Lening eigen woning doorgeven aan Belastingdienst in 2020?

Lening eigen woning doorgeven aan Belastingdienst in 2020? Wilt u hypotheekrenteaftrek in 2020 voor uw eigen woning, dan moet u uw lening wel doorgeven aan de Belastingdienst. Niet alle leningen zijn bij de Belastingdienst bekend, denk aan de familielening, een onderhandse lening of een lening bij een bank die niet in Nederland gevestigd is, maar dat kan ook betekenen dat er geen hypotheekrenteaftrek bij uw belastingaangifte inkomstenbelasting mogelijk is. Wilt u dat wel krijgen, doe dan uw opgaaf en vul het formulier in zodat ook die lening door de Belastingdienst als hypotheek wordt gezien.

Opgaaf lening eigen woning 2020, ook voor onderhandse lening

Er is in de kabinetten Rutte veel veranderd met de aftrek van de hypotheekrente voor leningen en hypotheken. U bent voor nieuwe leningen gedwongen om maandelijks uw hypotheek af te lossen, waardoor uw hypotheekrenteaftrek jaarlijks minder wordt. Nu geven de Nederlandse banken automatisch aan de Belastingdienst door dat iemand een hypotheek heeft afgesloten en ziet u die opgave terug bij uw aangifte inkomstenbelasting. Als het goed is tenminste, maar u kunt u ook een lening bij een familielid, uw bv of bij een ander hebben gesloten voor uw eigen woning. Bijvoorbeeld omdat u anders niet aan geld kon komen of de voorwaarden gunstig waren, maar is die lening wel bij de Belastingdienst bekend?

Lening bij familie is vordering en vermogen

Als iemand van de familie aan u geld leent voor de aankoop of verbouwing van een huis en u lost daarop maandelijks volgens een annuïteit of lineair af, dan heeft die lening de eigenschappen van een hypotheek. Het huis dient weliswaar vaak niet als onderpand zoals bij een echte bank, maar de besteding van het geld is voor de eigen woning. Dat zou betekenen dat de rente volgens de maatstaven van de Belastingdienst als hypotheekrente wordt gezien en waarvoor dus aftrek mogelijk is. Voorwaarde is dat u de lening eigen woning bij de fiscus meldt. Deze melding heeft drie gevolgen:
  • De lening van het familielid wordt als vermogen in box 3 bekend bij de Belastingdienst.
  • Uw lening wordt bij u bekend als een lening eigen woning in box 1.
  • U kunt de aftrekpost voor hypotheekrenteaftrek opvoeren bij uw belastingaangifte.

Het is aan u om te besluiten of u de lening doorgeeft, maar de Belastingdienst wil het wel graag weten. De lening online doorgeven is overigens erg eenvoudig.

Online formulier gegevens lening eigen woning Belastingdienst

Het online formulier opgaaf lening eigen woning kunt u gebruiken voor:
  • Het doorgeven van een nieuwe lening.
  • Het wijzigen van een eerder doorgegeven en reeds bekende lening. Denk dan aan een veranderd rentepercentage, andere einddatum van de lening of een ander aflossingsschema.
  • U kunt een eerder doorgegeven lening intrekken.
  • U kunt zo ook uw gegevens opvragen van een bekende lening.

Welke gegevens zijn nodig?

Om het online formulier in te vullen, hebt u nodig:
  • Uw eigen BSN-nummer en DigiD.
  • Het BSN-nummer en de DigiD van eventuele andere leningnemers met wie u de lening gezamenlijk afsluit.
  • De naam en het adres van de leningverstrekker (familie, buitenlandse bank, bv).
  • Waar nodig het Buitenlands Fiscaal identificatienummer (TIN-nummer, FIN-nummer) of het BSN-nummer van de leningverstrekker,
  • Natuurlijk de gegevens van de lening en de woning.
  • Als het om een wijziging gaat, het kenmerk van de eerdere opgaaf lening eigen woning.
  • Als u geen DigiD hebt, mag u ook het formulier uitprinten en de papieren versie aan de fiscus in Heerlen opsturen.

Slot opgaaf lening eigen woning 2020 (formulier Belastingdienst)

Het is eenvoudig om online uw lening eigen woning te melden bij de Belastingdienst. Deze wil graag weten of uw verzoek tot hypotheekrenteaftrek terecht is en eist daarvoor dat u de lening hebt aangemeld. In veel gevallen zal de lening al door een bank zijn aangemeld, maar anders zult u het zelf moeten doen om in aanmerking te komen voor deze fiscale aftrekpost.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Lening, schulden en belasting betalenLening, schulden en belasting betalenEen lening, een hypotheek of andere schulden kunnen ook een grote fiscale aftrekpost zijn bij uw aangifte inkomstenbelas…
Hypotheekrenteaftrek: woning en bijstandHypotheekrenteaftrek: woning en bijstandOok met een eigen woning hebt u in 2020 recht op recht hebt op bijstand en hypotheekrenteaftrek, maar hoeveel krijgt u d…
Lening garagebox of garageLening garagebox of garageU wilt een garage of garagebox kopen of bouwen en misschien verhuren. Een extra lening voor een garagebox kan op meerder…
Verbouwingslening aftrekbaar: klushuisVerbouwingslening aftrekbaar: klushuisSlim een verbouwing financieren, willen we allemaal wel, maar hoe gaan we dat aanpakken? Is een verbouwingslening fiscaa…

Hoe werkt de inkeerregeling?Hoe werkt de inkeerregeling?Via de inkeerregeling kunnen zwartspaarders een fiscale boete ontlopen als ze vrijwillig melden dat ze spaargeld voor de…
Wat houdt de kleineondernemersregeling in?Wat houdt de kleineondernemersregeling in?Als BTW-plichtige ondernemer moet je over je goederen en diensten BTW in rekening brengen. Voor kleine ondernemers is he…
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst

Reageer op het artikel "Lening eigen woning doorgeven aan Belastingdienst in 2020?"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 13-01-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Lenen en krediet
Schrijf mee!