InfoNu.nl > Financieel > Belasting > VAR verdwijnt: nieuwe opdrachtgeversverklaring 2019 of 2020

VAR verdwijnt: nieuwe opdrachtgeversverklaring 2019 of 2020

VAR verdwijnt: nieuwe opdrachtgeversverklaring 2019 of 2020 De VAR verklaring verdwijnt in zijn huidige vorm. Ook de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) is geen succes gebleken. Daarom staat in het Regeerakkoord van het kabinet Rutte 3 dat er een nieuwe Wet DBA zal komen met een nieuwe opdrachtgeversverklaring. Die zal waarschijnlijk in 2019 of 2020 zijn. In de tussentijd is er een overgangsregime, waarbij de oude VAR en modelovereenkomsten nog kunnen worden gebruikt. Het tarief dat een zelfstandige berekent wordt in de nieuwe wet bepalend voor de vraag of er een opdrachtgeversverklaring nodig is.

De nieuwe Wet DBA van Rutte 3

De VAR verklaring, soorten, schijnzelfstandigheid

De Verklaring Arbeidsrelatie VAR bestaat in meerdere gedaanten en de juiste VAR is sterk afhankelijk van uw arbeidsrelatie tot de opdrachtgever. We kennen de:
  • VAR-Wuo;
  • VAR-Loon;
  • VAR-Row;
  • VAR-Dga.

Elke VAR heeft zo zijn kenmerken en kan verschillen per freelancer en zzp-er.

Ben ik zzp'er?

Als we het hebben over een zzp'er die ook fiscaal gezien als zzp'er wil worden behandeld en gebruik wil maken van de bijbehorende fiscale voordelen, hebben we het vooral over een VAR-Wuo of VAR-Dga waarbij de opdrachtgever geen loonbelasting, bijdrage ZVW en geen premies werknemersverzekeringen hoeft af te dragen aan de Belastingdienst. De Belastingdienst controleert streng op de juistheid van afgegeven VAR-verklaringen, maar er komen zoveel zzp'ers bij de laatste tijd en de fiscus heeft het erg druk en lijkt wat onbemand, dus groeit de kans op schijnzelfstandigheid. Dat wil zeggen de aanvrager van de VAR-verklaring, de inlener, doet zich als zelfstandige zonder personeel voor, maar is dat niet altijd in de praktijk. De Belastingdienst wilde van deze onduidelijkheid af en introduceerde in 2015 de webmodule VAR, modelovereenkomsten en andere alternatieven. Dit en de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) bleken geen succes te zijn. Het kabinet Rutte 3 gaat dit daarom veranderen.

Nieuwe Wet DBA van Rutte 3

Er komt een nieuwe Wet DBA. Omdat vooral aan de onderkant van de arbeidsmarkt sprake lijkt van schijnzelfstandigheid. Om dit aan te pakken is er een aanpassing van de huidige wet noodzakelijk. Voor zzp'ers zal meestal sprake zijn van van een arbeidsovereenkomst als de zzp'er een relatief laag tarief rekent. Er is altijd sprake van een arbeidsovereenkomst als het lage tarief wordt gecombineerd met een langere duur van de overeenkomst of in combinatie met het verrichten van reguliere bedrijfsactiviteiten.

Wat is een laag tarief, wat een langere duur?

Onder een laag tarief wordt verstaan een tarief dat overeenkomt met loonkosten tot 125% van het wettelijk minimumloon of met de laagste loonschalen in cao’s in de sector waar de zzp'er werkzaam is. Waarschijnlijk ligt het lage tarief zo in de range tussen de 15 en 18 euro per uur. Onder een langere duur wordt verstaan een duur langer dan drie maanden.

Toch een opdrachtgeversverklaring bij een hoger tarief (opt-out)

Verdient u een hoger tarief, dan is het goed om te weten dat er aan de bovenkant van de markt (meer dan 75 euro per uur) een opt-out systeem komt, een opdrachtgeversverklaring is niet verplicht en u kunt zich ook tussentijds uitschrijven. Hetzelfde geldt voor werkzaamheden voor de kortere duur, werkzaamheden korter dan een jaar.

Webmodule voor invullen opdrachtgeversverklaring

Een webmodule moet het voor opdrachtgevers mogelijk maken om op een eenvoudige manier de opdrachtgeversverklaring in te vullen. Dit gebeurt aan de hand van een aantal vragen gesteld aan de opdrachtgever over de aard van de werkzaamheden. Vooral de het onderdeel gezagsverhouding tot de opdrachtnemer zal worden verduidelijkt.

Wanneer wordt de nieuwe Wet DBA ingevoerd?

Gemikt wordt er op een snelle invoering, maar tegelijkertijd wil het kabinet de invoering zorgvuldig voorbereiden en de meest betrokken partijen in het veld bij de nieuwe wet betrekken. Daarom is nog onduidelijk of de wet al in 2019 kan ingaan of dat het later zal worden (2020 of misschien zelfs 2021). Door de commotie met de Wet DBA in 2017 werd er een handhavingsmoratorium ingevoerd, dit moratorium zal na invoering van de nieuwe wet gefaseerd worden afgebouwd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wet DBA: Als zzp’er werken voor een bedrijfWet DBA: Als zzp’er werken voor een bedrijfVoorheen was een VAR-verklaring nodig om als zzp’er voor een opdrachtgever aan het werk te gaan. Deze is per 1 mei 2016…
DBFMO: een duurzame contractvorm voor een goede prijsDBFMO is een contractvorm die de Staat gebruikt voor het inkopen van huisvesting (kantoren, rechtbanken, gevangenissen,…
De VAR: wat is de VAR verklaring?De VAR: wat is de VAR verklaring?Zelfstandigen zonder personeel (ZZP-ers) moeten hun opdrachtgevers vaak een Verklaring Arbeidsrelatie of te wel VAR over…
Freelance journalisten en schrijvers: de regelsFreelance journalisten en schrijvers: de regelsWie freelance aan de slag wil, heeft te maken met flink wat regels. Voor dezelfde baas iedere week veel uren draaien en…
Inhoud plan van aanpakDit artikel beschrijft hoe een plan van aanpak ingedeeld kan worden. De verschillende hoofdstukken en inhoud hiervan wor…

Reageer op het artikel "VAR verdwijnt: nieuwe opdrachtgeversverklaring 2019 of 2020"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 25-10-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belasting 2020
Schrijf mee!