InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Aanrechtsubsidie 2015 minstverdienende partner

Aanrechtsubsidie 2015 minstverdienende partner

Aanrechtsubsidie 2015 minstverdienende partner Hoe hoog is de aanrechtsubsidie 2015, ook wel algemene heffingskorting minst verdienende partner 2015 genoemd. Op welke teruggave en belastingkorting of heffingskorting hebt u recht als u minder verdient dan uw fiscale partner en dus een lager of geen inkomen hebt? Wat zijn de voorwaarden voor deze aanrechtsubsidie 2015, algemene heffingskorting? De aanrechtsubsidie daalt elk jaar een beetje, maar is nog altijd veel geld. U krijgt het bedrag aan de hand van uw gezamenlijke belastingaangifte inkomstenbelasting of eerder via de voorlopige aanslag 2015. Als u aan de voorwaarden voldoet natuurlijk.

Verschil tussen aanrechtsubsidie 2015 en algemene heffingskorting 2015

De naam aanrechtsubsidie is ontstaan toen sommige partijen de uitbetaling van dit bedrag zagen als de subsidiëring van het niet gaan werken en het toch geld terugkrijgen van de Belastingdienst. Een wat negatieve benaming die vaak niet terecht is omdat vele mensen onvrijwillig thuis zitten en niet aan het werk kunnen, maar het geld wel goed kunnen gebruiken. Het kan bovendien gaan om personen die een behoorlijke inkomensdaling ondervinden en daardoor buiten de boot dreigen te vallen. Juist deze groepen lopen zonder aanvullende regelgeving hun algemene heffingskorting mis. Daarom is door eerdere kabinetten besloten om een aanrechtsubsidie in het leven te roepen die bij een voldoende inkomen van de fiscale partner toch tot uitbetaling zal leiden. Iets later is besloten om het bedrag procentueel jaarlijks te verlagen en afhankelijk te maken van uw leeftijd.

Wat is de algemene heffingskorting minst verdienende partner?

Een positievere benaming dan aanrechtsubsidie is de algemene heffingskorting minstverdienende partner. Hoe werkt het dan? Elk individu in ons land heeft in beginsel recht op de algemene heffingskorting. De algemene heffingskorting is belastingkorting op uw loonbelasting en inkomstenbelasting. Maar deze belastingteruggave kan niet hoger zijn dan wat u aan inkomstenbelasting betaalt. In het geval dat u geen inkomen hebt of een laag inkomen, zou dat betekenen dat u niet het maximale bedrag krijgt uitbetaald. Als u een fiscale partner hebt die voldoende inkomen heeft, kan wat u tekort komt alsnog worden teruggeven als aanrechtsubsidie. Dat betekent dus dat de aanrechtsubsidie een aanvulling is op wat aan algemene heffingskorting ontvangt of deze geheel vervangt.

Voorwaarden aanrechtsubsidie 2015, minst verdienende partner 2015

De voorwaarden zijn voor deze heffingskorting zijn:
  • U bent tenminste 21 jaar oud.
  • U hebt tenminste zes maanden dezelfde fiscale partner. U kunt ook weduwe of weduwnaar zijn.
  • U hebt te weinig of geen inkomen om de algemene heffingskorting maximaal uit te laten betalen.
  • Het inkomen van uw fiscale partner is wel hoog genoeg.

Hoeveel aanrechtsubsidie minst verdienende partner krijg ik?

Niet alleen de hoogte van uw inkomen en het inkomen van uw partner zijn van belang, maar ook het geboortejaar van de aanvrager:
  • Als u geboren bent vóór 1963 hebt u recht op het maximale bedrag van de algemene heffingskorting minst verdienende partner. Dit is in 2015 gelijk aan € 2.203.
  • Is de aanvrager van de algemene heffingskorting minst verdiende partner geboren in of na 1963 dan hebt u in 2015 recht op € 1.174.

De aanrechtsubsidie is geen inkomen en is niet van invloed op de inkomensafhankelijke algemene heffingskorting van uw fiscale partner. Wie wel een eigen inkomen heeft maar niet aan de maximale bedragen komt, heeft alleen recht op de aanvulling tot genoemde bedragen. Mensen met een bijbaan of extra verdienste, moeten naar hun totale inkomen als individu kijken om te voorkomen dat te veel belastinggeld wordt teruggevraagd, waarna er sprake zal zijn van een naheffing.

Hoe kan ik de aanrechtsubsidie 2015 aanvragen?

Over 2015 kan de eerste terugbetaling plaats vinden bij uw voorlopige aanslag over 2015. Het is daarbij belangrijk dat het een gezamenlijke belastingaangifte inkomstenbelasting van u en uw fiscale partner is met de geschatte inkomens over 2015, zodat de belastingdienst kan berekenen waarop uw recht hebt. Een andere mogelijkheid is de belastingaangifte inkomstenbelasting 2015 die u in het voorjaar van 2016 doet. Dan zijn de inkomens en aftrekposten 2015 precies bekend en is meteen ook duidelijk op welk bedrag aan aanrechtsubsidie u recht hebt. Het is dan wat langer wachten, maar zo voorkomt u wel een nabetaling die kan plaats vinden wanneer u teveel hebt ontvangen doordat u in 2015 toch meer inkomen had dan u eerder inschatte of uw partner juist minder inkomen had dan eerder gedacht.

Conclusie aanrechtsubsidie als heffingskorting, minstverdienende partner 2015

Als minst verdienende partner kunt u in 2015 recht hebben op een aanrechtsubsidie van € 1.174 tot € 2.203, afhankelijk van uw leeftijd en inkomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aanrechtsubsidie 2013 aanvragen, minstverdienende partnerAanrechtsubsidie 2013 aanvragen, minstverdienende partnerDe aanrechtsubsidie 2013 is hetzelfde als de algemene heffingskorting voor de minst verdienende partner 2013. Deze korti…
Aanrechtsubsidie 2016 minstverdienende partnerAanrechtsubsidie 2016 minstverdienende partnerDe aanrechtsubsidie 2016 is een andere naam voor de algemene heffingskorting minst verdienende partner 2016. Deze aanrec…
Aanrechtsubsidie 2014 minstverdienende partnerAanrechtsubsidie 2014 minstverdienende partnerIn 2014 hebt u als minst verdienende partner recht op de aanrechtsubsidie 2014, algemene heffingskorting, maar de algeme…
Aanrechtsubsidie 2017 minstverdienende partnerAanrechtsubsidie 2017 minstverdienende partnerDe aanrechtsubsidie 2017 is een heffingskorting voor de inkomstenbelasting voor iemand met geen of een laag eigen inkome…
Aanrechtsubsidie 2018 minstverdienende partnerAanrechtsubsidie 2018 minstverdienende partnerDe aanrechtsubsidie 2018 is een extra belastingteruggave als u een relatief laag inkomen hebt. Daarom is het voor iemand…

Reageer op het artikel "Aanrechtsubsidie 2015 minstverdienende partner"

Reacties

Melvin, 14-03-2018 10:25 #87
Mijn vriendin is Mexicaanse zij heeft een verblijfsvergunning voor 5 jaar. wij wonen nu meer dan 1 jaar samen. Ze staat bij mij ingeschreven echter zijn we niet getrouwd en heeft ze ook geen inkomsten. Moet ik hier rekening mee houden als ik belastingaangifte ga doen?

Met vriendelijke groet
Melvin Reactie infoteur, 14-03-2018
Beste Melvin,
U kunt ervoor kiezen om als fiscale partners belastingaangifte te doen. Wellicht heeft zij dan recht op de aanrechtsubsidie. Maar u mag ook alleen voor uzelf belastingaangifte doen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

T. Eilander, 23-10-2017 13:43 #86
Mijn vrouw is van voor 1963 en werkt niet. Ik verdien ongeveer 50.000 per jaar. Mijn vrouw krijgt maandelijks van de belasting een bedrag van ongeveer €133,00. Dit was in het verleden meer. Heeft u enig idee waarom mijn vrouw zoveel minder krijgt?

Met vriendelijke groet,
Theo Eilander Reactie infoteur, 24-10-2017
Beste T. Eilander,
Als uw vrouw geen ander inkomen heeft, lijkt me 133 euro per maand in 2017 te laag (is niet 1/12 deel). Dit kan worden gecorrigeerd bij uw belastingaangifte inkomstenbelasting in voorjaar 2018:

https://financieel.infonu.nl/belasting/162724-aanrechtsubsidie-2017-minstverdienende-partner.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Henriëtte, 03-10-2017 16:52 #85
Tot welk jaar kun je met terugwerkende kracht aanrechtsubsidie terugvragen? Reactie infoteur, 04-10-2017
Beste Henriëtte,
U kunt tot maximaal vijf jaren terug uw belastingaangifte corrigeren:

https://financieel.infonu.nl/belasting/32141-belastingdienst-herstel-zo-fout-in-je-belastingaangifte.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Trees, 22-07-2017 10:18 #84
Hallo, ik heb al jaren aanrechtvergoeding. Ik ben van 1959 maar vanaf januari doe ik schoonmaakwerk. Ik verdien niet meer dan netto 1800 euro per jaar. Mijn vraag is heb ik dan even goed recht op aanrechtvergoeding? Reactie infoteur, 24-07-2017
Hallo Trees,
Als u netto na belasting 1800 euro ontvangt, krijgt u ongeveer 650 euro aanrechtsubsidie minder.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Van Riet, 10-03-2017 21:18 #83
Hallo ik heb al jaren aanrechtsubsidie. Mijn man is 63 jr en gaat met vroeg pensioen, en krijgt een z.g.n oprotpremie. Ik ben ook 63 jr geen inkomen, behoud ik de aanrechtsubsidie?

Met vriedenlijke groet Marit Reactie infoteur, 13-03-2017
Hallo Van Riet,
Als het inkomen van uw man niet te veel daalt, houdt u uw aanrechtsubsidie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Petra, 06-01-2017 16:34 #82
Wij hadden al mei de belastingaangifte gedaan, een beschikking is nooit gekomen. Toen we een paar keer gebeld hadden werd ons wel verteld dat we het geld sowieso moeten krijgen. We hadden 5 sept. weer de belastingaangifte verstuurd, dat moest van de medewerkers daar. Het geld zou dus 15 nov. uitbetaald worden. Weer niets. We hebben daarna nog een klacht geschreven waar nooit op geschreven is. Bedankt voor uw reactie.
Met vriendelijke groeten, Petra Reactie infoteur, 08-01-2017
Beste Petra,
Dat u opnieuw belastingaangifte moest doen is al raar, het lijkt erop dat die was zoekgeraakt. U kunt het belastingkantoor in uw regio vragen om tekst en uitleg (niet het algemene verzamelpunt dus).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Petra, 04-01-2017 18:54 #81
Geachte heer/mevrouw,

We hebben belastingaangifte gedaan van 2015 en we hebben dus recht op de algemene heffingskorting. We hebben het geld nog steeds niet ontvangen, we hebben ook al zo'n 4x naar de belastingdienst gebeld. Zij vertelden ons dat wij inderdaad recht hebben op de algemene heffingskorting. We hebben alle 4 keren gevraagd waarom deze nog niet binnen is en hun antwoord is: 'We weten niet waarom het geld is uitbetaald'. Alles is ook binnen de belastingdienst besloten, zeggen zij, dus het geld moeten we krijgen. We hebben ook al klacht ingediend, deze is ook niet behandeld, niet eens een reactie. Weet u misschien wat wij verder kunnen doen? De belasting doet hier helemaal niets aan. We hopen graag een reactie te krijgen en tips om verdere stappen te ondernemen. Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groeten,
Petra Reactie infoteur, 06-01-2017
Geachte Petra,
Onduidelijk is wanneer u belastingaangifte hebt gedaan, maar eerst moet uw aangifte worden behandeld, vervolgens krijgt u hierover een beschikking en pas daarna wordt er uitbetaald. Dat alles kan wel even duren, zeker met de reorganisatie die bij de Belastingdienst gaande is. Het beste is het om de vinger aan de pols te houden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Henk, 11-11-2016 10:38 #80
Geachte Hr/Mevr., Als blijkt dat omdat mijn vrouw volgend jaar ook vier maanden een bijstandsuitkering moet aanvragen, zij geen aanrechtgeld krijgt (ik denk het trouwens niet, maar stel het is zo ), krijgt zij dan het jaar daarop (omdat zij dan nog maar 63 is en nooit gewerkt heeft) toch weer haar aanrechtgeld?
Hoogachtend, Henk. Reactie infoteur, 14-11-2016
Geachte Henk,
Of uw vrouw recht heeft op aanrechtsubsidie kan inderdaad elk jaar opnieuw worden bekeken op basis van de dan verkregen inkomens.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Arvind, 12-08-2016 19:41 #79
Beste heer/mevrouw,

Ik ben in buitenland getrouwd in 2013. Ze is in Nederland gekomen in feb 2015. Heeft mijn partner recht op aanrechtsubsidie voor het jaren 2013, 2014 & 2015?
Met vriendelijke groet,
Arvind Reactie infoteur, 15-08-2016
Beste Arvind,
Als jullie in 2013-2015 gezamenlijk belastingaangifte inkomstenbelasting doen, is er recht op de aanrechtsubsidie. Waar het op hangt is of de Belastingdienst jullie ook in 2013 en 2014 als fiscale partners zien, 2015 zal geen probleem zijn omdat ze toen naar Nederland kwam.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Vermanen, 11-08-2016 19:22 #78
Ik kom in de ww, heeft mijn vrouw recht op aanrechtsubsidie? Reactie infoteur, 12-08-2016
Beste Vermanen,
Ja, zolang uw jaarinkomen maar hoog genoeg is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

T. Fasen, 31-07-2016 10:42 #77
Hallo,
Ik ontvang aanrechtsubsidie. Nu is het zo dat mijn moeder zo slecht kan en hulp nodig heeft bij van alles. Mijn moeder heeft recht op 2,5 uur huishoudelijk hulp per week. Als ik mijn moeder wekelijks 2,5 uur zou helpen en dit betaald zou krijgen uit een PGB wat voor consequenties heeft dat voor mijn aanrechtsubsidie?
Groet Trees Reactie infoteur, 01-08-2016
Hallo T. Fasen,
Over uw inkomen uit pgb betaalt u belasting en daarbij hebt u recht op de algemene heffingskorting. Dat kan betekenen dat u minder aanrechtsubsidie krijgt, maar of dat zo is, hangt ook af van uw leeftijd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jikkie Zwier, 20-07-2016 17:25 #76
Ik word straks 65 krijg ik dan nog aanrechtbelasting? Reactie infoteur, 21-07-2016
Beste Jikkie Zwier,
Zolang uw inkomen relatief laag is en dat van uw fiscale partner niet, hebt u geen aanrechtbelasting, maar recht op een aanrechtsubsidie (beetje geld terug dus).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Maria, 05-07-2016 22:01 #75
Wij wonen in Duitsland. Mijn man heeft overheidspensioen plus aow, belasting over inkomen wordt in NL betaald. In NL niet premieplichtig. Ik heb geen inkomen, geb. jaar 1958. Heb ik ook nog recht op de volledige aanrechtsubsidie of slechts een gedeelte hiervan? Reactie infoteur, 08-01-2018
Beste Maria,
Sinds 2015 moet u zich kunnen kwalificeren als buitenlandse belastingplichtigen en fiscale partners. Omdat u zelf geen inkomen hebt, zal dat niet lukken:

https://financieel.infonu.nl/belasting/130391-kwalificerende-buitenlandse-belastingplichtige-2017-en-2018.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Roos, 30-06-2016 12:02 #74
Hallo,
Mijn echtgenoot uit 1962 verdient bruto 52.000, ikzelf ben uit 1965 en werk maar 5 uurtjes per week en verdien daar 3.600 bruto per jaar mee. Heb ik dan recht op de aanrechtsubsidie en zo ja… hoeveel is dat dan?
Mvg. Roos Reactie infoteur, 30-06-2016
Hallo Roos,
U hebt dan nog recht op ongeveer 900 euro aanrechtsubsidie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Theo Evers, 25-06-2016 09:57 #73
Hallo
Ik ontvang al enkele jaren een arbeidongeschiktheidsuitkeuring.
Mijn vrouw heeft geen werk. Komen we volgens jullie in aanmerking voor de aanrechtsubsidie en is het mogelijk die met terugwerkende kracht aan te vragen. Ik heb gelezen dat het mogelijk is dat voor een periode van 5 jaar te kunnen doen.
Graag een reactie op mijn vraag en bedankt voor je tijd.

Theo Evers Reactie infoteur, 26-06-2016
Beste Theo Evers,
Uw vrouw heeft er recht op, maar de mate waarin de aanrechtsubsidie kan worden uitbetaald is afhankelijk van de hoogte van uw inkomen (de belastingteruggave moet dus wel mogelijk zijn).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Maria, 09-06-2016 20:16 #72
Hartelijk dank voor uw snelle reactie, ik vergeet nog iets te vragen: wordt het bedrag dat mij toekomt rechtstreeks op mijn rekening overgemaakt of verrekend met aangifte van mijn echtgenoot? Reactie infoteur, 10-06-2016
Beste Maria,
Als uw rekening bekend is, wordt dit bedrag op uw rekening gestort.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Maria, 09-06-2016 12:48 #71
Mijn man heeft al gezamenlijk aangifte gedaan. Ik heb geen eigen inkomen en ben van 1958. Moet ik nu zelf nogmaals (gezamenlijk) aangifte doen om de aanrechtsubsidie te krijgen? Reactie infoteur, 09-06-2016
Beste Maria,
Als er al gezamenlijk belastingaangifte is gedaan, hoeft u dat niet meer apart te doen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Henk, 02-06-2016 12:41 #70
Wanneer ik met pensioen ga en mijn vrouw pas over 4 jaar en ik wel heffingskorting krijg over mijn pensioen kan mijn vrouw dan ook haar aanrechtsubsidie behouden? Mijn pensioen is ruim 31.000 bruto (pensioen en aow) of is heffingskorting over pensioen weer anders dan algemene heffingskorting? Bij voorbaat dank, Henk. Reactie infoteur, 02-06-2016
Beste Henk,
Ja, zolang uw vrouw geen of weinig inkomen heeft en u wel voldoende belasting betaalt, heeft zij recht op haar eigen heffingskorting via de aanrechtsubsidie. Dat is bij uw inkomen het geval.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Harma, 12-05-2016 17:05 #69
Hallo,

Ik (1991) heb een laag inkomen van om en nabij € 2000 per jaar, mijn partner € 38000 per jaar.

Heb ik ook recht op een aanrechtsubsidie? En hoe en waar kan ik dit aanvragen?

Mer vriendelijke groeten,

Harma Reactie infoteur, 13-05-2016
Hallo Harma
Als jullie fiscale partners zijn en gezamenlijk belastingaangifte doen, hebt u recht op de aanrechtsubsidie minstverdienende partner.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

R. Luijten, 09-05-2016 19:59 #68
Ik werk in belgie, woon in nederland. Ik betaal belasting in belgie. Mijn vrouw heeft geen inkomen.Hebben wij dan recht op aanrechtsubsidie minstverdiende en hoe is het als ik de helft van het jaar in nederland zou werken Reactie infoteur, 10-05-2016
Beste R. Luijten,
Als u in Nederland niet belastingplichtig bent voor de inkomstenbelasting, kunnen u en uw vrouw ook geen gebruik maken van de heffingskortingen in Nederland. Dat verandert zodra er voldoende inkomen in Nederland is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

G. de Vries, 21-04-2016 11:26 #67
Beste heer/mevr,
Ik heb een fiscaal loon van 5458,- per jaar. Mijn partner werkt 20 uren. Heb ik ook recht op aanrechtsubsidie? Alvast bedankt voor uw reactie.
m vr gr Gerard Reactie infoteur, 21-04-2016
Beste G. de Vries,
Als u nog geen AOW hebt, hebt u nog recht op ongeveer 235 euro aan aanrechtsubsidie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Henk, 18-04-2016 19:38 #66
Ik zit in de WW. Als ik volgend jaar nog 3 maand, na mijn WW, bijstandsuitkering krijg (mijn vrouw heeft nooit gewerkt), voordat ik met pensioen kan (november 2017), krijgt mijn vrouw dan nog steeds haar aanrechtsubsidie? Reactie infoteur, 19-04-2016
Beste Henk,
Dat hangt van uw totale inkomen in 2017 af en hoeveel belasting u betaalt. Minimaal moet dat nog het bedrag zijn dat uw vrouw als aanrechtsubsidie kan krijgen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jean, 10-04-2016 20:57 #65
Ik (1961) verdien 50.000,- bruto per jaar. Mijn vrouw (1959) verdient 2400,- bruto per jaar (uit een pgb bij iemand, ik weet niet of dit uitmaakt). Nou moet ze over dit bedrag 800,- belasting betalen bij de aangifte over 2015. Hoe kan dit nou, ze blijft toch ver onder de belasting vrije voet. Deze is toch iets van 4500 oid? Reactie infoteur, 11-04-2016
Beste Jean,
Dat komt doordat er kennelijk geen rekening is gehouden met de heffingskortingen waarop uw vrouw recht heeft. Juist dit kunt u weer recht trekken bij de aangifte inkomstenbelasting als u haar loon opgeeft en hoeveel belasting door haar is betaald.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ruud, 31-03-2016 22:41 #64
Ik werk fulltime en mijn vrouw is al jaren chronisch ziek zonder uitkering. We hadden nog nooit van deze heffing gehoord en gaan het aanvragen. De vraag is nu of het ook nog aangevraagd kan worden voor de jaren ervoor? Zo ja tot hoeveel jaar terug kan je het aanvragen? Reactie infoteur, 02-04-2016
Beste Ruud,
Als u er recht op hebt kunt u de inkomensafhankelijke heffingskorting nog tot maximaal vijf jaren terug bij de Belastingdienst aanvragen:

http://financieel.infonu.nl/belasting/32141-belastingdienst-herstel-zo-fout-in-je-belastingaangifte.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jet, 22-03-2016 19:39 #63
Ik ben 48jr en heb bijbaantje t/m eind van deze maand. ik heb totaal €890 bruto verdiend. de rest van het jaar zal ik geen inkomsten hebben. mijn man verdient €45.000 per jaar. betekent dat voor mij mbt "aanrechtsubsidie " voor 2016 dat ik dan recht heb €1174 -/- 890 =€ 284,= Reactie infoteur, 23-03-2016
Beste Jet,
Neen het is anders. Zonder algemene heffingskorting zou u ongeveer 300 euro belasting betalen. Dit komt in mindering op de 1.174 euro.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

J. Papa, 20-03-2016 16:17 #62
Ik ben van 20-8-1954 en mijn vrouw is van 8-1-1958. Als ik 67 word en stop met werken en dan mijn AOW + pensioen krijg, moet mijn vrouw nog 4 jaar wachten op haar pensioen, krijgt mijn vrouw dan gedurende die 4 jaar nog gewoon haar aanrechtsubsidie? Dus tot aan haar AOW? Reactie infoteur, 21-03-2016
Beste J. Papa,
Ja, tot het moment dat ze over een eigen inkomen belasting betaalt, zoals straks bij haar AOW.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Petra, 04-03-2016 14:04 #61
Ik ben jonger dan mij partner die heeft aow. Ik ben 56 en geen inkomen, heb ik recht op aanrechtsubsidie? Reactie infoteur, 04-03-2016
Beste Petra,
Ja, maar als uw partner alleen AOW heeft, krijgt u waarschijnlijk niet het volledige bedrag uitbetaald.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anna, 02-03-2016 21:08 #60
Ik heb heel het jaar gewerkt in Nederland. In oktober ben ik verhuisd naar België. Ik werk wel nog steeds in Nederland. Ik ben daarom ook belastingplichtig in Nederland. Mijn partner is heel het jaar werkloos geweest. Heeft hij nog steeds recht op aanrechtsubsidie? Ookal woont hij sinds oktober met mij in België. Reactie infoteur, 03-03-2016
Beste Anna,
Tot oktober is er aanrechtsubsidie mogelijk, daarna niet meer.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Moon, 01-03-2016 20:19 #59
Ik 1993 heb geen inkomen, mijn man 1989 heeft in 2015 wegens ziekte maar twee maanden loon gehad, veder geen uitkeringen, hebben wij dan nog recht op aanrechtsubsidie over 2015? We hebben wel beiden een aangifte over 2015 moeten doen. Hadden we dat samen moeten doen? Zoja, kan dat alsnog? Reactie infoteur, 02-03-2016
Beste Moon,
Als bij een gezamenlijke belastingaangifte blijkt dat de belasting die uw partner in 2015 heeft betaald hoog genoeg is om zijn en uw heffingskortingen uit te betalen, kan uw aanrechtsubsidie worden uitbetaald. Bij twee maanden loon zonder verder uitkering, zal dat lastig zijn. Dat zou u even kunnen bekijken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mandy, 25-02-2016 11:30 #58
Ik zit zonder werk en mijn partner werkt fulltime. Ik werk gewezen op aanrechtsubsidie maar waar moet ik dat invullen op mijn aangifte? Of wordt dat automatisch gedaan als je hem samen invult. Reactie infoteur, 26-02-2016
Beste Mandy,
Als u het samen invult, volgt uw aanrechtsubsidie ook automatisch als heffingskorting waarop u als minstverdienende partner recht hebt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Onno, 24-02-2016 15:57 #57
Goedemiddag,

Mijn jaarinkomen is 25920 en mijn fiscale partner werkt niet een vast aantal uur per week.
Wij hebben samen een huis gekocht en hebben dus een aftrekpost van de hypotheekrente.
Komt mijn fiscale partner dan in aanmerking voor de aanrechtsubsidie? Reactie infoteur, 25-02-2016
Beste Onno,
Als uw aftrekpost voor de hypotheekrente niet te groot is, komt uw fiscale partner in aanmerking voor de aanrechtsubsidie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hilhorst, 22-02-2016 11:04 #56
Mijn vrouw komt uit het buitenland.wij zijn in augustus getrouwd 2015. zij is 6 maanden per jaar in Nederland. Zij heeft geen baan of inkomen. heeft zij recht op aanrechtsubsidie? Mijn inkomen is bruto 35000.00€ per jaar. Reactie infoteur, 22-02-2016
Beste Hilhorst,
Als uw vrouw in Nederland op uw adres staat ingeschreven, dan heeft ze recht op de aanrechtsubsidie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Louise, 20-02-2016 10:40 #55
Goede morgen,
Ik ben de minstverdienende partner, met een inkomen in 2015 van ca. E. 13000.
Kom ik in aanmerking voor de aanrechtsubsidie Reactie infoteur, 21-02-2016
Beste Louise,
Bij een inkomen van 13.000 euro hebt u recht op de algemene heffingskorting en niet nog eens de aanrechtsubsidie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mls, 10-02-2016 15:21 #54
Goedemiddag,

Ik ben 25 en mijn vriend en ik hebben 2 kinderen. Mijn vriend is zelfstandige dus verdient elke maand iets anders. Ik heb op dit moment geen werk en in de sector waarin ik mijn diploma's heb is het helaas heel erg moeilijk om werk te vinden. Vandaar dat mijn vriend en ik aan het kijken zijn of ik de aankomende jaren volledig huismoeder kan zijn. Heb ik recht op aanrechtsubsidie?

Mvg M Reactie infoteur, 10-02-2016
Beste Mis,
U hebt er recht op, maar dat bedrag is alleen volledig betaalbaar als uw vriend ook voldoende inkomen in het jaar heeft.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jh van Haarlem, 24-01-2016 21:38 #53
Goedenavond. De gemeente heeft mij uitgeschreven in Nederland, omdat ik langer dan 8 maand buiten Nederland verblijf. Raak ik dan ook mijn aanrechtsubsidie kwijt? Heb geen inkomsten, wel mijn man 100% aow. Zal wel, krom is dit, in geen een land, dat ze je zo maar uit schrijven. Reactie infoteur, 25-01-2016
Beste Jh van Haarlem,
Als uw man belastingplichtig is in Nederland, houdt u recht op uw aanrechtsubsidie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

J. Hartman, 08-01-2016 19:17 #52
Goedenavond
Ik heb een eigen scheepvaart bedrijf gehad ben 69 jaar en gehuwd heb nu alleen een aow pensioen mijn vrouw is 64 jaar en krijg een toeslag voor mijn vrouw zij heeft verder geen inkomen.Heeft zij dan ook recht op aanrechtsubsidie.
bij voorbaat dank
met vriendelijke groet
J.Hartman Reactie infoteur, 09-01-2016
Beste J. Hartman,
Zij heeft recht op de aanrechtsubsidie en uw inkomen lijkt me hoog genoeg om deze ook uit te betalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jolanda, 07-01-2016 20:42 #51
Hoi,
Mijn partner is geboren voor 1963 en totaal geen inkomen. Ik verdien per jaar 25000 zou mijn partner recht hebben op aanrecht subsidie?
Alvast dank Reactie infoteur, 08-01-2016
Hoi Jolanda,
Als jullie verder geen fiscale aftrekposten hebben (ziektekosten bijvoorbeeld) wel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Patrick, 02-01-2016 14:38 #50
Gelukkig Nieuwjaar,
Ik 1971 heb 390 euro sociale dienst sinds vorig jaar en mijn vriendin 1973 heeft 904 euro wia uitkering, hebben wij recht op aanrechtsubsidie. Mvgr P en M Reactie infoteur, 03-01-2016
Gelukkig nieuwjaar Patrick,
Ja daar hebt u recht op, maar of het volledige bedrag kan worden uitgekeerd op basis van jullie inkomen zou moeten worden berekend, bovendien kan het zijn dat bij het bedrag van de sociale dienst al met een deel rekening is gehouden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jochen, 28-12-2015 15:37 #49
Nooit geweten,
toch heb ook ik (1984) de vraag of mijn vrouw (1984) hiervoor in aanmerking komt.
zo ja of dit bij de financieel adviseuse bekend moet zijn, en/of ik dit zelf moet aanvragen.
mijn inkomen bruto 37.000 per jaar.
vrouw inkomen netto 500 gemiddeld per maand.

mvg Jochen Reactie infoteur, 29-12-2015
Beste Jochen,
Als uw vrouw netto 6000 euro verdient, zou u kunnen bekijken of daarbij met de algemene heffingskorting rekening is gehouden. Als dat zo is, is er waarschijnlijk geen recht op een extra aanrechtsubsidie omdat ze dat bedrag dan al langs een andere weg heeft ontvangen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ilse, 25-12-2015 16:51 #48
Kan je ook aanrechtsubsidie aanvragen van 2014, dit zou dan gaan om een half jaar. Reactie infoteur, 26-12-2015
Beste Ilse,
Ja dat kan als u uw algemene heffingskorting nog niet volledig zelf hebt benut met een eigen inkomen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mala Chikoe, 15-12-2015 00:37 #47
Kan ik het ook met terugwerkende kracht aanvragen? En hoe en waar moet zijn. Mijn man verdient verschillend per maand omdat hij in ploegen werkt (€1250/1550). Hebben wij dan recht op?

Met vriendelijke groet,
Mala Reactie infoteur, 15-12-2015
Beste Mala Chikoe,
Als u zelf weinig of geen inkomen hebt, hebt u er recht op, ook met terugwerkende kracht als u het geld niet eerder ontving. Hiervoor moeten jullie gezamenlijk aangifte inkomstenbelasting doen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Dani, 01-12-2015 16:47 #46
Goedenmiddag,
ikzelf verdien 30000 netto maar mijn vrouw 1987 heeft geen inkomen… heeft zij ergens recht op dan? Reactie infoteur, 02-12-2015
Goedendag Dani,
Zij heeft recht op de aanrechtsubsidie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Aad, 24-11-2015 19:04 #45
Hallo,
Ik 1964 verdien 2000 netto per maand, mijn vrouw 1966 verdient 280 netto per maand.
Heeft zij recht op het aanrechtsubsidie? zo ja hoeveel dan? Reactie infoteur, 25-11-2015
Beste Aad,
Omdat uw vrouw ook zelf voldoende inkomen heeft, zal ze al de algemene heffingskorting krijgen via de werkgever en dan blijft er bij een netto inkomen 24.000 euro per jaar niets meer over als aanrechtsubsidie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Yvonne, 05-11-2015 11:15 #44
Hallo,
Ik overweeg te stoppen met werken en mij op een andere manier dienstbaar te maken. ( ben sinds kort opnieuw in de ww beland)
Nu zijn er een aantal vragen over deze regeling:
Is het verstandig om als de keuze is gevallen dit jaar nog deze regeling aan te vragen?
Krijg ik dit dan maandelijks op mijn rekening bijgeschreven, of. Hoe werkt dit?
De politiek is er weer over aan het debatteren, zijn hierover al nieuwe items beschikbaar.?
Heeft het ook nadelen als je van deze regeling gebruikt gaat maken?
Veel vragen, maar wel belangrijk voor mijn keuze!
Hartelijke groet, Yvonne Reactie infoteur, 24-12-2017
Hallo Yvonne,
Als u niet binnen 1 week na uw eerste werkloosheidsdag een WW-uitkering aan, zal het UWV u straks minder uitbetalen. Het bedrag wordt maandelijks overgemaakt. Er zijn geen nadelen, u hebt er recht op. De duur van de uitkering hangt af van uw arbeidsverleden:

https://financieel.infonu.nl/geld/153505-arbeidsverleden-berekenen-en-ww-2016-2017-2018.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Maria, 03-11-2015 17:25 #43
Hallo,

ik heb nu een ww. uitkering. kom ik dan toch in aanmerking voor de aanrechtsubsidie? Reactie infoteur, 04-11-2015
Hallo Maria,
Als u ww ontvangt, wordt waarschijnlijk al rekening gehouden met de algemene heffingskorting. Als dat toch onvoldoende mogelijk is door een te laag eigen inkomen, is er een aanvulling mogelijk tot het bedrag van de aanrechtsubsidie waarop u recht hebt. Het is dus niet automatisch èn èn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ingeborg, 28-10-2015 18:16 #42
Hoi,

Ik ben van plan om vanaf januari volgend jaar te stoppen met werken. Mijn man heeft een inkomen vanuit België en werkt dus niet in Nederland. Heb ik dan ook recht op aanrechtsubsidie?

Of moet het inkomen van mijn mijn uit een Nederland bedrijf komen? Reactie infoteur, 29-10-2015
Hoi Ingeborg,
Bepalend is of jullie in Nederland belastingplichtig zijn voor de inkomstenbelasting of niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marc Stolk, 25-10-2015 20:31 #41
Mijn vrouw krijgt sinds februari dit jaar geen inkomsten meer en is sinds dien werkloos. Ik verdien +/- 46000 per jaar. Hebben wij dan recht op aanrechtsubsidie? Zoja kunnen we dat dan ook nog in terugwerkende kracht aanvragen? Hoe kunnen we de subsidie aanvragen en wanneer. Reactie infoteur, 26-10-2015
Beste Marc Stolk,
Ja dit kan met terugwerkende kracht door een voorlopige aanslag inkomsten belasting in te vullen. Als u wacht tot uw belastingaangifte inkomstenbelasting (voorjaar 2016) komt dat ook wel goed, maar dan moet u wat langer op uw geld wachten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sjef, 23-10-2015 12:02 #40
Mijn echtgenote (geboren 1950) is nu 65 jaar geworden, heeft geen inkomen anders dan de "aanrechtsubsidie", en door het pensioenfonds van een vroegere baan worden nu de pensioenrechten afgekocht, bruto 1630,00 euro met inhouding van 595,00 Euro loonheffing. Wat betekent dit voor haar fiscale en financiële positie? Bij voorbaat dank voor Uw info! Reactie infoteur, 24-10-2015
Beste Sjef,
Het afgekochte pensioen wordt als extra inkomen van uw vrouw gezien, waarover dus ook al belasting is ingehouden. Dit zal niet van invloed zijn op de aanrechtsubsidie. Wel is jullie gezamenlijke inkomen daardoor hoger wat van invloed kan zijn op de hoogte van de toeslagen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bianca, 22-10-2015 14:52 #39
Ik heb een wao uitkering van 824,33 netto per maand en mijn man een wia uitkering van 1362,65 netto per maand. Kan ik ook recht hebben op de aanrechtsubsidie? Reactie infoteur, 22-10-2015
Beste Bianca,
Met uw WAO uitkering krijgt u al de maximale algemene heffingskorting, wat betekent dat in uw geval de aanrechtsubsidie vervalt. U bent wel de minstverdienende, maar hebt voldoende inkomen om de algemene heffingskorting zelf uitbetaald te krijgen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

V., 20-10-2015 18:24 #38
Hallo,

Ik zit sinds februari 2015 in de ww. In januari 2016 vervalt mijn ww. Vanaf die tijd heb ik geen inkomen meer.
Mijn man verdient ca 2000 netto in de 4 weken.

Vanaf wanneer heb ik recht op aanrechtsubsidie? Is dit vanaf het moment dat de ww stopt of is dit vanaf het moment dat ik werkeloos ben geworden?

Met vriendelijke groet,

V Reactie infoteur, 21-10-2015
Hallo V,
De aanrechtsubsidie is aan een maximum gebonden. Als op uw ww-uitkering belasting is ingehouden zal ook al rekening zijn gehouden met de algemene heffingskorting en zit u nu waarschijnlijk al aan dit maximum. Als dat zo is, zal het in 2016 zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Toon, 10-10-2015 23:22 #37
Ik heb aow met een partnertoeslag.mijn vrouw geboren 1957 werkt niet en heeft geen inkomen. Mijn vraag is:heeft zij recht op aanrechtsubsidie. Reactie infoteur, 11-10-2015
Beste Toon,
Ja daar heeft uw vrouw recht op als uw inkomen hoog genoeg is om deze uit te kunnen betalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peters, 10-10-2015 09:24 #36
Hallo
Ik zit sinds nov 2014 in de zw en sinds jan 2015 werkloos.alleenstaande moeder met dochtertje v 7.nu nog in zw.
Heb ik dan nog steeds recht op heffingkorting die ik nog steeds ontvang de 15e vd mnd? Ik twijfel nu
Groet Reactie infoteur, 11-10-2015
Hallo Peters,
U hebt nog steeds recht op uw heffingskorting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sam, 02-10-2015 08:05 #35
Hoi

Mijn vriend heeft een Wajong uitkering van 960,- euro ongeveer en ik ben en tijdje werkloos. Dus geen inkomen. Heb ik dan recht op en aanrechtsubsidie? Reactie infoteur, 02-10-2015
Hoi Sam.
De uitkering van uw vriend is hoog genoeg voor de aanrechtsubsidie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marijke Keehnen, 01-10-2015 14:05 #34
Ik ga binnenkort scheiden en krijg dan een bijstandsuitkering.

Heb ik dan recht op heffingskorting?
Marijke Keehnen Reactie infoteur, 02-10-2015
Beste Marijke Keehnen,
De gemeente houdt al met een aantal heffingskortingen rekening. Op welke heffingskortingen u recht kunt hebben en wat de gevolgen van een echtscheiding zijn, leest u in:

http://financieel.infonu.nl/belasting/109358-heffingskortingen-en-echtscheiding.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bert, 24-09-2015 19:12 #33
Hallo
Ik zelf ben met pre pensioen inkomen € 2082 per maand.mijn partner krijgt binnenkort ook een pre pensioen van € 700, bruto per maand, nu krijgt ze de aanrecht subsidie van 2203€ per jaar, gaat die in de nieuwe situatie vervallen of blijf die nog geldig omdat zij minst verdienende is
Groet Bert Reactie infoteur, 25-09-2015
Hallo Bert,
Het recht op de aanrechtsubsidie vervalt op zich niet, maar dan moet de uitbetaler van het pre pensioen niet ook nog eens rekening houden met de algemene heffingskorting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Henk Beentjes, 18-09-2015 14:23 #32
Is aanrechtsubsidie anders als loonheffingskorting? Reactie infoteur, 18-09-2015
Beste Henk Beentjes,
De aanrechtsubsidie is er ook voor wie geen inkomen heeft en daarom geen gewone loonheffingskorting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Vermorken, 17-09-2015 10:21 #31
Mijn vrouw dan 63 jaar (1951) gaat stoppen met werken op 1-1-2016 en laat haar pensioen op 66 jarige leeftijd uitbetalen. Ben zelf met pensioen dan 68 jaar (1947) en ontvang boven op mijn AOW een gedeeltelijke toeslag omdat zij enkele uren per week werkt. Mijn vraag hoe gaat het met mijn AOW Toeslag gaat deze om hoog? Hoe krijg ik de aanrechtsubsidie (mijn betaalde belasting over 2014 is ruim boven de belastingvrije som die mijn echtgenote zou moeten krijgen.) Reactie infoteur, 18-09-2015
Beste Vermorken,
Als uw vrouw geen of een lager inkomen heeft, wordt uw toeslag herberekend en in dit geval verhoogd. De aanrechtsubsidie krijgt u via de voorlopige aanslag inkomstenbelasting (de maandelijkse vermindering) of uw aangifte inkomstenbelasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ron van Kouwen, 16-09-2015 09:18 #30
In 2016 geen algemene heffingskorting meer (is nu bekend geworden). Vervalt dan dus ook de aanrechtsubsidie voor mijn vrouw? Ben zeer benieuwd want dat scheelt zo'n 1000 netto per jaar. Reactie infoteur, 16-09-2015
Beste Ron van Kouwen,
De algemene heffingskorting bestaat ook in 2016 nog, maar wordt snel lager bij wat hogere inkomens:

http://financieel.infonu.nl/belasting/149428-algemene-heffingskorting-2016.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rianne, 08-09-2015 14:39 #29
Mijn man heeft een jaarinkomen van € 46.000,- en ik wil gaan stoppen met werken. Wat zou ik dan maandelijks aan algemene heffingskorting kunnen ontvangen? We zijn allebei geboren in 1986. Reactie infoteur, 08-09-2015
Beste Rianne,
Als u zelf geen of weinig inkomen hebt is uw algemene heffingskorting maximaal gelijk aan € 1.174. Voorwaarde is wel dat ook uw echtgenoot nog inkomen houdt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hans, 02-09-2015 17:18 #28
Beste Zeemeeuw

Dank voor antwoord
Ze had een inkomen van € 3200,- in 2014 zie ik op haar jaaropgaaf en op haar jaaropgaaf stond dat er geen loonheffing was ingehouden. Wel heeft ze elke maand de "subsidie" +/- 100 per maand gekregen omdat de belastingdienst nog als gegeven had dat ze geen inkomen had.
Ik dacht dat er een bepaalde "belastingvrije grens" was dat als je inkomen daar onder bleef je geen belasting hoefde te betalen, maar dat klopt dus niet?
Ook over zo'n klein inkomen van 3200 betaal je dus belasting? Is er geen belasting vrij bedrag wat je mag verdienen?

Klopt het dan dat ze nu die 1200 echt moet terugbetalen? Zou ze dan over die 3200 eigenlijk +/- 1200 belasting moeten betalen, maar omdat haar werkgever dat niet heeft ingehouden en ze ook nog de "subsidie" kreeg heeft ze het dubbel gekregen?

Is het dan gewoon toeval dat de ontvangen "subsidie" ongeveer evenveel is als de belasting die ze zou moeten betalen?
Als ze nog minder zou verdienen zou ze ook nog een stukje "subsidie" krijgen dus?

Ook voor 2015 heeft de belastingdienst nog staan dat ze geen inkomen heeft. Moet ik dat zelf opgeven/corrigeren? Komen ze daar altijd zelf achter? Kan ik het zo laten en hopen dat ze het niet ontdekken of is dat een risico?

Het inderdaad zo dat ze nu netto 2 x zoveel heeft dan wanneer ze niet werkt, maar omgerekend werkt ze dan eigenlijk wel voor het halve uurtarief toch?. Of na 1 heel jaar werken heb je eigenlijk een half jaar voor niks gewerkt. Klopt die redenatie?
Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk.

veel vragen besef ik
dank alvast Reactie infoteur, 03-09-2015
Beste Hans,

1. U betaalt bij elk inkomen belasting maar die wordt bij lage inkomens teniet gedaan door de algemene heffingskorting. Daardoor is er dus wel zoiets als een belastingvrij inkomen. Maar als ook de aanrechtsubsidie wordt uitbetaald, kan het zijn dat uw vrouw meer belasting terugkrijgt dan waar ze recht op heeft. Over een bruto inkomen van 3.200 euro moet ongeveer 1.160 euro belasting worden betaald wat vrijwel gelijk is aan de aanrechtsubsidie. Wel heeft uw vrouw nog recht op ongeveer 58 euro arbeidskorting:

http://financieel.infonu.nl/belasting/118992-arbeidskorting-2014.html

2. Ja dat is wel zuur, omdat de aanrechtsubsidie gratis geld is. Hetzelfde zal voor 2015 gelden.

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hans, 02-09-2015 11:52 #27
Dag

Mijn vrouw (geboren 1969) heeft sinds juni 2013 een klein bijbaantje van +/- 100-200 netto per maand. Ikzelf (geb 1969) heb een volledige baan en verdien +/- 4500 bruto per maand. Over haar kleine inkomen zou je geen belasting hoeven te betalen. Haar netto is ongeveer gelijk aan bruto. Nu kreeg zij voor die tijd de "aanrechtsubsidie" van +/- € 100,- -per maand.
Volgens mij vervalt nu de aanrechtsubsidie omdat ze een inkomen heeft want we moeten ineens +/- 1200,- per jaar terugbetalen sinds zij dat baantje heeft. Dat betekent dat ze bijna voor niks werkt. Dat is niet stimulerend.
Kan het kloppen dat ze ondanks het erg lage inkomen toch die volledige aanrechtsubsidie kwijt is? Of zou die "subsidie" gelijk moeten blijven omdat mijn salaris hoog genoeg is? Reactie infoteur, 02-09-2015
Dag Hans,
Stel uw vrouw heeft in 2014 een jaarinkomen van 1800 euro. Daarover betaalt ze ongeveer 665 euro belasting. Als die belasting niet is betaald, komt dit in mindering op de aanrechtsubsidie van 1.260 euro. Dat betekent dat uw vrouw zonder werk netto 1.260 euro ontvangt (de aanrechtsubsidie) en met werk het bedrag van 1.800 minus 665 plus 1.260 euro, ofwel 2.395 euro. Dat is netto nog steeds bijna het dubbele van de situatie waarin ze niet werkt:

http://financieel.infonu.nl/belasting/121300-aanrechtsubsidie-2014-minstverdienende-partner.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wendy, 31-08-2015 14:08 #26
Ik heb dit jaar belastingaangifte gedaan samen met mijn man. Nu moet ik een behoorlijk bedrag betalen. Naar mijn idee heb ik recht op aanrechtsubsidie. Aangezien ik geen werk heb. Tot wie moet ik mij richten om mij hierbij te helpen. Ik zie door de bomen het bos inmiddels niet meer. Reactie infoteur, 31-08-2015
Beste Wendy,
Als het inkomen van uw man voldoende is om uw aanrechtsubsidie uit te betalen, krijgt u die uitbetaald. Het enige wat er dan nog nodig is een gezamenlijke belastingaangifte. Daarom zal er een andere reden zijn dat jullie belasting moeten bijbetalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Trudie Boonk, 27-08-2015 16:21 #25
Ik ben huisvrouw [1961] en mijn man verdiend een modaal inkomen. Ik ontvang dus aanrechtsubsidie. Over een paar maand ga ik 18 uur in de week op mijn kleinkind passen voor een vergoeding van 5 euro per uur. Dat komt ongeveer op zo'n 390 euro
per maand uit. Hoeveel moet ik dan inleveren van de aanrechtsubsidie? Reactie infoteur, 28-08-2015
Beste Trudie Boonk,
Uw verdiensten veranderen niets aan de aanrechtsubsidie. Waar u wel op moet letten, als u over 390 euro belasting betaalt, is dat daar niet met de algemene heffingskorting wordt gerekend, want dan is het wel een beetje dubbelop.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wim, 19-08-2015 18:04 #24
Ik heb zelf een wao uitkering. Mijn vrouw heeft zelf al jaren de aanrechtsubsidie gehad omdat ze niet kon werken. Nu krijgt mijn vrouw na 21 augustus haar aow, stopt dan de aanrechtsubsidie van zelf of moet je dat zelf aan geven?
Mvg. Reactie infoteur, 20-08-2015
Beste Wim,
Als u een maandelijkse teruggave krijgt, zult u die zelf moeten aanpassen. Uw vrouw krijgt dan vanaf de uitbetaling van de AOW de algemene heffingskorting en dat zou zonder aanpassing dubbelop zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ha, 30-06-2015 21:34 #23
Wanneer wordt er voldoende belasting afgedragen? Wat moet mijn partner minimaal aan belasting betalen of aan inkomen hebben, wil ik in aanmerking komen voor de aanrechtbelasting. Reactie infoteur, 30-06-2015
Beste Ha,
Het inkomen moet dusdanig zijn dat na aftrek van de aanrechtsubsidie de belasting die uw man betaalt niet negatief wordt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Han, 29-06-2015 23:32 #22
Mijn man werkt en ik ontvang sinds deze maand een kleine 200 euro aan WW. Ik heb in 2014 en 2015 tot nu 6 uur per week gewerkt. Heb ik recht op de aanrechtsubsidie? En is er ook een maximum vastgelegd m.b.t. het salaris van mijn partner.
En
Mijn vader ontvangt vanaf dit jaar een bijstandsuitkering. Mijn moeder ontvangt jaren deze aanrechtsubsidie. Heeft zij hier nu nog recht op, gezien mijn vader nu en bijstandsuitkering ontvangt? Reactie infoteur, 30-06-2015
Beste Han,
De aanrechtsubsidie is alleen afhankelijk van de hoogte van het inkomen van de partner en niet of het om een uitkering gaat. Punt is dat de partner voldoende inkomen moet hebben (en dus voldoende belasting betaalt) om de aanrechtsubsidie te kunnen uitbetalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ria van Laarhoven Huisman, 16-06-2015 15:58 #21
IK heb bij PostNL gewerkt en ben sinds 1 juni met pensioen (65 jr en 3mnden). Mijn werkend leven zit erop. Ik vroeg me af of ik ook in aanmerking kom voor aanrechtsubsidie? Reactie infoteur, 16-06-2015
Beste Ria van Laarhoven Huisman,
Als u een fiscale partner hebt, wel. Maar waarschijnlijk worden sinds juni 2015 uw AOW en pensioen ook netto uitgekeerd, rekening houdend met de algemene heffingskorting. Let er dus wel op dat u de aanrechtsubsidie in feite niet tweemaal krijgt uitbetaald.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gert, 13-06-2015 17:36 #20
Mijn vrouw krijgt dit jaar voor het eerst aanrechtsubsidie, hoewel onze situatie al vele jaren hetzelfde is (we wonen in NL, ik werk in D, mijn vrouw werkt niet).
Is dit een foutje van de Belastingdienst? Als ze terecht aanrechtsubsidie krijgt, waarom dan niet in de voorgaande jaren? Kunnen we in het laatst geval alsnog met terugwerkende kracht aanrechtsubsidie aanvragen? Zo ja, tot hoeveel jaren terug? Reactie infoteur, 14-06-2015
Beste Gert,
Als er gezamenlijk belastingaangifte is gedaan, zou uw vrouw er ook eerder recht op hebben (bij een vergelijkbare inkomen). U kunt tot maximaal vijf jaar terug voor een aanpassing van uw belastingaanslag vragen, desnoods met een ambtelijke afdoening van zaken:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marjan, 11-06-2015 16:20 #19
Mijn man krijgt over 3 jaar AOW en een pensioentje, volgens de pensioenwijzer netto bij elkaar 1100 euro. Bruto weet ik dus niet. Ik ben wel geboren voor 1962 en heb zelf geen inkomen. Ik krijg nu de algemene heffingskorting maandelijks uitgekeerd. Mijn man heeft nu een bruto inkomen van rond de 20.000 euro per jaar. Verdient mijn man straks als hij AOW en pensioen krijgt voldoende nog om mijn volledige heffingskorting veilig te stellen, zodat ik die nog krijg tot ook ik mijn AOW ga krijgen? We moeten namelijk doordat er geen toeslag meer zal worden gegeven op de AOW van mijn man, 9 jaar gaan leven van een AOW van mijn man (ik begrijp netto rond de 750) + zijn klein pensioen en hopelijk dan mijn algemene heffingskorting. Reactie infoteur, 12-06-2015
Beste Marjan,
In het eerste jaar van zijn AOW is het ook belangrijk wanneer hij de eerste uitkering krijgt om te kunnen bepalen hoe hoog het jaarinkomen is. Als hij het hele jaar ongeveer 15000 euro bruto heeft, geldt voor hem vanwege zijn leeftijd een lagere algemene heffingskorting en resteert er ook nog een deel voor u, maar dat zal waarschijnlijk een paar honderd euro minder zijn:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Michel, 10-06-2015 12:36 #18
Ik verdien modaal en mijn vrouw momenteel niets. Nu wil ze een weekblad gaan bezorgen, inkomsten ca. 50 euro p/m, we gaan dat samen doen. Hoeveel aanrechtgeld moet ze terugbetalen? Is het beter om die wijk op mijn naam te zetten (44% inkomstenbelasting)? Reactie infoteur, 10-06-2015
Beste Michel,
Uw vrouw betaalt bij een dergelijk bedrag minder loonbelasting dan u (eerste schijf). Als er loonbelasting wordt ingehouden, krijgt ze die bij de aangifte inkomstenbelasting terug via een stukje algemene heffingskorting die aan haar kan worden toegerekend. De rest van de aanrechtsubsidie wordt gewoon via uw inkomen uitbetaald.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Franny Peeters, 03-06-2015 18:53 #17
Franny
Ik krijg aanrechtgeld. Maar ik word 07-01-2016 65 jaar. Moet ik de aanrechtsubsidie per 01-01-2016 stopzetten omdat ik dan een pensioentje van 2124 euro per jaar bruto krijg. Mijn AOW gaat pas per 01-07-2016 in.
met vriendelijke groeten
Franny Peeters Reactie infoteur, 04-06-2015
Beste Franny,
Dat hangt van uw pensioenfonds af. Als bij de uitbetaling van het pensioen wordt gerekend met uw recht op de algemene heffingskorting, ontstaat er inderdaad dubbeltelling en kunt u de aanrechtsubsidie beter stoppen. Hetzelfde doet zich voor per 1-7-2016.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

L. A. Krol-Gerding, 19-05-2015 16:59 #16
Ik word, in november 2015, 65 jaar hoelang ontvang ik nog "aanrechtsubsidie". Reactie infoteur, 19-05-2015
Beste L. A. Krol-Gerding,
Uw aanrechtsubsidie loopt dan door, maar als u binnenkort AOW ontvangt, kan het zijn dat u te veel ontvangt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Majo, 19-05-2015 10:11 #15
Ik lees steeds over de uitdrukking: je krijgt de algemene heffingskorting ook als je partner genoeg belasting afdraagt. Maar hoeveel is die belasting dan? Mijn partner heeft nu een prepensioen en in oktober komt daar AOW bij. Mijn vraag is of ik dan nog wel recht heb op algemene heffingskorting? Reactie infoteur, 19-05-2015
Beste Majo,
In beginsel kunnen jullie samen via de heffingskortingen niet meer terugkrijgen dan jullie aan belasting betalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

A. Wichers, 12-05-2015 16:59 #14
Dag,

Mocht mijn vrouw stoppen met werken dan is het duidelijk dat we de aanrechtsubsidie kunnen aanvragen, maar wordt mijn salaris daarnaast nog anders belast?

Mvg
A.Wichers Reactie infoteur, 13-05-2015
Beste A. Wichers,
Uw salaris wordt niet anders belast. De aanrechtsubsidie wordt niet als inkomen gezien maar als soort van belastingteruggave.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Crienen, 11-05-2015 09:39 #13
Hoi mijn vrouw heeft altijd, algemene heffingskorting minst verdiende partner gehad voor ze ging werken. nu heeft ze 2 jaar gewerkt nu een half jaar in 2015 te hebben gewerkt moet ze er mee stoppen.
ik las dat als je onder de 6500 euro in een jaar hebt verdiend dat je dan nog recht hebt op de algemene heffingskorting. maar is dit nu bruto of netto? want door ziekte korting heeft ze netto lang geen 6000 euro verdiend maar bruto weer wel ruim.
iemand een idee? Reactie infoteur, 11-05-2015
Hoi Crienen,
Wie 6500 euro verdient, betaalt door de algemene heffingskorting netto geen belasting. Als het inkomen lager is kan er nog recht bestaan op de aanrechtsubsidie. Voorwaarde is dan wel dat het inkomen van de partner hoog genoeg is om deze te kunnen uitbetalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

K., 29-04-2015 11:03 #12
Hallo,
Doe belastingaangifte voor ouder echtpaar. Beide Aow en klein pensioen. Uiteindelijk krijgen ze klein bedrag (ingehouden belasting op pensioen) terug. Is de hypotheek rente niet aftrekbaar? Reactie infoteur, 29-04-2015
Hallo K,

De betaalde hypotheekrente is aftrekbaar, maar voor nieuwe hypotheken vanaf 1 januari 2013 is wel een eis dat er wordt afgelost:

http://financieel.infonu.nl/hypotheek/70175-nieuwe-regels-hypotheek-2012-en-2013.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan, 22-04-2015 15:54 #11
Hallo, mijn vrouw is 3 jaar geleden aangereden en nu komt er een behoorlijk bedrag naar haar toe. hoe moeten ik dat aanpakken? iedereen zegt wat verschillend. wat wij moeten doen, wij weten het niet. ze krijgt de aanrechtbelasting, hoe moeten wij daar mee omgaan? graag u advies en wat voor stappen moeten wij ondernemen. Reactie infoteur, 22-04-2015
Hallo Jan,
Een schade-uitkering of smartengeld is voor de inkomstenbelasting geen inkomen, maar mogelijk wel vermogen. Het bedrag is dus niet van invloed op de aanrechtsubsidie. Als het een fors bedrag is en per 1 januari van een jaar op haar rekening staat, is het wel vermogen in box 3 zoals spaargeld dat is. Voor de huurtoeslag wordt smartengeld niet als inkomen gezien.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

W., 22-04-2015 15:12 #10
Hallo.
Ik heb begin maart aanrecht geld aangevraagd, krijg ik daar bericht van of ik daar recht op heb? En zo ja, wanneer krijg ik dat dan uitgekeerd?
bedankt.
met vriendelijke groet W. Reactie infoteur, 22-04-2015
Beste W,
Ja u krijgt bericht van de Belastingdienst en als uw rekening en overige gegevens bekend zijn, snel daarna (soms tegelijkertijd) uw voorlopige teruggave uitbetaald. Het kan bij elkaar wel zes weken duren.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Eric, 17-04-2015 15:11 #9
Kunt iemand mij helpen aan een goede belastingadviseur.
Ik ben zo bang dat ik geld laat liggen door zelf de belasting te doen.
Mijn situatie is als volgt:
Ik samen met mijn Vrouw en een dochter van 2.
Mijn vrouw komt uit Mexico en heeft een 5 jarige verblijfsvergunning en heeft geen inkomsten.
Bedankt voor je aandacht Reactie infoteur, 18-04-2015
Beste Eric,
Als u een gerichte vraag over uw belastingaangifte hebt, kunt u die ook hier stellen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Y. Mok, 07-04-2015 09:34 #8
Is het mogelijk om met terugwerkende kracht dit aan te vragen? Als je eerder al in het buitenland was getrouwd en je partner zich later pas in Nederland vestigt. Reactie infoteur, 07-04-2015
Beste Y. Mok,
Uw partner moet wel ook in Nederland uw fiscale partner zijn (in Nederland belastingplichtig). In dat geval kunt u tot vijf jaren teruggaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sjakey Geb 1953, 23-03-2015 21:29 #7
L.S.,
Mijn partner geb. in 1956 krijgt al jaren aanrechtsubsidie en we doen derhalve al jaren gezamenlijke aangifte. Wat zijn de consequenties voor de hoogte van deze heffingskorting wanneer m.i.v. 2017 een lijfrentekapitaaltje van plm. EUR 9.000 op naam van mijn partner vrij komt? (Eventueel uitbetaling uitstellen tot partner AOW gaat ontvangen?) Reactie infoteur, 24-03-2015
Beste Sjakey,
Als er over de lijfrente belasting moet worden betaald, is uitstellen inderdaad fiscaal slimmer (lager belastingtarief AOW gerechtigde). Anderzijds, als u het geld goed kunt gebruiken, kunt u het toch laten uitbetalen. Bij een inkomen tot 20.000 euro wordt de aanrechtsubsidie voor uw partner niet lager, maar zal het geld deels via het eigen inkomen worden uitbetaald.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

T., 03-03-2015 15:47 #6
Ik vroeg me het volgende af: wordt aanrechtsubsidie ook bij je gezamenlijke inkomen opgeteld? Dit wil ik graag weten i.v.m. een schatting van het gezamenlijke inkomen voor zorgtoeslag. Reactie infoteur, 03-03-2015
Beste T,
De aanrechtsubsidie is een belastingkorting en wordt niet als inkomen gezien.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lenie, 25-02-2015 09:05 #5
Ik ben de minstverdienende partner en ben geboren in 1967. Mijn man is geboren in 1962.
Vraagt hij de extra heffingskorting aan of vraag ik een subsidie aan? Oftewel welk bedrag geldt in deze situatie? Hoeveel inkomen is "weinig". Ik verdien ongeveer 5000 bruto p.jaar Reactie infoteur, 25-02-2015
Beste Lenie,
Bij een inkomen van 5000 euro hebt u recht op de algemene heffingskorting die bij uw inkomen hoort. De aanrechtsubsidie is namelijk lager.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anne, 22-02-2015 23:20 #4
Hallo
Ik ben 30 jaar en heb 2 kids die speciale aandacht nodig hebben. Ik zit nu 2 wk thuis en merk dat het dan vele malen beter gaat waardoor ik begin te twijfelen om thuis te blijven. M'n man verdient modaal inkomen. Kan ik nu ook aanrechtsubsidie aanvragen? Reactie infoteur, 24-02-2015
Beste Anne,
Als u zelf inkomen hebt, zal daarbij al rekening worden gehouden met de algemene heffingskorting en blijft er aan aanrechtsubsidie waarschijnlijk weinig over, maar u hebt er wel recht op.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw.

J. Berens, 11-02-2015 13:26 #3
Op 5 maart 2015 stopt mijn ziektewet uitkering en heb ook geen recht meer op een ww uitkering kan ik dan een aanrechtsubsidie aanvragen. Reactie infoteur, 11-02-2015
Beste J. Berens,
U kunt een bijstandsuitkering aanvragen. Als u een partner hebt, is ook de aanrechtsubsidie mogelijk. Bij een eigen inkomen moet u wel oppassen voor een dubbeltelling (de heffingskorting op uw inkomen en de aanrechtsubsidie via de partner).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

M. J. Bril, 10-02-2015 11:16 #2
Ik ben eind september 1950 geboren en ga dus binnenkort met pensioen.Ik heb de laatste jaren voor mijn vrouw aanrechtsubsidie ontvangen, blijf ik dat ook houden als ik met pensioen ga? zij is 5 jaar jonger dan ik. Reactie infoteur, 11-02-2015
Beste M. J. Bril,
Dat blijft u ontvangen, als u voldoende belasting betaalt om deze uitbetaling te doen. Het verschil tussen de betaalde belasting en teruggaven kan niet negatief zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jozefien Sessink, 06-02-2015 19:35 #1
Ik ben in het jaar 1950 geboren, eerder had ik wel een betaalde baan maar vanaf april 2013 niet meer.Ik heb een partner die wel genoeg loonheffing betaald heeft. In 2013 had ik een inkomen zodat ik niet in aanmerking kwam voor de heffingskorting. Mijn vraag luidt: in 2014 heb ik helemaal geen inkomen gehad. Moet ik loonheffing aanvragen of wordt het met de inkomstenbelasting 2014 invullen verrekend?
En in 2015 ontvang ik vanaf Juli 2015 mijn AOW, heb ik dan nog recht op een halfjaar loonheffing? Reactie infoteur, 07-02-2015
Beste Jozefien Sessink,
Als jullie gezamenlijk belastingaangifte doen, wordt de aanrechtsubsidie automatisch verrekend. Bekijk wel altijd voor de zekerheid de specificatie van uw belastingaanslag. U heffingskorting wordt op twee berekeningen gebaseerd: een half jaar voor niet 65+ (AOW gerechtigd) en een half jaar wel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 02-09-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Inkomstenbelasting 2015
Reacties: 87
Schrijf mee!