InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belastingaangifte 2013 – Wat zijn de aftrekposten?

Belastingaangifte 2013 – Wat zijn de aftrekposten?

Belastingaangifte 2013 – Wat zijn de aftrekposten? Door uw belastingaangifte slim in te vullen kunt u veel geld besparen. Wees wel voorzichtig met het opvoeren van aftrekposten. De laatste jaren is er fors gesneden in het aantal aftrekposten. Jaarlijks geeft de Fiscus aan waar ze speciaal op gaat letten in de aangifte. Over het belastingjaar 2013 gaat de Belastingdienst speciaal letten op aftrekposten. In dit artikel geven wij u een opgave van mogelijke aftrekposten. Jaarlijks kunnen de regels omtrent aftrekposten wijzigen. U doet er dus verstandig aan om te weten waar de mogelijkheden liggen. Er wordt namelijk van u verwacht dat u de spelregels kent.

Zijn reiskosten aftrekbaar?

Reiskosten om naar het werk heen en weer te reizen zijn aftrekbaar als de afstand wordt overbrugd met het openbaar vervoer. Er wordt wel als eis gesteld dat de afstand minimaal 40 dagen in het jaar overbrugd moet worden. Er moet een openbaarvervoerverklaring of reisverklaring zijn om de reiskosten aan te tonen. Als u de afstand aflegt met de auto, mogen de kosten niet worden afgetrokken. Als de werkgevers een auto van de zaak beschikbaar heeft gesteld geldt er geen aftrekpost, maar juist een bijtelling. Afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto moet er 14, 20 of 25% van de cataloguswaarde van de auto bij het inkomen worden opgeteld. Deze bijtelling geldt niet als er minder dan 500 kilometer per jaar privé in de auto wordt gereden.

Onder voorwaarden zijn studiekosten aftrekbaar

Gemaakte studiekosten zijn aftrekbaar van het inkomen als u de studie of opleiding nodig hebt voor werk of beroep of voor toekomstige werk of beroep. Een schildercursus gegeven door een kunstenaar is meer gericht op een hobby, en dus niet aftrekbaar. Een opleiding om huisschilder te worden is wel beroepsmatig. In het verleden was het aanschaffen van een computer ook aftrekbaar als kosten met betrekking tot de cursus. In uitzonderingsgevallen zijn deze kosten nog aftrekbaar. De studiekosten moeten wel minimaal €250 bedragen. De investering is volledig aftrekbaar als het boven dit bedrag uit komt.

Aftrekposten voor ondernemers

Door veranderingen op de arbeidsmarkt komen er steeds meer ZZP’ers. Ondernemers hebben aftrekposten die werknemers niet hebben. Voor de belangrijkste aftrekposten wordt er als voorwaarde gesteld dat de ondernemer minimaal 1.225 uur werkt als ondernemer. De belangrijkste aftrekposten zijn de zelfstandigenaftrek en de startersaftrek. De zelfstandigenaftrek is een vast bedrag waar geen belasting over voldoen hoeft te worden. Over het jaar 2013 bedraagt dit bedrag €7.280. Ondernemers die onder de definitie starter vallen, hebben een extra aftrekpost van €2.123.

Aftrekbaarheid ziektekosten

Onterecht wordt vaak gedacht dat er een ruime mogelijkheden zijn om medische kosten af te trekken van het inkomen. Bepaalde medische kosten zijn nog steeds aftrekbaar, maar de mogelijkheden zijn sterk versoberd. Dieetkosten zijn vaak maar beperkt aftrekbaar. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor verpleging thuis, in een ziekenhuis of een andere instelling. Ga eerst na of bepaalde kosten aftrekbaar zijn voordat u ze indient.

Is de betaalde hypotheekrente nog steeds aftrekbaar?

Sinds 1 januari 2013 is de regeling versoberd voor nieuw gesloten hypotheken, maar dat heeft geen invloed op de aftrekbaarheid van de hypotheekrente. Het betaalde bedrag aan hypotheekrente mag u in mindering brengen op uw inkomen. De eigenwoningforfait is juist een bijtelling op het inkomen. De berekening hoeft u niet zelf uit te voeren, want de gegevens worden opgevraagd in de belastingaangifte.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.z24.nl/ondernemen/slimme-aftrekposten-2013-werk-en-bedrijf-437590

Reageer op het artikel "Belastingaangifte 2013 – Wat zijn de aftrekposten?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 23-02-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!