InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belastingaangifte doen verandert in 2015
nieuws uitgelicht

Belastingaangifte doen verandert in 2015

Belastingaangifte doen verandert in 2015 Aangifte inkomstenbelasting doen verandert in 2015 op een aantal punten ten opzichte van het vorige jaar. De meest in het oog springende wijziging heeft betrekking op de datum waarop de aangifte binnen moet zijn bij de Belastingdienst. Sinds een aantal jaren was dit 1 april, maar dit wordt 1 mei. Bovendien kun je nog niet vanaf 1 januari de aangifte doen. Het programma om online je aangifte in te vullen is pas te downloaden vanaf 1 maart. Deze bevat dan al een aantal vooringevulde gegevens.

Aangifte doen tussen 1 maart en 1 mei 2015

Waar sommigen nogal opzien tegen het moeten doen van de belastingaangifte, is het voor hen die verwachten veel geld terug te krijgen altijd weer leuk om met het aangifteprogramma aan de slag te gaan. Met ingang van het jaar 2015 is het echter niet meer mogelijk dit al in januari te doen. Waar je voorheen vanaf januari zelf je gegevens in kon vullen en vanaf 1 maart aan de slag kon met een gedeeltelijk vooraf ingevulde aangifte, zal nu iedereen moeten wachten tot 1 maart 2015. De uiterste datum waarop de ingevulde aangifte verstuurd moet zijn naar de Belastingdienst gaat van 1 april naar 1 mei 2015. Voor buitenlandse belastingplichtigen geldt een uiterste inleverdatum van 1 juli 2015.

Uitstel aanvragen

De verwachting is dat door de termijn te verschuiven het voor minder mensen nodig zal zijn uitstel aan te vragen. Vraag je wel uitstel aan dan is de uitgestelde uiterste inleverdatum 1 september 2015.

Wanneer krijg je bericht met betrekking tot je aangifte?

Wie voor 1 april 2015 zijn belastingaangifte in orde maakt krijgt van de Belastingdienst de garantie dat hij voor 1 juli bericht krijgt. Wie zijn belastingaangifte tussen 1 april en 1 mei verstuurt krijgt de belofte dat de Belastingdienst haar best doet ook voor 1 juli te berichten, maar dit kan ook wat later worden.

Aanslag mogelijk hoger dan verwacht

De hoogte van de aanslag over het jaar 2014 kan voor sommige mensen even schrikken zijn. Het gaat om mensen die in 2014 een inkomen van meer dan 19.645 euro hadden. Hiervoor waarschuwde de Belastingdienst al eerder. Een aantal belastingregels zijn gewijzigd ten opzichte van het vorige jaar maar omdat deze niet op tijd konden worden meegenomen zijn sommige voorlopige aanslagen over 2014 te laag geweest. Dit verschil zal verrekend worden en daarom kan de aanslag die je in 2015 ontvangt hoger uitvallen dan verwacht.

Hoe zit dit precies? Wanneer je een voorlopige aanslag over 2014 hebt gekregen dan gold daarvoor een algemene heffingskorting van 2.103 euro (of 1.065 voor AOW-ers). Voor iedereen met een inkomen van meer dan 19.645 was deze algemene heffingskorting te hoog. Werkgevers en uitkeringsinstanties hebben indertijd geen rekening kunnen houden met de wijzigingen waardoor deze eerder niet zijn doorberekend. Dit zal bij de voorlopige aanslag 2014 alsnog gebeuren. De Belastingdienst schat de extra kosten op gemiddeld 150 euro per persoon in de betreffende inkomensklasse.

Extra tijd om aanslag te betalen

Wanneer je na 30 april 2015 een aanslag inkomstenbelasting of aanslag inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet over het voorgaande jaar ontvangt en geld moet terugbetalen dan krijg je automatisch vier maanden uitstel van betaling. Dit komt bovenop de reguliere termijn van zes weken. Dit heet generieke uitstel. Wanneer de betaling op tijd binnen is dan hoeft over deze vier maanden extra uitstel geen invorderingsrente te worden betaald. Bij het belastingbedrag wordt wel belastingrente opgeteld.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst - http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/aangifte_doen/fiscale_informatie_2015/veranderingen_2015/aangifte_doen_verandert

Reageer op het artikel "Belastingaangifte doen verandert in 2015"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 21-12-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belasting 2015
Schrijf mee!