InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belastingtips 2015: Hoe betaal je minder belasting over 2014

Belastingtips 2015: Hoe betaal je minder belasting over 2014

Belastingtips 2015: Hoe betaal je minder belasting over 2014 Hoe kun je ervoor zorgen dat je relatief minder inkomstenbelasting betaalt over je aangifte in 2014 en 2015? Hoe kun je besparen op je vermogensrendementsheffing? Hoe kun je profiteren van het aflossen van je hypotheek en minder belasting betalen in 2015? Hoe kan je pensioentekort aanpakken een gunstige uitwerking hebben op jouw belastingaangifte en hoe kan een auto van de zaak extra voordeel opleveren voor jou als consument in 2014 en 2015?

Hoe kun je ervoor zorgen dat je minder belasting betaalt over 2014?

Eigenlijk ben je daarvoor nu echt te laat, want je betaalt op 1 april 2015 belasting over het afgelopen jaar. Je kunt een aantal dingen veranderen, die belastingvoordeel opleveren maar deze moet je wel vóór het einde van het lopende jaar realiseren om er het jaar daarop in de aangifte van te profiteren. Het loont dus zeker de moeite om te kijken naar jouw situatie in 2014 en te profiteren van de geboden tips, zodat je in jouw aangifte over 2015 volgend jaar daadwerkelijk kunt besparen en minder inkomstenbelasting hoeft te betalen.

Wat zijn de beste tips om minder belasting te betalen over 2015?

Zorg dat je spaargeld laag is op 01 januari 2016

Aangezien de peildatum voor jouw spaarsaldo over 2015 1 januari 2016 is, is het belangrijk om grote uitgaven in 2015 liefst te realiseren voor het einde van het jaar. Zo heb je minder spaarsaldo en betaal je dus minder vermogensrendementsheffing dan wanneer je zou wachten tot het begin van het daaropvolgende jaar.

Zorg voor tijdige aflossing van je hypotheek

Voor het eventueel aflossen van je hypotheek geldt eigenlijk exact hetzelfde. Ook dat kun je beter voor het einde van het lopende jaar doen om te kunnen profiteren van minder belasting betalen over 2015. Zeker wanneer je in de hoogste inkomensschijf valt, is het gunstiger om een hypotheek af te lossen voor 31 december in 2015.

Doe iets aan extra pensioenopbouw

Vaak kun je het sparen voor additioneel pensioen aftrekken van de belasting en het loont dus om meerdere redenen de moeite om te sparen voor extra pensioen, wanneer je pensioneert. Ten eerste heb je meer inkomen tegen die tijd op maandelijkse basis en ten tweede spaar je belastingvrij voor dat extra tegoed.

Schaf een auto van de zaak aan voor het einde van 2015

Omdat de bijtelling gekoppeld is aan de CO2 uitstoot van het voertuig en de vereisten ieder jaar omhoog gaan, is het zinvol om een auto van de zaak te nemen voor het einde van het lopende jaar. Dit kan honderden euro's voordeel opleveren en het is dus een goed idee om veranderingen voor het einde van 2015 door te voeren.

Maak eens gebruik van een belastingadviseur, voordat je aan je aangifte over 2014 en 2015 begint

Wat hier beschreven is, is natuurlijk maar een handvol tips voor je aangifte over 2014 of 2015 afhankelijk van de specifieke situatie voor dat jaar. Belastingadvies kan je helpen om meer belasting terug te ontvangen door slimmer je belastingen in te vullen. Vaak betaal je slechts 70 tot 100 EUR voor advies op je particuliere aangifte en dat haal je er meestal al heel snel uit door de besparingen die worden gesuggereerd. Het kan dan ook geen kwaad om je persoonlijk te laten adviseren of om zelf research te doen naar aanvullende tips voor je belastingaangifte online.
Gerelateerde artikelen
Geld terug van de Belastingdienst 2017 - 2018: belastingtipsGeld terug van de Belastingdienst 2017 - 2018: belastingtipsBelastingtips voor de belastingteruggave 2017 en 2018 zijn vaak welkom en kunnen ervoor zorgen dat u als particulier gel…
Belasting eindejaarstips 2016 en 2017Belasting eindejaarstips 2016 en 2017Eindejaarstips 2016 en 2017 voor de particulier. Fiscale tips om belasting te betalen en vermogensbelasting zo veel moge…
65 jaar belastingtarief  de houdbaarheidsbijdrage 2016-201765 jaar belastingtarief de houdbaarheidsbijdrage 2016-2017De Bos-belasting is het belastingtarief voor wie 65 jaar of ouder is, recht heeft op AOW en ook nog eens is geboren na 1…
Belastingdienst, belastingtips particulieren eind 2017Belastingdienst, belastingtips particulieren eind 2017Belastingtips en eindejaarstips voor de belastingen om straks bij de aangifte inkomstenbelasting minder belasting te hoe…

Reageer op het artikel "Belastingtips 2015: Hoe betaal je minder belasting over 2014"

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 26-02-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!