InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belastingrente 2015 en 2014: wat is het en hoeveel is het?

Belastingrente 2015 en 2014: wat is het en hoeveel is het?

Belastingrente 2015 en 2014: wat is het en hoeveel is het? Wanneer je je belastingaangifte in 2015 invult krijg je aan het einde een indicatie van hoeveel belasting je terugkrijgt en hoeveel je moet betalen. Daarbij wordt vermeld dat het gaat om een bedrag exclusief belastingrente. Deze belastingrente is een vergoeding van gemiste rente. Heeft de Belastingdienst te veel belasting ingehouden dan heb je hier zelf onterecht geen rente over kunnen ontvangen. De Belastingdienst betaalt je hier dus een vergoeding voor. Tot 2011 stond deze rente bekend onder de naam heffingsrente.

Vergoeding misgelopen rente

Stel je voor, je betaalde in het voorgaande jaar in totaal 2.500 euro belasting. Na berekening van deze som blijkt dat je eigenlijk maar 1.500 euro belasting had hoeven betalen. Je hebt dan in het vorige jaar dus 1.000 euro te veel belasting betaald. Was dit bedrag niet ingehouden dan had je hier zelf rente over kunnen ontvangen door het op een spaarrekening te zetten. Wanneer je dit bedrag later alsnog terug krijgt dan is het als gevolg van de inflatie bovendien relatief minder waard. Om deze 'derving van inkomsten' te compenseren krijg van de Belastingdienst belastingrente.

De belastingrente werkt wel twee kanten op: als je geld te goed hebt van de Belastingdienst dan betalen zij jou hierover belastingrente, ben jij de Belastingdienst echter geld schuldig dan moet je zelf belastingrente betalen. Dit kan flink in de papieren lopen wanneer je bijvoorbeeld partneralimentatie ontvangt. Ben je het niet eens met de berekende rente dan heb je zes weken de tijd om hiertegen bezwaar te maken.

Hoeveel is de belastingrente?

In het aangifteprogramma van de Belastingdienst wordt melding gemaakt van het feit dat de belastingrente nog niet in meegenomen in de berekening van bedrag dat je terug krijgt of terug moet betalen. Wanneer je zelf een idee wilt krijgen van het totaalbedrag dat je rond mei op je rekening kunt verwachten of waarvoor je een acceptgiro kunt verwachten dan zul je dus moeten weten wat de hoogte van de belastingrente is.

Voor de inkomstenbelasting en de vennootschapsbelasting start de periode waarover de rente berekend wordt een half jaar na het belastingjaar, 1 juli dus. Dit is een verandering ten opzichte van de vroegere heffingsrente, welke berekend werd vanaf 1 januari. Door deze wijziging betaal je zelf minder rente in het geval van een schuld. De vergoeding van de rente neemt ook af waardoor je deze in veel gevallen niet langer krijgt.

Overzicht percentages belastingrente

De percentages worden per kwartaal bijgesteld. Over de periode van 2012 tot 2015 zijn deze als volgt:
Periode (van - tot) Percentage
april 2014 - december 20144,00%
januari 2013 - maart 20143,00%
oktober 2012 - december 20122,25%
juli 2012 - september 20122,50%
april 2012 - juni 20122,30%
januari 2012 - maart 20122,85%

Vanaf 1 januari 2015 is de belastingrente ook van toepassing op dividendrente. Dit is een gevolg van het Belastingplan 2015.

Invorderingsrente

Naast belastingrente bestaat er ook nog zoiets als invorderingsrente. Dit is een rente die je de Belastingdienst verschuldigd bent wanneer je een belastingaanslag te laat betaalt. Ga je de schuld afbetalen dan betaal je eerste kosten, dus zowel de invorderingsrente als eventuele kosten die verbonden zijn aan een aanmaning, dwangbevel of betalen vanuit het buitenland. De percentages van de invorderingsrente zijn gelijk aan die van de belastingrente.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Heffingsrente 2018 en 2019 is nu belastingrente 2018, 2019Heffingsrente 2018 en 2019 is nu belastingrente 2018, 2019Wat is belastingrente en hoeveel betaalt u in 2017, 2018 en 2019? Vanaf 1 januari 2013 is de heffingsrente vervallen en…
Geld lenen of sparen bij de BelastingdienstGeld lenen of sparen bij de BelastingdienstAls u belasting moet bijbetalen na afloop van een jaar, leent u geld van de overheid en dit lenen is soms goedkoper dan…
Sparen bij de Belastingdienst in 2018 en 2019Sparen bij de Belastingdienst in 2018 en 2019Sparen bij de Belastingdienst met heffingsrente als rente is ook in 2018 en 2019 eenvoudig. Leuker kunnen we het niet ma…
Verdien aan de Belastingdienst - heffingsrenteVerdien aan de Belastingdienst - heffingsrenteIn 2019 geld verdienen aan de Belastingdienst wordt steeds moeilijker. Het kan in 2019 met de heffingsrente als vergoedi…
Belastingaangifte doen verandert in 2015nieuws uitgelichtBelastingaangifte doen verandert in 2015Aangifte inkomstenbelasting doen verandert in 2015 op een aantal punten ten opzichte van het vorige jaar. De meest in he…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PIX1861, Pixabay
  • Belastingdienst - http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/belasting_betalen_terugvragen/betalen_aan_de_belastingdienst/

Reageer op het artikel "Belastingrente 2015 en 2014: wat is het en hoeveel is het?"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 07-09-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belasting 2014
Schrijf mee!