensioen en vervalt de aanrechtvergoeding of zit daar ook een "pensioengat"? Reactie infoteur, 17-08-2016
Beste Kees,
Het hangt van het pensioenfonds af, wanneer het pensioen van uw vrouw zal ingaan. Als ze pensioen ontvangt, heeft ze een eigen inkomen en dat zal ten koste gaan een deel van de aanrechtsubsidie of deze zelfs kunnen stopzetten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jeannet, 15-08-2016 06:13 #71
Ik (1961) krijg sinds mijn ontslag 3 jaar geleden aanrechtsubsidie. Hen n.l. geen inkomen nu. Mijn man werkt fulltime. Nu kreeg ik afgelopen week bericht van het pensioenfonds of ik mijn pensioen wil afkopen. Dit is een bedrag van 2300 bruto en netto 1500 euro. Als ik dit doe gaat dit dan ten koste van mijn aanrechtsubsidie?
Met vriendelijke groet, Jeannet. Reactie infoteur, 16-08-2016
Beste Jeannet,
Er is 800 euro aan belasting ingehouden en dat betekent zeer waarschijnlijk dat er niet met uw heffingkortingen is rekening gehouden. Wat ten koste gaat van uw aanrechtsubsidie krijgt u dan bij uw aangifte inkomstenbelasting aan algemene heffingskorting terug (vestzak-broekzak).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Addy, 06-08-2016 02:44 #70
Ik krijg 186 euro aanrechttoeslag, als ik nu 4 uurtjes in de week ga werken bv 50 euro netto in de week, word ik dan gekort op de aanrechttoeslag? Reactie infoteur, 06-08-2016
Beste Addy,
U hebt dan een aanrechtsubsidie van 2.232 euro. Extra inkomen betekent belasting betalen dat zich vertaalt in minder aanrechtsubsidie en iets meer arbeidskorting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Margriet, 30-07-2016 09:58 #69
Ik heb de volgende vraag. In december 2016 word ik 65 jaar en in september krijg ik dan AOW. Heb ik in de tussen liggende tijd nog recht op 'aanrechtsubsidie'? Reactie infoteur, 31-07-2016
Beste Margriet,
U kunt in beide jaren recht hebben op de aanrechtsubsidie. Let er wel op dat er geen dubbeltelling gaat plaatsvinden bij de loonbelasting eigen inkomen 2016 of de AOW 2017.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

J. Wijngaard, 27-07-2016 20:53 #68
Ik ben nu bijna 63 jaar. Mijn man is in mei 65 geworden en gaat in november met pensioen. AOW en Pensioen is voor hem aangevraagd en toegekend. Mijn vraag is of ik (ik heb geen eigen inkomen uit werk) nu bij deze veranderingen nog steeds recht heb op mijn aanrechtsubsidie. Ook wil ik weten, als ik nog recht heb, of het toe te kennen bedrag ongeveer hetzelfde blijft.
In afwachting van uw antwoord, vriendelijke groet. Reactie infoteur, 28-07-2016
Beste J. Wijngaard,
Voor u verandert er in wezen niets als het inkomen van uw man maar hoog genoeg is om uw aanrechtsubsidie (volledig) uit te betalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

M. Heemskerk, 26-07-2016 11:30 #67
Mijn man wordt deze week 65 hij had een vut regeling en deze loopt bij 65 jaar af. Omdat het eerst 65 en 5 maanden was en later 65 en 9 maanden konden we in aanmerking komen bij de KPN voor een AOW compensatie regeling koste 50,- per maand ons verdere leven. Dan krijgen we ongeveer 300, - euro bij zijn pensioen 9 maanden lang die zwaarder belast wordt. We houden totaal nu 1338,- netto over. Hier moeten we alles van doen. Ik ben 8 jaar jonger dan mijn man dus geen recht op partnerpensioen. Hoe moeten wij hier van leven. Ik ben ontslagen na 25 jaar dienst en een baan 57 lukt niet echt. Wij zijn beide HBO-ers en hadden nooit gedacht dat we zo zouden komen te zitten. Natuurlijk begrijp ik dat het allemaal niet meer te betalen is voor de overheid. Maar om hiervoor te sparen was het te laat en onbetaalbaar met studerende kinderen ect. Hier kunnen wij onze vaste lasten niet van betalen. Komen wij nog ergens voor in aanmerking? of moeten wij mensen die altijd hard gewerkt hebben het maar uitzoeken. Wij zijn zo teleurgesteld en verdrietig dat we op deze manier onze oude dag moeten slijten omdat er een aantal regelen bij zijn gekomen waar wij allemaal niet invallen. Het is bijna niet te verkroppen dat je zo in de steek gelaten wordt. We hebben echt het idee dat we beroofd zijn door de overheid.
M. Heemskerk Reactie infoteur, 24-12-2017
Beste M. Heemskerk,
Waarschijnlijk hebt u recht op een overbruggingsuitkering van de SVB. Als bijvoorbeeld de VUT uitkering van uw man 4000 euro per maand bedroeg en u geen inkomen hebt, kan de overbruggingsuitkering een 700 euro bruto per maand bedragen:

https://financieel.infonu.nl/geld/119733-overbruggingsregeling-aow-2016-2017-en-2018.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Braxhoven, 22-07-2016 09:51 #66
Bedankt voor het antwoord. Kan dat dan pas volgend jaar wanneer je de inkomsten belasting moet invullen of kan dat ook al vanaf heden omdat ik nu geen inkomsten meer heb? Reactie infoteur, 22-07-2016
Beste Braxshoven,
Beide kan. Als u het geld gedurende het jaar wilt ontvangen, kunt u een voorlopige aanslag inkomstenbelasting 2016 invullen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Braxhoven, 17-07-2016 12:57 #65
Hallo,
Ik ben na 28 jaar werken, werkeloos geworden (ontslagen na financiële problemen bij werkgever) en na 2,5 jaar is mijn uitkering gestopt in dec. 2015. Ik hoorde laatst pas over deze aanrechtsubsidie, mijn man heeft een fulltime baan dus mijn vraag is of ik er dan voor in aanmerking kom en zo ja hoe moet ik dat aanvragen?
Met vriendelijke groeten Reactie infoteur, 18-07-2016
Hallo Braxhoven,
U komt ervoor in aanmerking en krijgt de aanrechtsubsidie via de gezamenlijke belastingaangifte inkomstenbelasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nelly Koster, 14-07-2016 14:36 #64
Hallo,

Ik heb een vraag: Mijn man heeft een WIA uitkering, werkt halve dagen en wordt aangevuld door het UWV, ik ontvang nu 'aanrechtsubsidie'. Nu kan ik vrijwilligerswerk krijgen voor ongeveer 3 euro per week met een kleine vergoeding. Mijn verdiensten zouden neerkomen op ongeveer 1500,- per jaar, heeft dit gevolgen voor de hoogte van de 'aanrechtsubsidie'? Reactie infoteur, 14-07-2016
Beste Nelly Koster,
Als het om een onkostenvergoeding gaat, is dit geen loon. Als het wel loon is, wordt er belasting ingehouden. Dat zou betekenen dat u dan ongeveer 500 euro minder aanrechtsubsidie zou krijgen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Daphne Jonker Pluigers, 13-07-2016 17:12 #63
Hoi hoi
ik ben begonnen bij een nieuwe baan nu nog maar weinig 3 uur per week word waarschijnlijk 14 uur per week. Zal max 600 per maand inkomen worden. Mijn man werkt fulltime. Ik heb nu het niet werkende vrouw geld. Heb ik nu nog recht hierop. En hoe kan ik dit anders het beste aanpakken? Reactie infoteur, 14-07-2016
Hoi Daphne Jonker Pluigers,
In 2016 waarschijnlijk nog wel omdat we over de helft van het jaar zitten, waardoor uw jaarinkomen nog relatief laag zal zijn. Het bedrag waarop u recht hebt zal wel minder hoog zijn dan in de situatie zonder eigen inkomen. In 2017 hebt u bij een jaarinkomen van 7200 euro waarschijnlijk geen recht meer op de aanrechtsubsidie, maar wel op de algemene heffingskorting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Vera, 29-06-2016 08:29 #62
Geachte heer, mevrouw,

Sinds enkele maanden werk ik als zzp'er bij een thuiszorgorganisatie. Mijn geschatte jaarinkomen is 3200 euro. Ik ontvang 1047 euro "aanrechtsubsidie" en heb een werkende partner. Kom ik deze subsidie terug aan het betalen?

Bedankt voor uw reactie. Reactie infoteur, 29-06-2016
Geachte Vera,
Als de thuiszorgorganisatie al rekening houdt met de algemene heffingskorting, hebt u nog recht op 1.047 euro aan aanrechtsubsidie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Loes, 26-06-2016 12:00 #61
Geachte mevrouw, meneer

Op 26 juli a.s. stopt mijn WW uitkering. Deze heb ik 38 maanden ontvangen.
Na deze datum heb ik geen inkomen meer.
Ik ben geboren in 1955.

Mijn man heeft een baan en een WAO uitkering.
Hij is ook geboren in 1955.
Elk jaar moeten wij ongeveer 500 euro aan belasting terugbetalen. Wij krijgen sinds 2 jaar een voorlopige aanslag voor het lopende jaar. Dus betalen wij de belasting ook vooruit.

Wij doen altijd samen aangifte via de bond.

Vanaf wanneer kom ik in aanmerking voor de aanrechtsubsidie en hoe kan ik dit aanvragen?

Alvast bedankt voor uw reactie. Reactie infoteur, 27-06-2016
Geachte Loes,
Gedurende het jaar kunt u de aanrechtsubsidie krijgen via de voorlopige aanslag inkomstenbelasting. Die zou moeten worden herberekend als u er recht op hebt. Of u er (deels) recht op hebt, hangt ook vanaf hoeveel algemene heffingskorting u tot nu toe gehad hebt en of uw jaarinkomen lager is dan die van uw man.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hilal, 21-06-2016 19:52 #60
Geachte meneer/mevrouw,

Ik ben zelf nog student en werk ik een supermarkt. Hiernaast heb ik een vakantiebaantje gevonden waardoor ik dus dubbel ga werken. Ook kom ik dit jaar (2016) zonder loonheffing op jaarbasis rond een bedrag van €7000 euro. Ook krijg ik aanvullende studiefinanciering, hoewel ik niet weet of dit een rol speelt.

Het afgelopen jaar hebben wij voor mijn broer, wat betreft het jaar 2014 een bedrag van circa €2400 euro moeten terugbetalen. Dit geeft dus wel aan dat mijn broer die zowat gelijkwaardig aan mij is wel in aanmerking komt. Zelf heb ik heel wat proberen te onderzoeken, maar het blijft ingewikkeld om in te schatten onder welke categorie ik behoor en wat mijn maximale inkomsten mogen zijn om belastingvrij bij te kunnen verdienen. Ik kijk uit naar een reactie.

Met vriendelijke groet,

Hilal Reactie infoteur, 22-06-2016
Geachte Hilal,
De grens ligt bij ongeveer 6100 euro, dan zou je nu dus ongeveer 330 euro belasting moeten betalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Laura, 19-06-2016 11:46 #59
Na 2 dagen internetten duizelt het me aan alle kanten. Ik denk recht te hebben op aanrechtsubsidie en/of heffingskorting. Ik probeer er achter te komen hoe ik dit kan aanvragen, is dit alleen via een voorlopige toeslag 2016? (die heb ik nl al gedaan…). En hoe kan ik dat over 2015 aanvragen? Sorry, misschien staat het op internet, maar nogmaals het duizelt me gewoon en kom steeds op dezelfde pagina's terecht, waar ik dus niet verder kom ;( Alvast hartstikke bedankt voor uw reactie! Reactie infoteur, 20-06-2016
Beste Laura,
Als u een fiscale partner hebt, dan vult u de belastingaangifte inkomstenbelasting in april/mei gezamenlijk in met uw partner (beide inkomens, aftrekposten en dergelijke). Gedurende het jaar kan dit inderdaad via de voorlopige aanslag inkomstenbelasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Henk, 12-06-2016 10:40 #58
Henk 12-06-2016 beste zeemeeuw kunt u mij zeggen wat mijn inkomsten moeten zijn zodat mijn vrouw de aanrecht subsidie krijgt. Zij is van 1954 en ik zelf uit 1953. Wat moet ik bruto verdienen of afdragen per jaar om dit te krijgen? Vriendelijke groet. Reactie infoteur, 12-06-2016
Beste Henk,
U betaalt uw eigen belasting. Als dit bedrag gelijk of hoger is aan de aanrechtsubsidie, kan die heffingskorting voor uw vrouw volledig worden uitbetaald door de fiscus.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Miriam, 01-06-2016 09:43 #57
Ik hoorde gisteren over aanrechtsubsidie. Ik weet niet of wij, mijn man en ik er recht op hebben. Mijn man heeft al 10 jaar een IOAW ( bijstandsniveau ) uitkering, als partner zat ik dus ook in deze regeling, wat inhoudt dat mijn inkomen ingehouden werd bij de IOAW. Hebben wij met terugwerkende kracht ook recht op de aanrechtsubsidie? Reactie infoteur, 01-06-2016
Beste Miriam,
Dat hangt van twee dingen af: of de uitkering van uw man hoog genoeg was om uw aanrechtsubsidie uit te betalen en of er bij uw uitkering al rekening is gehouden met de algemene heffingskorting en voor welk bedrag.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mara, 27-05-2016 09:32 #56
Wat een ongelooflijk denigrerende uitdrukking 'aanrechtsubsidie'. Schandalig dat tweeverdieners zo'n enorm belastingvoordeel hebben t.o.v. kostwinners. De overheid moet zich eens realiseren dat een steeds grotere groep mensen op de arbeidsmarkt niets meer te kiezen heeft; 'ouderen' worden gewoon aan de kant gezet. Het is niet hun keuze om niet meer te werken maar geen hond wil ze meer hebben. Kom je dus onvrijwillig 'achter het aanrecht' terecht, heb je dus gelijk maar geen enkel recht meer op een eigen (stukje) inkomen als je een nog wel verdienende partner hebt. Nee, je wordt compleet afhankelijk gemaakt van je partner die bovendien ook gestraft wordt voor jouw werkloosheid omdat hij/zij nu alleen voor alle kosten en vaste lasten mag opdraaien. Heel snel dat onvoorwaardelijke basisinkomen invoeren, dan wordt ons belastinggeld tenminste eerlijk over iedereen verdeeld. Reactie infoteur, 27-05-2016
Beste Mara,
Klopt, maar een onvoorwaardelijk basisinkomen zal er waarschijnlijk niet komen, omdat dat te duur is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jeanne Jongmans, 26-05-2016 18:35 #55
Goede avond,
Mijn echtgenoot heeft sinds 2000 geen werk meer. Ik was de kostwinner. Heeft hij recht op de aanrechtsubsidie? Reactie infoteur, 27-05-2016
Beste Jeanne Jongmans,
Als u voldoende inkomen had, wel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

M. Janse, 21-05-2016 10:25 #54
Beste,

Mijn vrouw heeft na een aantal jaren eindelijk weer een baantje kunnen vinden.
Al die jaren kreeg zij aanrechtsubsidie. Dat was z'n €1042,00 en mijn inkomen is rond de €40.000,00.
Waarschijnlijk gaat ze 16 uur per week werken dus zal het inkomen van haar tot 2017 z'n 5000,00 zijn.
Heeft zij dan nog recht op die subsidie of kunnen wij dat nu ergens stoppen of moeten we zoals het wel vaker gebeurd, aan het eind van het jaar alles terug betalen?

Mvrgr m.janse Reactie infoteur, 22-05-2016
Beste M. Janse,
Met een eigen inkomen van 5000 euro is, als de werkgever ook rekening houdt met de heffingskortingen, de kans groot dat uw vrouw dit lopende jaar teveel aan heffingskortingen ontvangt. U kunt dit oplossen door de voorlopige aanslag inkomstenbelasting 2016 aan te passen of door de werkgever te vragen om niet in 2016 al niet met de heffingskortingen rekening te houden. Op die manier zal het bedrag dat terug moet worden betaald het kleinste zijn. Voor 2017 vervalt de aanrechtsubsidie voor dat jaar automatisch en kan de werkgever weer rekenen met de algemene heffingskorting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ger, 17-05-2016 13:57 #53
Mijn vraag is of dat de aanrechtbelasting mee telt bij het toewijzing van een huurwoning. Dit is mijn enige inkomen naast het salaris van mijn man. Reactie infoteur, 17-05-2016
Beste Ger,
De aanrechtsubsidie wordt niet als inkomen gezien, maar als belastingteruggave.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

R. Koorn, 12-05-2016 16:34 #52
Hallo, kunt u mij helpen met een belangrijke vraag?
Ik ben sinds kort (april) met pensioen en heb ongeveer 2000 euro netto in de maand. Mijn vrouw is nu 61 en wil heel graag stoppen met werken en anders zou zij moeten doorwerken tot 67 jaar. Nog ruim 5,5 jaar dus. Er staat haar dan een laag pensioen te wachten. 3.300 bruto. Plus haar AOW nog daarbij. Zij werkt op parttime basis. Maandelijks ontvangt zij nu rond de 250 euro netto. Wat kunnen we nu het beste doen? Als zij zou stoppen komen wij dan ook in aanmerking voor een aanrechtsubsidie? Of is dat een andere naam daar voor? In ieder geval; wat zou het gevolg zijn in financieel opzicht? Reactie infoteur, 13-05-2016
Hallo R. Koorn,
Als uw vrouw geen of weinig inkomen meer heeft, heeft ze recht op ongeveer de maximale heffingskorting minstverdienende partner (aanrechtsubsidie genoemd).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

J. van Gunst, 01-05-2016 22:27 #51
Wij hadden nog nooit van aanrechtsubsidie gehoord, wordt er ook achteraf betaald door de belasting? Reactie infoteur, 02-05-2016
Beste J. van Gunst,
Als u de fiscus erom vraagt en er recht op hebt, kan dit tot vijf jaren terug alsnog worden uitbetaald.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Elma Deelen, 22-04-2016 13:53 #50
Ik ben van 1953, heb geen inkomen, mijn man heeft wel inkomen en is ook van 1953. Ik krijg 137 euro netto per maand. Volgens omstanders moet ik 2242 krijgen op jaarbasis. Hoe zit dit? Reactie infoteur, 23-04-2016
Beste Elma Deelen,
U hebt recht op 2242 euro in een jaar (2016), 186 euro per maand (als het inkomen van uw man hoog genoeg is).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ron, 21-04-2016 17:45 #49
Hallo,
Ik zit in de wia en mijn fiscaal bruto jaarloon 2015 is € 19.494 (1155 per 4 weken). Mijn partner is geboren in 1963 en geen inkomen of uitkering. Heeft zij recht op de aanrechtsubsidie van 2015? En geldt dit ook nog voor 2016? Mij is verteld aan de telefoon dat ze geen recht meer zou hebben in 2016.

Bij de aangifte van 2015 werd vermeld dat ze recht zou hebben op €1042. Dit zou ook niet kunnen kloppen werd mij gezegd omdat alles aangescherpt zou zijn en omdat ik minder verdien dan 20.000 bruto per jaar? Ik heb laats bijstand aangevraagd en werd mij gezegd dat ze daar geen recht op had omdat we boven het minimum uitkwamen met de belastingtoeslag van haar. Maar als zij die nu niet krijgt zit ik wel weer onder het minimum en moet dan wel weer uitkering gaan aanvragen maar krijg hier weer pas voor 1 juli bericht van de belasting? Als u een fiscale partner hebt die voldoende inkomen heeft… ja hoeveel inkomen? En wat met de mensen met te weinig inkomen zoals mij met 70% van het minimum inkomen met de Wia. (Om zogenaamde stimulans om je aan het werk te krijgen. Nog zieker is het resultaat door de oplopende schulden, met als resultaat schuldhulpverlening.) Leuker hoeven ze het niet te maken, maar dat wel gemakkelijker zie ik helaas nergens in terug in al die regeltjes… Reactie infoteur, 22-04-2016
Hallo Ron,
Uw fiscale partner heeft recht op aanrechtsubsidie. Voldoende inkomen houdt hier in dat de belasting die u als meestverdienende betaalt, hoger moet zijn dan de aanrechtsubsidie die nog uitbetaald moet worden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

C. P. G. Roso-Laven, 18-04-2016 14:09 #48
Ik heb een vraag: Ik heb een bijstandsuitkering (gedeeltelijk) want ik heb ook een ww uitkering. Mijn ww uikering loopt op 1 mei 2016 af. Mijn man krijgt algemene heffingskorting. Vanaf 1 mei zitten wij dus allebei in de bijstand.
Mijn vraag is: Heeft mijn man nu recht op de algemene heffijgskorting of moet hij dat stopzetten? Mijn man wordt op 10 mei 65 jaar, maar de aow uitkering is pas op 10 november van kracht. In afwachting van uw antwoord: C.P.G. Roso-Laven Reactie infoteur, 18-04-2016
Beste C. P. G. Roso-Laven,
Uw man heeft recht op zijn eigen algemene heffingskorting tot een bedrag van maximaal 2230 euro (2016). Bij een dubbel inkomen (uw eigen ww en bijstandsuitkering) is het altijd wel even oppassen dat uzelf niet twee keer een algemene heffingskorting krijgt, want dat zou eenmaal teveel zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bart Kurpershoek, 18-04-2016 11:31 #47
Beste,

Hoe kan ik aanrechtsubsidie voor mijn vrouw aanvragen? Welke stappen of sites moet ik ondernemen/bezoeken? Reactie infoteur, 18-04-2016
Beste Bart Kurpershoek,
Jullie moeten dan gezamenlijk belastingaangifte inkomstenbelasting doen waarin staat dat jullie elkaars fiscale partners zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Liz, 15-04-2016 20:31 #46
Goedenavond,

Ik ben 3 jaar naar school geweest en ontving studiefinanciering. Ik ben 27 (juni 28 jaar), ik heb niet gewerkt in die 3 jaar dus geen andere inkomens. Toch moest ik bijna 400 aan belasting betalen voor 2015? Hoe kan dit? Reactie infoteur, 16-04-2016
Beste Liz,
Als u alleen woont en geen inkomen of vermogen hebt, hoeft u ook geen belasting te betalen
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lili, 15-04-2016 10:42 #45
Goeiedag,

Ik heb sinds februari een wwuitkering en inmiddels ziektewet uitkering ten gevolge van zwangerschap, mijn man werkt fulltime, heb ik recht op de subsidie?

Mvg L Reactie infoteur, 15-04-2016
Beste Lili,
Als uw man voldoende inkomen heeft, wel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peggy, 12-04-2016 11:52 #44
Ik en mijn man zitten sinds heel kort in de bijstand, nu staat in hun papieren dat ze een algemene heffingskorting minstverdienende partner hebben toegepast.en dit dus van de uitkering aftrekken.
hoe kan ik nu dit bedrag via de belastingdienst terug krijgen dan? of krijg ik dit later in het jaar terug? Reactie infoteur, 12-04-2016
Beste Peggy,
Als de gemeente de heffingskorting al heeft toegepast, zult u bij uw aangifte inkomstenbelasting waarschijnlijk niets extra krijgen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Aad, 11-04-2016 19:05 #43
Mijn vrouw stopt op 1 mei 2016 met werken en heeft dan geen inkomen meer, we willen nog niet aan haar pre-pensioen komen. Ikzelf heb pensioen en AOW. Kan mijn vrouw de aanrechtsubsidie krijgen door alleen voor haar een voorlopigheid aanslag inkomstenbelasting 2016 in te vullen?
Alvast bedankt. Reactie infoteur, 12-04-2016
Beste Aad,
Voor een aanrechtsubsidie is een gezamenlijke belastingaangifte nodig: het moet wel duidelijk zijn dat u haar partner bent.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sanne, 11-04-2016 08:07 #42
Mijn vriend en ik staan beide ingeschreven op hetzelfde adres, een huurhuis. Ik heb geen inkomen gezien ik revalidatiecentrum volg en niet ernaast kan werken. Heb ik dan ook recht op aanrechtsubsidie? Gezien wij alleen staan ingeschreven op hetzelfde adres maar voor de rest niets? Bij belastingaangifte moeten we invullen dat wij namelijk wel fiscale partners zijn gezien we samen op één adres wonen maar bij aanrechtsubsidie zie ik allemaal andere voorwaarden. Alvast bedankt! Reactie infoteur, 11-04-2016
Beste Sanne,
Als jullie samenwonen zonder samenlevingscontract en er geen kinderen zijn, zijn jullie geen fiscale partners. Dat zou ook betekenen dat er geen recht is op een aanrechtsubsidie, anders wel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sam, 06-04-2016 07:15 #41
Mijn man heeft zijn eigen bedrijf. Ik werk niet. Blijf thuis bij 2 kindjes van 4 jaar en 9 maanden. Heb ik hier ook recht op? Zo ja, vanaf wanneer had ik hier dan recht op? We wonen 4 jaar samen en 1 jaar getrouwd. Reactie infoteur, 06-04-2016
Beste Sam,
U heeft hier recht op vanaf het moment dat jullie fiscale partners zijn. Waarschijnlijk doen jullie door het bedrijf van uw man apart belastingaangifte?
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Johan, 04-04-2016 19:12 #40
Ik heb een goed pre-pensioen en mijn vrouw een klein pre-pensioen waarvan ik de hoogte kan kiezen door de ingangsdatum te kiezen. Bij welk prepensieon bedrag vervalt de aanrecht subsidie? Mijn vrouw is van 1955. Reactie infoteur, 05-04-2016
Beste Johan,
Elk eigen inkomen verlaagt de hoogte van de aanrechtsubsidie en zal bij een prepensioen van ongeveer 6100 per jaar (enige inkomen in 2016, geboren voor 1963) ongeveer nul zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jos, 31-03-2016 21:24 #39
Ik heb mijn pensioen en sinds juni vorig jaar mijn AOW. Mijn echtgenoot ontvangt vanaf juni 2016 haar eerste AOW uitkering. Heeft dit ook invloed op mijn huidig inkomen pensioen en AOW of komt haar AOW uitkering gewoon bovenop het huidige (gezamenlijke) inkomen van mij. Reactie infoteur, 02-04-2016
Beste Jos,
Voor de toeslagen worden de inkomens opgeteld, voor de aangifte inkomstenbelasting niet. Uitzonderingen hierop zijn de aftrek ziektekosten en giften.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marieke, 31-03-2016 16:36 #38
Hoi! Ik werk 20 uur in de thuiszorg. Mijn vriend is afgekeurd en heeft een uitkering. Hebben samen een dochtertje van 3 jaar. Kunt u me vertellen of ik ergens recht op heb? Hoor verhalen dat mensen heel veel terug krijgen. Werkende moeder? Reactie infoteur, 01-04-2016
Beste Marieke,
Als jullie gezamenlijk minder dan het minimumloon krijgen, kan de gemeente extra bijstand geven en bepaalde belastingen schrappen. Voor de inkomensafhankelijke combinatiekorting komen jullie niet in aanmerking als uw vriend niet ook wat inkomen uit arbeid heeft.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rita, 21-03-2016 07:26 #37
Goedemorgen

ik ben geboren in 1959, en ben op 1 oktober 2015 gestopt met mijn werk, omdat ik reuma artritis, fybromialgie en atrose heb. Ik werkte 16 uur in de week, en heb geen uitkering. Ik krijg wel pensioen van mijn overleden echtgenoot. Mijn huidige man heeft een full time baan. Kom ik nu ondanks dat pensioen, ook in aanmerking voor een aanrechtsubsidie?

Met vriendelijke groeten, Rita Reactie infoteur, 21-03-2016
Beste Rita,
Zeker, jullie moeten dan gezamenlijk belastingaangifte doen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

C. P. Oome-Kemme, 20-03-2016 16:12 #36
Ik heb op dit moment nog een ww uitkering die afloopt op 16 augustus 2016, kunt u mij vertellen wanneer ik dan een aanvraag moet indienen voor aanrechtsubsidie? Bij voorbaat mijn hartelijke dank, C.P.Oome-Kemme Reactie infoteur, 21-03-2016
Beste C. P. Oome-Kemme,
U kunt voor de aanrechtsubsidie in aanmerking komen als u een fiscale partner met inkomen hebt (en eventueel andersom). Het hoeft geen inkomen uit arbeid te zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan, 17-03-2016 10:04 #35
Goede morgen,

Ik ben al enkele jaren gepensioneerd. Inkomen in 2015 bedraagt ca. 24.000,=, bij een ingehouden loonheffing van 2.500,=. Mijn vrouw ontvangt vanaf augustus 2015 AOW, totaal in 2015 3.800,=. Op hoeveel algemene heffingskorting en ouderenkorting heeft zij recht in 2015 bij de aangifte inkomstenbelasting?

Alvast bedankt voor het antwoord.
Jan Reactie infoteur, 17-03-2016
Beste Jan,
Omdat uw vrouw gedurende het jaar recht kreeg op AOW heeft ze te maken met gemiddelde tarieven. Tot augustus 2015 7/12 van de hoge algemene heffingskorting (€ 2.203) en 5/12e van het lagere bedrag (€ 1.174). Let er wel op dat de SVB waarschijnlijk al heeft gerekend met een deel van de algemene heffingskorting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Daan, 16-03-2016 22:16 #34
Mijn vrouw die 3 uur in de week werkt bij thuiszorg krijgt geen aanrecht subsidie meer omdat ik geen aangifte doe, kan dat? Afgelopen jaren is dit het geval kan dit nog hersteld worden. Reactie infoteur, 17-03-2016
Beste Daan,
Ja, voor de aanrechtsubsidie is een gezamenlijke belastingaangifte noodzakelijk. Voor eerdere jaren kunnen jullie nog belastingaangifte doen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mvd, 15-03-2016 22:04 #33
Hallo,

Ik had in 2015 een inkomen van 2500. Werk 1 dag per week de overige dagen zorg ik voor onze 3 kinderen. Mijn man werkt wel fulltime. Hebben wij hier ook recht op? In 2014 was mijn inkomen 3000 euro maar heb niet automatisch wat ontvangen.

Met vriendelijke groet,
mvd Reactie infoteur, 16-03-2016
Hallo Mvd,
Waarschijnlijk is bij uw inkomen al rekening gehouden met heffingskortingen, maar omdat het inkomen relatief laag is, is niet alles uitgekeerd. Dat gedeelte kan nog via het inkomen van uw man worden uitbetaald.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Joop, 15-03-2016 12:21 #32
Hallo.
ik heb mijn belasting al in gevuld, mijn vrouw heeft geen inkomen. wordt dan de subsidie automatisch uitbetaald als mijn in komen te laag is.? of hoe kan ik die subsidie als nog aan vragen? ben in maart 65 jaar geworden.had daarvoor wao uitkering en mijn aow ontvang ik pas in oktober 2016.

ik snap er weinig van.
bvd joop Reactie infoteur, 15-03-2016
Hallo Joop,
Als jullie gezamenlijk belastingaangifte doen en uw inkomen hoog genoeg is, wordt de aanrechtsubsidie automatisch met de betaalde belasting verrekend dan wel teruggegeven.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

B. V. Haarlem, 02-03-2016 14:42 #31
Stopt de aanrechtsubsidie als je 65 wordt maar krijgt pas na 9 maanden aow? Reactie infoteur, 02-03-2016
Beste B van Haarlem,
De aanrechtsubsidie stopt niet alleen omdat u 65 jaar wordt. Maatgevend is of uw jaarinkomen hoog genoeg is om de aanrechtsubsidie van uw partner uit te betalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Dm, 24-02-2016 19:15 #30
Hallo
Mijn man bereikt dit jaar zijn AOW leeftijd. Tevens ontvangt hij vanaf dat moment zijn pensioen. Houd ik dan mijn volledige "aanrechtsubsidie"?

Mvg, Dm Reactie infoteur, 25-02-2016
Hallo Dm,
Uw aanrechtsubsidie is niet afhankelijk van de leeftijd van uw man, wel van zijn jaarinkomen en de betaalde inkomstenbelasting. Zijn inkomen moet hoog genoeg zijn om de uitbetaling te kunnen verzorgen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

D. J. Polderman, 24-02-2016 17:32 #29
Geldt dit ook wanneer beiden woonachtig zijn in Spanje en overigens wel voldoen aan de voorwaarden? Betaal nog steeds IB in NL over het ABP pensioen. De AOW wordt hier belast. Reactie infoteur, 24-12-2017
Beste D. J. Polderman,
Dat hangt van de hoogte van uw inkomen af dat in Nederland nog belast wordt. U moet zich sinds 2015 als "buitenlander" kwalificeren voor de heffingskortingen en aftrekposten:

https://financieel.infonu.nl/belasting/130391-kwalificerende-buitenlandse-belastingplichtige-2016-en-2017.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Dewi, 22-02-2016 17:30 #28
Hallo,
Tot eind 2015 hebben wij aanrechtsubsidie ontvangen. Mijn man heeft een WAO-uitkering en zelf heb ik geen inkomen. Begin dit jaar is dit plotseling gestopt. Telefonisch contact gezocht met de Belastingdienst, hier werd ons verteld dat dit komt omdat mijn man dit jaar (oktober 2016) met pensioen gaat. Ze kunnen daarom geen inschatting maken van zijn inkomen en niet bepalen of wij er nog recht op hebben. Dit antwoord verbaasde ons. Weet u of dit kan?

Het wegvallen van de aanrechtsubsidie is voor ons een groot gemis. Wij voldoen aan alle voorwaarden om in aanmerking te komen voor de aanrechtsubsidie. Wij weten zijn inkomen tot oktober 2016 en het bedrag aan pensioen wat hij vanaf dan gaat ontvangen. Is het mogelijk om de aanrechtsubsidie opnieuw aan te vragen? Misschien door het invullen van de voorlopige aanslag 2016? Alvast hartelijk dank voor uw advies. Reactie infoteur, 23-02-2016
Hallo Dewi,
Als jullie de voorlopige aanslag invullen met de u best bekende gegevens, krijgt u weer de aanrechtsubsidie als zijn inkomen hoog genoeg is. Natuurlijk maakt u hierbij een realistische inschatting, want anders zult u straks een deel terug moeten betalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ton, 20-02-2016 13:39 #27
Geachte,

Mijn broer is volledig afgekeurd 100% de vraag is heeft zijn vrouw dan nog recht op aanrechtsubsidie?
Mvg Ton Reactie infoteur, 21-02-2016
Geachte Ton,
Zij heeft er recht op als ze zelf geen of te weinig inkomen heeft, maar of dat bedrag volledig kan worden uitbetaald is afhankelijk van het jaarinkomen van haar partner. Hij moet namelijk wel voldoende belasting betalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mario, 16-02-2016 14:51 #26
Samengewoond van 17-01-2015 tot 31-07-2015 (met samenlevingsovereenkomst). Belastingdienst zegt: periode is dan 01-02-2015 tot 31-07-2015 (korter dan 6 maanden), dus geen toeslagpartners. De algemene heffingskorting van minstverdienende partner is niet overdraagbaar naar de ander. Klopt dat? Reactie infoteur, 17-02-2016
Beste Mario,
Jullie waren wel toeslagpartners en fiscale partners maar niet meer dan vereiste zes volle kalendermaanden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Thea van Huffelen, 15-02-2016 12:54 #25
Ik heb ook een vraagje. Mijn man wordt dit jaar op 3 augustus 65 jaar en krijgt derhalve pas op 3 mei 2017 AOW. Wij krijgen dan alleen zijn pensioen van 741 euro. Ik heb geen inkomen. Wij hebben dus een AOW gat van 9 maanden. Ik word op 20 december 2016 65 jaar en heb ook een gat van 9 maanden. Dus ik krijg op 20 sept. 2017 AOW. Mijn vraag is: krijg ik mijn aanrechtgeld dan ook tot 20 sept. 2017 of stopt dat op mijn 65 jaar. Hoe moeten wij deze 9 maanden leven! Kunt u mij hierover iets mededelen.
Mijn man is sinds 1 december 2012 met prepensioen, toen was dit alles nog niet bekend!
met vr. Groeten Thea Reactie infoteur, 24-12-2017
Beste Thea van Huffelen,
Het recht op aanrechtsubsidie is tot uw AOW-leeftijd niet afhankelijk van uw leeftijd of van uw man, maar of zijn inkomsten hoog genoeg zijn om het uit te kunnen betalen. U kunt ook een bijstandsuitkering bij de gemeente aanvragen (niet leuk maar de norm voor u beiden is ongeveer 1475 euro per maand):

https://financieel.infonu.nl/geld/143502-hoogte-bijstandsuitkering-2016-2017-2018.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Miranda, 13-02-2016 19:45 #24
Hallo,

Heb ik evt. ook recht op een aanrechtsubsidie?
Ik ben zelf fulltime schoolgaand (BOL) en krijg hier bij studiefinanciering.
Mijn vriend heeft op moment een ziektewet-uitkering.
Samen hebben wij een dochtertje, zijn samenwonend etc.

Alvast bedankt voor de moeite. Reactie infoteur, 14-02-2016
Hallo Miranda,
Ja als je vriend voldoende inkomen heeft om jouw aanrechtsubsidie uit te betalen. Je kunt namelijk niet meer belasting terugkrijgen via een heffingskorting dan je aan belasting betaalt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ria, 07-02-2016 19:39 #23
Wij krijgen aanrechtsubsidie. Mijn man heeft AOW en ik heb een klein inkomen en ben van 1953. Wanneer mijn man komt te overlijden voordat ik AOW krijg, gaat de aanrechtsubsidie dan door? Reactie infoteur, 08-02-2016
Beste Ria,
Als uw man komt te overlijden, is er alleen in het jaar van overlijden nog aanrechtsubsidie mogelijk. Als u zelf AOW ontvangt, zal er ook geen aanrechtsubsidie zijn, omdat u dan de vervangende algemene heffingskorting ontvangt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ans, 06-02-2016 19:51 #22
Hallo, wij ontvingen n brief dat we al belasting moeten betalen over 2016, n voorlopige aanslag, is dit nieuw of klopt er iets niet
Dus hebben we dit jaar 2 aanslagen over 2015 en 2016! Reactie infoteur, 07-02-2016
Hallo Ans,
U kunt elk jaar een voorlopige aanslag inkomstenbelasting krijgen. Dat gebeurt als de Belastingdienst, bijvoorbeeld op basis van uw laatste belastingaangifte inkomstenbelasting, meent dat u moet bijbetalen. U kunt online de voorlopige aanslag wijzigen als u denkt dat de Belastingdienst ernaast zit.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Irene van Dam, 03-02-2016 11:51 #21
Volgens deze site en volgens mijn gegevens, zou mijn algemene heffingstoeslag van € 2203,00 naar € 2230,00 moeten gaan.
(gehuwd, geen inkomen en van 1952)
Partner is verleden week 65 jaar geworden, volledig WAO. Ik heb een voorlopige aanslag gehad van totaal voorschot 2016 van € 75,00! (inmiddels ook gestort) Ben me eerlijk gezegd wezenloos geschrokken! Hierover heb ik telefonisch contact opgenomen en in januari zou ik hierover nader bericht krijgen. Aangezien het 'gezamenlijk' inkomen substantieel is gewijzigd, hoop ik dat ik binnenkort definitief bericht krijg, waar we aan toe zijn!
Met vr groet Reactie infoteur, 03-02-2016
Beste Irene van Dam,
Die € 2230,00 is het maximale bedrag in een jaar waarop uw recht hebt, als het inkomen van uw partner hoog genoeg is om deze uit te betalen. Als dat inkomen niet sterk is veranderd en u ook vorig jaar het volledige bedrag ontving, zou dat ook nu het geval moeten zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

L. Bosch, 29-01-2016 13:15 #20
Goedemiddag,

Ik zit al 2 jaar in de aow. Mijn vrouw is nog geen 65 en heeft ook geen inkomen. Heeft zij recht op aanrechtsubsidie? Zoja waar kan ik dat aanvragen?

M.vr.gr.

L. Bosch Reactie infoteur, 29-01-2016
Beste L. Bosch,
De aanrechtsubsidie verschijnt als jullie gezamenlijk belastingaangifte doen, ook al heeft uw vrouw geen eigen inkomen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marcel, 27-01-2016 13:50 #19
Mijn vrouw en ik hebben beiden een baan, waarbij ik het hoogste inkomen heb, en mijn vrouw de heffingskorting minstverdienende partner ontvangt. Nu wil 1 van ons een bijbaantje nemen, maar ben ik benieuwd wie van ons twee dat belastingtechnisch het beste kan doen/opgeven? Als ik een proefopgave via de belastingdienst doe, dan lijkt het er op dat tot een bepaald bedrag mijn vrouw dat het beste kan doen, en dat indien ik het doe altijd ten koste van de heffingskorting gaat.

Met vriendelijke groet,
Marcel. Reactie infoteur, 28-01-2016
Beste Marcel,
Het hangt een beetje van uw inkomen af, maar in veel gevallen gaat meer inkomen bij u ten koste van uw algemene heffingskorting, maar kan het wel een extra arbeidskorting opleveren. Voor uw vrouw is het zo dat zij zodra ze een eigen inkomen heeft, ook haar eigen algemene heffingskorting krijgt en die kan hoger zijn dan de aanrechtsubsidie minstverdienende partner. Als haar inkomen dusdanig is dat haar eigen algemene heffingskorting lager is dan de aanrechtsubsidie, dan kan ze de aanvulling tot het niveau aanrechtsubsidie weer via uw inkomen laten verlopen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Henk, 23-01-2016 14:38 #18
Ik heb een ww uitkering van 1050,--. mijn vrouw heeft sinds februari 2015 geen uitkering meer. heeft mijn vrouw nog recht op algemene heffingskortingen. ik ben nu 59 jaar.mijn vrouw is van 1962. Reactie infoteur, 23-01-2016
Beste Henk,
Ja uw vrouw heeft recht op de algemene heffingskorting minstverdienende partner.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Patricia, 22-01-2016 11:10 #17
Sinds okt ben ik werkloos en werkt mijn man 40 uur week om ons gezinnetje van 5 omhoog te houden, helaas is hij nog jong (28) verdiend 35.000 bruto per jaar, maar er gaat een heel veel loonbelasting van zijn salaris af en houdt hij vrij weinig over,
ik zit nu thuis met 3 kinderen, waarvan 2 schoolkinderen zijn. is het mogelijk dat ik er ook recht op heb en hoe kan je dat aanvragen want ik krijg zelfs geen pvv-ib
m.v.g. patricia Reactie infoteur, 22-01-2016
Beste Patricia,
Als jullie gezamenlijk belastingaangifte inkomstenbelasting doen, rolt eruit dat u recht hebt op de aanrechtsubsidie. Als u die heffingskorting eerder wilt ontvangen, maandelijks, dan moet er een gezamenlijke voorlopige aanslag inkomstenbelasting worden ingevuld.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Elly Janssen, 20-01-2016 20:32 #16
In november 2015 ben ik 65 jaar geworden. Mijn eerste aow krijg ik in mei 2016.Tot nu toe heb ik 140 euro aanrechtsubsidie per maand gekregen. Deze maand (januari 2016) is dit teruggebracht tot 58 euro. Kunt U mij uitleggen hoe dit komt? Met vriendelijke groeten, Elly Janssen. Reactie infoteur, 21-01-2016
Beste Elly Janssen,
Ik vermoed dat de Belastingdienst vooruit loopt op het feit dat als u halverwege het jaar AOW krijgt, de SVB ook rekening gaat houden met de algemene heffingskorting. Het beste bekijkt u uw beschikking voorlopige teruggaaf 2016 nog eens om te zien of de door de Belastingdienst gemaakte veronderstellingen voor uw inkomen afwijken van die uit 2015.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marjan, 19-01-2016 16:49 #15
Ik ben een vrouw van 83 jaar ik leef van een aow uitkering en een klein pensioen.
heb ik dan recht op aanrechtsubsidie?

met vriendelijke groet,
marjan. Reactie infoteur, 20-01-2016
Beste Marjan,
Als u geen partner hebt, niet. Bovendien zal de SVB al rekening houden met de algemene heffingskorting waardoor er aan aanrechtsubsidie waarschijnlijk niets overblijft. Dat zou immers dubbelop zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jos K., 17-01-2016 15:05 #14
Geachte infoteur,
Naar aanleiding van uw onderstaande reactie op mijn vraag van 9 november jl. het volgende. Mijn echtgenote ontving van de belastingdienst een voorlopige aanslag voor het jaar 2016. Daarin staat vermeld dat zij tot mei 2016 een totaal bedrag ontvangt van € 930,00. Op 16 juni 2016 zal zij voor het eerst een AOW uitkering ontvangen. Moet ik nu de uitbetaling tot mei as. gaan stopzetten? Zo nee, hoe zal de belastingdienst het eventueel teveel ontvangen gaan verrekenen? In afwachting van uw reactie.

Reactie infoteur, 09-11-2015
Beste Jos K,
De algemene heffingskorting van uw vrouw wordt gebruikt bij de uitbetaling van haar AOW. Het beste laat u de SVB weten hoeveel aanrechtsubsidie zij inmiddels heeft gekregen, anders kan het zijn dat de SVB te weinig belasting inhoudt en er dus straks moet worden bijbetaald. In 2016 zal er helemaal geen recht op de aanrechtsubsidie zijn, als uw vrouw dat jaar voor het eerst haar volledige AOW ontvangt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw Reactie infoteur, 18-01-2016
Geachte Jos K,
Bij uw belastingaangifte inkomstenbelasting wordt het inkomen en de te betalen belasting op een rijtje gezet en daaruit volgt of u te veel hebt terug gekregen of niet. Als u vermoedt dat dat het geval zal zijn, zet u de voorlopige teruggaaf gedurende het jaar stop of wijzigt u die. Vervolgens is het verstandig om aan de SVB door te geven hoeveel algemene heffingskorting uw vrouw al heeft ontvangen (aanrechtsubsidie), zodat ook de SVB daarmee rekening kan houden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marcel Lemaire, 13-01-2016 23:57 #13
Goedenavond infoteur, Ik ben sinds april 2015 gepensioneerd en mijn vrouw is geboren in 1952, zij ontvangt al jaren een Aanrechtsubsidie. In 2015 heeft zij van haar ex een deel pensioen ivm echtscheiding ontvangen: helft afgekocht ABP pensioen en een deel van 5 maanden pensioen van zijn andere werkgever : totaal bedrag ongeveer Eur 1600,00.
Ik heb de volgende vragen:
1) Is er een belastingvrije voet van toepassing, zo ja hoe hoog is deze?
2) Moet zij inkomstenbelasting over Eur 1600,00 betalen?
3) Moet zij een deel van de Aanrechtsubsidie van 2015 terug betalen?
4) Heeft zij nog recht op Aanrechtsubsidie 2016?

Met vriendelijke groet,
Marcel Lemaire Reactie infoteur, 14-01-2016
Beste Marcel Lemaire,
Die 1600 euro wordt als een eigen inkomen gezien. Dit bedrag zou door de heffingskortingen belastingvrij zijn, maar als er aanrechtsubsidie is ontvangen kan het zijn dat hierover toch nog inkomstenbelasting moet worden betaald.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Petra, 10-01-2016 20:07 #12
Hoi,

Allereerst bedankt voor de moeite.

Misschien is mijn vraag al eerder gesteld, maar wil het voor me zelf vragen. Ik kom uit 1984 en ben sinds een half jaar uit de ww. Mijn partner verdient 33.000 bruto per jaar. Heb ik ook recht op de aanrechtsubsidie? Dit zou toch enorm gewaardeerd worden ter overbrugging tot ik weer fatsoenlijk werk kan vinden in de opvang. Zo ja krijg ik die vanaf januari '16 op mijn rekening of moet ik daar zelf aanvraag voor doen of iets anders? Alvast bedankt. Mvg Reactie infoteur, 11-01-2016
Hoi Petra,
Ja, u hebt recht op de aanrechtsubsidie (ruim 1000 euro). Die krijgt u via de voorlopige aanslag aangifte inkomstenbelasting 2016 (=voorlopige teruggaaf). De Belastingdienst smeert dit bedrag wel over de maanden uit.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

J. Hartman, 08-01-2016 10:58 #11
Goedenmorgen infoteur
ik ben 69 jaar heb alleen aow en klus nog wat bij als zzp plusminus 6000 euro per jaar. Mijn vrouw is 64 jaar, heeft geen inkomen, ik krijg toeslag voor gehuwden voor haar. Mijn vraag: heeft zij ook nog recht op aanrechtsubsidie?
met vriendelijke groet
J.Hartman Reactie infoteur, 08-01-2016
Beste J. Hartman,
Die 6000 euro extra maakt het mogelijk om ook aan uw vrouw (een deel van) haar heffingskorting uit te laten betalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marietje, 23-12-2015 10:37 #10
Goedmorgen infoteur Zeemeeuw,

Ik ontvang al jarenlang de algemene heffingskorting (vind aanrechtsubsidie zo'n denigrerend woord aangezien destijds de echtgenoot een hoger belastingvoordeel genoot omdat er vanuit werd gegaan dat de vrouw na het huwelijk niet meer zou werken (het is zelfs lange tijd bij wet verboden geweest voor een gehuwde vrouw om te werken) en samen is het leven uiteraard wat duurder).
Nu probeer ik al geruime tijd om werk te vinden, wat tot op heden nog vruchteloos is gezien mijn leeftijd, maar ik kan een (studenten…)baantje krijgen voor 6 uur per week… uiteraard tegen het minimum uurloon (bij 40 uur). Dat betekent voor mij dus, dat als ik de huidige heffingskorting er van af trek, dat ik in principe werk voor rond de € 1,76 netto (arbeidskorting heb ik er nog buiten gelaten… als ik die meetel, dan zakt het uurloon nog verder). Kunt u mij vertellen waar het omslagpunt zo ongeveer zit qua uren (uitgaande van het minimum uurloon) dat het voor mij meer loont? Ik overweeg evengoed om die 6 uur te accepteren, aangezien ik dan in ieder geval weer deelneem op de arbeidsmarkt en wie weet krijg ik op termijn meer uren aangeboden. Reactie infoteur, 22-12-2017
Beste Marietje,
Het woord aanrechtsubsidie vind ik ook denigrerend (het is bedacht door de politiek), maar mensen die het aangaat zoeken hierop en kunnen zo verder worden geholpen. Als u weinig uren werkt en een relatief laag inkomen hebt, is uw bruto inkomen tevens uw netto inkomen. Als u al de "aanrechtsubsidie" ontvangt, gaat die vlieger niet op. Als u geen "aanrechtsubsidie" ontvangt, ligt de grens bij 6000 à 6500 euro per jaar:

https://financieel.infonu.nl/belasting/119080-belastingvrij-verdienen-2017-en-2018.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wilma, 22-12-2015 13:19 #9
Hallo, Ik ben sinds eind juli 2015 werkloos en na een kortdurende ww uitkering sinds eind oktober zonder inkomen. Mijn man heeft ook een ww uitkering. Nu is mijn vraag of ik over de maanden november en december ook nog recht heb op Aanrechtsubsidie en hoe dit aan te vragen. Voor het jaar 2016 wil ik zolang ik nog geen nieuwe baan heb hier ook gebruik van maken maar is het ook mogelijk om het maandelijks uitgekeerd te krijgen en kan het dan ook zonder problemen weer stopgezet worden als ik weer werk heb? Want ik zit er ook niet op te wachten dat ik straks weer terug moet gaan betalen aan de belasting.

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,
Wilma. Reactie infoteur, 22-12-2015
Hallo Wilma,
De aanrechtsubsidie geldt per jaar en als u die nog niet gekregen hebt, kunt u er zeker nog recht op hebben. Het kan ook zijn dat al een deel verrekend is geweest met uw ww-uitkering. Omdat het jaar al bijna voorbij is, kunt u dit het eenvoudigste checken bij uw gezamenlijke belastingaangifte 2015 (voorjaar 2016).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lies Vroom, 17-12-2015 15:32 #8
Geachte L,

Heb bericht van de belastingdienst gekegen, dat mijn Aanrechtsubsidie van €158 naar €88 per maand gaat mijn geboorte jaar is 1954
Begrijp het niet omdat ieder die voor 1963 geboren is er in 2016 niet op achteruit zou gaan, deze regeling heb ik nu 11jaar.
hebt u hier een verklaring voor waarom ik zoveel minder krijg.

Bij voorbaat dank,

Vriendelijke groet,
Lies Vroom Reactie infoteur, 17-12-2015
Beste Lies Vroom,
Het lijkt erop dat u het bedrag hebt gekregen van iemand die is geboren na na 31 december 1962.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Am Verheijen, 17-12-2015 08:12 #7
Heb ik als alleenstaande weduwnaar recht op fiscale belasting in 2016? Reactie infoteur, 17-12-2015
Beste Am Verheijen
Er zijn voor een alleenstaande weduwnaar geen aparte fiscale voordelen in de inkomstenbelasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Fien, 24-11-2015 17:24 #6
Volgend jaar september heeft mijn man zijn pensioengerechtigde leeftijd bereikt.
Vandaag krijg ik een brief binnen van de belastingdienst dat mijn voorschot op de heffingskorting eur 2230 is.
Tevens zeggen zij dat mijn partner in 2016 zijn AOW leeftijd bereikt en dat dit gevolgen kan hebben voor het inkomen van mijn partner en de mogelijkheid bestaat dat ik geen volledig recht meer heb op de algemene heffingskorting.

Vervalt dan mijn heffingskorting? Reactie infoteur, 25-11-2015
Beste Fien,
Dat hangt er van af. Als u en/of uw man voldoende inkomen hebben om ook uw heffingskorting uit te betalen, dan wordt die volledig uitbetaald.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jos K., 09-11-2015 12:10 #5
Mijn vrouw krijgt in juni 2016 haar eerste AOW uitkering. Zelf heb al mijn AOW- en mijn pensioenuitkering waarop de algemene heffingskorting van toepassing is. Wordt op de AOW uitkering van mevrouw ook met de algemene heffingskorting belast of krijgt zij haar volledige AOW uitkering. Wanneer vervalt haar aanrechtsubsidie"? Reactie infoteur, 09-11-2015
Beste Jos K,
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

H. A., 06-11-2015 07:09 #4
Kan ik de aanrechtsubsidie van de afgelopen jaren (bv laatste 5 jaar) aanvragen als ik daar recht op heb? En hoe hoog moet het inkomen van mijn fiscale partner om recht te hebben op aanrechtsubsidie?
Houdt de werkgever altijd rekening met algemene heffingskorting of moet men zelf aanvragen> is de algemene heffingskorting het zelfde als arbeidskorting Reactie infoteur, 06-11-2015
Beste H.A,
Ja u kunt maximaal vijf jaar teruggaan. Als een belastingaanslag definitief is, hoeft de belastingdienst er niet aan mee te werken, maar het is het proberen waard. Het inkomen van de partner moet dusdanig zijn dat de belasting die betaald wordt minimaal gelijk is aan de maximale aanrechtsubsidie. Als de betaalde belasting lager is, kan namelijk minder worden uitbetaald. Normaal gesproken houdt de werkgever al rekening met de algemene heffingskorting en dat kunt u zien aan het loonstrookje.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lies, 27-10-2015 14:15 #3
Dus als ik het goed begrijp dan wordt de transitievergoeding van mijn man (uitgekeerd eind dit jaar 2015) als inkomen gezien en aangezien ik momenteel alleen zorgtoeslag krijg, ik die hoogstwaarschijnlijk mag terug betalen over 2015. De heffingskorting van mij is dus niet in gevaar (mijn man krijgt die niet). En neem aan dat de transitievergoeding dit jaar als inkomen wordt berekend omdat hij dit jaar gestort wordt maar niet 2016?
Groet Lies Reactie infoteur, 27-10-2015
Beste Lies,
De transitievergoeding wordt gezien als loon uit een vroegere dienstbetrekking en verhoogt in het jaar van ontvangst niet alleen het inkomen van uw man maar ook het gezamenlijke toetsingsinkomen voor de toeslagen van jullie beiden. Uw man heeft wel een algemene heffingskorting die afneemt naarmate het inkomen stijgt. Het kan dus voordelig zijn om te proberen af te spreken dat de transitievergoeding pas in 2016 wordt overgemaakt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lies, 26-10-2015 19:31 #2
Mijn man gaat 1 december 2015 zijn baan verliezen, ik heb al een aantal jaar Heffingstoeslag ( omdat ik niet werk)
Als hij in de ww gaat kan ik dan alsnog Heffingskorting krijgen in het nieuwe jaar.
En hij krijgt eind december een transitievergoeding mee, word dit bedrag bij zijn inkomen geteld voor 2015,waardoor ik misschien me heffingskorting over 2015 terug moet betalen.
Want me Zorgtoeslag moet ik wel terug betalen over 2015 ivm met de transitievergoeding.
Alvast hartelijk dank, Lies Reactie infoteur, 27-10-2015
Beste Lies,
De transitievergoeding wordt, als het geld op zijn rekening wordt gestort, als inkomen gezien. Dat zal niet van invloed zijn op uw aanrechtsubsidie. Het heeft wel gevolgen voor de hoogte van zijn inkomen en daarmee de toeslagen en mogelijk zijn eigen heffingskortingen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marlies, 12-10-2015 13:07 #1
Hoe kan ik voor 2016 mijn heffingskorting aanvragen? Reactie infoteur, 12-10-2015
Beste Marlies,
Dat gaat via uw belastingaangifte inkomstenbelasting of tijdens het jaar via uw voorlopige aanslag inkomstenbelasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 21-04-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Inkomstenbelasting 2016
Reacties: 160
Schrijf mee!