Vermogensbelasting in België? Soorten belasting op vermogen

Vermogensbelasting in België? Soorten belasting op vermogen Zullen de Belgen in de toekomst hun vermogen net als de Nederlanders moeten aangeven aan de fiscus? Discussies over een mogelijke vermogensbelasting in België zijn alvast erg toegenomen sinds 2014, het jaar van de publicatie van het boek "Kapitaal in de eenentwintigste eeuw" van Thomas Piketty. Het belang van dit boek kan volgens tal van economen moeilijk overschat worden. In het boek stelt Piketty een vermogensbelasting voor om de maatschappelijke ongelijkheid tegen te gaan. Maar over die "belasting op vermogen" heerst nogal wat verwarring. Welke soorten vermogensbelasting zijn er en wat zijn de mogelijke nadelen ervan?

Boek Thomas Piketty

"Kapitaal in de eenentwintigste eeuw"
Met het aantreden van de nieuwe regering in België midden 2014 kwamen er enkele nieuwe issues in de belangstelling, waaronder de belasting op vermogen. De zware druk van belastingen op arbeid krijgt steeds meer kritiek te verduren, mede onder invloed van de argumenten die Thomas Piketty aanhaalt in zijn in 2014 verschenen boek "Kapitaal in de eenentwintigste eeuw". Het belang van dit boek op het vlak van maatschappelijke en economische vraagstukken wordt wereldwijd beschouwd als aanzienlijk en Piketty sleepte hiervoor al meerdere prijzen in de wacht.

Belasting op vermogen

Niet toevallig neemt de term "Kapitaal" een ultrabelangrijke plaats in in de titel van het boek. Het boek wordt omwille van haar belang dan ook vergeleken met het boek "Das Kapital" van Karl Marx. Thomas Piketty stelt onder meer dat wanneer vermogen een hoger rendement heeft dan arbeid, de kloof tussen rijk (bv. de rentenier, de investeerder) en arm (bv. de werknemer, de middenklasse) groeit. Om deze maatschappelijke ongelijkheid weg te werken raadt Piketty een belasting op vermogen aan. Dit boek kende sinds haar publicatie al zoveel bewonderaars dat er een maatschappelijk debat is ontstaan over de invoering van een vermogensbelasting in België.

Vermogensbelasting in België?

Om de zich verder uitbreidende kloof tussen arm en rijk tegen te gaan, stelt Thomas Piketty voor om een progressieve belasting op kapitaal in te voeren. Op die manier zou de sociale ongelijkheid tegengegaan kunnen worden. Dankzij deze ideeën kwam de mogelijkheid tot invoering van een vermogensbelasting in België dus weer ter sprake. Maar voor de man in de straat bestaat er nogal wat onduidelijkheid over wat die vermogensbelasting nu precies betekent. Waarvoor staat de belasting op kapitaal eigenlijk en welke soorten zijn er?

1. Algemene vermogensbelasting

De algemene vorm van vermogensbelasting slaat op het volledige vermogen, met andere woorden alle roerende en onroerende goederen die iemand bezit. Zowel een huis, een schilderij, en een aandelenportefeuille behoren hiertoe, kortom: alles wat je bezit. Deze belasting kan opgelegd worden zonder rekening te houden met de inkomsten die je uit je vermogen verkrijgt. Nadeel hiervan is dat het een heleboel werk vergt om alle bezittingen van elke inwoner in kaart te brengen in een vermogenskadaster. Dat roept om te beginnen al tegenwerking op op het vlak van privacy, want voor veel Belgen is vermogenskadaster een erg lelijk woord. Daarbovenop komen dan nog de kosten en de praktische moeilijkheden van de uitwerking.

2. Vermogenswinstbelasting

Belangrijke nuance bij deze vermogenswinstbelasting is dat er alleen belasting wordt geheven op de inkomsten die je uit je vermogen haalt. Je betaalt dus belasting op de winst die je haalt, bijvoorbeeld uit de verkoop van je woning. Een ander voorbeeld hiervan is de (momenteel al in België geldende) belasting van 25 procent die wordt aangerekend op interesten en dividenden van aandelen. Ook hier is er sprake van een moeilijke uitvoerbaarheid: van iedereen moet jaarlijks het vermogen in kaart worden gebracht en onderzocht welke meerwaarden eruit gehaald zijn.

3. Vermogensrendementsheffing

Een vermogensrendementsheffing is een heffing die geheven wordt op een vooraf verondersteld rendement. De overheid gaat er dus vanuit dat je sowieso rendement haalt uit je vermogen, waarbij het van geen tel is of dat ook wérkelijk zo is. In Nederland geldt deze vermogensrendementsheffing al op spaargeld, obligaties, aandelen, verhuurwoning enz. Uitgangspunt is dat je sowieso een gemiddeld rendement haalt van 4 percent. Op die 4 percent betalen de Nederlanders 30 percent belastingen. Ook in dit geval zal het nodig zijn om alle bezittingen van alle inwoners in kaart te brengen, wat bij veel Belgen op tegenstand stuit. Privacy is in België blijkbaar toch nog veel meer een heilig huisje dan in Nederland.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://www.taxshift.be/wat-is-vermogensbelasting, bezocht op 27/12/2015.
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Vermogensbelasting, bezocht op 27/12/2015.
  • Weekblad KNACK magazine, 19 november 2014, p. 42-43., bezocht op 27/12/2015.

Reageer op het artikel "Vermogensbelasting in België? Soorten belasting op vermogen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: December 2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Soorten belastingen
Schrijf mee!