InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Nieuwe regels omtrent de bijtelling van auto's in 2014

Nieuwe regels omtrent de bijtelling van auto's in 2014

Nieuwe regels omtrent de bijtelling van auto's in 2014 Veel mensen hebben een zogeheten 'auto van de zaak'. In 2014 zijn de regels voor leaseauto's op een aantal punten veranderd. Zo is het niet meer mogelijk een leaseauto met 0% bijtelling te krijgen. De overheid probeert mensen met een leaseauto te verleiden tot het kiezen van een auto met een lage CO2-uitstoot, door de percentages die bijgeteld moeten worden te variëren. Leaseauto's die in 2014 op kenteken gezet worden hebben de komende vijf jaar hetzelfde bijtellingspercentage. De verschillen in bijtelling kunnen als gevolg van deze tarieven enorm zijn. Zo is de bijtelling voor een Tesla Model S, met een catalogusprijs vanaf 69.000 euro, lager als de bijtelling voor een Volkswagen Golf. Dit komt omdat de Tesla in het 4% tarief valt, terwijl voor de Volkswagen Golf 20% bijgeteld moet worden.

Het 0%-tarief verdwijnt voor nieuwe leaseauto's

Tot eind 2013 was het mogelijk om leaseauto's zonder bijtelling te krijgen. Dit moesten dan wel auto's zijn zonder CO2-uitstoot, waardoor in feite alleen elektrische auto's in aanmerking kwamen. Voor dit type auto moet voortaan 4% van de cataloguswaarde bij het inkomen opgeteld worden. Er zijn in Nederland al een aantal volledig elektrische auto's verkrijgbaar, bijvoorbeeld:
  • Citroën C-Zero
  • Tesla Model S
  • Renault Twizy
  • Peugeot Ion

Het nieuwe 7% tarief

Er geldt in 2014 een nieuw tarief voor de bijtelling van 7%. Dit tarief is geldig voor auto's met een CO2-uitstoot van niet meer dan 50 gram per kilometer, die niet in aanmerking komen voor het 4% tarief. De volgende auto's zullen onder dit nieuwe tarief vallen:
  • BMW i3
  • Chevrolet Volt
  • Fisker Karma
  • Mitsubishi Outlander PHEV
  • Opel Ampera
  • Toyota Prius Plug-In Hybrid
  • Volvo V60 Plug-In Hybrid

Het 14% tarief

In 2014 geldt het 14% tarief voor dieselauto's met een maximale uitstoot van 85 gram CO2/km, en voor benzineauto's met een maximale CO2 uitstoot van 88 gram per km. Dit is fors lager als in 2013, toen de grens voor dieselauto's op 88 gram/km lag, en voor benzineauto's op 95 gram/km. Vrijwel elke autofabrikant heeft wel één of meerdere modellen die in deze categorie vallen. Het is zelfs mogelijk om sportieve auto's zoals bijvoorbeeld de Porsche Panamera S E-Hybrid te krijgen met deze lage bijtelling.

Het 20% tarief

Ook de criteria waaraan een auto moet voldoen om in het 20% tarief te vallen zijn aangescherpt. Zo vielen in 2013 alle dieselauto's met een maximale uitstoot van 112 gram CO2 per km in dit tarief. Vanaf 2014 is deze grens met 1 gram/km verlaagd naar maximaal 111 gram/km. Voor benzineauto's is de grens behoorlijk aangescherpt, de maximale uitstoot waarmee een auto op benzine nog in aanmerking komt voor het 20% tarief is verlaagd naar 117 gram CO2 per km. Dit was in 2013 nog 124 gram per km.

Het 25% tarief

Alle auto's die niet in één van de andere categorieën vallen worden belast tegen het 25% tarief. Dit geldt dus voor dieselauto's met een uitstoot van 112 gram CO2 per km, en benzineauto's met een uitstoot vanaf 118 g/km.

Conclusie

Bij het uitkiezen van een nieuwe leaseauto is het belangrijk goed te kijken naar de CO2-uitstoot. Dit bepaalt namelijk de hoogte van de bijtelling. De grenzen voor lagere tarieven zijn flink aangescherpt, maar gelukkig komen er steeds meer auto's met een laag verbruik, waardoor er genoeg keuze overblijft. Het tarief van 7% is nieuw, maar er is al wel een redelijk ruime keuze in mogelijk.

Lees verder

© 2014 - 2019 J1989, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Fiscale bijtelling leaseauto 2012Fiscale bijtelling leaseauto 2012Per 1 juli 2012 gelden er nieuwe regels voor de fiscale bijtelling voor leaseauto’s. De CO2-normen worden aangescherpt.…
Bijtelling leaseauto berekenenBijtelling leaseauto berekenenVeel werknemers met een leaseauto gebruiken de leaseauto ook privé. Prive gebruik van een leaseauto wordt door de belast…
Auto van de zaak – de voordelen en de nadelenAuto van de zaak – de voordelen en de nadelenEen auto van de zaak heeft voordelen, maar zeker ook nadelen. Indien u een auto mag uitkiezen, doe het dan verstandig. S…
Bijtelling auto 2013-2014Bijtelling auto 2013-2014Een auto van de zaak in 2013 en 2014, een leaseauto, betekenen nieuwe regels voor uw fiscale bijtelling bij uw inkomen.…
Leaseauto per 2008 duurdernieuws uitgelichtLeaseauto per 2008 duurderOns kabinet heeft de bijtelling voor een leaseauto verhoogd naar 25 procent. Dit gaat leaserijders veel geld kosten.
Bronnen en referenties
  • http://www.autokopen.nl/autonieuws/2013/oktober/34654-auto-met-7-procent-bijtelling-in-2014-dit-valt-er-te-kiezen
  • http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/u_reist_naar_uw_werk/auto_van_uw_werkgever/afwijkende_regels/lagere_bijtelling_voor_milieuvriendelijke_autos/eerste_kenteken_afgegeven_in_2014

Reageer op het artikel "Nieuwe regels omtrent de bijtelling van auto's in 2014"

Infoteur: J1989
Gepubliceerd: 10-01-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Veranderingen 2014
Schrijf mee!