InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Tijdelijk twee woningen 2016 en 2017

Tijdelijk twee woningen 2016 en 2017

Tijdelijk twee woningen 2016 en 2017 U kunt tijdelijk twee woningen in 2016 of 2017 in bezit hebben, omdat het oude huis is nog niet verkocht. Is dat voor de eigenaar dan vermogen in box 1 of box 3 van de inkomstenbelasting? Wat zijn de wijzigingen in 2015 en 2016 voor de eigenaar? Het maakt voor de Belastingdienst verschil of u uw huis verhuurt of niet en of u een dubbele hypotheek hebt. Wat zijn de gevolgen voor de hypotheekrenteaftrek en hoe lang is er hypotheekrenteaftrek toegestaan? Er hebben zich in deze regeling namelijk een paar veranderingen voorgedaan.

Tijdelijk twee woningen, een huis is nog niet verkocht

Tijdelijk twee woningen hebben komt veel voor. Stel u koopt in 2014 een huis en hebt de andere eigen woning nog niet verkocht, dan neemt u daarmee het risico dat u even tweemaal woonlasten hebt. Om deze lasten draagbaar te maken, staat de Belastingdienst een paar jaar een dubbele aftrek van de hypotheekrente toe en hoeft u alleen voor de woning die u bewoont het eigenwoningforfait op te geven. De belangrijkste voorwaarden hierbij zijn dat de eerste woning te koop staat en de tweede woning uw eigen woning wordt of inmiddels is geworden. Verder is er een verschil in de regeling tijdelijk twee woningen in 2014 en 2015, ook als u de eerste woning tijdelijk verhuurt.

Regeling tijdelijk twee woningen 2014, voor zowel oude huis als nieuw gekocht huis

De regeling tijdelijk twee woningen 2014 geldt als de eerste woning:
  • In de aan 2014 voorgaande jaren uw hoofdverblijf (eigen woning) was.
  • Voor het eerst in 2014 te koop staat.
  • Leeg staat in 2014.

In dat geval mag u voor beide woningen tot en met 2017 de hypotheekrente en financieringskosten aftrekken, en vallen beide woningen in box 1 van de inkomstenbelasting. Het eigenwoningforfait verdeelt u over beide woningen volgens de periode dat u in een huis hebt gewoond. Met andere woorden: stel u verhuist per 1 juli 2014, dan telt het eigenwoningforfait van huis 1 gedurende de eerste zes maanden van 2014 mee en dat van huis 2 in de laatste zes maanden van 2014. Als het huis in 2015, 2016 of 2017 nog niet is verkocht, is het eigenwoningforfait voor het eerste huis gelijk aan nul. Als het huis niet leeg staat, maar tijdelijk wordt verhuurd, is er in de periode van verhuur geen dubbele aftrek. Stopt de verhuur in 2014, dan is er weer wel een dubbele aftrek mogelijk.

Regeling tijdelijk twee woningen 2015

Ook in 2015 moet aan de basisvoorwaarden zijn voldaan:
  • De eerste woning was voor 2015 uw hoofdverblijf en dus uw eigen woning.
  • De woning staat voor het eerst in 2015 te koop.
  • De woning staat leeg in 2015.

Ook dan is er een dubbele aftrek van hypotheekrente en financieringskosten tot en met 2017 (box 1). Dus niet tot en met 2018. De dubbele aftrek is dan beperkt tot 2015 plus de twee volgende jaren, een belangrijke verandering ten opzichte van 2014. Stond het huis al in 2014 te koop, dan geldt de regeling 2014 en niet de regeling 2015. In 2015 is er geen dubbele aftrek van hypotheekrente als een huis wordt verhuurd. Een belangrijke aanvullende wijziging hierbij is dat als de verhuur in 2015 eindigt, er nog steeds geen dubbele aftrek mogelijk is.

Tijdelijke regeling permanent gemaakt voor 2015, 2016, 2017 en 2018

In de Miljoenennota 2015 is de twee jaar structureel verlengd naar permanent maximaal drie jaar.

Woning nog steeds niet verkocht, wat zijn de gevolgen?

Bij een woning uit 2016 hebt u zo maximaal drie jaar de tijd om het huis te verkopen, evenals bij een woning uit 2016 en 2017. Lukt dat niet in die vrijgestelde periode dan verhuist de eerste woning naar box 3 van de inkomstenbelasting. Dat betekent niet alleen geen hypotheekrenteaftrek voor woning 1 die nog te koop staat, maar dit kan ook gevolgen hebben voor de hypotheekrenteaftrek van woning 2. Als de hypotheek op woning 1 lager is dan de waarde van de woning en er dus overwaarde is, treedt de bijleenregeling in werking. Dat houdt in dat de maximale hypotheek met hypotheekrenteaftrek op woning 2 niet meer kan zijn dan de waarde van deze woning minus de overwaarde van woning 1.

Conclusie tijdelijk twee woningen hebben

Als u in 2015, 2016 of 2017 in de situatie komt dat u twee woningen voor eigen bewoning hebt, hebt u drie jaar de tijd om zonder al te veel problemen de eerste woning te verkopen. Het tijdelijk verhuren van een woning is onaantrekkelijk geworden, omdat de hypotheekrenteaftrek voor de verhuurde woning dan permanent komt te vervallen. Laat u zich daarom hierover goed adviseren door makelaar of bank.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Meer kans op een betere huurwoning: De Woonversnelling!Meer kans op een betere huurwoning: De Woonversnelling!Huur je een sociale huurwoning die te klein is? Kom je niet in aanmerking voor een grotere woning in een leuke buurt? Do…
Het eigenwoningforfaitHet eigenwoningforfaitBij de aangifte voor de inkomstenbelasting moeten huiseigenaren een bedrag bij hun inkomen optellen: het eigenwoningforf…
Verlaagd BTW-tarief op nieuwbouwDe Belgische regering heeft in haar plan om de bouwsector te stimuleren het BTW-tarief voor nieuwbouw tijdelijk verlaagd…
Is tijdelijke verhuur slim en financieel verstandigIs tijdelijke verhuur slim en financieel verstandigTijdelijke verhuur: uw eigen huis tijdelijk verhuren in 2015 of 2016 in plaats van uw eigen woning verkopen? Slim met de…
Energielabel woning verplicht in 2012Het is al sinds enkele jaren verplicht om een woning te voorzien van een energielabel. Vanaf 2012 wordt de druk opgevoer…

Reageer op het artikel "Tijdelijk twee woningen 2016 en 2017"

Reacties

Jos Huizer, 02-11-2016 14:10 #4
Het oude huis van mijn vriendin en mij staat ook nog steeds te koop. Ik heb begrepen dat de overwaarde van het oude huis effect heeft op de hypotheek(rente aftrek) van het nieuwe huis. Bv. overwaarde van 100.000 euro op het oude huis wordt verminderd op de hypotheek en dus de rente aftrek van het nieuwe huis. Dat klopt toch? Wat gebeurt er als je weer in het oude huis gaat wonen? Wordt dan de oude (aftrek) situatie weer hersteld? Of blijft het hetzelfde? Dwz, dat de overwaarde op het nieuwe huis effect heeft op de hypotheek(rente aftrek) van het oude huis. Reactie infoteur, 04-11-2016
Beste Jos Huizer,
Als u een woning verkoopt heeft de overwaarde daarop effect op de hoogte van de hypotheekrenteaftrek van het huis dat u gaat bewonen (bijleenregeling):

http://financieel.infonu.nl/belasting/112720-bijleenregeling-2016-en-2017-aflossingsplicht-hypotheek.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Leane Corpel, 25-04-2016 11:47 #3
M'n ex en ik hebben samen de woning gekocht. In maart 2014 heb ik de woning verlaten en betaalde mee aan de rente (aflossingsvrije hypotheek). Later dat jaar is ook mijn ex uit de woning vertrokken. Sindsdien betalen we beiden de rente. We wonen nu allebei in een huurwoning. De woning is dus leeg en staat te koop. Ik ben nu dus 2 jaar uit de woning. M'n ex valt binnen de 2 jaar dus heeft sowieso nog recht op hypotheekrenteaftrek. Heb ik 2 jaar of 3 jaar recht op hypotheekrenteaftrek? Reactie infoteur, 25-04-2016
Beste Leane Corpel,
Als jullie op het moment van te koop zetten nog fiscale partners waren en gehuwd, geldt er voor u een termijn van drie jaar. Anders twee jaar. Uw ex is in het huis blijven wonen, zij heeft recht op drie jaren hypotheekrenteaftrek (tijdelijk twee woningen).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Fred Bos, 11-05-2015 22:04 #2
Ik ben erg benieuwd wat er nou aan de hand is wanneer het "oude" huis gewoon behouden blijft. De hypotheek overgenomen wordt door een andere partij. Is de rente dan aftrekbaar, zeker gezien het feit dat er overal wordt gesproken dat de "reserve" pas ontstaat bij verkoop. Zonder verkoop ontstaat deze volgens mij nietů

Fred Reactie infoteur, 12-05-2015
Beste Fred Bos,
De reserve ontstaat bij vervreemding. In de meeste gevallen is dat verkoop, maar dat hoeft niet. Een eerste huis kan bijvoorbeeld een tweede woning worden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

H. Koster, 31-03-2015 12:08 #1
Wat zijn de aftrekmogelijkheden wanneer ik de nieuwe woning koop terwijl mijn eigen woning nog niet verkocht is.
Wij willen wachten met verhuizen naar de nieuwe woning die we dan leeg laten staan, totdat wij de eigen woning hebben verkocht.
Met vriendelijke groet, H. Koster Reactie infoteur, 01-04-2015
Beste H. Koster,
In geval van tijdelijk twee woningen zijn voor beide huizen de hypotheekrente aftrekbaar plus allerlei aankoopkosten voor de nieuwe woning:

http://financieel.infonu.nl/belasting/66790-de-fiscaal-aftrekbare-verhuiskosten.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 01-03-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Inkomstenbelasting 2016
Reacties: 4
Schrijf mee!